Christiane_W Skrevet 30. oktober 2016 #1 Skrevet 30. oktober 2016 Jeg har en 13" MacBook Pro fra 2013 som synger på siste verset og hadde egentlig bestemt meg for å erstatte den med en 15" MacBook Pro med Retina display i løpet av høsten. Så kom lanseringen av nye modeller av MBP denne uka og jeg er litt usikker på hva jeg skal gjøre. Prisen på de nye MBP'ene er ganske så stive og prisdifferansen mellom den jeg hadde tenkt å kjøpe og tilsvarende nye er ca 4.000,- (veiledende pris på Apple sin hjemmeside). Nå ser jeg at en lokal Apple forhandler har satt ned prisen på utgående generasjon MBP med drøyt 20% og dermed kan jeg spare drøye 8.000 kr om jeg kjøper en forrige genrerasjons MBP i steden for tilsvarende modell av den nye. Det er jo mye penger, men samtidig føles det kjipt å svi av over 20.000 kr på en "gammel" modell. Jeg bruker maskinen til "vanlige" ting som å surfe på nettet, epost, se filmer, Word etc, samt at jeg bruker Photoshop og et par andre Adobe programmer en del. Er ivrig hobbyfotograf og bearbeiding/redigering av bilder er viktig for meg. Noen som har råd om hva jeg burde velge?
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2016 #2 Skrevet 31. oktober 2016 Shit, de var stive i prisen. Vanligvis ville jeg anbefalt å kjøpe nytt, men selv kjøpte jeg ny macbook pro for noen mnd siden. Storfornøyd, selv om det er en "ny" på markedet. Er egentlig veldig glad jeg gjorde det når jeg ser prisen på den nye :o Anonymkode: 59474...cd9
Vinky Skrevet 31. oktober 2016 #3 Skrevet 31. oktober 2016 Jeg ville kjøpt den tidligere modellen og spart 8000kr, men nå har ikke jeg peiling på elektronikk da.. Hva får man egentlig i den nyeste modellen som den tidlgiere modellen ikke har? 2
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2016 #4 Skrevet 31. oktober 2016 Har du noen spesielle grunner til å måtte ha en så dyr PC? Hva bruker du den til? Altså, jeg har en PC fra HP som jeg betalte litt over 6000 for, og jeg er storfornøyd med den. Anonymkode: 9e14e...5ef
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2016 #5 Skrevet 31. oktober 2016 Jeg ville ha satset på "gammel" modell, de nye er svært så dyre. Husk at flere av de nye også bare har USB-C, slik at du må ha adaptere for alt du skal ha inn i usb pluggene (vanlige usb minnepenner, kabler osv. går ikke på de nye mac'ene). Den billigste av de nye pro'ene er vel ca 16.000. Galskap å betale det for en maskin som i prinsippet er ganske basis med tanke på ytelse, selv om den sannsynligvis vil holde fint til ditt bruk. Anonymkode: 0fd5e...a88
Gjest MadameDeRosa Skrevet 31. oktober 2016 #6 Skrevet 31. oktober 2016 (endret) Kjøp den "gamle". 8000 kr mer for nyeste modell, når det er så liten forskjell på de, er bortkastet. Endret 31. oktober 2016 av MadameDeRosa
Gjest O.G. Skrevet 31. oktober 2016 #7 Skrevet 31. oktober 2016 Jeg kjøpte Mac Pro Classic og satte inn extra ram og maskinen flyger, kan ikke tenke meg de der retinamaskinene siden Apple har strippet dem for alle portene omtrent.
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2016 #8 Skrevet 31. oktober 2016 4 minutter siden, O.G. skrev: Jeg kjøpte Mac Pro Classic og satte inn extra ram og maskinen flyger, kan ikke tenke meg de der retinamaskinene siden Apple har strippet dem for alle portene omtrent. Ja, men de nye mac pro'ene er for tung videoredigering og slike ting, og begynner på over 30.000, samt er ikke bærbar Men når de nye mac'ene har gått opp ennå mer i pris så ville jeg evt. vurdert en MS Surface pro istedetfor. Ser en nå, til samme pris ca 16.000, men med dobbelt så mye ram og i7 prosessor (billigste av de nye macbook pro'ene har 8 gb ram og i5 prosessor) Photoshop og andre adobe programmer fungerer like bra på pc (Windows) i disse dager. Anonymkode: 0fd5e...a88
Gjest O.G. Skrevet 31. oktober 2016 #9 Skrevet 31. oktober 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, men de nye mac pro'ene er for tung videoredigering og slike ting, og begynner på over 30.000, samt er ikke bærbar Men når de nye mac'ene har gått opp ennå mer i pris så ville jeg evt. vurdert en MS Surface pro istedetfor. Ser en nå, til samme pris ca 16.000, men med dobbelt så mye ram og i7 prosessor (billigste av de nye macbook pro'ene har 8 gb ram og i5 prosessor) Photoshop og andre adobe programmer fungerer like bra på pc (Windows) i disse dager. Anonymkode: 0fd5e...a88 Beklager, jeg mente macbook pro classic.
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2016 #10 Skrevet 31. oktober 2016 Akkurat nå, O.G. skrev: Beklager, jeg mente macbook pro classic. du tenkte på de bærbare uten thunderbolt og med innebygd CD/DVD drev? Mulig man kan få tak i noe som evt. ligger på lager hos noen nettbutikker, men det er jo ikke noe sikkert, de produseres nok ikke av Apple lenger. Men disse begynner jo å bli litt for gamle igjen. Nei, jeg ville gått for forrige modell av Macbook pro hvis jeg skulle kjøpt Apple, eller Surface (Windows 10). Anonymkode: 0fd5e...a88
Gjest canacas Skrevet 31. oktober 2016 #11 Skrevet 31. oktober 2016 Utgående/døende fra 2013? Jøss, min Mac Air er fra 2013 og er like god som ny, har en Mac Pro fra 2014 som også er så god som ny. Min erfaring med disse (fra før og) er vel at holdbarheten er hakket vassere enn for andre computere.
Gjest O.G. Skrevet 31. oktober 2016 #12 Skrevet 31. oktober 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: du tenkte på de bærbare uten thunderbolt og med innebygd CD/DVD drev? Mulig man kan få tak i noe som evt. ligger på lager hos noen nettbutikker, men det er jo ikke noe sikkert, de produseres nok ikke av Apple lenger. Men disse begynner jo å bli litt for gamle igjen. Nei, jeg ville gått for forrige modell av Macbook pro hvis jeg skulle kjøpt Apple, eller Surface (Windows 10). Anonymkode: 0fd5e...a88 Ja, funker fjell. Ny prossessor, mere ram og maskinen flyver.
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2016 #13 Skrevet 31. oktober 2016 Akkurat nå, canacas skrev: Utgående/døende fra 2013? Jøss, min Mac Air er fra 2013 og er like god som ny, har en Mac Pro fra 2014 som også er så god som ny. Min erfaring med disse (fra før og) er vel at holdbarheten er hakket vassere enn for andre computere. Nei, macbook er er ikke blant de som utdøende, med utdøende siktet jeg til Macbook pro classic som ikke har retina skjerm, som har superdrive (dvs spiller innebygd). De modellene begynner jo å bli en del år nå. Anonymkode: 0fd5e...a88
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2016 #14 Skrevet 31. oktober 2016 2 minutter siden, O.G. skrev: Ja, funker fjell. Ny prossessor, mere ram og maskinen flyver. Joda, har man en allerede så kan man klare seg veldig bra en stund hvis man oppgraderer litt. Men jeg ville ikke anbefalt å kjøpe en ny macbook pro classic nå, hvis det er noen som har den på lager da.. Anonymkode: 0fd5e...a88
Gjest canacas Skrevet 31. oktober 2016 #15 Skrevet 31. oktober 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, macbook er er ikke blant de som utdøende, med utdøende siktet jeg til Macbook pro classic som ikke har retina skjerm, som har superdrive (dvs spiller innebygd). De modellene begynner jo å bli en del år nå. Anonymkode: 0fd5e...a88 Aha, forstår. Jeg har ikke retina på noen av mine, begge relativt nye.
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2016 #16 Skrevet 31. oktober 2016 4 minutter siden, canacas skrev: Aha, forstår. Jeg har ikke retina på noen av mine, begge relativt nye. Om du har innebygd dvd spiller på pro versjonen du kjøpte, så er jo modellen gammel etterhvert, selv om maskinen kan være ny. Og kan jo hende enkelte butikker selger den ennå hvis de har på restlager, men jeg ville ikke kjøpt en ny macbook classic uten retina nå. Men det er synd Apple ser ut til å fase ut de billigere maskinene sine nå, snakkes jo om å fase ut Air også nå. Så da må man opp i en 15-16K for i det hele tatt kjøpe en ny mac med basisspesifikasjoner. Da vet jeg ikke om jeg gidder å fornye på private neste gang, når man får Win 10 maskiner for omtrent samme pris, men med kraftigere spesifikasjoner Og surface har etterhvert blitt veldig bra det også. Anonymkode: 0fd5e...a88
Gjest canacas Skrevet 31. oktober 2016 #17 Skrevet 31. oktober 2016 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Om du har innebygd dvd spiller på pro versjonen du kjøpte, så er jo modellen gammel etterhvert, selv om maskinen kan være ny. Og kan jo hende enkelte butikker selger den ennå hvis de har på restlager, men jeg ville ikke kjøpt en ny macbook classic uten retina nå. Men det er synd Apple ser ut til å fase ut de billigere maskinene sine nå, snakkes jo om å fase ut Air også nå. Så da må man opp i en 15-16K for i det hele tatt kjøpe en ny mac med basisspesifikasjoner. Da vet jeg ikke om jeg gidder å fornye på private neste gang, når man får Win 10 maskiner for omtrent samme pris, men med kraftigere spesifikasjoner Og surface har etterhvert blitt veldig bra det også. Anonymkode: 0fd5e...a88 Det er jeg enig i, er jo sånn sett redd det skal skje noe med maskinene. For om jeg må ha ny vil jeg helst ha Mac igjen og det koster fletta. Det kjipeste med Apple (eller av de kjipe tingene) er at de tar ting ut så fort de lanserer noe nytt. På den måten kan de håve inn en hel del penger, fordi vi ikke får kjøpt eldre maskiner (når vi kanskje ikke trenger all funksjonalitet). Maskinmessig foretrekker jeg Air da, så kjipt at den i så fall forsvinner. Air var definitivt ikke billig når jeg kjøpte min.
Gjest O.G. Skrevet 31. oktober 2016 #18 Skrevet 31. oktober 2016 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Joda, har man en allerede så kan man klare seg veldig bra en stund hvis man oppgraderer litt. Men jeg ville ikke anbefalt å kjøpe en ny macbook pro classic nå, hvis det er noen som har den på lager da.. Anonymkode: 0fd5e...a88 Forstår den.
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2016 #19 Skrevet 31. oktober 2016 6 minutter siden, canacas skrev: Det er jeg enig i, er jo sånn sett redd det skal skje noe med maskinene. For om jeg må ha ny vil jeg helst ha Mac igjen og det koster fletta. Det kjipeste med Apple (eller av de kjipe tingene) er at de tar ting ut så fort de lanserer noe nytt. På den måten kan de håve inn en hel del penger, fordi vi ikke får kjøpt eldre maskiner (når vi kanskje ikke trenger all funksjonalitet). Maskinmessig foretrekker jeg Air da, så kjipt at den i så fall forsvinner. Air var definitivt ikke billig når jeg kjøpte min. Ja, det er litt synd. Apple har alltid konsentrert seg nesten bare om høysegmentet. Et lite håp var det jo med de billigere utgavene av air og kanskje den billigste 13" utgaven av MBP pro (med retina), som "bare" kostet ca 10K. Men da var det i det minste ikke så stor forskjell mellom Windows 10 maskiner i samme klasse (selv om win maskinene ofte har hatt litt bedre ytelse for samme pris, så har ikke det betydd like mye for alle). Men nå, når basisutgaven til Apple bærbar blir ca 16K, så stiger nok min egen terskel. Da kjøper jeg nok heller en Win 10 maskin ekstra, som jeg uansett er veldig fornøyd med det også Litt merkelig at Apple tar sjansen på å øke prisen såpass betydelig, når konkurransen fra de tradisjonelle produsentene blir stadig sterkere. Microsoft svarer f. eks. bare kraftigere og kraftigere og får stadig bedre produkter, med etterhvert like god brukeropplevelse. Anonymkode: 0fd5e...a88
tdm900 Skrevet 31. oktober 2016 #20 Skrevet 31. oktober 2016 2 timer siden, canacas skrev: Utgående/døende fra 2013? Jøss, min Mac Air er fra 2013 og er like god som ny, har en Mac Pro fra 2014 som også er så god som ny. Min erfaring med disse (fra før og) er vel at holdbarheten er hakket vassere enn for andre computere. Er helt enig😊 God som gull enda👍
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå