Gjest Melk Skrevet 25. november 2004 #21 Del Skrevet 25. november 2004 Du kan ha HPV selv om du ikke har celleforandringer. Det har jeg skjønt, men det er jo lite man kan gjøre med dette så lenge det ikke kan påvises. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diva Skrevet 28. november 2004 #22 Del Skrevet 28. november 2004 Heisann! Jeg hadde satt veldig pris på om dere kunne hjelpe meg litt med valg av prevensjon..? Saken er nemlig at jeg går nå på NuvaRing, har tidligere prøvd ALT: p-piller, p-plaster, minipiller, kondom... Ok, ikke alt, har aldri prøvd p-sprøyte, men har heller aldri vært interessert..! Jeg har de siste årene vært plaget av enorme humørsvinginger og til tider depresjoner, vet ikke om det kan komme av hormonene i p-pillene o.l. Er bare 24 år, har brukt p-piller siden jeg var 19, så jeg vet ikke hvordan mitt egentlige humør er.. Men jeg er for tiden en hurpe!! :evil: Moren min døde for 4 år siden av livmorhalskreft, og jeg er livredd for å få denne sykdommen selv... På min mors side av slekta er kreft vanlig, der har vært livmorhalskreft, lymfekreft, brystkreft, endetarmskreft og nå blodkreft. Derfor er jeg og veldig opptatt av å prøve å forebygge ved å leve så sunt som mulig... Spørsmålet er da: hvilken prevensjonsmetode er den "minst kreftfremkallende" og den som kanskje gjør meg litt snillere? Jeg vurderer for tiden LadyComp, hva tror dere om det? (P.S. Min mor brukte aldri p-piller e.l., kun spiral i 2-3 år.. Ellers bare kondomer... Men hun røykte enormt!!!) Håper på svar!! :-) Dette er kanskje litt på siden, vet ikke om det er så behjelpelig i forhold til spm om prevensjon, men jeg ser at du har en del opphopning av kreft i familien din og samtidig er redd for livmorhalskreft. Du kan, om du er interessert, ta kontakt med Seksjon for genetisk veiledning ved Det Norske Radiumhospital om du vil ha en lege til å kartlegge familieanamnesen / opphopning av kreftsykdommer i familien og evt. få råd om hvordan du kan forebygge kreft og evt. få tilbud om kontroller hyppig. Det kan jo hende de kan hjelpe deg til prevensjon som passer for deg i tillegg? Jeg er ikke sikker på om du kan ta direkte kontakt for time/veiledning, eller om du må ha henvisning fra egen lege. Snakk gjerne med egen lege om dette Eller evt. ta kontakt via mail/telefon med Fagområde kreftgenetikk. Ei av legene der jeg jobber driver med slike tilfeller og jeg tror det er til stor hjelp for mange. Hadde du vært bruker her, skulle jeg gjerne sendt mer info på pm. Se evt. på www.radiumhospitalet.no for mer info. Det står litt om kreftgenetikk under Fagområder på siden. Lykke til :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå