lady90 Skrevet 30. oktober 2016 #1 Skrevet 30. oktober 2016 Vi skal få oss en kattunge for første gang om noen uker. Hva anbefales å kjøpe inn av utstyr? Vi skal hente den en fredag og skal i utgangspunktet på jobb på mandag. Hvordan vil det gå? Bør samboer prøve å ha hjemmekontor noen dager uka etter? Når kan vi slippe den ut for første gang? Til våren? Hvis vi skal på overnattingsbesøk e.l. fram til da, er det slik at vi kan ta med katten da siden den uansett bare skal være inne? Eller kan den bli retningsvill også av å være i et annet hus? Jeg trodde de skulle være inne fordi retningssansen ikke er utviklet enda, og tenker jo da at det ikke kan skade å ta den med på besøk til andre, om enn bare for noen timer?
Gjest HappyWaffle Skrevet 30. oktober 2016 #2 Skrevet 30. oktober 2016 Kattesand, spade, kattedo, matskåler og leker pluss klorer ett er det dere vil ha behov for sånn med en gang hvis samboeren din har mulighet til å ha hjemmekontor i noen dager så er det supert. Sikre alle ledninger! Pass på ting som står i vinduene (katter river ned alt mulig). med tanke på å ta den ut så utvikles ikke stedssansen før de er mellom 8-12 mnd så ikke slipp den alene ut før det, og ikke slipp den ut før den er kastrert (de flesteparten kastreres i 6 mnd alder). Før det kan dere tilvenne den sele slik at dere kan ha den i bånd, men vær da obs på at katter gjerne vil inn i alle busker og hull så vær obs! Mine katter har fått være med bort på besøk, men dette ville jeg ventet med helt til katten er 100% trygg på dere som eiere, å det er litt mas med tanke på til man må dra med seg do osv
Gjest HappyWaffle Skrevet 30. oktober 2016 #3 Skrevet 30. oktober 2016 Pluss klorebrett skulle det stå. Idiot telefon 😅
nurcos Skrevet 30. oktober 2016 #4 Skrevet 30. oktober 2016 Siden det ikke er nevnt; Kattefontene kan være lurt å skaffe seg, da katter generelt ikke liker å drikke fra stillestående vann.
Tvist Skrevet 31. oktober 2016 #5 Skrevet 31. oktober 2016 1 time siden, nurcos skrev: Siden det ikke er nevnt; Kattefontene kan være lurt å skaffe seg, da katter generelt ikke liker å drikke fra stillestående vann. Kan være greit, men jeg ville ventet og sett litt. Katter drikker ikke mye vanligvis, men det hjelper å ikke ha vann og mat på samme sted. Ellers er det viktig å tenke på: Kastrer, vaksiner og ID-merk katten før den får gå ut, så har du skapt best mulig forutsetninger for et godt katteliv. Når pus har blitt så stor at han kan ut, en gang til neste sommer, kan det være lurt å investere i en katteluke, mine katter elsker katteluken sin. Ellers er det viktig med kvalitetsfor. Ikke kjøp kattemat fra matbutikken, men fra dyrlege eller dyrebutikk. Mye sunnere for katten. Vurder om dere vil forsikre pus, eller om dere har nok penger til enhver tid å betale om det skjer noe med katten. Mine katter er ikke forsikret, men jeg har en egen kattekonto, i tillegg til at jeg kan låne penger ved behov. Ville også gått til innkjøp av noen leker. Baller, "fiskestang" fra dyrebutikk, lekemus o.l. for å se hva katten liker. Litt kattesnop også Utstyret som HappyWaffle nevner trengs, i tillegg til et transportbur. Ville gjerne kjøpt et stort klorestativ. Det er dyrt, men absolutt verd pengene. Kjøper du kvalitet, holder det i mange år. Gjerne med hengekøye, spesielt kattunger pleier å like den. Det ville jeg kjøpt på nettet, i dyrebutikker er utvalget dårlig. Samboeren din trenger ikke å ha hjemmekontor uka etter, men det er greit å hente katten på fredag, så dere har litt tid hjemme. Gjerne litt korte dager mandag/tirsdag om mulig, men det går nok fint uten det også. Vær forberedt på å gi katten ro og fred til å gjemme seg eller utforske i fred og ro de første dagene om den ønsker det, det kan fort ta et par dager før man får kost med katten, så det gjelder å smøre seg med tålmodighet og om dere har barn forberede dem på det. Ha katten på et avgrenset område til å begynne med, så dere vet hvor den er og slipper å lete overalt. Jeg ville ventet litt med å ta den med på overnattingsbesøk, i alle fall til den er helt trygg på dere og omgivelsene (trenger ikke ta lang tid). Så får dere vurdere om katten blir stresset av å bli flyttet på eller ikke, mange katter synes det er skummelt, og trenger tid på å slå seg til rette i nye omgivelser. Det finner dere ut etterhvert. Forresten, før jeg glemmer: Klumpsand i doen er å anbefale, gjør alt mye enklere. Ble langt og rotete, men forhåpentligvis hjelpsomt. Lykke til.
lady90 Skrevet 31. oktober 2016 Forfatter #6 Skrevet 31. oktober 2016 Takk for svar. Jeg spurte eieren om de har fått ormekur og vaksiner, men det har de ikke. Byr dette på noen problemer for oss når vi henter ham i uke 12, eller går det bra såfremt vi gir dette med en gang? Jeg er litt usikker på hvordan dette fungerer
Gjest HappyWaffle Skrevet 31. oktober 2016 #7 Skrevet 31. oktober 2016 23 minutter siden, lady90 skrev: Takk for svar. Jeg spurte eieren om de har fått ormekur og vaksiner, men det har de ikke. Byr dette på noen problemer for oss når vi henter ham i uke 12, eller går det bra såfremt vi gir dette med en gang? Jeg er litt usikker på hvordan dette fungerer Ingen problemer med det, men gi ormekur når dere får pus ta gjerne en helsesjekk ikke lenge etter. Da vil dere få tilbud om vaksine, ID chip og ormekur i tilleg til at dyrlegen sjekker hjertet osv for å sørge for at den lille er så frisk som den skal være.
Tvist Skrevet 31. oktober 2016 #8 Skrevet 31. oktober 2016 24 minutter siden, lady90 skrev: Takk for svar. Jeg spurte eieren om de har fått ormekur og vaksiner, men det har de ikke. Byr dette på noen problemer for oss når vi henter ham i uke 12, eller går det bra såfremt vi gir dette med en gang? Jeg er litt usikker på hvordan dette fungerer Neida, det går greit om dere ordner det. Ormekur får dere resept til av dyrlegen.
lady90 Skrevet 31. oktober 2016 Forfatter #9 Skrevet 31. oktober 2016 Vet du når han skal ha kur, og er det flere kurer? Hva med vaksiner?
Tvist Skrevet 31. oktober 2016 #10 Skrevet 31. oktober 2016 En ormekur når du får katten, da du kan anta at han har fått orm fra sin mor. Deretter ville jeg bare gitt ormekur om han viser tegn på orm (blir tynn, sjuskete i pelsen osv), eller om han fanger mange dyr. Da ville jeg gitt en gang i året muligens. Tidligere var det vanlig å gi 2-4 ganger i året, men nå har man funnet ut at ormene blir resistente mot middelet om det brukes for ofte, så man bør være litt tilbakeholden. Noen gir kun om orm er påvist, men for katter som går på do ute er det vanskelig å se. Når det gjelder vaksine, får pus en vaksine, og må revaksineres etter 3 uker. Deretter en gang i året.
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2016 #11 Skrevet 31. oktober 2016 Du har fått mange gode råd, men jeg vil bare kommentere akkurat det med leker: Når du får en ny pus, mener jeg at du like gjerne kan vente litt med å kjøpe leker, til du vet hva pusen din er interessert i. Helt i begynnelsen holder det normalt i massevis å leke med ting man har liggende i huset: papirballer, folieballer, tamponger (!), hyssing, papir knyttet fast i hyssing, esker... Og når du så finner ut hva pus liker aller best å leke med, kan du kjøpe noen ordentlige greier til ham. Anonymkode: 7c616...657 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2016 #12 Skrevet 31. oktober 2016 14 timer siden, nurcos skrev: 12 timer siden, Tvist skrev: Kan være greit, men jeg ville ventet og sett litt. Katter drikker ikke mye vanligvis, men det hjelper å ikke ha vann og mat på samme sted. Siden det ikke er nevnt; Kattefontene kan være lurt å skaffe seg, da katter generelt ikke liker å drikke fra stillestående vann. Her har pus ingen fontene og vann og mat står på samme sted uten noen problem(noe det forsåvidt gjorde med mine tidligere katter også) så alle katter ulike så det gjelder vel bare å prøve seg litt frem Anonymkode: fba1d...690
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2016 #13 Skrevet 31. oktober 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du har fått mange gode råd, men jeg vil bare kommentere akkurat det med leker: Når du får en ny pus, mener jeg at du like gjerne kan vente litt med å kjøpe leker, til du vet hva pusen din er interessert i. Helt i begynnelsen holder det normalt i massevis å leke med ting man har liggende i huset: papirballer, folieballer, tamponger (!), hyssing, papir knyttet fast i hyssing, esker... Og når du så finner ut hva pus liker aller best å leke med, kan du kjøpe noen ordentlige greier til ham. Anonymkode: 7c616...657 Dette!Favoritt lekene her i hus er ikke kjøpt på butikken. Anonymkode: fba1d...690 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå