AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2016 #1 Skrevet 30. oktober 2016 Pratet med en venninne om gaver, hjemmelaget vs kjøpt. Hun fortalte at hun og en venninne har etter gjensidig avtale, gitt hverandre gaver til 250kr pr gave. Dette var visst en pris de hadde lagt seg på for mange år siden, og overholdt år etter år. Så hadde min venninne gitt en hjemmelaget gave, som i materialer ikke koster 250kr, men ikke så langt unna. Den hjemmelagde gaven tok lang tid å lage, mye arbeid og veldig avansert utført. Det var en flott ting og var i samme stil som mottakeren likte. Gaven ble likt, for min venninne sa til meg at hun ser at den blir ofte brukt. Venninnen min fortalte at etter at hun ga den hjemmelagde tingen, mottok hun gaver fra sin venninne som var konsekvent for en hundrelapp eller rett under det. Min venninne føler at hennes hjemmelagde gave, ikke føltes i verdi nok til 250kr, siden gavene hennes etter dette ble degradert til hunder kr og under det. Det var slik hun følte det. Jeg sa at hun venninnen hadde kanskje endret livssituasjon, trangere økonomisk eller liknende. Det stemte visst ikke, for den økonomiske situasjonen hennes var faktisk forbedret. De har samme venninneforhold nå som tidligere også. Så det er ikke noe annet som tilsier gavereduseringen, enn at den hjemmelagde gaven mulig ikke ble verdsatt som en gave på lik linje som de andre årene. Eller, det er slik min venninne følte det da jeg pratet med henne om dette. Og selv om jeg prøvde å finne mulige årsaker til dette ovenfor min venninne, satt jeg igjen med samme følelsen som henne. Det som vi også pratet om, var at prisen på gavene ikke hadde noe å si, men at man stusser jo litt likevel, når avtalen er 250kr og man ikke har endret på den. Hva mener kg folket? Tror dere at min venninne har rett i tolkningen? Anonymkode: 83c87...902
Maleficenta Skrevet 30. oktober 2016 #2 Skrevet 30. oktober 2016 Var det en dårlig gave din venninne fikk i retur?
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2016 #3 Skrevet 30. oktober 2016 Jeg hadde nok også stusset. Jeg kan ikke se at din venninne har gjort noe galt her som kan forklare gavereduksjonen. Kanskje mottakeren rett og slett ikke vet hvor lang tid det har tatt å lage gjenstanden? Anonymkode: 95fba...fc6 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2016 #4 Skrevet 30. oktober 2016 Det var da voldsomt så opptatt av din venninne og hennes andre venninnes gavebytting du var da! Kanskje din teori stemmer, kanskje ikke. Kanskje venninnene dine bare skulle prate sammen om det? Anonymkode: 0a314...8c3 4
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2016 #5 Skrevet 30. oktober 2016 58 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det var da voldsomt så opptatt av din venninne og hennes andre venninnes gavebytting du var da! Kanskje din teori stemmer, kanskje ikke. Kanskje venninnene dine bare skulle prate sammen om det? Anonymkode: 0a314...8c3 Voldsomt og voldsomt, det var i grunn bare et spørsmål om hva andre mener! Det er da ganske vanlig at folk tenker over i etterkant, over ting man har delt og samtaler man har hatt? Min venninne var tydelig lei seg da hun pratet med meg om dette. Det er ikke slik at jeg henger meg opp i hva alle i min omkrets mottar av gaver. At de prater om det er nok ikke aktuelt for min venninne. Som hun og jeg pratet om, at gaver i verdi av kr betyr ikke noe i utgangspunktet, derfor gjør det seg ikke fortjent til samtale, hadde bare blitt rart. Min venninne pratet til meg om dette, fordi hun ble usikker på seg selv og sine hjemmelagde ting. Lurer ikke nok på dette nok til å ville ta det opp, og risikere dårlig stemning i vennskapet. Hun ble usikker og snakket med meg om det. Så ble jeg usikker også på om det kanskje betydde degradering av hennes hjemmelaget gave. Og vips så havnet spørsmålet her på kg gitt! Anonymkode: 83c87...902 4
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2016 #6 Skrevet 30. oktober 2016 1 time siden, Maleficenta skrev: Var det en dårlig gave din venninne fikk i retur? Ja, det må jeg nok definitivt si. Anonymkode: 83c87...902
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2016 #7 Skrevet 30. oktober 2016 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ja, det må jeg nok definitivt si. Anonymkode: 83c87...902 Selv om jeg i utgangspunktet ikke kaller noen gaver for dårlige, må jeg nok si ja til det her med tanke på dette tilfellet! Anonymkode: 83c87...902 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2016 #8 Skrevet 30. oktober 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde nok også stusset. Jeg kan ikke se at din venninne har gjort noe galt her som kan forklare gavereduksjonen. Kanskje mottakeren rett og slett ikke vet hvor lang tid det har tatt å lage gjenstanden? Anonymkode: 95fba...fc6 Tror nok du har rett der, at mottaker ikke vet hvor lang tid og mye arbeid det ligger bak gaven. Eller bare ikke setter like pris på hjemmelagde gaver som kjøpte. Ikke alle som ser verdien av det. Anonymkode: 83c87...902 2
minister-mio Skrevet 31. oktober 2016 #9 Skrevet 31. oktober 2016 Man legger da ikke premisser til grunn for en gave! Det er den som gir som avgjør hva man gir, det er jo det det dreier seg om 1
Maleficenta Skrevet 1. november 2016 #10 Skrevet 1. november 2016 På Monday, October 31, 2016 den 0.51, AnonymBruker skrev: Selv om jeg i utgangspunktet ikke kaller noen gaver for dårlige, må jeg nok si ja til det her med tanke på dette tilfellet! Anonymkode: 83c87...902 Hva fikk hun?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå