Gå til innhold

Kan man virkelig bruke "oss" istedenfor "vi"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hørt folk på radio, deriblant Listhaug, bruke "oss" i stedenfor "vi". For eksempel: "Oss skal spise". Er dette virkelig lov? Kan man snakke slik? Bruker dere også "meg" istedenfor "jeg"? Meg er sulten? 

Anonymkode: c600c...b54

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er dialekt, men er jo ikke korrekt norsk formelt sett.

Mange som blander nominativ og akkusativ.

I Oslo hører man ofte (feks) "Jeg ga den til hun", like feil det og.

Anonymkode: e49c6...0a2

• Liker 1
Skrevet

Paradise Hotel-norsk som jeg kaller det. "Meg og hunden skal gå en tur." Helt horribelt.

Anonymkode: d1721...299

• Liker 1
Skrevet

Oss er dialekt her. Sjølvsagt ikkje lov å skrive, men "oss som er gamle nok snakkar om oss", "skal oss gå ut ein tur?" 

• Liker 1
Skrevet
55 minutter siden, Fjaselina skrev:

Oss er dialekt her. Sjølvsagt ikkje lov å skrive, men "oss som er gamle nok snakkar om oss", "skal oss gå ut ein tur?" 

Men gjør du det samme på jeg for eksempel? Meg er sulten? Hvorfor, hvorfor ikke?

Skrevet

Dialekt her også å si Oss istedet for Vi. "Oss skal dra hjem". Jeg byttes ikke ut med Meg. Det er ikke noe aktivt valg, det er bare sånn at akkurat Vi ikke brukes.

Lovlig og lovlig... Muntlig språk så følger man dialekten, skriftlig så dominerer bokmål. Og da skriver man korrekt bokmål, bruker Vi der.

Anonymkode: a72ce...1f1

• Liker 1
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men gjør du det samme på jeg for eksempel? Meg er sulten? Hvorfor, hvorfor ikke?

Nei, det er berre oss som er i staden for vi. Alt anna er "korrekt" på dialekta vår, sett opp mot nynorsk. Og for så vidt bokmål....

Skrevet (endret)

Forresten er det eit viktig dialektmerke, på min heimplass heiter det oss, medan nære naboar seier me og vi.

Sylvi Listhaug er sunnmøring;) 

Endret av Fjaselina
Skrevet

Det er dialekt, og jeg blander aldri dialekt med bokmål eller nynorsk. I skriftform skriver jeg altså enten "nå ska oss eta" eller "nå skal vi spise". Blir absolutt ikke det samme som å bytte ut jeg med meg, men heller som å bytte ut jeg med Æ/e/eg/i osv.

Anonymkode: c8dcf...f8d

Skrevet

"Oss" for "vi" er et dialekttrekk, ikke sosiolekt, og følgelig helt uproblematisk. Det er uansett ingenting som ikke er "lov" å si, da norsk talespråk ikke er normert. 

Anonymkode: cdc99...d05

• Liker 1
Skrevet
På 30. oktober 2016 den 0.23, AnonymBruker skrev:

Paradise Hotel-norsk som jeg kaller det. "Meg og hunden skal gå en tur." Helt horribelt.

Anonymkode: d1721...299

Det er ikke det samme som i eksempelet her. 

Anonymkode: 1fefd...654

Skrevet
På 30.10.2016 den 0.13, AnonymBruker skrev:

Det er dialekt, men er jo ikke korrekt norsk formelt sett.

Mange som blander nominativ og akkusativ.

I Oslo hører man ofte (feks) "Jeg ga den til hun", like feil det og.

Anonymkode: e49c6...0a2

I Bergen også. Gruuuusomt.

Anonymkode: 20e26...afe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...