Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan er det egentlig å jobbe på sykehjem med faste plasser om sykepleier? 
Har kun vært på korttidssykehjem i praksis og som student.

Må ærlig si jeg IKKE synes tunge stell er veldig stas. Der jeg jobbet var hele morgenen frem til kl 12 bare å gå fra stell til stell til stell, den ene tyngre etter den andre - med seilheiser og hva ikke. Følte hele dagen bare gikk ut på å få de stakkars gamle opp av senga, sjaue de til matbordet - så få ryddet av frokosten for å gjøre klar til middagen, og når de to måltidene var fortært skulle 50% tilbake i sengene sine igjen som også var en tung jobb - før vi skrev rapport. Det var egentlig dagskiftet.. forutenom alle toalettbesøkene da så klart. 

Dette var rulleringspasienter som stort sett var på avlastning for deres pårørende ofte. Var hos oss noen uker om gangen. Så når de reiste kunne man nesten bare begynne å grue seg til de skulle komme igjen neste gang de tyngste. Det ligger vel i undertonen her at dette ikke var noe jeg trivdes særlig godt med. 

Men hva slags pasienter er på et langtidssykehjem, der de bor fast? Er vel en grunn til de ikke kan bo hjemme lengre.
Er dagene der slik som det jeg beskriver over? 

Hadde også denne jobben en måneds tid etter jeg var ferdig utdannet. Fikk da naturligvis pålagt en del andre oppgaver i tillegg. Da skulle jeg legge dosetter, levere ut alle medisinene på hele avd., skrive sårprosedyrer osv osv i tillegg. Men husker det var ei sur og gretten ufaglært der som da klaget en kveld og "Nå har jeg lagt 7 stk jeg! Hvor mange har DU lagt??". Hvor jeg var helt nedlesset med arbeidsoppgaver, og liker effektivitet - men ikke synes man kan regelrett kaste de gamle skrøpelige i seng heller. De trenger tid og omsorg.. Men det tok litt kaka for min del med en sånn kommentar. Synes det er vanskelig å skulle "sjaue" de unna, samtidig som man har ørten andre oppgaver nettopp fordi man er sykepleier. Så vil gjerne høre erfaringer :)

Anonymkode: 84edf...8c4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det sier seg vel selv at langtidspasienter på sykehjem er tyngre pasienter, pasienter som ikke klarer seg selv hjemme.

Med din holdning så virker det som at du har lagt deg på feil hylle for å si det sånn. Hvis ikke du skal kunne utføre den jobben du hadde i praksisperioden, hvem mener du skal kunne gjøre den jobben da? For noen må ta seg av de tunge pasientene. 

Anonymkode: 92b7a...627

• Liker 4
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det sier seg vel selv at langtidspasienter på sykehjem er tyngre pasienter, pasienter som ikke klarer seg selv hjemme.

Med din holdning så virker det som at du har lagt deg på feil hylle for å si det sånn. Hvis ikke du skal kunne utføre den jobben du hadde i praksisperioden, hvem mener du skal kunne gjøre den jobben da? For noen må ta seg av de tunge pasientene. 

Det kunne kanskje hende sykepleiere på en fast sykehjemsavdelingen hadde andre oppgaver ved siden av enn å bare stå og stelle hele morgenen. Men har de ikke det, så er det ikke noe for meg, nei. Selv om stellesituasjonen er da man kan se utrolig mye hos en pasient, som trykksår osv, og kan snakke med pasienten - så mener jeg ikke at det krever 3 års utdanning og stå å vaske mennesker med en klut i 6 timer i strekk, for så å skrive om de 6 timene med stell i 1 time etterpå - for så å gå hjem. 

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kunne kanskje hende sykepleiere på en fast sykehjemsavdelingen hadde andre oppgaver ved siden av enn å bare stå og stelle hele morgenen. Men har de ikke det, så er det ikke noe for meg, nei. Selv om stellesituasjonen er da man kan se utrolig mye hos en pasient, som trykksår osv, og kan snakke med pasienten - så mener jeg ikke at det krever 3 års utdanning og stå å vaske mennesker med en klut i 6 timer i strekk, for så å skrive om de 6 timene med stell i 1 time etterpå - for så å gå hjem. 

Å hvem mener så du er såpass lavt på rangstigen at de kan stå å vaske pasienter i 6 timer i strekk da? 

• Liker 5
Skrevet

Hadde selv aldri orket å jobbe på sykehjem. Men er sykepleier i hjemmesykepleien, og trives veldig med det :)

Anonymkode: c85b7...a57

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

WOW kanskje du burde vurdere noe administrativt når du har så lite empati for mennesker som trenger pleie? Det du beskriver er jo den generelle jobben på et sykehjem som alle må dra lasset på. Sykepleiere har i tillegg ansvar for pasienters medisiner og som regel kontakten med pårørende. Utover det du har nevnt er det nedvasking av rom etter noen har gått bort som også er relevant. Høres mer ut som du er kun en pleier/assistent med hva du forteller,for med sykepleierutdannelse og praksis i utdannelsen burde det være rimelig klart hva jobben på et sykehjem går ut på før du hadde begynt der. Har null sympati med deg. Hvis du ikke takler stell er det på tide å bytte jobb.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å hvem mener så du er såpass lavt på rangstigen at de kan stå å vaske pasienter i 6 timer i strekk da? 

Det jeg mener er bare at jeg ville savnet utfordringer og variasjon som sykepleier og å kunne bruke den kompetansen man har sittet 3 år på skolebenken for å lære. Har ikke noe med noen rangstige å gjøre. Har med å gjøre at man som sykepleier har en kompetanse man ønsker å få brukt. Og å stå og stelle 6 timer i strekk som jeg gjorde som student, er ikke å bruke den kompetansen eller å utfordre seg selv kunnskapsmessig slik jeg ser det. 
Akkurat som at legen bruker sin kompetanse på å finne diagnoser, skrive resepter osv. - er det unødig at en lege deltar i stell av 1 times tid på 5-6 pasienter på rad. Da er det bedre at legen bruker sin spesialistkompetanse på det HAN er best på. Som sykepleier mener jeg også at det er dårlig ressursbruk om sykepleieren står lenket fast i stell 6 timer på rad, da det etter min mening ikke krever 3 års skolegang på universitetet for å klare det dag etter dag på de samme pasientene - men jeg hadde håpet at en god ressursbruk kanskje innebar å lage tiltaksplaner, plan for videre oppfølging, utbedring av nåværende situasjon, legge medisiner, se over medisinark om noen går på unødige medisiner de kanskje har stått på i 5 år men man kunne kuttet for lenge siden. F.eks pasienter som står på p-piller langt etter overgangsalderen, men ingen har oppdatert medisinarket på 5 år osv.. DET mener jeg er god ressursbruk, og en arbeidshverdag jeg kanskje kunne trives med. En blanding av stell og andre administrative oppgaver som faktisk krever min kompetanse som sykepleier som f.eks kanskje ikke ufaglærte eller hjelpepleiere kan utføre like greit. 

• Liker 5
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde selv aldri orket å jobbe på sykehjem. Men er sykepleier i hjemmesykepleien, og trives veldig med det :)

Anonymkode: c85b7...a57

Hvordan ser en arbeidshverdag for deg ut? :)
Har selv ikke vært i praksis i hjemmesykepleien da jeg hadde utenlandsopphold da :)

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det jeg mener er bare at jeg ville savnet utfordringer og variasjon som sykepleier og å kunne bruke den kompetansen man har sittet 3 år på skolebenken for å lære. Har ikke noe med noen rangstige å gjøre. Har med å gjøre at man som sykepleier har en kompetanse man ønsker å få brukt. Og å stå og stelle 6 timer i strekk som jeg gjorde som student, er ikke å bruke den kompetansen eller å utfordre seg selv kunnskapsmessig slik jeg ser det. 
Akkurat som at legen bruker sin kompetanse på å finne diagnoser, skrive resepter osv. - er det unødig at en lege deltar i stell av 1 times tid på 5-6 pasienter på rad. Da er det bedre at legen bruker sin spesialistkompetanse på det HAN er best på. Som sykepleier mener jeg også at det er dårlig ressursbruk om sykepleieren står lenket fast i stell 6 timer på rad, da det etter min mening ikke krever 3 års skolegang på universitetet for å klare det dag etter dag på de samme pasientene - men jeg hadde håpet at en god ressursbruk kanskje innebar å lage tiltaksplaner, plan for videre oppfølging, utbedring av nåværende situasjon, legge medisiner, se over medisinark om noen går på unødige medisiner de kanskje har stått på i 5 år men man kunne kuttet for lenge siden. F.eks pasienter som står på p-piller langt etter overgangsalderen, men ingen har oppdatert medisinarket på 5 år osv.. DET mener jeg er god ressursbruk, og en arbeidshverdag jeg kanskje kunne trives med. En blanding av stell og andre administrative oppgaver som faktisk krever min kompetanse som sykepleier som f.eks kanskje ikke ufaglærte eller hjelpepleiere kan utføre like greit. 

Stell av pasienter og beboere er faktisk endel av sykepleierutdanningen det også. Så skal du jobbe på sykehjem så blir det en stor del av jobben din. 

Anonymkode: 8fef6...c10

• Liker 6
Skrevet
2 minutter siden, Mihva skrev:

WOW kanskje du burde vurdere noe administrativt når du har så lite empati for mennesker som trenger pleie? Det du beskriver er jo den generelle jobben på et sykehjem som alle må dra lasset på. Sykepleiere har i tillegg ansvar for pasienters medisiner og som regel kontakten med pårørende. Utover det du har nevnt er det nedvasking av rom etter noen har gått bort som også er relevant. Høres mer ut som du er kun en pleier/assistent med hva du forteller,for med sykepleierutdannelse og praksis i utdannelsen burde det være rimelig klart hva jobben på et sykehjem går ut på før du hadde begynt der. Har null sympati med deg. Hvis du ikke takler stell er det på tide å bytte jobb.

Ts er sykepleier må du tro. Hun er nok av den typen som virkelig er Sykepleier som ikke skal gjøre "drittjobben" men ha undersåtter til det, og selv bare gå rundt og kose seg og legge i dosetter. 

Ts, du burde virkelig endre holdningen din, for du blir neppe hverken populær eller gammel på en arbeidsplass med dine holdninger. Å hvis ikke du skal kunne utføre de kjedelige og tunge stella, hvem tror du da vil stå for observasjoner? Vi vet jo at det er viktig å observere. Vil du ha tiltro til at dine undersåtter klarer å gjøre viktige observasjoner? For som sykepleier så vet du vel at mange observasjoner gjøres nettopp under stell. 

• Liker 9
Skrevet
7 minutter siden, Mihva skrev:

Har ikke jobbet i "pleien" på flere år, nettopp fordi jeg ikke er glad i stell. Jobber derfor i en sykepleierstilling der det ikke er et eneste stell i løpet av en arbeidsdag. Undersøker nå bare hvilke andre muligheter man har dersom man en dag ønsker å skifte stilling. Så jeg trenger aldeles ikke bytte noen jobb, fordi jeg ikke takler stell. 

Slik jeg anser det har det heller ingenting med andelen empati man har/ikke har - det at man i en arbeidshverdag ikke ønsker kun å stå i stell hele dagen. Er mange sykepleiere som ikke liker dette, og som derav jobber på andre sykehusavdelinger, psykiatrien m.m. Det betyr ikke at de ikke har empati for mennesker av den grunn. Det handler om interesse, og at man som sykepleier har mange muligheter - og da kan velge det som faller ens hjerte nærmest. 

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke jobbet i "pleien" på flere år, nettopp fordi jeg ikke er glad i stell. Jobber derfor i en sykepleierstilling der det ikke er et eneste stell i løpet av en arbeidsdag. Undersøker nå bare hvilke andre muligheter man har dersom man en dag ønsker å skifte stilling. Så jeg trenger aldeles ikke bytte noen jobb, fordi jeg ikke takler stell. 

Slik jeg anser det har det heller ingenting med andelen empati man har/ikke har - det at man i en arbeidshverdag ikke ønsker kun å stå i stell hele dagen. Er mange sykepleiere som ikke liker dette, og som derav jobber på andre sykehusavdelinger, psykiatrien m.m. Det betyr ikke at de ikke har empati for mennesker av den grunn. Det handler om interesse, og at man som sykepleier har mange muligheter - og da kan velge det som faller ens hjerte nærmest. 

La oss håpe at du aldri blir utsatt som pasient til å bli stelt av en som ikke er interessert i å stelle deg. 

• Liker 4
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan ser en arbeidshverdag for deg ut? :)
Har selv ikke vært i praksis i hjemmesykepleien da jeg hadde utenlandsopphold da :)

Ts blir kvalm av stell som hun sier så tror ikke hjemmesykepleien er et godt valg heller. Om hun ikke er veldig heldig og kommer på et sted hvor hun får utdelt koselister med kun sprøyter og dosettfylling. 

Skrevet

Jeg jobber som assistent både på sykehjem og i hjemmesykepleie. 

I hjemmesykepleien så bytter sykepleieren på å være inne å gjøre papirarbeid, ha kontakt med lege/sykehus, legge dosetter, snakke med pårørende, kjører ut på sårstell dersom ingen andre på jobb den dagen er kvalifisert og annet administrativt arbeid. Når de er ute å kjører så er det "vanlig" jobb som alle de andre ansatte i hjemmesykepleien, altså stell, hjelpe til med mat, påkledning, dusj, medisinutlevering og hva enn brukeren trenger hjelp til den dagen. 

På sykehjemmet har de 3 avdelinger med to ansatte per avdeling, og en sykepleier som går på topp. Denne hører til "fast" på en avdeling, men er også kontaktperson for alle avdelinger dersom noe skjer iløpet av dagen, sår, anfall, vurdere om lege trengs, sykehusinnleggelse osv. De deltar i stell, gjerne de tyngste der man må være to, så den andre på avdelingen kan ta de som man kan ta alene. De hjelper også til ved mating. 
Når det er tid legger de dosetter, de er med lege under legevisitt, steller sår, har kontakt med lege, sykehus og pårørende, administrativt arbeid osv. 

Anonymkode: 886fd...678

Skrevet

For en holdning TS! Glad for at jeg aldri har jobbet med noen som deg! Det sykehjemmet jeg jobbet på, gjør sykepleieren det samme som en assistent og hjelpepleier, men med medisin ol i tillegg. Det er ikke en rangstige slik du beskriver det, for godt er det. Da hadde det ikke blitt så innmari koselig å jobbe med personen. Når det er tid for at pasientene skal sove, overlater ikke sykepleieren den jobben til vernepleieren/assistent, men tar sin del. Du burde kanskje heller holde deg til admin. oppg. med de holdningene, eventuelt revurdere valg av karriere...

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, Eulalie skrev:

Hjelpes, her får ts høre det! Jeg leser det overhodet ikke som om at ts føler at hun er for god til å delta i stell, men at hun er ute etter mer varierte arbeidsoppgaver hvor hun får utvikle seg faglig og brukt kompetansen sin.

På sykehjemmet jeg jobbet (som ufaglært vel å merke) fikk jeg inntrykk av at sykepleierne hadde en ganske faglig utfordrende arbeidsdag. Dette er et ganske lite sykehjem med tre avdelinger, og det er stort sett bare én sykepleier på vakt. I tillegg merket jeg jo at når jeg hadde vakt sammen med en sykepleier så var det veldig begrenset hvor mye jeg så av denne ila dagen, da de hadde en del administrative oppgaver, og mye medisin. Men selvfølgelig bidro de i stell, men jeg har ihvertfall inntrykk av at de ikke gikk hjem etter endt arbeidsdag og følte at alt de hadde gjort den dagen var å stelle og "sjaue" pasienter. 

Det jeg tror jeg prøver å si da, er at jeg tror det varierer veldig fra sykehjem til sykehjem, og at i følge mine sykepleierkolleger så føler de at de får brukt kompetansen sin mye, fordi de ofte er alene og må innom alt mulig av pasienter og sykdommer og utfordringer. 😊

Er kanskje ikke så rart at ts får høre det etter det HI. Jeg markerer alt jeg legger merke til i det...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan er det egentlig å jobbe på sykehjem med faste plasser om sykepleier? 
Har kun vært på korttidssykehjem i praksis og som student.

Må ærlig si jeg IKKE synes tunge stell er veldig stas. Der jeg jobbet var hele morgenen frem til kl 12 bare å gå fra stell til stell til stell, den ene tyngre etter den andre - med seilheiser og hva ikke. Følte hele dagen bare gikk ut på å få de stakkars gamle opp av senga, sjaue de til matbordet - så få ryddet av frokosten for å gjøre klar til middagen, og når de to måltidene var fortært skulle 50% tilbake i sengene sine igjen som også var en tung jobb - før vi skrev rapport. Det var egentlig dagskiftet.. forutenom alle toalettbesøkene da så klart. 

Dette var rulleringspasienter som stort sett var på avlastning for deres pårørende ofte. Var hos oss noen uker om gangen. Så når de reiste kunne man nesten bare begynne å grue seg til de skulle komme igjen neste gang de tyngste. Det ligger vel i undertonen her at dette ikke var noe jeg trivdes særlig godt med. 

Men hva slags pasienter er på et langtidssykehjem, der de bor fast? Er vel en grunn til de ikke kan bo hjemme lengre.
Er dagene der slik som det jeg beskriver over? 

Hadde også denne jobben en måneds tid etter jeg var ferdig utdannet. Fikk da naturligvis pålagt en del andre oppgaver i tillegg. Da skulle jeg legge dosetter, levere ut alle medisinene på hele avd., skrive sårprosedyrer osv osv i tillegg. Men husker det var ei sur og gretten ufaglært der som da klaget en kveld og "Nå har jeg lagt 7 stk jeg! Hvor mange har DU lagt??". Hvor jeg var helt nedlesset med arbeidsoppgaver, og liker effektivitet - men ikke synes man kan regelrett kaste de gamle skrøpelige i seng heller. De trenger tid og omsorg.. Men det tok litt kaka for min del med en sånn kommentar. Synes det er vanskelig å skulle "sjaue" de unna, samtidig som man har ørten andre oppgaver nettopp fordi man er sykepleier. Så vil gjerne høre erfaringer :)

Sjaue unna pasienter :ohmy: Heldigvis første gang og forhåpentligvis siste gang jeg hører det...

• Liker 5
Skrevet

Da jeg jobbet på sykehjem gikk det i alt fra stell, medisiner til kaffedrikking med beboerne. 

Når det er sagt så er ikke sykehjem noe for meg. Ikke er jeg så veldig glad i disse tunge stellene og ikke er jeg glad i å være i en jobb som blir så utrolig rutinepreget som et sykehjem er. Jeg jobber i rus- og psykiatri nå og trives godt med det. :) Gjør akkurat de samme arbeidsoppgavene som miljøarbeiderene og assistentene pluss administrering av medisin. Synes det er veldig fint å ha en arbeidsplass hvor vi ansatte er likestilte uten det hierarkiet som er på somatisk sykehus og på mange sykehjem. Skal ikke undervurdere erfaringsbasert kunnskap. Jeg lærer stadig av noen av assistentene som har jobbet i mange år innenfor samme sektor.  Vi har alle ulike ressurser enten vi har fagbrev, autorisasjon eller "bare" erfaring som grunnlag. 

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor ikke jobbe på sykehus TS? Du kommer selvsagt ikke unna stellene, men det blir i alle fall som oftest ikke stell hele dagen. Jeg må si at det har vært dager der jeg har nesten stelt hele dagen (i tillegg til medisinering osv), men det er oftere jeg går i kanskje 3 stell på en dagvakt der de fleste pasientene er ganske oppegående og klarer mye selv. Og så har jeg de dagene der jeg ikke går i et eneste stell (som jeg må inrømme er ganske deilig selv om man nesten blir hatet her inne for å ikke elske stell). Jeg må si jeg trives veldig godt med å jobbe på medisinsk avdeling :) 

På mottak trenger man jo som oftest ikke å stelle, så hvorfor ikke søke jobb der TS? Virker som om at du ønsker noe som er utfordrende. 

Anonymkode: 4c4ab...674

Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er kanskje ikke så rart at ts får høre det etter det HI. Jeg markerer alt jeg legger merke til i det...

Sjaue unna pasienter :ohmy: Heldigvis første gang og forhåpentligvis siste gang jeg hører det...

35 minutter siden, Eulalie skrev:

Jeg ser den. Men jeg tolker det mer i retning av at det var sånn hun følte at pasientene ble behandlet på sykehjemmet, og at det ikke er noe hun var komfortabel med. Jeg har også vært borti ansatte som er mer opptatt av å få gjort unna stell og lignende fort som fy så vi kan få pause, enn å faktisk ta vare på pasientene og gjøre en god jobb. Det er jo en tung jobb, og det må da være innafor å si at man ikke trives med tungt stell uten at man blir stemplet som en totalt uten empati.

Men nå legger jeg stort sett godviljen litt til når jeg leser innlegg altså, så det kan godt hende jeg tolker det litt mer "positivt" enn det var skrevet, jeg kan vel kanskje kalles litt naiv av og til, haha. 😊

TS her. Det er jo nettopp det jeg prøver å poengtere her at jeg ikke synes "sjauing" av pasienter er noen verdig måte å behandle eldre mennesker med et langt liv bak seg på. At jeg føler det er måten det ble arbeidet på der jeg var. Uavhengig av om de var trøtte og ville ligge litt til skulle de "sjaues" til bords, for "nå var det frokosttid". Og å "sjaue" pasientene i seng var nettoppdet jeg opplevde hun sure ufaglærte gjorde da det var om å gjøre å ha lagt flest mulig. Kvantitet over kvalitet på legging av pasientene. Jeg synes det er hyggelig at folk får tid på badet, og kunne si god natt på en fredelig, verdig og koselig måte - gjerne med en klem, istedet for "nå må du forte deg å bli ferdig å tisse for jeg har 10 andre rom å gå på!". 

Men det er vel et standard KG-opplegg dette at alt skal tolkes negativt, og helst 100 ganger mer negativt enn hva ment. 

Endret av FebruarMamma
  • Liker 6
Skrevet
56 minutter siden, FebruarMamma skrev:

TS her. Det er jo nettopp det jeg prøver å poengtere her at jeg ikke synes "sjauing" av pasienter er noen verdig måte å behandle eldre mennesker med et langt liv bak seg på. At jeg føler det er måten det ble arbeidet på der jeg var. Uavhengig av om de var trøtte og ville ligge litt til skulle de "sjaues" til bords, for "nå var det frokosttid". Og å "sjaue" pasientene i seng var nettoppdet jeg opplevde hun sure ufaglærte gjorde da det var om å gjøre å ha lagt flest mulig. Kvantitet over kvalitet på legging av pasientene. Jeg synes det er hyggelig at folk får tid på badet, og kunne si god natt på en fredelig, verdig og koselig måte - gjerne med en klem, istedet for "nå må du forte deg å bli ferdig å tisse for jeg har 10 andre rom å gå på!". 

Men det er vel et standard KG-opplegg dette at alt skal tolkes negativt, og helst 100 ganger mer negativt enn hva ment. 

Da har du enten uttrykt deg ekstremt dårlig, eller så er de fleste av oss ekstremt dårlige til å tolke...

Når du nevner kvalitet på jobben som gjøres i pleien, så tror jeg kanskje du må sette deg inn i hvordan virkeligheten er. Klart alle vi som jobber i helse gjerne vil gi pasienter/ beboere mer tid og kvalitet, men det går ikke når det stadig skjæres ned på bemanningen men ikke arbeidsoppgavene. Du må gjerne drømme om det, men i det virkelige liv vil det dessverre ikke skje. 

Å hvorfor poengerer du "hu sure ufaglærte" Blir man sur av å være ufaglært? Er du viktigere enn en ufaglært? Å hun sure ufaglærte måtte sikkert jobbe på siden hun hadde mange som skulle legges og sykepleier sikkert var frikjøpt for å gjøre såkalte viktige oppgaver...

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...