jeiods Skrevet 30. oktober 2016 #1 Skrevet 30. oktober 2016 Har tenkt å ta et friår etter jeg er ferdig med vgs, 2017/2018. Har planlagt å jobbe i Norge sommeren og høsten 2017, også reise på våren 2018. Har da generell studiekompetanse med realfag, og har jobbet på en barne- og avlastningsbolig (funksjonshemmede barn) i 2 år. Har hatt tysk, men er veldig giret på å ta språkkurs under/før oppholdet for å lære et nytt språk. Har lyst å oppleve/gjøre noe nytt under reisen. Har tenkt litt på frivillig arbeid med barn, å ta ex.phil/ex.fac i utlandet eller en komplett opplevelses-/verden rundt reise. Blir å reise alene i 2-6 måneder, helst i et varmt land (sett litt på latin-amerika). Noen som har erfaringer? Både når det kommer til de forskjellige "kategoriene", organisasjoner å reise med eller tips generelt?
Tanuki Skrevet 3. november 2016 #2 Skrevet 3. november 2016 Temk på hva som er praktisk, skal du til latin-amerika så må du nesten kunne spansk. og om du vil jobbe frivillig så vær skeptisk med hvor og hvem du jobber for, barnehjem og liknende brukes ganske kynisk for å lokke til seg turister, just saying.
funginger Skrevet 4. november 2016 #3 Skrevet 4. november 2016 http://www.fredskorpset.no/utveksling/
aglaea Skrevet 8. november 2016 #4 Skrevet 8. november 2016 Det går jo an å kombinere språkkurs med reise.. Ta språkkurs først, og deretter reise litt rundt i Sør-Amerika/Mellom-Amerika, så får du litt av begge deler. Frivillig arbeid med barn/dyr bør man undersøke nøye for å forsikre seg om at det er en seriøs organisasjon som ikke utnytter barna/dyrene.
carpedims Skrevet 14. november 2016 #5 Skrevet 14. november 2016 Hei, vi reiste jorden rundt, og skrev ned mye av det spennende på turen. Japan og Fiji var det som var mest spennende, og annerledes. Men spørsmålet er om det er "det annerledes" du søker, eller kanskje mest for pengene? https://breddegrad.no/reisetips/ Kanskje det kan være til noe inspirasjon?
-Skylar Skrevet 22. november 2016 #6 Skrevet 22. november 2016 (endret) Så gøy! Jeg backpacket etter VGS alene, og det er det beste valget jeg har tatt. Mange erfarne backpackere anbefaler å gjøre det i Asia første gangen, eller i det minste starte der. Det er fordi det er latterlig billig, en godt opparbeidet rute som innebærer mange hosteller og reiseguider for backpackere, samt mange likesinnede langs din vei. Det er også relativt trygt de fleste steder, såfremt man tar visse forhåndsregler. En rute du kan se litt nærmere på kan for eksempel være at du starter i Thailand, siden Bangkok er sett på som den letteste og billigste inngangen dit. Eventuelt kan du også starte i India, om det er et land som kan friste. Videre kan du reise til for eksempel Myanmar, Laos, Kambodsja og Vietnam. Det er veldig billig å ta seg frem til og i disse landene med buss og tog, men også fly. Fra Vietnam kan du fly til Indonesia for eksempel, og videre til Fillippinene (som har så mange sinnsykt vakre øyer å velge mellom), for deretter å dra til Japan (Mitt favorittland i verden - hittil!) og kanskje Sør-Korea eller Taiwan? Dette er mer enn nok land å bryne seg på i 6 måneder, men dropper du noen kan du jo kanskje dra til Australia og New Zealand, Fiji og USA(Hawaii) før du reiser hjem. Jeg anbefaler i alle fall dette varmt. Om du ønsker flere tips, dra innom et Kilroy-kontor eller send dem en mail. Du forplikter deg ikke til å kjøpe noe av dem ved å gjøre det. Forøvrig anbefaler jeg å bestille flybilletter mens du reiser, slik at du kan endre ruten underveis og være fleksibel (jeg bestiller som regel fra momondo). Ofte vil man være lenger et sted og kortere et annet. Reiser du hovedsaklig i Asia holder et budsjett på 10 000 kr i mnd, og ender kanskje opp med å være for mye også. Jeg ville spart rundt 40.000 til flybilletter og reiseutgifter om du skal reise i 6 mnd. Sjekk ut reisebloggen til Nomadic Matt også, han har flere gode reiseguider for backpackere. Ellers er hostelworld.com uvurderlig når du skal lete opp de beste og billigste hostellene. Dette ble et litt mer utfyllende svar enn jeg hadde sett for meg, beklager det Endret 22. november 2016 av -Skylar Tilleggsinfo
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå