Gjest Anonymous Skrevet 23. november 2004 #1 Del Skrevet 23. november 2004 Heisann! Jeg hadde satt veldig pris på om dere kunne hjelpe meg litt med valg av prevensjon..? Saken er nemlig at jeg går nå på NuvaRing, har tidligere prøvd ALT: p-piller, p-plaster, minipiller, kondom... Ok, ikke alt, har aldri prøvd p-sprøyte, men har heller aldri vært interessert..! Jeg har de siste årene vært plaget av enorme humørsvinginger og til tider depresjoner, vet ikke om det kan komme av hormonene i p-pillene o.l. Er bare 24 år, har brukt p-piller siden jeg var 19, så jeg vet ikke hvordan mitt egentlige humør er.. Men jeg er for tiden en hurpe!! :evil: Moren min døde for 4 år siden av livmorhalskreft, og jeg er livredd for å få denne sykdommen selv... På min mors side av slekta er kreft vanlig, der har vært livmorhalskreft, lymfekreft, brystkreft, endetarmskreft og nå blodkreft. Derfor er jeg og veldig opptatt av å prøve å forebygge ved å leve så sunt som mulig... Spørsmålet er da: hvilken prevensjonsmetode er den "minst kreftfremkallende" og den som kanskje gjør meg litt snillere? Jeg vurderer for tiden LadyComp, hva tror dere om det? (P.S. Min mor brukte aldri p-piller e.l., kun spiral i 2-3 år.. Ellers bare kondomer... Men hun røykte enormt!!!) Håper på svar!! :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ms Chanandler Bong Skrevet 23. november 2004 #2 Del Skrevet 23. november 2004 Kobberspiral og ladycomp/babycomp er to hormonfrie alternativer. Kanskje du får bedre humør av å bruke noe uten hormon? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 23. november 2004 #3 Del Skrevet 23. november 2004 Jeg er kjempefornøyd med kobberspiral i hvert fall Ladycomp hadde vært for risikabelt for meg. Det er veldig mange som blir gravide mens de baserer seg på ladycomp... Angående kreft og hormoner. P-piller _kan_ gi økt sjanse for brystkreft, men samtidig beskytter de mot livmorskreft..så samlet sett er det hverken bra eller farlig. P-piller har de veldig liten innvirkning på kreft-utvikling. Det beste man kan gjøre for å unngå kreft er å ikke røyke, spise sunt og mosjonere. Og ta en GU minst hvert tredje år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
@riel Skrevet 23. november 2004 #4 Del Skrevet 23. november 2004 Jeg bruker Pearly, som er den nyeste av PFC'ene (de andre er Ladycompog babycomp) Pearlyen, er den rimligste, men de er alle like sikre (prisen avhenger av hvor mye syklushistorikk PFC'en lagrer, og hvor mye tillegsfunksjoner det er) Pealyen er 100% naturlig prevansjon, og jeg er kjempefornøyd med min Prisen på Pearly er ca 3400kr, som er ganske OK pris når du tenker på at det er prevansjon for resten av livet. Du kan også få den på avbetaling, som jeg syns var veldig bra Gå inn på www.buenaventura.no for mer info Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 24. november 2004 #5 Del Skrevet 24. november 2004 Hei igjen, det var jeg som skrev innlegget til å begynne med her... Tusen takk for tips! :-) Ville bare si at nå har jeg bestemt meg for å bestille Pearly, det skal bli spennende å se hvordan "den hormonfrie meg" er..! Vurderte også kobberspiral, men har hørt at det skal være sinnssykt vondt å sette inn hvis man ikke har født, altså tør jeg ikke det.. Men igjen, takk for tips! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lene24 Skrevet 24. november 2004 #6 Del Skrevet 24. november 2004 Angående kreft og hormoner. P-piller _kan_ gi økt sjanse for brystkreft, men samtidig beskytter de mot livmorskreft..så samlet sett er det hverken bra eller farlig. P-piller har de veldig liten innvirkning på kreft-utvikling. Tror ikke dette er riktig, bruk av p piller gir økt sjanse for livmorhalskreft, har selv opplevd dette - og dersom livmorhalskreft ligger i familien bør en ikke ta sjansen på å gå på p piller... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 24. november 2004 #7 Del Skrevet 24. november 2004 Tror ikke dette er riktig, bruk av p piller gir økt sjanse for livmorhalskreft, har selv opplevd dette - og dersom livmorhalskreft ligger i familien bør en ikke ta sjansen på å gå på p piller... Tror du må lese litt bedre lene24. Det er helt riktig at p-piller gir beskyttelse med livmorkreft og også eggstokkreft. Derimot gir de også, som du sier, en økt sjanse for livmorhalskreft. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Melk Skrevet 24. november 2004 #8 Del Skrevet 24. november 2004 Dette ville jeg snakket med legen min om, siden det er så mye kreft i familien. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 24. november 2004 #9 Del Skrevet 24. november 2004 Spørsmålet er da: hvilken prevensjonsmetode er den "minst kreftfremkallende" og den som kanskje gjør meg litt snillere? Kondomer - ene og alene. Jeg har nettopp snakket med en gynekolog om dette, tilfeldigvis. Livmorhalskreft skyldes HPV (human papilomaviruset). Det er en seksuelt overførbar sykdom (SOS), og som alle SOS er det bare kondom som beskytter mot dem. Bruker du kondomer istedet for annen prevensjon slipper du humørsvingninger pga av hormoner i prevensjonen, samtidig som du beskytter deg mot det som HPV. 400 kvinner får livmorhalskreft i Norge hvert år, og 150 dør av det. MEN det er liten sjanse for dette om du tar celleprøve jevnlig, hvert tredje år. De som gjerne utvikler livmorhalskreft er kvinner som ikke har sjekket seg jevnlig. HVP kan faktisk ligge i kroppen i 20-25 år før den fører til kreft, så det er viktig å fortsette med testene. En annen ting: SKULLE du få påvist celleforandringer, så ikke freak ut. Det er veldig vanlig og trenger ikke en gang å være et forstadie til kreft. Det kan rett og slett skyldes en ufarlig betennelse! Og det er gode nyheter på vei: Det forskes på en vaksine mot HPV, og man tror den er på markedet om ikke så altfor lenge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Melk Skrevet 24. november 2004 #10 Del Skrevet 24. november 2004 Livmorhalskreft skyldes HPV (human papilomaviruset). Det er en seksuelt overførbar sykdom (SOS), og som alle SOS er det bare kondom som beskytter mot dem. Bruker du kondomer istedet for annen prevensjon slipper du humørsvingninger pga av hormoner i prevensjonen, samtidig som du beskytter deg mot det som HPV. Skyldes ikke bare dette. http://www.kreftforeningen.no/dt_singleart...186&amid=700803 Mye tyder på at livmorhalskreft også kan være en seksuelt overførbar sykdom som kan forårsakes av flere former for virus. Spesielt anses human papilloma virus (HPV) i dag for å være årsak til en del tilfeller av sykdommen. Dette viruset kan også fremkalle kjønnsvorter – eller kondylomer som de også kalles. Det betyr ikke at kvinner som har kjønnsvorter også får livmorhalskreft, men det er mulig at de har en større risiko. Det er en sammenheng mellom livmorhalskreft og seksualvaner. Mange partnere, lav alder ved første samleie eller første graviditet, kan gjøre kvinner mer utsatt for sykdommen. Livsstil, uheldige helsevaner, tobakk og alkohol øker også risikoen for å få livmorhalskreft. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 24. november 2004 #11 Del Skrevet 24. november 2004 Skyldes ikke bare dette. Du har rett, det falt ut en bl.a. i den tredje setningen. Men det forandrer likevel ikke det at kondom er den beste prevensjonen å velge for å unngå livmorhalskreft, eller at faren for livmorhalskreft er relativt liten om man går til jevnlige kontroller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Melk Skrevet 24. november 2004 #12 Del Skrevet 24. november 2004 Du har rett, det falt ut en bl.a. i den tredje setningen. Men det forandrer likevel ikke det at kondom er den beste prevensjonen å velge for å unngå livmorhalskreft, eller at faren for livmorhalskreft er relativt liten om man går til jevnlige kontroller. Gjelder det med kondom også når man har fast partner? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 24. november 2004 #13 Del Skrevet 24. november 2004 Gjelder det med kondom også når man har fast partner? Jeg regner med du kan droppe kondomen i det tilfellet, SÅ SANT både du og mannen er sjekket ut for HPV (og man selvsagt vet at man har en trofast mann). Ellers ender dere vel bare opp med å smitte hverandre frem og tilbake, akkurat som med ubehandlet klamydia? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Melk Skrevet 24. november 2004 #14 Del Skrevet 24. november 2004 Jeg regner med du kan droppe kondomen i det tilfellet, SÅ SANT både du og mannen er sjekket ut for HPV (og man selvsagt vet at man har en trofast mann). Ellers ender dere vel bare opp med å smitte hverandre frem og tilbake, akkurat som med ubehandlet klamydia? Men hvis det er slik at han kan være bærer av et virus? Har aldri hørt om at mannen bør sjekke seg for dette viruset. Er det noe som kan komme av seg selv? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 24. november 2004 #15 Del Skrevet 24. november 2004 Det er ikke mulig teste for viruset når man ikke har utbrudd og viruset oppstår ikke av seg selv, det et seksuelt overførbart. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Melk Skrevet 24. november 2004 #16 Del Skrevet 24. november 2004 Det er ikke mulig teste for viruset når man ikke har utbrudd og viruset oppstår ikke av seg selv' date=' det et seksuelt overførbart.[/quote'] Så hvis mannen aldri har hatt sex før, så har han det ikke? Sjekkes dette viruset hos kvinner ved rutine kontroll/klamydiatest/celleprøve hos legen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 24. november 2004 #17 Del Skrevet 24. november 2004 Les hva jeg skriver: det er ikke mulig å finne virus dersom man ikke har utbrudd når prøven tas. Selv om prøven er neg. betyr det ikke at man ikke har viruset. En jomfru vil ikke ha HPV. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 25. november 2004 #18 Del Skrevet 25. november 2004 Når de tar celleprøver ser de også om du har HPV. Men de ser IKKE om du har andre kjønnssykdommer. Noen leger tar fx klamydiatest rutinemessig samtidig med celleprøven, men slett ikke alle. Vil du sjekke deg for kjønnssykdommer, må du BE om at de gjør det! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Melk Skrevet 25. november 2004 #19 Del Skrevet 25. november 2004 Når de tar celleprøver ser de også om du har HPV. Men de ser IKKE om du har andre kjønnssykdommer. Noen leger tar fx klamydiatest rutinemessig samtidig med celleprøven, men slett ikke alle. Vil du sjekke deg for kjønnssykdommer, må du BE om at de gjør det! Det vet jeg. Det jeg lurte på var om man spesifikt måtte be om at de sjekket for dette viruset. Men det må man altså ikke, og da er det lite man kan gjøre utover å gå til cellekontroll. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 25. november 2004 #20 Del Skrevet 25. november 2004 Du kan ha HPV selv om du ikke har celleforandringer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå