Gå til innhold

Hvor mange kcal bør hvert måltid bestå av?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ca.

Anonymkode: bdd26...a96

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke noen regel for det. Det kommer helt an på hvor mange kcal du skal spise per dag og hvor mange kcal middagen består av. Middagen vil jo naturligvis bestå av flere kalorier enn andre måltid.

Anonymkode: eefe3...760

Skrevet

Såfremt du er normalvektig bør måltidene dine ha så mye næring at du holder vekta stabilt. Hvor mye energi det tilsvarer avhenger av din forbrenning, som igjen avhenger av kjønn, muskelmasse, hvor mye du trener og er i aktivitet ellers og diverse genetiske faktorer.

Med andre ord er det totalt umulig å gi noe som helst tall, ikke en gang et veldig omtrentlig tall, uten å vite noe om faktorene jeg lista opp ovenfor.

Skrevet (endret)
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ca.

Hva ønsker du å oppnå da? Vektnedgang, vektoppgang, å holde vekten du har fra før?

Ca 2000 kcal pr dag og du opprettholder vekten din. Spiser du mindre kcal enn det, vil du etterhvert gå ned i vekt. Spiser du mer enn det, vil du sakte men sikkert øke i vekt. Eller..."sakte" er vel kanskje feil ord. Spiser du 3000 kcal om dagen, vil du raskt øke i vekt. Spiser du 2200 vil det gå saktere.

Men alt dette avhenger igjen av hvor mye kcal du FORBRUKER pr dag. Går du mye, tar du trappen istedenfor heisen hver gang f.eks, sykler du til jobb eller skole, går du mye tur med hunden osv, alt dette er ting som bruker av det daglige kcal inntaket ditt.

Endret av Million
Skrevet
3 minutter siden, Million skrev:

Hva ønsker du å oppnå da? Vektnedgang, vektoppgang, å holde vekten du har fra før?

Ca 2000 kcal pr dag og du opprettholder vekten din. Spiser du mindre kcal enn det, vil du etterhvert gå ned i vekt. Spiser du mer enn det, vil du sakte men sikkert øke i vekt.

Hvis TS er en aktiv idrettsutøver er ikke 2000 kcal nok, så det du sier her er helt feil. Dersom TS også sitter helt i ro hele dagen er 1500 kcal nok ofte, men ikke alltid. 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvis TS er en aktiv idrettsutøver er ikke 2000 kcal nok, så det du sier her er helt feil. Dersom TS også sitter helt i ro hele dagen er 1500 kcal nok ofte, men ikke alltid. 

Jeg har redigert mens du skrev dette. Jeg kom på det :)

Skrevet

Nå bør dagsinntaket ligge på mellom 1900 -2500 kcal per dag avhengig av om man er mann eller kvinne og faktorer som noen nevner over her. Grunnen til at menn trenger mer er at de har høyere kroppstemperatur og da såklart forbrenner mer energi.

Rent teoretisk bryr ikke kroppen seg om hvor og når du spiser, helsemessig bryr kroppen seg om at den får behovene dekke gjennom dagenet. Det for eksempel ikke mer usunt å spise middag klokka åtte i forhold til klokka fire. Hvis vekten din er normal og du føler deg opplagt og frisk så ikke heng deg opp i kcal, bare sørg for å få inn mimimumsbehovet de dagene du har dårlig matlyst. Såklart så er ikke det nevnte grunn til å ha dårlige rutiner.

Skrevet
4 minutter siden, Onar skrev:

Nå bør dagsinntaket ligge på mellom 1900 -2500 kcal per dag avhengig av om man er mann eller kvinne og faktorer som noen nevner over her. Grunnen til at menn trenger mer er at de har høyere kroppstemperatur og da såklart forbrenner mer energi.

Rent teoretisk bryr ikke kroppen seg om hvor og når du spiser, helsemessig bryr kroppen seg om at den får behovene dekke gjennom dagenet. Det for eksempel ikke mer usunt å spise middag klokka åtte i forhold til klokka fire. Hvis vekten din er normal og du føler deg opplagt og frisk så ikke heng deg opp i kcal, bare sørg for å få inn mimimumsbehovet de dagene du har dårlig matlyst. Såklart så er ikke det nevnte grunn til å ha dårlige rutiner.

Nei, menn har ikke høyere kroppstemperatur enn kvinner. Mennesker har generelt enn kjernetemperatur på 37 grader som da er styrt av hypothalamus. Jeg kan tenke meg at grunnen til at du tror menn er varmere enn kvinner er fordi kvinner fryser lettere. Forklaringen på det er at kvinner har lavere temperatur i perifere vev enn menn. Dette er pga fettfordeling og fordi at kvinner skal måtte være varmere i kjernen for å beskytte fosteret. Dette trenger ikke kroppen til en mann å tenke på ;). Men grunnen til at menn forbrenner mer enn kvinner generelt er pga muskelmasse og at menn generelt er større enn kvinner. 

• Liker 2
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, menn har ikke høyere kroppstemperatur enn kvinner. Mennesker har generelt enn kjernetemperatur på 37 grader som da er styrt av hypothalamus. Jeg kan tenke meg at grunnen til at du tror menn er varmere enn kvinner er fordi kvinner fryser lettere. Forklaringen på det er at kvinner har lavere temperatur i perifere vev enn menn. Dette er pga fettfordeling og fordi at kvinner skal måtte være varmere i kjernen for å beskytte fosteret. Dette trenger ikke kroppen til en mann å tenke på ;). Men grunnen til at menn forbrenner mer enn kvinner generelt er pga muskelmasse og at menn generelt er større enn kvinner. 

Ja jeg tror begge har rett der, så et program her om dagen om dette. Menn har faktisk i snitt noe høyere snitt temperatur, samtidig som hender for eksempel er varmere og da blir det så klart behov for mer energi for å holde varmetapet vedlike. Menn for eksempel er varme i testikkel området for å beskytte de edle delene, akkurat som kvinnene beskytter fosteret. Uansett skal man spise slik at kroppen trives og har det godt :)

Utrolig flott vi mennesker er bygd opp.

Skrevet
1 time siden, Onar skrev:

Ja jeg tror begge har rett der, så et program her om dagen om dette. Menn har faktisk i snitt noe høyere snitt temperatur, samtidig som hender for eksempel er varmere og da blir det så klart behov for mer energi for å holde varmetapet vedlike. Menn for eksempel er varme i testikkel området for å beskytte de edle delene, akkurat som kvinnene beskytter fosteret. Uansett skal man spise slik at kroppen trives og har det godt :)

Utrolig flott vi mennesker er bygd opp.

Nei, menn skal i grunn ha kjølige testikler, hadde de vært varme hadde sædcellene blitt ødelagt ;) Så nei, det er ingen likhet her på menn og kvinner. Menn er varmere i perifert vev enn kvinner, men de er ikke varmere generelt enn kvinner. Som sagt skal kroppen være 37 grader både hos kvinner og menn. Jeg har i grunn målt temperaturen til svært mange kvinner og menn i mitt liv, så jeg vet at det er sånn. Det er større individuelle forskjeller enn kjønnsforskjeller. 

• Liker 1
Skrevet

Likegyldig, men samlet bør du ha i det nok mat til å opprettholde alle kroppsfunksjoner/aktiviteter og stabil vekt i løpet av et døgn.

Anonymkode: 279cb...f9c

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ca.

Det kommer an på hvor mange kalorier du trenger i løpet av en dag, og på hvilke tidspunkt du er mest sulten. Noen trenger en kaloririk lunsj for å komme gjennom dagen, andre er mest sultne etter jobb.

Skrevet

Et måltid bør inneholde mellom 100 og 1500 kcal. Sånn ca. Hjalp det?

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, menn skal i grunn ha kjølige testikler, hadde de vært varme hadde sædcellene blitt ødelagt ;) Så nei, det er ingen likhet her på menn og kvinner. Menn er varmere i perifert vev enn kvinner, men de er ikke varmere generelt enn kvinner. Som sagt skal kroppen være 37 grader både hos kvinner og menn. Jeg har i grunn målt temperaturen til svært mange kvinner og menn i mitt liv, så jeg vet at det er sånn. Det er større individuelle forskjeller enn kjønnsforskjeller. 

Ja, sædcellene skal ikke være for varme. Derfor man ikke skal ha laptop på fanget. Blir det over ideal temperatur over tid så er det ikke bra.

Er nok mer individuelle forskjeller enn kjønnsforskjeller ja.

Hva er din normaltemperatur da?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...