AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2016 #1 Skrevet 30. oktober 2016 Hvor mye kan man få i studiestøtte og/eller lån hvis du bor i hybel og studerer ? Og klarer man seg uten jobb? Anonymkode: 7330f...9cc
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2016 #2 Skrevet 30. oktober 2016 https://lanekassen.no Anonymkode: ad372...303 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2016 #3 Skrevet 30. oktober 2016 Det står veldig tydelig på lånekassen sine sider 103950 kr hvert skoleår. Anonymkode: e2cf6...492
Gjest Kaffekrus Skrevet 30. oktober 2016 #4 Skrevet 30. oktober 2016 (endret) Totalt får du utbetalt rett rundt 100 000, hvorav ca. 40 000 er omgjøringslån. Hvorvidt du klarer deg på dette er helt avhengig av hvor i landet du skal studere, og om skolen er offentlig eller privat, i tillegg til hva slags livsstil du velger. Jeg klarer meg godt på litt mindre enn disse 100 000 i løpet av et år. Da bor jeg billig, fester aldri, har lavt forbruk (kjøper f.eks. sjelden nye klær), men bruker da en del penger på mat. Har dog de to siste semestrene vært svært heldig og brukt lite penger på pensumbøker. Synes det er helt overkommelig, og har fint råd til f.eks. å gå ut og spise om jeg får lyst. Jeg jobber også i sommerferiene, slik at jeg ender opp med minst mulig i studielån. Endret 30. oktober 2016 av Kaffekrus
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2016 #5 Skrevet 30. oktober 2016 4 minutter siden, Kaffekrus skrev: Totalt får du utbetalt rett rundt 100 000, hvorav ca. 40 000 er omgjøringslån. Hvorvidt du klarer deg på dette er helt avhengig av hvor i landet du skal studere, og om skolen er offentlig eller privat, i tillegg til hva slags livsstil du velger. Jeg klarer meg godt på litt mindre enn disse 100 000 i løpet av et år. Da bor jeg billig, fester aldri, har lavt forbruk (kjøper f.eks. sjelden nye klær), men bruker da en del penger på mat. Har dog de to siste semestrene vært svært heldig og brukt lite penger på pensumbøker. Synes det er helt overkommelig, og har fint råd til f.eks. å gå ut og spise om jeg får lyst. Jeg jobber også i sommerferiene, slik at jeg ender opp med minst mulig i studielån. Så flink du er Det handler selvfølgelig om prioriteringer, men man vil jo leve OK. Anonymkode: 7330f...9cc
Gjest Kaffekrus Skrevet 30. oktober 2016 #6 Skrevet 30. oktober 2016 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så flink du er Det handler selvfølgelig om prioriteringer, men man vil jo leve OK. Anonymkode: 7330f...9cc Takk Jeg synes det er utrolig viktig å leve litt selv om man er student, men det innebærer som du sier at man må prioritere! Antar at du kanskje skal studere neste år? Begynn tidlig med å lete etter bolig. Kan du tenke deg å bo i kollektiv er det gjerne litt å spare på det, ellers leier gjerne også studentsamskipnaden ut ganske rimelig. Prøv å få tak i pensumbøker brukt, da er de ofte til omtrent halve prisen (pensumbøker er dyrt!). Både mat og andre ting kan gjerne handles på tilbud, og god planlegging gjør også at man kommer billigere unna. Sørg også for å alltid ha noe ekstra penger stående, for det kan fort komme uforutsette utgifter: tannlege, lege, mobil/pc som går i stykker etc. Det tror jeg er de beste rådene jeg har
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2016 #7 Skrevet 30. oktober 2016 Jeg jobbet i feriene, men ikke ellers i året. Det gikk fint å leve på kun lån/stipend og lønn fra feriejobbing. Men jeg levde meget sparsommelig, og kastet ikke bort penger på tøys heller. Anonymkode: c5832...c2e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå