Gå til innhold

Hvorfor er skyr liksom sunt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor markedsføres Skyr som sunt? Leste på en boks og det er jo omtrent like mye sukker som protein?

Anonymkode: b79e1...fc8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er ikke skyr sukkerfritt eller finnes det varianter med sukker?

Jeg spiser det ikke på grunn av at jeg trodde at de kun kom med kunstig søtning, og det kan ikke jeg spise.

Jeg trodde at det var sunt fordi det er mye proteiner i det og ikke mye kalorier.

Anonymkode: 14a12...b9c

Skrevet

Det er kun de store begrene som er sukkerholdig. De små med bær og fruktsmak har ikke det. Mener det også finnes en stor sukkerfri variant med vanilje.

• Liker 1
Skrevet

Finns små med kaffe og kokos blant annet som har sukker. 18g protein og 16 g sukker.  Ja protein er bra men sukker er jo ikke det. Føler bare det er villedende at det liksom skal være så sunt når det har en del sukker

• Liker 3
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke skyr sukkerfritt eller finnes det varianter med sukker?

Jeg spiser det ikke på grunn av at jeg trodde at de kun kom med kunstig søtning, og det kan ikke jeg spise.

Jeg trodde at det var sunt fordi det er mye proteiner i det og ikke mye kalorier.

Mye protein er sunt ja, men for min del går det litt opp i spinninga når det er en god del sukker også.

• Liker 3
Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Finns små med kaffe og kokos blant annet som har sukker. 18g protein og 16 g sukker.  Ja protein er bra men sukker er jo ikke det. Føler bare det er villedende at det liksom skal være så sunt når det har en del sukker

Karbohydrater er ikke det samme som sukker. Det er noen av de små som ikke har tilsatt sukker i det hele tatt.

Endret av penny_
  • Liker 6
Skrevet
9 minutter siden, penny_ skrev:

Karbohydrater er ikke det samme som sukker. Det er noen av de små som ikke har tilsatt sukker i det hele tatt.

Det vet jeg, men det står jo spesifisert at sukker er en ingrediens og at av karbohydratene så er 16 g sukkerarter

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kaffe og kokos finnes bare i store begre.

Anonymkode: d7b7b...4d2

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det vet jeg, men det står jo spesifisert at sukker er en ingrediens og at av karbohydratene så er 16 g sukkerarter

Her kan du lese litt om sukkerarter: http://www.tine.no/helse/sunt-kosthold/artikler/hva-betyr-hvorav-sukkerarter

Melkesukker og fruktsukker regnes som sukkerarter.

Det er 5% tilsatt sukker i Kaffe-skyren. http://www.q-meieriene.no/Produkter/Skyr/Skyr-R-Kaffe-vanilje

• Liker 1
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kaffe og kokos finnes bare i store begre.

Anonymkode: d7b7b...4d2

Eh nei de er bare i små 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eh nei de er bare i små 

Eh nei, de store. 

Anonymkode: a741a...756

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eh nei de er bare i små 

Her er kokos. Er den liten liksom?

IMG_0732.PNG

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, penny_ skrev:

Nei, ikke alle karbohydrater er sukker, men de blir til sukker i kroppen. Og de er alle sukkerarter. Forskjellen er hvor mange sukkermolekyler som er bundet sammen. Stivelse (en sammensatt sukkerart) er en lang kjede med sukkermolekyler. Tygg på en potetbit en stund, og den begynner å smake søtt fordi det er enzymer i spyttet vårt som spalter stivelse til enkle sukkerarter.

Men bare fordi det ikke er tilsatt sukker betyr ikke at det ikke er sukker. Og ca alle karbohydratene i skyr er nok sukker, uansett om det er tilsatt sukker eller ikke. Det er ikke bare tilsatt sukker som er sukker. Og det er ikke bare rørsukker som er sukker. Fruktsukker og melkesukker for eksempel er også sukker. På samme varen (nå snakker jeg generelt, og ikke bare skyr), så kan sukker stå flere ganger for å få den lavere ned på ingredienslista og de bruker ofte andre navn som folk flest ikke kjenner igjen. Du kan finne tilsatt sukker i ingredienslister blant annet som: sukker, glukose, druesukker, sukrose, rørsukker, brunt sukker, melis, fruktose, fruktsukker, latose, melkesukker, galaktose, maltose, sakkarose, sirup, melasse, melassesirup, invertsukker, invertsirup, invert, maltodekstrin, dekstrose, monosakkarider, disakkarider, honning, lønnesirup, maissirup, høyfruktose-maissirup, kandis, agavesirup og mange, mange flere...

Anonymkode: b4028...1cd

• Liker 5
Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her er kokos. Er den liten liksom?

IMG_0732.PNG

Ja. Den er i porsjonsstørrelse med skje. De store inneholder 400g

• Liker 2
Skrevet

Spiser det fordi jeg får i meg proteiner og melk. Sammenlignet med andre yohurter så synes jeg de metter mer. 

Skrevet

Skyr er i utgangspunktet veldig sunt. Jeg er islending og liker best den naturelle (syrlige) typen uten smakstilsetninger, da kan man heller tilsette litt oppskåret frukt og bær hvis man ønsker en søtere smak. 

Anonymkode: f19c5...e75

• Liker 2
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skyr er i utgangspunktet veldig sunt. Jeg er islending og liker best den naturelle (syrlige) typen uten smakstilsetninger, da kan man heller tilsette litt oppskåret frukt og bær hvis man ønsker en søtere smak. 

Anonymkode: f19c5...e75

Men da har de vel ikke søta den med sukker eller annet drit sant? Da er jeg enig i at det er sunt.

Skrevet

Ja,hadde vært bra om de kunne hatt en variant uten kunstig søtning og uten sukker. Jeg tåler ikke kunstig søtning og det er jo greit å ikke få i seg for mye sukker.

Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja,hadde vært bra om de kunne hatt en variant uten kunstig søtning og uten sukker. Jeg tåler ikke kunstig søtning og det er jo greit å ikke få i seg for mye sukker.

Den finnes i naturell

840_preview.jpg

Anonymkode: b4028...1cd

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...