Gå til innhold

Hvordan skal jeg løse dette? Mangler penger til husleie

Anbefalte innlegg

Skrevet

De økonomiske problemene jeg har er dessverre fullstendig selvforskylt. Men det er nå en gang slik at jeg sliter veldig med bulimi og bruker helt sinnsykt mye penger på mat hver måned. Jeg er student så jeg tjener ikke akkurat så mye.

Husleien skal betales på tirsdag, og jeg pleier å sette pengene over på en annen konto slik at jeg ikke skal røre dem. Det har jeg gjort nå også, men dessverre har jeg null kroner på de andre kontoene mine og i et svakt øyeblikk overførte jeg 500 kroner fra regningskontoen min og brukte dem på mat. Mat som selvsagt er borte nå.

Problemet er altså at jeg mangler 500 kroner til husleia og jeg får ikke mer penger før 15. november. Jeg har heller ikke penger til mat eller noe annet før den tid. Jeg har heller ikke noe særlig med mat i huset, bortsett fra litt mel, en halv pose tomatsuppe og ca. 250 g med spagetti.

Den spiseforstyrrede delen av meg tenker at det bare er supert at jeg kanskje må gå to uker uten mat, men den fornuftige delen av meg vet at det er en jævlig dårlig ide.

Hva skal jeg gjøre? Jeg kan pante flaskene jeg har i huset, men det utgjør kanskje maks 50 kr. Jeg kan ringe mamma og be om 500 kr, men vet ikke helt hvordan jeg skal forklare at jeg er fri for penger allerede, hun vet ikke at jeg har bulimi, og jeg er ikke klar for å fortelle det riktig enda. Men det løser ikke problemet med at jeg ikke har råd til mat resten av uka.

Jeg har fått meg en deltidsjobb ved siden av studiene, så i de kommende månedene vil jeg heldigvis ha litt mer å leve for enn kun studielånet, men fortsatt ikke nok til å dekke de summene jeg bruker på mat.

Jeg er fryktelig sint på meg selv for at jeg har satt meg selv i denne situasjonen og jeg trenger råd til hva jeg kan gjøre nå og de neste 14 dagene, samt hva jeg kan gjøre for å forhindre at dette skjer igjen.

Anonymkode: 6c2fd...a9b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ring huseieren. Spør om du kan betale 1000 kr mindre i husleie nå, og betale de om to uker. Da har du 500 til mat de neste 14 dagene også.

Anonymkode: 85356...0fb

• Liker 6
Skrevet

Ta opp lån og få hjelp til å bli kvitt bulemien (nok oppfølging osv). Resten er enkelt.

Anonymkode: 67e5b...7e2

Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ring huseieren. Spør om du kan betale 1000 kr mindre i husleie nå, og betale de om to uker. Da har du 500 til mat de neste 14 dagene også.

Anonymkode: 85356...0fb

Huff, det er kanskje det jeg må gjøre. Men jeg er redd for om jeg får 500 kroner nå så er de brukt opp i løpet av et par dager. Jeg har virkelig ikke kontroll over maten for tiden! Tenker jeg heller ber Mamma og 500 kr, husleie er egentlig det siste jeg forsømmer. Og det er viktigere for meg å ha betalt husleien enn å ha penger til mat.

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ta opp lån og få hjelp til å bli kvitt bulemien (nok oppfølging osv). Resten er enkelt.

Anonymkode: 67e5b...7e2

Det er nok ingen i verden som vil gi meg et lån. Har til og med søkt om kredittkort og fått avslag (heldigvis!).

Skrevet

Du har sikkert noe du kan selge kjapt for 500+

Anonymkode: 79b88...b43

Skrevet

Jeg ville ha ringt moren min og spurt, rett og slett. Lurer hun, så hadde jeg nok bare sagt at det ble noen uforutsette regninger. Eventuelt si at du vil betale hun tilbake når du får lønn fra jobben (når den kommer) slik at moren din vet at det kanskje bare er et engangstilfelle. 

Så lenge hun vet at hun får tilbake 1000,- (som jeg ville ha spurt om for husleie og mat) så blir det kanskje enklere å si ja. 

Gjest Kaffekrus
Skrevet

Har du for eksempel Trumf eller Coop-medlemskap og noe oppspart bonus? I så fall kan du ta ut derfra, og bruke dette til å dekke (deler av) den resterende husleien. Ellers: Har du noen du kan spørre om et lån? Du trenger ikke fortelle om sykdommen, si at det oppsto noen uforutsette utgifter? 

Får du behandling for spiseforstyrrelsen? Hvis ikke bør dette absolutt være førsteprioritet! Du må rett og slett få bukt med den, hvis ikke kan du fort havne i samme situasjonen igjen. Har du noen du stoler på som vet om sykdommen? Kan du be om hjelp til å håndtere penger, altså at de tar vare på husleie og evt. mer enn det også for deg, slik at du faktisk ikke kan få brukt det?

Skrevet
10 minutter siden, Kaffekrus skrev:

Har du for eksempel Trumf eller Coop-medlemskap og noe oppspart bonus? I så fall kan du ta ut derfra, og bruke dette til å dekke (deler av) den resterende husleien. Ellers: Har du noen du kan spørre om et lån? Du trenger ikke fortelle om sykdommen, si at det oppsto noen uforutsette utgifter? 

Får du behandling for spiseforstyrrelsen? Hvis ikke bør dette absolutt være førsteprioritet! Du må rett og slett få bukt med den, hvis ikke kan du fort havne i samme situasjonen igjen. Har du noen du stoler på som vet om sykdommen? Kan du be om hjelp til å håndtere penger, altså at de tar vare på husleie og evt. mer enn det også for deg, slik at du faktisk ikke kan få brukt det?

Takk! Coop-kontoen hadde jeg helt glemt, logget meg akkurat inn og sjekket, og der hadde jeg 500 kr som jeg nå har overført til kontoen min. Da har jeg heldigvis nok til husleie :) Det er en enorm lettelse!

Det er ingen venner eller i familien som vet om spiseforstyrrelsen, men jeg er i behandlingsapparatet. Jeg må få gjort noe med det nå. Dette går ikke lenger. Jeg tenker av og til at jeg hvert fall burde si det til Mamma og kanskje be hun ha litt ekstra kontroll over økonomien min, men er veldig redd for hvordan hun skal reagere. Skulle egentlig hatt noen som passet på, hadde kontroll over kontoen min, noen som var med meg på butikken osv.

• Liker 2
Gjest Kaffekrus
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk! Coop-kontoen hadde jeg helt glemt, logget meg akkurat inn og sjekket, og der hadde jeg 500 kr som jeg nå har overført til kontoen min. Da har jeg heldigvis nok til husleie :) Det er en enorm lettelse!

Det er ingen venner eller i familien som vet om spiseforstyrrelsen, men jeg er i behandlingsapparatet. Jeg må få gjort noe med det nå. Dette går ikke lenger. Jeg tenker av og til at jeg hvert fall burde si det til Mamma og kanskje be hun ha litt ekstra kontroll over økonomien min, men er veldig redd for hvordan hun skal reagere. Skulle egentlig hatt noen som passet på, hadde kontroll over kontoen min, noen som var med meg på butikken osv.

Så bra at det ordnet seg! :)

Min erfaring var at foreldrene mine tok ting mye bedre enn forventet (ikke spiseforstyrrelse), og at de var en enorm støtte for meg. Håper at du også opplever det samme med din mor. For meg var det nok på en måte også et viktig steg på veien til å bli frisk. 

Jeg tror det hadde vært veldig positivt å ha noen som kunne hjelpe til med det, om du har noen du kan stole på som er villig til å stille opp. Selv om det ikke gjør noe med årsaken, så gir det i alle fall langt mindre mulighet til episoder med overspising/oppkast, noe som helt klart ikke er godt for helsa.

Ønsker deg masse lykke til med videre behandling, og med å fortelle til moren din :klem: 

Skrevet

Du kan søke nødhjelp hos NAV. 

Snakk med fastlegen eller psykologen din, kjære deg. 

Anonymkode: e0350...85a

• Liker 1
Skrevet

Er det den spiseforstyrrede delen av deg som tømmer i seg så mye brus, eller er det den friske delen? Det at du har så mye panteflasker liggende, tyder i hvert fall på at du kan spare noen kroner på å droppe brus. Det er kanskje enklere å droppe det, enn å droppe overspising? Om du på død og liv MÅ ha brus, så kjøp deg en SodaStream.

Anonymkode: 0dbbd...2b2

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det den spiseforstyrrede delen av deg som tømmer i seg så mye brus, eller er det den friske delen? Det at du har så mye panteflasker liggende, tyder i hvert fall på at du kan spare noen kroner på å droppe brus. Det er kanskje enklere å droppe det, enn å droppe overspising? Om du på død og liv MÅ ha brus, så kjøp deg en SodaStream.

Er det drittsekk-delen av deg som tar opp noe så irrelevant, eller er du sånn til vanlig?

Anonymkode: f37ad...8b6

• Liker 13
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det drittsekk-delen av deg som tar opp noe så irrelevant, eller er du sånn til vanlig?

Anonymkode: f37ad...8b6

Spar meg. TS ber om råd til å forhindre at det det skjer igjen, og det har ts fått. 

Skrevet

Kanskje du kan få en ordning med huseier sånn at du betaler husleia med en gang lånet kommer inn, altså rundt to uker før?

• Liker 3
Skrevet

Okei, nå har jeg 37 kroner som skal vare til 15. november. Hva burde jeg kjøpe? Jeg vet at pasta er billig, men jeg er truende til å spise 1 kg pasta på en dag, så pasta er egentlig ikke noe jeg burde ha...

Tips? :)

Skrevet

Du bør ta kontakt med behandleren din umiddelbart. Når tvangslidelsen har så stor makt over deg som dette trenger du mer behandling enn du får nå. Fokusér på det først :) 

Anonymkode: 06018...655

• Liker 4
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Okei, nå har jeg 37 kroner som skal vare til 15. november. Hva burde jeg kjøpe? Jeg vet at pasta er billig, men jeg er truende til å spise 1 kg pasta på en dag, så pasta er egentlig ikke noe jeg burde ha...

Tips? :)

Tørkede erter er billig. Ville valgt det sammen med løk og laget suppe og kjøpt knekkebrød som nødmat. Det vil likevel ikke vare helt til den 15. Du bør absolutt fortelle moren din om dette. Bor du et sted der de leverer mat? Kolonial.no for eksempel? Kanskje din mor kan bestille mat til deg for en uke eller par dager av gangen? Hvis du henter er det gratis, og enkelte leveringstider koster kun 39 kroner. Men vet behandleren din om dette?

Anonymkode: 9c3ea...898

Skrevet

Det er i slike tilfeller kredittkort faktisk er supert. De fleste slike lån er rentefrie i 30 dager. Betaler du ikke innen da får man en skyhøy rente på kanskje 20%. Men så lenge du vet at du får penger om 2 uker så er du trygg. 

Spis noe som holder deg mett. Havregrøt og musliblanding fra rema er veldig billig og sunt. Spiser jeg pasta og nudler blir jeg ikke mett engang.

Anonymkode: 889ec...b30

Skrevet

Erter er en god ide. Linser og bønner også, det får du billig i innvandrerbutikker. Appelsinjuice til 7 kr literen på Rema så du får i deg litt vitaminer. Sjekk om butikken har halvpriskurv, der ligger det mye bra og billig.

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor ikke betale husleia og andre viktige regninger med èn gang du får lønn på konto?

Har ikke noen råd til hva du kan kjøpe for 37 kroner, men tenker at generelt så kunne du satse på å spise endel frukt og rå grønnsaker, da det er mye vanskeligere å overspise det? Frukt kan for en stor del erstatte søtsug, om man spiser nok av det. Det er noe av det sunneste du kan spise også.

Vet ikke hvor du bor, men her ligger det fortsatt mye gratis epler rundt i hagene til folk, skal faktisk ut en tur og finne meg noen nå...

Har du noe du kan selge på finn?

Anonymkode: 01f62...ddb

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...