Gå til innhold

Tips til førstegangs hundeeier?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal få meg hund for første gang, er heller ikke oppvokst med hund. Har dere noen tips og triks som er kjekt å vite og være forberedt på? jeg bor alene, og har tilgjengelig pass hvis jeg må reise bort. Hva annet må jeg tenke på? 

Anonymkode: a8239...1a9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tren hunden på ting som passering av andre og sosialiser den mye!! 

Anonymkode: 253db...9df

• Liker 2
Skrevet

Og innkalling, innkalling, innkalling. 

Anonymkode: c6912...54a

Skrevet

Jeg vil anbefale at du leser deg opp om hundens atferd og kroppspråk, samt hvordan man lærer hunden det man ønsker den skal gjøre. Og helst gjør dette før du får valpen i hus. Jeg vil anbefale boken "100% positiv hverdagslydighet" av Arne Arrestad og Siri Linnerud. Den gir en god og detaljert beskrivelse av valpeoppdragelse, med fokus på viktige ting som kontakt, innkaling, gå pent i bånd, hjemme alene trening, sosialiseirng, aktivisering osv. 

Pass på at du får deg valp av en rase som passer deg, både når det gjelder størrelse, evt pelsstell, personlighet og ikke minst aktivitetsnivå. Og at du får valp fra et kull mest størst mulig sjanse for god helse og mentalitet. 

Noe av det viktigste for en valp er god sosialisering og miljøtrening. Anbefaler også et valpekurs, da hos en oppdatert og moderne skole/klubb. :)

• Liker 2
Skrevet

Mange hunder lider av separasjonsangst. Håp og be om at din hund ikke blir blant dem som er sånn.

Lær valpen/hunden omtrent fra dag en at den må være alene i blant (eller ofte). Dette slurvet jeg med ved min første hund, som resulterte i at hun bjeffet og ulte nærmest hysterisk så fort døren lukket seg bak meg og hun ble alene hjemme. Det tok et helt år å lære henne at hun måtte tåle å være hjemme alene en gang i blant. Hun måtte heldigvis ikke være alene hjemme særlig ofte og aldri særlig lenge om gangen, siden jeg er uføretrygdet og derfor hjemme om dagene stort sett. Men av og til må jeg også ut av døren, ulike ærend og slikt som må gjøres på dagtid. Så å være alene må de aller fleste hunder være nå og da, nesten uansett. Det er derfor viktig å lære dem det, så de ikke plager livet av naboen med bråk og klagene hagler inn.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tren hunden på ting som passering av andre og sosialiser den mye!! 

Anonymkode: 253db...9df

Og ikke tro at sosialisering av hund er at den er sammen med mange andre hunder. Dessverre mange som tror det har jeg sett :ler: 

sosialisering er å la hunden få oppleve, erfare og bli kjent med ny ting. Som å ta bussen, være i sentrum, gå forbi en hestegård, lære å passere andre hunder, sitte i bilen, være nær støvsugeren osv osv

Da får man som regel en trygg og god hund

Alle mine hunder har lært seg to viktige kommandoer fra dag 1. Det er STOPP og SLIPP. Superviktig om noe skulle oppstå. Om hunden F.eks løper ut mot en trafikkert vei er det viktig at den kan kommandoen stopp. Om hunden F.eks skulle bite noe eller noen (ja hunder er hunder uansett hvor snille de er) så er det viktig at den kan slippe 

Jo større hunden er jo viktigere er det at hunden kan gå noenlunde pent i bånd. Dette er selvfølgelig viktig for små hunder også, men de er i det minste enklere å holde igjen. Så fokuser på at hunden skal følge deg og ikke gjøre som den vil på tur. Ellers kan hver eneste tur bli et ork man gruer seg til hver dag (been there done that :roll: )

Gjest ISeeYouCreep
Skrevet (endret)

w

Endret av Nasse Nøff ❤
Skrevet

Valpen Flytter Hjemmefra er en fin bok. 

Hold deg unna alle hundetrenere som heter noe med "hundehvisker", og som er "balanserte".

Vær forberedt på unghundperioden, da valpen ser ut til å ha glemt alt den har lært, og pass godt på den i denne tiden, så den ikke får uvaner som å lukke ørene og stikke av. Langline er smart.

Gi hunden mye å tygge på, helst rå bein, og sjekk ut råforing.

Skrevet

Glemte å skrive om et triks jeg har brukt på alle valpene jeg har hatt. Under tannfelling så klør det jo voldsomt i tennene og de vil bite på alt. Istedenfor å kjøpe dyre leker så har jeg pleid å vri opp gamle kluter i vann og fryse de ned mens de er oppvridd. Fryser gjerne ned gulrøtter osv også. De lindrer kløen 👍

Skrevet

Sosialisering med positiv forsterkning. Gå på kurs. Veldig viktig at hunden blir vant med andre hunder og folk. Særlig barn.

Skrevet

Siden det ikke er nevnt enda; Hvis du planlegger å kjøpe hund fra oppdretter, ikke vær redd for å stille spørsmål til oppdretter. Oppdretter bør ikke ha noe problem med at du kommer og hilser på valpen en eller to ganger før du tar den med hjem, og da bør du også spørre om å få hilse på moren og gjerne faren hvis det er mulig. Hvis du ikke får hilse på mor, ikke kjøp valp. Det er dessverre veldig mange oppdrettere her i Norge som avler på engstlige hunder, spesielt når det kommer til de mindre rasene.

Skrevet

Takk for alle svar! Jeg skal overta en 4 år gammel hund, men i starten blir det kanskje som å ha valp?

Jeg ser etter nytt sted å bo, hva tenker dere om hage vs ikke hage? Er hage et must når man har hund, eller går det greit å bo i en leilighet i f.eks 2 eller 3 etasje?

Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for alle svar! Jeg skal overta en 4 år gammel hund, men i starten blir det kanskje som å ha valp?

Jeg ser etter nytt sted å bo, hva tenker dere om hage vs ikke hage? Er hage et must når man har hund, eller går det greit å bo i en leilighet i f.eks 2 eller 3 etasje?

Gå på kurs uansett. Ikke for å lære hunden noe, men for at du skal lære noe. 

Angående alene hjemme-trening må du tenke som om det skulle vært en valp.

Anonymkode: 08eeb...4c2

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gå på kurs uansett. Ikke for å lære hunden noe, men for at du skal lære noe. 

Angående alene hjemme-trening må du tenke som om det skulle vært en valp.

Anonymkode: 08eeb...4c2

Takk! Skal sjekke hvilke kurs finnes:) Hunden er vant med å være alene hjemme på dagtid, men skal ta dette gradvis også når den kommer til meg. Vi må jo bli kjent og bli trygge på hverandre:)

• Liker 1
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er mange som bor i blokk som har hund. Selv synes jeg ikke hage er et must for å ha hund, men det forutsetter jo at ma er flink til å lufte hunden regelmessig. 

Skrevet

En hund på 4 mnd er fortsatt valp :) Jeg tok med min på valpekurs nr 2 da hun var 6 mnd, fordi hun trengte mer sosialisering. Synes det er viktig å lese seg opp slik at man har en minimumsforståelse av hvordan trening og oppdragelse av hund funker og bør foregå. Det finnes også gode Youtube-kanaler som er gode som illustrasjoner og til enkeltøvelser. Jeg liker kikopup og Zak George for generell lydighet.

Et tips jeg synes er viktig er å la hunden jobbe for maten. Det trenger ikke være gjennom trening, men ved å gjemme maten i en "Kong" eller la hunden søke etter maten sin rundt omkring i huset. Det gir hunden litt å jobbe med, brenner av litt mental energi, og det gir deg litt tid. Det tar litt tid før de blir riktig gode på å søke eller på å få ut mat av en Kong (en hul gummi-leke man kan stappe full av mat), så du må gå gradvis frem. Men det er supert å kunne stappe en Kong full av bløtet tørrfor og peanøttsmør og fryse det ned, slik at valpen kan bruke en god halvtime (min er superrask, andre bruker visst flere timer) på å grave det ut mens du gjør viktige ting eller er ute av huset.

Skrevet
20 timer siden, MrsPiggyBank skrev:

En hund på 4 mnd er fortsatt valp :) Jeg tok med min på valpekurs nr 2 da hun var 6 mnd, fordi hun trengte mer sosialisering. Synes det er viktig å lese seg opp slik at man har en minimumsforståelse av hvordan trening og oppdragelse av hund funker og bør foregå. Det finnes også gode Youtube-kanaler som er gode som illustrasjoner og til enkeltøvelser. Jeg liker kikopup og Zak George for generell lydighet.

Et tips jeg synes er viktig er å la hunden jobbe for maten. Det trenger ikke være gjennom trening, men ved å gjemme maten i en "Kong" eller la hunden søke etter maten sin rundt omkring i huset. Det gir hunden litt å jobbe med, brenner av litt mental energi, og det gir deg litt tid. Det tar litt tid før de blir riktig gode på å søke eller på å få ut mat av en Kong (en hul gummi-leke man kan stappe full av mat), så du må gå gradvis frem. Men det er supert å kunne stappe en Kong full av bløtet tørrfor og peanøttsmør og fryse det ned, slik at valpen kan bruke en god halvtime (min er superrask, andre bruker visst flere timer) på å grave det ut mens du gjør viktige ting eller er ute av huset.

TS skrev at hunden hun overtar er 4 år gammel, ikke 4 månder. :)

Ellers synes jeg idèen med kong er god. Bruker det selv, og har også sånn ball man kan legge godbiter inni som hunden må rulle for å få ut. 

Skrevet
Akkurat nå, The Kitten skrev:

TS skrev at hunden hun overtar er 4 år gammel, ikke 4 månder. :)

Ellers synes jeg idèen med kong er god. Bruker det selv, og har også sånn ball man kan legge godbiter inni som hunden må rulle for å få ut. 

Haha, bommert! Ja, 4 år er faktisk ikke valp lenger :D 

• Liker 1
Skrevet

Den må tisse etter den har sovet, spist eller lekt. Lar du den gjøre fra seg inne for mange ganger, vil dette bli en vane og valpen vil tro det er greit. IKKE kjeft om den gjør fra seg inne, den vil ikke klare å koble dette til at den får kjeft fordi han gjør det inne, den vil heller tro at den får kjeft fordi den gjør fra seg generelt. Gi heller mye ros når den gjør fra seg ute. Om den gjør fra seg inne, ta den opp så fort du kan og gå ut med den. Jeg kjefter sjeldent på min valp, men passer heller på å gi mye ros når hun lyer. Dette ser ut til å funke bra. Valpekurs kan være en god idé. Gå masse turer, la den utforske omgivelsene og hilse på mennesker og andre hunder. Gjerne kjøp noen leker som gir stimuli, spesielt om det er en rase som er kjent for å være smart. Har du hage/plen og ikke har noe imot at den gjør ifra seg der, kan dette også være en god idé å lære den. Blir definitivt lettere i starten, når den må tisse hele tiden. Vi har ikke hage, så måtte gå ned og stå på en liten gressflekk i nabolaget i opptil 30 min før hun gjorde fra seg. :P Ellers er det viktig å ha den i bur i bil, for dens egen sikkerhet, men bur inne kan du selv velge. Jeg bruker ikke bur inne, verken for soving eller straff. 

Ellers kan det hjelpe å snakke med andre erfarne hundeeiere og lese bøker. Ta det som det kommer, du vil gjøre feil og du vil lære. Lykke til! :klem:

Skrevet
På 31. oktober 2016 den 7.44, AnonymBruker skrev:

Så dette nå. Jeg bor i liten leilighet uten hage, og dette har gått helt fint. Er sikkert bedre med hage, men ikke et must. Har ingen erfaring med å overta hund, men ville kanskje lest meg opp på separasjonsangst hos hunder, ettersom dette kan forekomme. Husk å be om mye info om hunden og ting den liker/misliker. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...