Gå til innhold

Hva kan jeg kreve av renhold ved overtagelse av leilighet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, 

Jeg skal by på en leilighet i morgen, og på begge badene er det misfarget fuger både i dusjsone (spesielt her) og på resten av gulvet. Badene er 11 år gamle og det dusjes rett på flis. Personlig går jeg alltid grundig over med salmiakk og børste i ny og ne når jeg ser det trengs, men kan jeg kreve at selger går så grundig til verks eller må man ta til takke med at de kun går over med våtmoppen? Misfargingen er den klasisske "rød-brun-orange" fargen som kommer av fett, sjampo og diverse, og ikke noe som frister å begynne med å vaske etter mange fremmede i nyinnflyttet leilighet. Eller må man finne seg i sånt siden boliger blir solgt 'som de er'?

Hva tenker dere angående krav om renhold når man kjøper brukt leilighet? 

Anonymkode: 36df2...357

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mitt krav er at det skal være rent. Det du nevner ville jeg klaget på hvis de ikke har vasket ordentlig til overtakelsen.

Leiligheta mi var ikke helt skinnende ren da jeg var på visning. Men selgeren leide inn vaskebyrå, så det var greit da jeg overtok. 

Er det ikke rent ved overtakelse, og man klager, så kan man forlange at de kommer og vasker ordentlig, evt blir du tilbudt økonomisk kompensasjon.

Skrevet

Takk for svar. Så det regnes som "skitt", og ikke "normal slitasje" altså? 

Skrevet

Hvis det er et belegg på flisene er det "skitt", er de misfargede så er det slitasje.

Hvis du byr på leiligheten, og får den, bør du nevne dette før kontraktmøtet. Da er det større sjanse for at overtakelsen går bra.

• Liker 5
Skrevet

Personlig våget jeg ikke klage på renholdet da jeg møtte opp for overtagelse av leiligheten min i sommer... det var støv bortover listene og i vinduskarmene, blant annet. Jeg tror ikke hun hadde vasket særlig godt. Men av frykt for at hun skulle bli sur og hevne seg, og f.eks. vaske med do-vann som hevn, så sa jeg ikke noe. Overtok leiligheten den dagen og vasket selv etterpå da jeg var alene.

Anonymkode: b6bcb...225

Skrevet

Jeg tror man uansett bør gå over renholdet selv når man har overtatt en annens leilighet. For alt man vet så kan de ha vasket leiligheten med en bakteriebombe fille/kost. Dessuten er du mye tryggere på at renholdet er godt nok når du har gjort det selv. Trist, ja... men med mindre det lukter rent og godt og alle lister og hyller osv er rene så ville jeg nok bare for sikkerhets skyld gjort det selv.

Anonymkode: 11c78...9fd

• Liker 1
Skrevet

På 11 år gamle bad kan man ikke regne med kritthvite fuger. 

Anonymkode: ff3d8...a39

• Liker 3
Skrevet

Var ikke noe pent her når vi overtok heller. Støv på lister/dører, skitten steikeovn, kalkflekker på badet der vaskemaskinen har stått. Men ordnet det selv. Tenkte jaja, så lenge de er vekk så får jeg ta og vaske litt selv.

• Liker 1
Skrevet

Vi klagde litt på renholdet når vi overtok. Var ikke mye, bare viften som ikke var rengjort. Han ble skikkelig sur, han likte oss ikke fra før, da han mente vi fikk boligen for rimelig. Megler passet på, og skrev bemerkning på overtakelsesskjema. Han var heller ikke ferdig utflyttet, så vi lot ham låne nøkkel et par dager ekstra.

Han vasket viften.

Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei, 

Jeg skal by på en leilighet i morgen, og på begge badene er det misfarget fuger både i dusjsone (spesielt her) og på resten av gulvet. Badene er 11 år gamle og det dusjes rett på flis. Personlig går jeg alltid grundig over med salmiakk og børste i ny og ne når jeg ser det trengs, men kan jeg kreve at selger går så grundig til verks eller må man ta til takke med at de kun går over med våtmoppen? Misfargingen er den klasisske "rød-brun-orange" fargen som kommer av fett, sjampo og diverse, og ikke noe som frister å begynne med å vaske etter mange fremmede i nyinnflyttet leilighet. Eller må man finne seg i sånt siden boliger blir solgt 'som de er'?

Hva tenker dere angående krav om renhold når man kjøper brukt leilighet? 

Her bør du gjøre langt flere undersøkelser enn du alt har gjort. Det du beskriver er klassisk for muggsoppangrep, og absolutt ikke noe som kommer av fett, shampo og diverse slik du tydeligvis tror. Et bad er og estimert for å holde i 10 år, når de flislegges. Jeg vil tro det her er snakk om massivt muggsoppangrep under flisene eventuelt i kombinasjon med dårlig ventilasjon. 

Lykke til med budgivning og kjøp av dette prosjektet. 

Anonymkode: 2e8dc...15a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...