AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2016 #1 Skrevet 30. oktober 2016 Ser at holdningen her på KG er at gode besteforeldre skal/ bør stille opp for barn og barnebarn på fritiden sin og avlaste de unge foreldrene sånn at de kan få alenetid/ kjærestetid regelmessig. Kan jo ta et eksempel, mannen min har barnebarn, og vi jobber begge 100%. Det hender innimellom at vi leier hytter for å komme oss bort litt i helgene og koble av litt. Det har hendt seg at også hans barn og barnebarn har blitt invitert med på hyttetur, og en gang vi var sammen med barna til mannen så ble det snakk om at vi ville dra på fjellet i påsken. Vi har av ulike årsaker ikke kunnet disponere påsken vår på mange år, men har mulighet til det nå. Mannens svigerdatter kommenterte dette med at de også ville være med på hyttetur i påsken. Dette var ikke i vår beregning da vi vil slappe av og ha en rolig påske, og det blir alt annet enn rolig hvis barn og barnebarn er med. Er det greit at vi feirer en rolig påske alene på fjellet, eller bør vi ta hensyn til de unge og invitere de med? (vi har jo bestemt oss for hva vi vil gjøre, men lurer litt på holdningene her til dette) Anonymkode: 8263a...adf 4
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2016 #2 Skrevet 30. oktober 2016 Dra på påskeferie alene med god samvittighet dere. Skulle bare mangle. Anonymkode: 59409...305 25
Arktis Skrevet 30. oktober 2016 #3 Skrevet 30. oktober 2016 Selvfølgelig er det greit at dere feirer en rolig påske alene Det er kjempekoselig at besteforeldre stiller opp av og til, men det skal være når de selv føler de har tid, lyst og overskudd. Dere er jo tross alt besteforeldre, og ikke foreldre2. 7
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2016 #5 Skrevet 30. oktober 2016 Takk for tilbakemeldinger Godt å se at man ikke er superegoister om man velger å gjøre som man vil. Vi har jo egentlig bestemt oss for å være alene i påsken, men det er mannen som er mest ivrig på dette. Jeg får litt dårlig samvittighet, men er lite lysten på å være vertinne når jeg først har litt ferie. Ts Anonymkode: 8263a...adf 6
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2016 #6 Skrevet 30. oktober 2016 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi har av ulike årsaker ikke kunnet disponere påsken vår på mange år, men har mulighet til det nå. Mannens svigerdatter kommenterte dette med at de også ville være med på hyttetur i påsken. Dette var ikke i vår beregning da vi vil slappe av og ha en rolig påske, og det blir alt annet enn rolig hvis barn og barnebarn er med. Er det greit at vi feirer en rolig påske alene på fjellet, eller bør vi ta hensyn til de unge og invitere de med? (vi har jo bestemt oss for hva vi vil gjøre, men lurer litt på holdningene her til dette) Anonymkode: 8263a...adf Frekt å bare invitere seg med på tur. Noen foreldre tar det som en selvfølge at det er superstas for alle å ha med barnebarna hver gang. Neste gang ville jeg ikke sagt fra om hytteplanene før det nærmet seg, så ville de sikkert lagt andre planer i mellomtiden. Men nå som katten er ute av sekken bør dere si fra at dere ønsker alenetid, så har de god tid til å finne på noe annet. Lenge til påske Dere kan jo sukre pillen med å invitere dem til jul isteden, om ikke det allerede er avklart. Anonymkode: 8359d...4f8 7
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2016 #7 Skrevet 30. oktober 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for tilbakemeldinger Godt å se at man ikke er superegoister om man velger å gjøre som man vil. Vi har jo egentlig bestemt oss for å være alene i påsken, men det er mannen som er mest ivrig på dette. Jeg får litt dårlig samvittighet, men er lite lysten på å være vertinne når jeg først har litt ferie. Ts Anonymkode: 8263a...adf IKKE ha dårlig samvittighet. Høres ut som dere stiller opp mye som det er så klart dere må unne dere alenetid akkurat når det passer dere, ikke når det passer dem. Anonymkode: 59409...305 5
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2016 #8 Skrevet 30. oktober 2016 Synes det er helt greit at besteforeldre lever rike liv med fritid og reiser. Samtidig tenker jeg at det er en balanse der: skal man knytte nære bånd til barnebarn, og være en støtte for sine voksne barn som gjerne er i etableringsfasen med 100% jobb og småbarn og dårlig økonomi og det hele, så må man jo også nedlegge en viss porsjon tid og energi i det. Så da blir det jo et spørsmål om hvor viktig man synes det er med tette bånd til familie og barnebarn, folk er jo ganske ulike der. Jeg er voksen, men har gjenlevende besteforeldre på begge sider. Min farmor har jeg et nært og godt forhold til, selv om hun nærmer seg nitti så snakker vi på telefonen stadig vekk, jeg besøker henne ofte på aldershjemmet og hun har virkelig vært en viktig person for meg i oppveksten og da jeg var student. Det er jo fordi døren hennes var åpen, hun ville gjerne ha besøk, hun tok seg tid til å prioritere meg og har alltid vært interessert og oppdatert på det som skjedde i livet mitt. Så har jeg en mormor som jeg er mindre nær, rett og slett fordi vi ikke tilbragte så mye tid sammen da jeg var yngre. Hun er en hyggelig dame, men hun var som regel opptatt med sitt bestandig, jeg kom aldri på spontanbesøk til henne og hadde generelt sjeldnere samvær. Nå som hun er temmelig gammel så maser hun plutselig mye om å få besøk, og jeg besøker innimellom, men klart - i en travel hverdag så blir det automatisk sånn at jeg prioriterer å stille mer opp for min farmor, som jeg har tett bånd med. Så jeg tenker at man både bør ta hensyn til sitt eget behov for å leve livet i fred og være fri som fuglen, og gjøre kompromisser og være tilstedeværende. Noen år tilbringer man påskeferien alene og koser seg med det, andre år biter man i det sure eplet og inviterer barn og barnebarn med - fordi det betyr noe for de man inviterer, og fordi man er familie. Om tjue år er det gjerne barn og barnebarns tur å stille opp for dere, som ikke kommer dere på butikken og til legen uten hjelp lenger og som trenger besøk og omsorg. Anonymkode: a8884...76c 29
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2016 #9 Skrevet 30. oktober 2016 Man gjør det som er best for enn selv. Selv hadde/har jeg fraværende besteforeldre som prioriterer sydenturer, venner, middager og vindrikking når de har fri. Var ganske sårt når jeg var yngre, men nå går det helt greit. Er nok litt sårt for de nå som de begynner å bli gamle og ensomme og gjerne skulle hatt kaffebesøk, men jeg orker ikke prioritere noen jeg ikke kjenner og som ikke har prioritert meg tidligere når jeg hadde behov for det. Jeg forventer ingenting av mitt barns besteforeldre heller, men de syns det er kjempegøy med barnebarn og maser fortsatt om besøk flere ganger i uken. Det syns jeg er veldig hyggelig. Men kommer som sagt aldri til å ta det som en selvfølge at de passe barnet mitt. Anonymkode: 4bd52...338 15
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2016 #10 Skrevet 30. oktober 2016 Jeg er delvis enig med brukeren over, at man må investere hvis man ønsker å ha et tett forhold. Samtidig så synes jeg det jo ER slik at foreldre investerer når barna er små. Det må ikke glemmes i dette "regnskapet". Poenget er at når man blir foreldre så ofrer man en god del for barna, når de er hjemmeboende. Hvis dette da skal avløses av plikter når barna får barnebarn så vil jo i prinsippet hele voksenlivet gå med til å stille opp for barna og deres barnebarn. Jeg er ikke bestemor, men jeg er ikke en av de som mener at besteforeldrene plikter å stille opp for barnebarna. Da jeg vlagte å få barn så, var det ikke et valg jeg tok for min mor og far om at nå skille de stille opp for meg. Jeg la ikke inn i planene at de skulle måtte stille opp for meg for at jeg skulle få kabalen til å gå opp. Anonymkode: fd8e5...d15 10
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2016 #11 Skrevet 30. oktober 2016 Jeg er jo enig i at man må investere tid i barnebarna, men som a.b #10# sier, så har man jo også brukt mye tid på barna sine under deres oppvekst. Bestemødrene "før i tiden" var heller ikke i jobb, ihvertfall ikke 100% og hadde dermed mer tid og overskudd til barnebarn. Vi som idag er besteforeldre er i full jobb, som også småbarnsforeldre, og ser på ferie som en tid til avkobling. En gang må jo også besteforeldrene få lov til å prioritere seg selv. Ts Anonymkode: 8263a...adf 7
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2016 #12 Skrevet 30. oktober 2016 Jeg ser ingen problem med at dere drar på påskeferie alene, men dere burde presisert at dere ville være alene da dere valgte å fortelle om ferien. Antar forresten at dere har et godt forhold, siden det er svigerdatteren som sier de også vil bli med😊 Ellers er jeg veldig enig i innlegget over om å spille kortene sine riktig. Jeg har et godt forhold til mine besteforeldre, fordi de var der for meg i oppveksten, til tross for at de var i full jobb.. Mitt inntrykk av "dagens besteforeldre" er at mange av de kjøper seg et forhold til barna ved å gi de dyre gaver, og glemmer helt å bli kjendt med dem. I tillegg er besteforeldre idag, de som selv var bortskjemt med mye barnevakt da de selv var småbarnsforeldre, men selv stiller de ikke halvparten så mye opp for egne barn. Jeg tror at de som havner på sykehjem de neste 10-30 årene kommer til å være den generasjonen besteforeldre som får minst besøk. Man mister selvsagt ikke retten til å disponere fritiden sin når man blir besteforeldre, men man må ikke glemme å bli kjendt med barnebarna mens man har sjansen😊 Mine barn kjenner knapt besteforeldrene, fordi besteforeldrene "ikke har tid" til de, selv ikke de gangene de er på besøk hos oss :-/ Anonymkode: ac2e6...254 8
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2016 #13 Skrevet 30. oktober 2016 Ser at dette ikke gjelder dine egne barn og barnebarn,men din kjærestes barn/barnebarn. Har du egne barn? Føler du det samme ovenfor de? Altså at dere vil være alene, prioriter dere selv osv? Anonymkode: d27e6...0c5 1
Minlillesky Skrevet 30. oktober 2016 #14 Skrevet 30. oktober 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ser at holdningen her på KG er at gode besteforeldre skal/ bør stille opp for barn og barnebarn på fritiden sin og avlaste de unge foreldrene sånn at de kan få alenetid/ kjærestetid regelmessig. Kan jo ta et eksempel, mannen min har barnebarn, og vi jobber begge 100%. Det hender innimellom at vi leier hytter for å komme oss bort litt i helgene og koble av litt. Det har hendt seg at også hans barn og barnebarn har blitt invitert med på hyttetur, og en gang vi var sammen med barna til mannen så ble det snakk om at vi ville dra på fjellet i påsken. Vi har av ulike årsaker ikke kunnet disponere påsken vår på mange år, men har mulighet til det nå. Mannens svigerdatter kommenterte dette med at de også ville være med på hyttetur i påsken. Dette var ikke i vår beregning da vi vil slappe av og ha en rolig påske, og det blir alt annet enn rolig hvis barn og barnebarn er med. Er det greit at vi feirer en rolig påske alene på fjellet, eller bør vi ta hensyn til de unge og invitere de med? (vi har jo bestemt oss for hva vi vil gjøre, men lurer litt på holdningene her til dette) Anonymkode: 8263a...adf Ta påskeferien alene, uten barn og barnebarn. Dere har oppdratt barn og er ferdig med den delen av livet. Dere har lov til å sette foten ned og si nei. Selv om man blir bestemor og bestefar, bettyr ikke det at dere må og skal stille opp. Det velger dere selv. Dere kan jo foreslå å skape en felles tur neste år, et par dager? Koselig å reise sammen også, men alle og enhver trenger å reise alene litt også. Hilsen alenemor på 25.
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2016 #15 Skrevet 30. oktober 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Synes det er helt greit at besteforeldre lever rike liv med fritid og reiser. Samtidig tenker jeg at det er en balanse der: skal man knytte nære bånd til barnebarn, og være en støtte for sine voksne barn som gjerne er i etableringsfasen med 100% jobb og småbarn og dårlig økonomi og det hele, så må man jo også nedlegge en viss porsjon tid og energi i det. Så da blir det jo et spørsmål om hvor viktig man synes det er med tette bånd til familie og barnebarn, folk er jo ganske ulike der. Jeg er voksen, men har gjenlevende besteforeldre på begge sider. Min farmor har jeg et nært og godt forhold til, selv om hun nærmer seg nitti så snakker vi på telefonen stadig vekk, jeg besøker henne ofte på aldershjemmet og hun har virkelig vært en viktig person for meg i oppveksten og da jeg var student. Det er jo fordi døren hennes var åpen, hun ville gjerne ha besøk, hun tok seg tid til å prioritere meg og har alltid vært interessert og oppdatert på det som skjedde i livet mitt. Så har jeg en mormor som jeg er mindre nær, rett og slett fordi vi ikke tilbragte så mye tid sammen da jeg var yngre. Hun er en hyggelig dame, men hun var som regel opptatt med sitt bestandig, jeg kom aldri på spontanbesøk til henne og hadde generelt sjeldnere samvær. Nå som hun er temmelig gammel så maser hun plutselig mye om å få besøk, og jeg besøker innimellom, men klart - i en travel hverdag så blir det automatisk sånn at jeg prioriterer å stille mer opp for min farmor, som jeg har tett bånd med. Så jeg tenker at man både bør ta hensyn til sitt eget behov for å leve livet i fred og være fri som fuglen, og gjøre kompromisser og være tilstedeværende. Noen år tilbringer man påskeferien alene og koser seg med det, andre år biter man i det sure eplet og inviterer barn og barnebarn med - fordi det betyr noe for de man inviterer, og fordi man er familie. Om tjue år er det gjerne barn og barnebarns tur å stille opp for dere, som ikke kommer dere på butikken og til legen uten hjelp lenger og som trenger besøk og omsorg. Anonymkode: a8884...76c Man kan fint ha ett godt forhold til barnebarn selv om besteforeldrene dyrker hobbyene sine. At de trår til med barnepass innimellom er bare bonus, men foreldre har ene alene ansvar for sitt barn og passe på å ikke nedsnakke besteforeldrene de gangene de ikke kan stille opp som barnevakter til fordel for egne hobbyer. Selv har jeg tett og godt forhold til min tante som bor i en annen kant av landet. Vi møttes to ganger i året og dette var lenge før Internett og skype. Besteforeldre er mennesker med rett til egentid og ro de også😊 Anonymkode: fa4ce...6b2 3
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2016 #16 Skrevet 30. oktober 2016 Strengt tatt så har de fleste når de blir besteforeldre allerede hatt årevis med mulighet til å dyrke seg selv etter at barna har flyttet ut, så jeg har inntrykk av at mangelen på vilje til å stille opp egentlig handler om manglende vilje til å gi litt av seg selv heller enn at de "plutselig" får masse fritid de ikke har hatt før og plutselig må prioritere seg selv for det har de liksom ikke gjort før...?? Hva har liksom disse menneskene brukt fritiden sin de siste 10 årene da? De voksne barna som er flytta ut? Neppe... Mitt inntrykk er at dagens besteforeldregenerasjone har virkelig MYE fritid og de bruker den på seg selv både før og etter at de fikk barnebarn. Greit nok det, men da nytter det ikke å syte senere.. Anonymkode: 59a3b...2de 10
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2016 #17 Skrevet 30. oktober 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Strengt tatt så har de fleste når de blir besteforeldre allerede hatt årevis med mulighet til å dyrke seg selv etter at barna har flyttet ut, så jeg har inntrykk av at mangelen på vilje til å stille opp egentlig handler om manglende vilje til å gi litt av seg selv heller enn at de "plutselig" får masse fritid de ikke har hatt før og plutselig må prioritere seg selv for det har de liksom ikke gjort før...?? Hva har liksom disse menneskene brukt fritiden sin de siste 10 årene da? De voksne barna som er flytta ut? Neppe... Mitt inntrykk er at dagens besteforeldregenerasjone har virkelig MYE fritid og de bruker den på seg selv både før og etter at de fikk barnebarn. Greit nok det, men da nytter det ikke å syte senere.. Anonymkode: 59a3b...2de Stadig flere jobber lengre og noen av de er i krevende jobber. Selv om barna flytter ut, har de fortsatt ansvar for disse. Hjelpe til med flytting, bidre økonomisk osv osv... Flere i min omgangskrets med barn har besteforeldre i fill jobb. Vi er i 30-årene. De er også eldre og orker mindre. Anonymkode: fa4ce...6b2 7
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2016 #18 Skrevet 30. oktober 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ser at dette ikke gjelder dine egne barn og barnebarn,men din kjærestes barn/barnebarn. Har du egne barn? Føler du det samme ovenfor de? Altså at dere vil være alene, prioriter dere selv osv? Anonymkode: d27e6...0c5 Har egne barn, men ikke barnebarn enda da mine er endel yngre enn mannen sine. Men jeg regner mannen sine barn og barnebarn som familie på lik linje som mine. De er familien min og prioriteres ofte framfor andre ting - som mine søsken og foreldre. 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Strengt tatt så har de fleste når de blir besteforeldre allerede hatt årevis med mulighet til å dyrke seg selv etter at barna har flyttet ut, så jeg har inntrykk av at mangelen på vilje til å stille opp egentlig handler om manglende vilje til å gi litt av seg selv heller enn at de "plutselig" får masse fritid de ikke har hatt før og plutselig må prioritere seg selv for det har de liksom ikke gjort før...?? Hva har liksom disse menneskene brukt fritiden sin de siste 10 årene da? De voksne barna som er flytta ut? Neppe... Mitt inntrykk er at dagens besteforeldregenerasjone har virkelig MYE fritid og de bruker den på seg selv både før og etter at de fikk barnebarn. Greit nok det, men da nytter det ikke å syte senere.. Anonymkode: 59a3b...2de Det er ikke alle som har hatt årevis på å dyrke seg selv. Mange har som vi aldersforskjell mellom barna, så om noen er voksne og har flyttet ut så har man kanskje enda noen boende hjemme eller nylig flyttet. Mange bestemødre har også brukt tiden etter at barna flyttet ut til å ta en utdanning eller etterutdanning. Også er man ikke like ung og sprek lenger, har ikke samme overskuddet, så det burde være innafor å ta en ferie eller tur alene når anledningen tilbyr seg. Husk at vi også har tatt oss av våre egne barn - som de som nå er småbarnsforeldre burde gjøre med sine barn. Anonymkode: 8263a...adf 5
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2016 #19 Skrevet 30. oktober 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ser at holdningen her på KG er at gode besteforeldre skal/ bør stille opp for barn og barnebarn på fritiden sin og avlaste de unge foreldrene sånn at de kan få alenetid/ kjærestetid regelmessig. Kan jo ta et eksempel, mannen min har barnebarn, og vi jobber begge 100%. Det hender innimellom at vi leier hytter for å komme oss bort litt i helgene og koble av litt. Det har hendt seg at også hans barn og barnebarn har blitt invitert med på hyttetur, og en gang vi var sammen med barna til mannen så ble det snakk om at vi ville dra på fjellet i påsken. Vi har av ulike årsaker ikke kunnet disponere påsken vår på mange år, men har mulighet til det nå. Mannens svigerdatter kommenterte dette med at de også ville være med på hyttetur i påsken. Dette var ikke i vår beregning da vi vil slappe av og ha en rolig påske, og det blir alt annet enn rolig hvis barn og barnebarn er med. Er det greit at vi feirer en rolig påske alene på fjellet, eller bør vi ta hensyn til de unge og invitere de med? (vi har jo bestemt oss for hva vi vil gjøre, men lurer litt på holdningene her til dette) Anonymkode: 8263a...adf Det er så absolutt greit at dere drar på påsketur og andre ting dere har lyst til når dere vil. Å være besteforeldre er ikke det samme som foreldre, det er foreldrenes plikt å oppdra og ta vare på de barna de velger å få. At besteforeldre passer barna, når de har tid, lyst og ork, er en bonus. Har du barn som krever/blir sur hvis dere ikke passer når de ønsker, har du/dere skjemt dem ordentlig bort. Anonymkode: 4c3c0...2eb
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2016 #20 Skrevet 30. oktober 2016 Dra alene. Fra hva jeg merker i min familie er det stor forskjell på hva folk mener om dette. Det er flere barnebarn, men det er kun barna til noen av barna til besteforeldrene som er med på alle ferier, overnatter nesten hver helg osv. Disse blir sure om de ikke får hjelp, og forventer ikke bare at de stiller opp som besteforeldre men også med å skifte dekk på bil, rydde hjemme hos dem osv. At disse besteforeldrene for lengst ikke har sagt ifra forstår jeg ikke. De er jo i bunn og grunn på jobb for å få fri, ellers er de vaktmestere, hushjelp og barnepike. Anonymkode: afb63...e4c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå