Gå til innhold

Barnas soverom

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og barnet mitt skal flytte inn til min kjæreste. I leiligheten hans er hovedsoverommet i 1. etasje og de andre soverommene i 2. etasje. 

Barnet mitt er 4 år og har alltid sovet nær mitt soverom. Jeg er hønemoren som ikke liker tanken på at han skal sove i etasjen over. Bekymrer meg for hva som vil skje hvis det begynner å brenne. Jeg vet at det er lite sannsynlig.

Har noen av dere soverommene til barna i en annen etasje enn den dere sover i? Fungerer det greit?

Anonymkode: c612a...704

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nettopp hatt en diskusjon med samboer om at jeg ikke kommer til å sove i rommet nede (er nå gjesterom, men større en vært så han vil ha soverom der), mens ungene sover oppe. Min yngste er 6, men kommer inn til oss hver natt.

Anonymkode: 44d33...cef

Skrevet

Hos oss er soverommene skikkelig spredt... Bor i et gammelt kråkeslott fra 18hundrepilogbue. 

Jentene og fostersønn har soverom ved siden av hverandre, mens vi har soverom på andre siden av huset. Dvs jeg må igjennom en gang, ned ei trapp, gjennom ei stue, forbi en gang, gjennom en hall, opp ei halvtrapp og deretter til soverommene til barna. 

Jeg tror det er en vanesak. Da vi kjøpte huset her så var jeg helt hysterisk mtp avstanden mellom oss og barna. For første gang så kjøpte vi babycall. 

Vi har et veldig bra brannsystem som er koplet opp direkte til brannstasjonen. Huset er delt inn i soner, så hvis noe skulle skje så ser de hvor det brenner. I tillegg så har vi klistremerker med soveromsymbol som lyser opp i mørket på soveromsdørene. Rommene til barna er også i avstand til bakken som kan forsvare at de kan hoppe ned uten å brekke nakken. Har også tatt jevnlige branndriller der vi øver på hva vi skal gjøre hvis det (bank i bordet) brenner. 

• Liker 4
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nettopp hatt en diskusjon med samboer om at jeg ikke kommer til å sove i rommet nede (er nå gjesterom, men større en vært så han vil ha soverom der), mens ungene sover oppe. Min yngste er 6, men kommer inn til oss hver natt.

Anonymkode: 44d33...cef

Skjønner deg så inderlig godt. Jeg liker å ha barnet mitt i nærheten av meg selv om natten. Slik føler jeg at jeg har litt mer kontroll om det skulle skje noe. Samtidig er der en super bolig på alle andre måter. Sønnen min kommer også ofte inn til meg om nettene.

Skrevet
11 minutter siden, skruf skrev:

Hos oss er soverommene skikkelig spredt... Bor i et gammelt kråkeslott fra 18hundrepilogbue. 

Jentene og fostersønn har soverom ved siden av hverandre, mens vi har soverom på andre siden av huset. Dvs jeg må igjennom en gang, ned ei trapp, gjennom ei stue, forbi en gang, gjennom en hall, opp ei halvtrapp og deretter til soverommene til barna. 

Jeg tror det er en vanesak. Da vi kjøpte huset her så var jeg helt hysterisk mtp avstanden mellom oss og barna. For første gang så kjøpte vi babycall. 

Vi har et veldig bra brannsystem som er koplet opp direkte til brannstasjonen. Huset er delt inn i soner, så hvis noe skulle skje så ser de hvor det brenner. I tillegg så har vi klistremerker med soveromsymbol som lyser opp i mørket på soveromsdørene. Rommene til barna er også i avstand til bakken som kan forsvare at de kan hoppe ned uten å brekke nakken. Har også tatt jevnlige branndriller der vi øver på hva vi skal gjøre hvis det (bank i bordet) brenner. 

Oppdaget ikke svaret ditt før nå! 

Det er godt at dere har fokus på brannsikkerheten tross for at menneskene er plassert rundt omkring i huset. Rømningsveier er uhyre viktig. Jeg ønsker å finne en annen løsning når det gjelder soveplass til han. Dessverre virker det litt umulig akkurat nå.

Skrevet

For min del hadde det vært uaktuelt. En fireåring er for liten til å komme seg ut selv ved brann, dermed er det ikke et alternativ for meg å sove i en annen etasje. Min 6-åring våkner ikke engang av brannalarmen.

Skrevet

Jeg tenker likt. Vi sover oppe alle sammen til barna er store nok til å komme seg ut selv ved brann.

Kunne sovet i en annen etasje enn dem, men da måtte jeg vært oppe og de på bakkeplan.

Litt usikker på når vi flytter ned enda, men kanskje når yngste begynner på skolen..

Anonymkode: 6fe40...405

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er godt at dere har fokus på brannsikkerheten tross for at menneskene er plassert rundt omkring i huset. Rømningsveier er uhyre viktig. Jeg ønsker å finne en annen løsning når det gjelder soveplass til han. Dessverre virker det litt umulig akkurat nå.

Hvis han er så vanskelig når det gjelder en slik bagatell så ville jeg revurdert å flytte sammen med han. Hvis han ikke kan ta hensyn til DITT barn nå hvordan skal det bli når han har fått dere inn i SITT hus. Høres ut som om han ikke evner å ta hensyn og det lover ikke godt. 

• Liker 2
Skrevet

Du skriver at de andre soverommene er oppe, kan ikke dere flytte opp dere og da? 😊

Her sover storesøster i en annen etasje enn oss, men vi hører henne godt. Det var en kneik å komme over, men det var det når hun skulle ute av rommet vårt for noen år siden og. 

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Eneste løsningen jeg kan se hvis du ønsker at dere alle har soverom i samme etasje må nesten bli at dere voksne går for et mindre hovedsoverom og flytter en etasje opp. Så kan soverommet nede fungere som gjesterom. 

Som voksen så trenger man ikke så stort soverom, bare man får plass til ei seng og evt nattbord så er det grei nok størrelse. Garderobeskap er forsåvidt også greit å ha på et soverom, men skulle det ikke være plass til det så kan dere fortsette å oppbevare klærne deres på soverommet i første etasje. Blir en vanesak å gå ned ei trapp og på et annet rom for å hente klær. Soverommet vårt f.eks har innebygde skap og ikke et eneste skap der man kan henge opp kjoler og sånt som bør henge. Derfor har jeg et skap på et annet soverom som er i nærheten av hovedbadet til bluser, kjoler, skjortene til mannen osv. 

Skrevet
1 time siden, FrøkenMånestråle skrev:

Hvis han er så vanskelig når det gjelder en slik bagatell så ville jeg revurdert å flytte sammen med han. Hvis han ikke kan ta hensyn til DITT barn nå hvordan skal det bli når han har fått dere inn i SITT hus. Høres ut som om han ikke evner å ta hensyn og det lover ikke godt. 

Han er ikke vanskelig. 😊 Det er helst nå nylig når det nærmer seg at jeg virkelig har begynt å tenke på dette. Han har bare hatt hovedsoverommet der pga det er dør rett inn til det største badet osv. Men han er villig til å forandre på ting for at guttungen skal få en tryggere soveplass. Vi finner helt sikkert en løsning 😊  

• Liker 1
Skrevet
24 minutter siden, skruf skrev:

Eneste løsningen jeg kan se hvis du ønsker at dere alle har soverom i samme etasje må nesten bli at dere voksne går for et mindre hovedsoverom og flytter en etasje opp. Så kan soverommet nede fungere som gjesterom. 

Som voksen så trenger man ikke så stort soverom, bare man får plass til ei seng og evt nattbord så er det grei nok størrelse. Garderobeskap er forsåvidt også greit å ha på et soverom, men skulle det ikke være plass til det så kan dere fortsette å oppbevare klærne deres på soverommet i første etasje. Blir en vanesak å gå ned ei trapp og på et annet rom for å hente klær. Soverommet vårt f.eks har innebygde skap og ikke et eneste skap der man kan henge opp kjoler og sånt som bør henge. Derfor har jeg et skap på et annet soverom som er i nærheten av hovedbadet til bluser, kjoler, skjortene til mannen osv. 

Det er det jeg også tenker nå. 

Ser ikke hvor vi kan bygge ut noe soverom nede, derfor blir det nok til at vi flytter opp for noen år. 😊

• Liker 1
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han er ikke vanskelig. 😊 Det er helst nå nylig når det nærmer seg at jeg virkelig har begynt å tenke på dette. Han har bare hatt hovedsoverommet der pga det er dør rett inn til det største badet osv. Men han er villig til å forandre på ting for at guttungen skal få en tryggere soveplass. Vi finner helt sikkert en løsning 😊  

Siden badet er rett ved soverommet i første etasje så kan jo dere fortsatt bruke garderobeskapene til det som til nå har vært hovedsoverom :) Det er jo egentlig veldig praktisk, for da har du alt du trenger i nærheten av badet, så sover dere bare oppe. 

• Liker 1
Skrevet

jeg skjønner ikke problemet???

Vi bor på hytta ca 5 mnd i året, der sover ungene i hovedetasjen, og mannen og jeg i kjelleren. Trappa ned er på utsiden av hytta, så vi må ut, rundt hytta, ned trappa og innerst i kjelleren. Aldri vært noe problem! Hadde babycall på soverummet når ungener var babyer, men nå er de 4 og 6 og vet godt hvor vi er om de trenger oss.

Vi driver å ser etter nytt hus nå, og der ønsker jeg at barna får en "egen etasje", kan virkelig ikke se noe problem med det!!!

Så ro ned hønemorfaktene, og går nemlig helt fint:)

Anonymkode: 5c881...a92

Skrevet

Problemet oppstår jo den dagen det blir brann og ungene ikke kommer seg ut på egenhånd, f.eks. Regner med du  har forsikret huset, både innbo og byggningsmasse? Dette er i samme gate. Du trenger ikke forsikringen før det brenner, og du trenger ikke ha ungene i samme etasje som deg heller før det brenner. Men begge deler er for sent å fikse når det først har skjedd.

Skrevet

Jeg ville tatt soverom oppe med barnet. Får dere flere barn kan eldste feks. flytte ned slik at dere får sove med de minste barna. Når eldste blir tenåring så blir det fort barnet som er oppe senere enn de voksne uansett :P 

Hvis det hadde vært flest soverom nede, evt i en kjeller hadde jeg ikke vært så redd for det, men ikke hvis jeg hadde ligget en etasje under. 

Anonymkode: 4453c...a81

Skrevet

Vi sover oppe i hovedetasjen, mens barna sover i underetasjen. De har flyttet til eget rom rundt 1 års alder. Vi sov med babycall og med åpne dører i starten, men etterhvert som barna fikk mer stemmevolum og sluttet med sprinkelseng, sluttet vi med det. Minstemann (6 år) kommer fortsatt til oss om morgenen, men han klarer jo å gå trappa og gjennom stua alene, så det er jo ikke noe problem.

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

jeg skjønner ikke problemet???

Vi bor på hytta ca 5 mnd i året, der sover ungene i hovedetasjen, og mannen og jeg i kjelleren. Trappa ned er på utsiden av hytta, så vi må ut, rundt hytta, ned trappa og innerst i kjelleren. Aldri vært noe problem! Hadde babycall på soverummet når ungener var babyer, men nå er de 4 og 6 og vet godt hvor vi er om de trenger oss.

Vi driver å ser etter nytt hus nå, og der ønsker jeg at barna får en "egen etasje", kan virkelig ikke se noe problem med det!!!

Så ro ned hønemorfaktene, og går nemlig helt fint:)

Anonymkode: 5c881...a92

Jeg og sønnen min har bodd i et større bolighus hvor det oppstod brann i overetasjen. En person døde som følge av røykforgiftning. Det gikk utrolig fort. Vi to (og de andre i underetasjene), hadde englevakt.

På grunn av denne episoden har jeg fått "hetta" for å ha sønnen min sovende langt borte fra meg, særlig over meg. Det er usannsynlig at jeg hadde vært like engstelig om det ikke var for denne opplevelsen.

Det går helt sikkert bra. Det er jo sjelden at det skjer slike ting. Jeg kjenner mange som har barna sovende i andre etasjer og jeg dømmer dem ikke. Men med mine traumer funker det ikke. 😔

Ts

Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg og barnet mitt skal flytte inn til min kjæreste. I leiligheten hans er hovedsoverommet i 1. etasje og de andre soverommene i 2. etasje. 

Barnet mitt er 4 år og har alltid sovet nær mitt soverom. Jeg er hønemoren som ikke liker tanken på at han skal sove i etasjen over. Bekymrer meg for hva som vil skje hvis det begynner å brenne. Jeg vet at det er lite sannsynlig.

Har noen av dere soverommene til barna i en annen etasje enn den dere sover i? Fungerer det greit?

Alle barnas soverom er i en annen etasje enn vår, null stress

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da er det jo ikke noe å tenke på en gang.. 🤗 Dere flytter opp og så får dere se om dere flytter ned igjen senere. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...