Gå til innhold

Kan hun leve av kattefôr? Eller omvendt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kaster bort flere tusen kroner på hundefôr, fordi katten spiser det opp. 
Så jeg lurer da på. Kan jeg heller gi hunden kattefôr til kvelds? 

Hunden spiser mellom 20-30 kuler om dagen, mest om kvelden. Syter og bjeffer om han ikke får skålen sin om kvelden.. Nei jeg kan ikke sperre katten ute, og han er innekatt. Problem med både hund og katt. Så enten så får hunden kattefôr, eller så spiser katten halve skålen og jeg kaster bort mye penger på tørrfôr til hunden. 
Hunden har vom og våtfôr som hovedfôr. 

Hunden får ikke tak i katten sin mat. Katten stjeler hunden sin mat. 
Hunden er avhengig av tørrfôret. 
Hunden nekter å spise når katten står over han. Hunden spiser få kuler om gangen. Er skvetten rundt matskålen etter å ha blitt angrepet av en hund som valp, over matskålen. Han blir bare redd og usikker, stort problem at katten stjeler maten hans!
Katten kan ikke låses ute. Han bryr seg ikke hvis skålen er fylt med hans tørrfôr. 
Jeg har prøvd alt!  Ikke noe å diskutere, jeg spør om hunden kan få en liten skål med kattefôr om dagen ,eller om det er farlig for han. Er det farlig at katten spiser en halv liten skål med hundefôr om dagen?

Anonymkode: a065d...4bf

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det er bedre at hunden spiser kattemat enn omvendt og hvis det utgjør bare en liten del av matinntaket hans spiller det ingen rolle. Spiser katten en stor andel hundemat (En halv liten skål er ikke så mye, men ganske mye for en katt...) derimot kan den få mangel på viktige næringsstoffer (Særlig taurin) som finnes i kattemat. Men uansett hvordan du gjør det, så er det neppe noen av dem som tar skade av det.

Endret av Leo
  • Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Leo skrev:

Det er bedre at hunden spiser kattemat enn omvendt og hvis det utgjør bare en liten del av matinntaket hans spiller det ingen rolle. Spiser katten en stor andel hundemat derimot kan den få mangel på viktige næringsstoffer (Særlig taurin) som finnes i kattemat.

Ok takk for info. Da tror jeg at jeg slutter å kjøpe hundefôr. Siden både vom og våtfôr er fullfôr alene. Han spiser som sagt ikke mange kuler om dagen.

ts

Gjest StripeyPanda
Skrevet

Å fore hunden 2-3 ganger dagen er bedre enn fri tilgang med tanke på situasjonen :) Den får faste måltider og spiser alt opp, og kattens mat settes i høyden slik at hunden ikke spiser av pusen sin mat. 

Skrevet
25 minutter siden, StripeyPanda skrev:

Å fore hunden 2-3 ganger dagen er bedre enn fri tilgang med tanke på situasjonen :) Den får faste måltider og spiser alt opp, og kattens mat settes i høyden slik at hunden ikke spiser av pusen sin mat. 

Katten har sitt fristed i gangen, hvor matskålen hans står. Gangen er avsperret med barnegrind. 
Kattens hovedfôr er tørrfôr (fri tilgang), en porsjon våtfôr fordelt 3 ganger om dagen (samtidig som hunden). Han kan ikke få store porsjoner 3 ganger, for da går han opp i vekt. Han har slanket seg på grunn av for mye våtfôr. 
Mengden han har nå er perfekt, og vekten er stabil. 

Hunden får våtfôr 3 ganger om dagen. Fredag og Lørdag får han vom i stedet for våtfôr en gang om dagen. Mer enn det fører til forstoppelse. 
Klokken 9, klokken 4 og klokken 8. Da skal han ha mat. Tørrfôret kommer frem klokken 4-5 og fjerner når vi legger oss klokken 11. Får han ikke skålen så syter og bjeffer han, for han skal ha tørrfôr. Han tar en kule her og en kule der i løpet av dagen. Når katten sover, da spiser han. 

Vi er inne i en god rutine. Hvor vi går tur, når vi kommer hjem så får han mat. Vi går 4 turer om dagen. Siste er klokken halv 11 til 11, så går vi å legger oss med en gang vi kommer hjem. 
Hver dag, Mandag til Søndag. 

Katten forguder tørrfôret til hunden. Katten klorer i stykker dørene. Jeg leier og har allerede byttet ut ei dør på grunn av katten. Fått klage på mjauing og høye dunk (katt som river i håndtaket). Det å stå å blokkere han på kjøkkenet funker ikke, hunden blir redd av alt som skjer rundt han. 
Hunden er nervøs rundt matskålen. Fordi han ble angrepet som valp. Hvis jeg fjerner skålen, for så å prøve igjen senere, det fører til at han nekter å spise totalt, fordi han blir skvetten og skremt av all styret. Han nekter da å spise våtfôret sitt, fordi han frykter at det skal bli styr og bråk.
Han må ha fred og ro når han skal spise. Han er ikke aggressiv, bare redd og nervøs. 

Jeg har prøvd å putte kattemat i skålen hans, og han elsker det, og katten bryr seg ikke. Han rører ikke skålen, fordi han har sin egen med identisk fôr. Han spiser det opp mye fortere, fordi han får fred og ro rundt matskålen. 

Håper jeg har forklart grundig nok.
Jeg kaster bort flere tusen kroner i året på tørrfôr til hunden. Og katten spiser det opp. Jo mer hundemat han spiser, jo mindre spiser han av sitt eget. Sier seg selv. Våtfôr og vom rører han ikke, fordi han får sin egen våtfôr samtidig som hunden. Han får sitt i gangen, hunden får sitt på kjøkkenet. 

ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...