AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2016 #1 Skrevet 30. oktober 2016 Hvorfor markedsføres Skyr som sunt? Leste på en boks og det er jo omtrent like mye sukker som protein? Anonymkode: b79e1...fc8
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2016 #2 Skrevet 30. oktober 2016 Er ikke skyr sukkerfritt eller finnes det varianter med sukker? Jeg spiser det ikke på grunn av at jeg trodde at de kun kom med kunstig søtning, og det kan ikke jeg spise. Jeg trodde at det var sunt fordi det er mye proteiner i det og ikke mye kalorier. Anonymkode: 14a12...b9c
chouette Skrevet 30. oktober 2016 #3 Skrevet 30. oktober 2016 Det er kun de store begrene som er sukkerholdig. De små med bær og fruktsmak har ikke det. Mener det også finnes en stor sukkerfri variant med vanilje. 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2016 #4 Skrevet 30. oktober 2016 Finns små med kaffe og kokos blant annet som har sukker. 18g protein og 16 g sukker. Ja protein er bra men sukker er jo ikke det. Føler bare det er villedende at det liksom skal være så sunt når det har en del sukker Anonymkode: b79e1...fc8 3
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2016 #5 Skrevet 30. oktober 2016 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er ikke skyr sukkerfritt eller finnes det varianter med sukker? Jeg spiser det ikke på grunn av at jeg trodde at de kun kom med kunstig søtning, og det kan ikke jeg spise. Jeg trodde at det var sunt fordi det er mye proteiner i det og ikke mye kalorier. Anonymkode: 14a12...b9c Mye protein er sunt ja, men for min del går det litt opp i spinninga når det er en god del sukker også. Anonymkode: b79e1...fc8 3
penny_ Skrevet 30. oktober 2016 #6 Skrevet 30. oktober 2016 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Finns små med kaffe og kokos blant annet som har sukker. 18g protein og 16 g sukker. Ja protein er bra men sukker er jo ikke det. Føler bare det er villedende at det liksom skal være så sunt når det har en del sukker Anonymkode: b79e1...fc8 Karbohydrater er ikke det samme som sukker. Det er noen av de små som ikke har tilsatt sukker i det hele tatt. Endret 30. oktober 2016 av penny_ 6
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2016 #7 Skrevet 30. oktober 2016 9 minutter siden, penny_ skrev: Karbohydrater er ikke det samme som sukker. Det er noen av de små som ikke har tilsatt sukker i det hele tatt. Det vet jeg, men det står jo spesifisert at sukker er en ingrediens og at av karbohydratene så er 16 g sukkerarter Anonymkode: b79e1...fc8 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2016 #8 Skrevet 30. oktober 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Finns små med kaffe og kokos blant annet som har sukker. 18g protein og 16 g sukker. Ja protein er bra men sukker er jo ikke det. Føler bare det er villedende at det liksom skal være så sunt når det har en del sukker Anonymkode: b79e1...fc8 Kaffe og kokos finnes bare i store begre. Anonymkode: d7b7b...4d2
penny_ Skrevet 30. oktober 2016 #9 Skrevet 30. oktober 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det vet jeg, men det står jo spesifisert at sukker er en ingrediens og at av karbohydratene så er 16 g sukkerarter Anonymkode: b79e1...fc8 Her kan du lese litt om sukkerarter: http://www.tine.no/helse/sunt-kosthold/artikler/hva-betyr-hvorav-sukkerarter Melkesukker og fruktsukker regnes som sukkerarter. Det er 5% tilsatt sukker i Kaffe-skyren. http://www.q-meieriene.no/Produkter/Skyr/Skyr-R-Kaffe-vanilje 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2016 #10 Skrevet 30. oktober 2016 35 minutter siden, penny_ skrev: Her kan du lese litt om sukkerarter: http://www.tine.no/helse/sunt-kosthold/artikler/hva-betyr-hvorav-sukkerarter Melkesukker og fruktsukker regnes som sukkerarter. Det er 5% tilsatt sukker i Kaffe-skyren. http://www.q-meieriene.no/Produkter/Skyr/Skyr-R-Kaffe-vanilje Fortsatt tilsatt sukker Anonymkode: b79e1...fc8 2
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2016 #11 Skrevet 30. oktober 2016 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kaffe og kokos finnes bare i store begre. Anonymkode: d7b7b...4d2 Eh nei de er bare i små Anonymkode: b79e1...fc8
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2016 #12 Skrevet 30. oktober 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Eh nei de er bare i små Anonymkode: b79e1...fc8 Eh nei, de store. Anonymkode: a741a...756
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2016 #13 Skrevet 30. oktober 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Eh nei de er bare i små Anonymkode: b79e1...fc8 Her er kokos. Er den liten liksom? Anonymkode: a741a...756 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2016 #14 Skrevet 30. oktober 2016 1 time siden, penny_ skrev: Karbohydrater er ikke det samme som sukker. Det er noen av de små som ikke har tilsatt sukker i det hele tatt. Nei, ikke alle karbohydrater er sukker, men de blir til sukker i kroppen. Og de er alle sukkerarter. Forskjellen er hvor mange sukkermolekyler som er bundet sammen. Stivelse (en sammensatt sukkerart) er en lang kjede med sukkermolekyler. Tygg på en potetbit en stund, og den begynner å smake søtt fordi det er enzymer i spyttet vårt som spalter stivelse til enkle sukkerarter. Men bare fordi det ikke er tilsatt sukker betyr ikke at det ikke er sukker. Og ca alle karbohydratene i skyr er nok sukker, uansett om det er tilsatt sukker eller ikke. Det er ikke bare tilsatt sukker som er sukker. Og det er ikke bare rørsukker som er sukker. Fruktsukker og melkesukker for eksempel er også sukker. På samme varen (nå snakker jeg generelt, og ikke bare skyr), så kan sukker stå flere ganger for å få den lavere ned på ingredienslista og de bruker ofte andre navn som folk flest ikke kjenner igjen. Du kan finne tilsatt sukker i ingredienslister blant annet som: sukker, glukose, druesukker, sukrose, rørsukker, brunt sukker, melis, fruktose, fruktsukker, latose, melkesukker, galaktose, maltose, sakkarose, sirup, melasse, melassesirup, invertsukker, invertsirup, invert, maltodekstrin, dekstrose, monosakkarider, disakkarider, honning, lønnesirup, maissirup, høyfruktose-maissirup, kandis, agavesirup og mange, mange flere... Anonymkode: b4028...1cd 5
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2016 #15 Skrevet 30. oktober 2016 58 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her er kokos. Er den liten liksom? Anonymkode: a741a...756 Ja. Den er i porsjonsstørrelse med skje. De store inneholder 400g Anonymkode: b79e1...fc8 2
johanan Skrevet 30. oktober 2016 #16 Skrevet 30. oktober 2016 Spiser det fordi jeg får i meg proteiner og melk. Sammenlignet med andre yohurter så synes jeg de metter mer.
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2016 #17 Skrevet 30. oktober 2016 Skyr er i utgangspunktet veldig sunt. Jeg er islending og liker best den naturelle (syrlige) typen uten smakstilsetninger, da kan man heller tilsette litt oppskåret frukt og bær hvis man ønsker en søtere smak. Anonymkode: f19c5...e75 2
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2016 #18 Skrevet 30. oktober 2016 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skyr er i utgangspunktet veldig sunt. Jeg er islending og liker best den naturelle (syrlige) typen uten smakstilsetninger, da kan man heller tilsette litt oppskåret frukt og bær hvis man ønsker en søtere smak. Anonymkode: f19c5...e75 Men da har de vel ikke søta den med sukker eller annet drit sant? Da er jeg enig i at det er sunt. Anonymkode: b79e1...fc8
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2016 #19 Skrevet 30. oktober 2016 Ja,hadde vært bra om de kunne hatt en variant uten kunstig søtning og uten sukker. Jeg tåler ikke kunstig søtning og det er jo greit å ikke få i seg for mye sukker. Anonymkode: 14a12...b9c
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2016 #20 Skrevet 30. oktober 2016 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja,hadde vært bra om de kunne hatt en variant uten kunstig søtning og uten sukker. Jeg tåler ikke kunstig søtning og det er jo greit å ikke få i seg for mye sukker. Anonymkode: 14a12...b9c Den finnes i naturell Anonymkode: b4028...1cd 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå