Gå til innhold

Marsvin unge 5 uker

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte meg et marsvin på 5 uker igår fra dyrebutikken. Den spiser ikke i bure eller drikker. Den e livredd i bure men då jeg holder den er den roli og bare kosete. Vi har et guttemarsvin som vi tenkte å då dette Marsvine blir 7 måneder å få barn på d me han. Så skal vi beholde et sånn denne jenten ikke blir så ensomt. E d normalt at d isje spiser? Og det går Ann å beholde et marsvin fra kulle?

Anonymkode: 140ba...5ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Marsvin skal ikke være alene. Ham spiser og drikker nok når du ikke ser det... og ja slvfølgelig kan du beholde et marsvin  fra kulle,hvorfor skullet man ikke kunne det?:)

Anonymkode: 7e851...4c7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Marsvin skal ikke være alene. Ham spiser og drikker nok når du ikke ser det... og ja slvfølgelig kan du beholde et marsvin  fra kulle,hvorfor skullet man ikke kunne det?:)

Ja vet de ikke skal være alene. Vi har jo det andre Marsvine å de har selvskap av hvernadre ofte. Takk for svar 

Endret av Karoht
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du fått sjekket begge dyrene hos en marsvinkyndig dyrlege? Om du vil ha kull på marsvinene, bør du få en skikkelig helsesjekk på dem, så du er sikker på at du ikke driver avl med dyr som ikke bør avles på. Du må også være sikker på at du finner gode hjem til de du vil omplassere, og ikke omplassere til første og beste. Viktig at de får mulighet til å komme ut av buret noen timer hver dag. I tillegg må du være klar til å beholde alle ungene om du ikke får omplassert dem. Husk også å ha penger i bakhånd til dyrlegebesøk og evt operasjon om noe går galt under fødsel, keisersnitt er ikke uvanlig på marsvin og det blir fort dyrt om det skjer en lørdag kveld.

Etter paring bør hannen kastreres. Så vidt jeg kan forstå har dere ønsker om å beholde tre marsvin? Far, mor og barn?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du høres ikke ut til å være klar over at marsvin blir kjønnsmodne allerede når de er rundt fire uker gamle? Du snakker om 7 måneder, men så lenge kommer de neppe til å vente, dersom du allerede nå har de i samme bur.

Ja, du kan beholde en fra samme kullet, men det er ikke lurt. Årsaken til det er at den ungen du beholder, da vil gå i samme bur som sin mor og far, og disse vil pare seg. Dette er absolutt ikke sunt, og sterkt frarådet å drive innavl. Dersom du skal beholde en av ungene i kullet, anbefaler jeg deg derfor på det sterkeste å sterilisere eller kastrere ungen tidlig (allerede kjønnsmodne ved fire uker, som sagt....). Jeg understreker igjen at innavl er absolutt ikke noe seriøse mennesker lar kjæledyrene drive med. Misdannelser og sykdom oppstår lett. IKKE ha kjønnsmodne unger i samme bur som sine foreldre.

Å avle på marsvin betyr at du bør ha TO EKSTRA bur. Marsvinunger dier bare såvidt moren sin. Det er ikke lenge. De er født med ferdige tenner og spiser vanlig marsvinmat fra dag en. Når ungene er 3 uker gamle (før de rekker å bli kjønnsmodne altså), bør de flyttes til et eget bur, for å forhindre innavl med foreldrene sine. Ungene må deles i to forskjellige bur, hannene i et bur og hunnene i et annet, så de ikke parrer seg med søstrene og brødrene sine.

Du kan selge ungene når de er fire-fem uker gamle.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på at du har kunnskap nok om dette? Virker ikke som at noe er planlagt eller at du kan noe særlig om marsvin å så skal du begynne med "avl"? Hvorfor? 

Anonymkode: ca89c...d61

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja vet de ikke skal være alene. Takk for svar 

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sikker på at du har kunnskap nok om dette? Virker ikke som at noe er planlagt eller at du kan noe særlig om marsvin å så skal du begynne med "avl"? Hvorfor? 

Anonymkode: ca89c...d61

59 minutter siden, Million skrev:

Du høres ikke ut til å være klar over at marsvin blir kjønnsmodne allerede når de er rundt fire uker gamle? Du snakker om 7 måneder, men så lenge kommer de neppe til å vente, dersom du allerede nå har de i samme bur.

Ja, du kan beholde en fra samme kullet, men det er ikke lurt. Årsaken til det er at den ungen du beholder, da vil gå i samme bur som sin mor og far, og disse vil pare seg. Dette er absolutt ikke sunt, og sterkt frarådet å drive innavl. Dersom du skal beholde en av ungene i kullet, anbefaler jeg deg derfor på det sterkeste å sterilisere eller kastrere ungen tidlig (allerede kjønnsmodne ved fire uker, som sagt....). Jeg understreker igjen at innavl er absolutt ikke noe seriøse mennesker lar kjæledyrene drive med. Misdannelser og sykdom oppstår lett. IKKE ha kjønnsmodne unger i samme bur som sine foreldre.

Å avle på marsvin betyr at du bør ha TO EKSTRA bur. Marsvinunger dier bare såvidt moren sin. Det er ikke lenge. De er født med ferdige tenner og spiser vanlig marsvinmat fra dag en. Når ungene er 3 uker gamle (før de rekker å bli kjønnsmodne altså), bør de flyttes til et eget bur, for å forhindre innavl med foreldrene sine. Ungene må deles i to forskjellige bur, hannene i et bur og hunnene i et annet, så de ikke parrer seg med søstrene og brødrene sine.

Du kan selge ungene når de er fire-fem uker gamle.

Jeg har ikke de i samme bur. Jeg skal beholde en jente fra kulle som moren kan ha en venn. Gutten e sammen me en annen gutt i sitt bur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Karoht skrev:

Jeg har ikke de i samme bur. Jeg skal beholde en jente fra kulle som moren kan ha en venn. Gutten e sammen me en annen gutt i sitt bur

Veldig lurt. Det ser bedre ut :) i forhold til det som fremstod i hovedinnlegget :- )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...