Gå til innhold

Hjelp!! Dyr i melet!

Jellyfish

Anbefalte innlegg

Her en dag jeg skulle bake oppdaget jeg at det på melposen og i melet var noen små dyr. De ser vel mest ut som en mellomting mellom fluer og biller, de er grå/lysebrune, og ca 1-2 mm lange. Har funnet dem i alt av mel-produkter, samt i grøtrisen.

Vet temaet var oppe i det gamle forumet, men jeg fant ikke noe der som kunne hjelpe meg å finne ut hva dette er - og ikke minst hvordan jeg skal bli kvitt dem! Jeg har nemlig prøvd å kaste omtrent alt i skapet, vasket og luftet, men de kom fort tilbake i den nye melposen. Ikke særlig appetittelig! Følgen av dette er selvfølgelig at baking på impuls ikke er mulig, og at det neppe blir noen retter med hvit saus hos meg på en stund :cry: . Noen gode råd, please?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Solskinn

Det er melbiller!

Jeg husker vi lärte i heimkunnskapen hvordan man blir kvitt dem, men jeg husker jo selvsagt ikke hva det var vi lärte!!

Det er i alle fall bare å slenge alt av mel og ris ol og vaske godt ut, men det har du jo prövd. Jeg ville dessuten ikke hatt ting i poser lenger, men holdt meg til tette bokser, da skal du klare å holde dem ute!!

isj! :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker at dette også var oppe i det gamle foumet og her finner du en tråd om det samme problemet. Håper du får noen tips om hva du kan gjøre der:

Krypende mel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jamila

Jeg hadde også det samme problemet en veldig varm og fuktig sommer for noen år siden. :(

Dessverre er det nok ikke nok å kaste nesten alt tror jeg. Kast alt av tørrvarer, det er der de trives. (mel, ris, pasta, sukker etc.) Kjøp plastbokser med tett lokk til alle slike varer, det funker faktisk.

Vask alle andre ting i skapet (gjerne med salimiakk eller noe sterkt) og selve skapet, du må prøve å desinfisere så mye som mulig.

Husker at da jeg hadde dette problemet lot jeg skapdørene stå åpne med tomt skap til alt var skikkelig tørket etter at jeg hadde vasket. Virker som om disse ekle krypene liker det varmt og litt rått.

Lykke til med fjerningen av disse uhyre ekle greiene! Klør bare ved å tenke på det! :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpen!

Nå ser det imidlertid ut til at dyrene er forsvunnet, og jeg satser på at de ikke kommer snikende tilbake :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som et lite tips ville jeg nok ha tatt en grudig kikk etter flere dyr. Det var nemlig akkurat slik det var hjemme hos moren min den gangen hun hadde dte også. Vi så noen få dyr først, men de formerte seg etterhvert i et skikkelig tempo. Etterhvert ble det stadig fler og fler dyr og de dukket opp til stadighet. Selvom man tror de kanskje er borte, hender det at de gjemmer seg godt langt nedi mel, sukker e.l. Bare et lite tips om fortsatt å holde øynene åpne. :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Tettte bokser på alt de liker! Veldig viktig, ellers bare utsetter du problemet.

Hvis alt annet slår feil, kan du oppbevare disse matvarene i tette bokser i fryseren. DA er de sjanseløse i alle fall. Dette gjorde en venninne av meg når hun bodde i Afrika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...