AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2016 #1 Skrevet 29. oktober 2016 Dette er ikke ment som kritikk. Burde unge "kvinner" få undervisning i kjønnsrollemønster, hvordan menn tenker versus kvinner, hva som er realistiske forventnniger å ha til en fremtidig mann, styre tanker, at mann må fortelle og ikke gå ut i fra at mannen leser hva du tenker og føler, biologisk er det faktisk visse ting kvinner har bedre forutsetninger for og samme med menn (kan ha likestilling for det) osv. Vet om mange menn som engang ikke gidder å tenke på å ha et seriøst forhold fordi ting ofte gå bare en vei - mannen har alltid skylden. Et godt/dårlig er eksempel hvis kvinnen kjeder seg så er det pga av forholdet og derav mannen sin skyld, sliter dama med få orgasme så er det mannens skyld (Hun an for eksempel ri han eller gå til behandling for issues mannen ikke kan noe for) osv. Jeg tror samfunnet vil få større og større problemer med å være stabilt og ha gode rllemodeller for barna f.eks mhp Tinder generasjonen hvor hvertfall visse har sex og nye partnere over en lav sko. Hva vil vi og hvor er vi på vei - hva er viktigst kvinnen, mannen, barna, samfunnet eller hva er den viktigste kombinasjonen? Nå er det ikke bare unge kvinner som trenger undervisning, men også menn. Forskjellen er at menn har en tendens til å bli i et forhold selv om de ikke trives, statistisk står kvinner får 70% av skilsmissene. Og det viser seg ofte at gresset ikke er grønnere på den andre siden dvs de får det ikke #bedre# i nye forhold. Så skal noe gjøres så må vel kvinnen undervises slik at hun kan bli bevist om hvorfor hun tar valgene og ikke omvendt. Litt forenklet sagt - Jeg kjeder meg så jeg skiller meg - Jeg kjeder meg, men det er ikke min manns skyld det er jo jeg som ikke klarer å ha fritidssysler og hobbier. Det ligger også en biologi i alt dette, hvordan hjernen er bygd opp, tankemønstre og resonnering. Anonymkode: 28494...a1f 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2016 #2 Skrevet 29. oktober 2016 Høres veldig bortkastet ut når skolen heller burde fokusere på å få økt matematikk nivået Anonymkode: 489e9...08a 6
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2016 #3 Skrevet 29. oktober 2016 Som lærer i ung.skolen lurer jeg på hva du vil vi skal fjerne av kompetansemål for å få inn dette? Anonymkode: 8cc03...9de 4
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2016 #4 Skrevet 29. oktober 2016 Jeg skjønner hvor du vil med dette men tenker vel at dette er noe man lærer gjennom erfaringer i løpet av livet (men tydligvis ikke alle ) så da får det være foreldrenes ansvar. Anonymkode: 8790e...8d3
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2016 #5 Skrevet 29. oktober 2016 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Som lærer i ung.skolen lurer jeg på hva du vil vi skal fjerne av kompetansemål for å få inn dette? Anonymkode: 8cc03...9de Nå dreier ikke dette emnet seg om kan har tiden til det eller ikke, eller kampen mellom fag. Men unne dette vært bra for samfunnet på lang sikt? Anonymkode: 28494...a1f 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2016 #6 Skrevet 29. oktober 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nå dreier ikke dette emnet seg om kan har tiden til det eller ikke, eller kampen mellom fag. Men unne dette vært bra for samfunnet på lang sikt? Anonymkode: 28494...a1f Det kunne det kanskje. Men hvorfor fokusere på jentene? Anonymkode: 17ec1...2c0
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2016 #7 Skrevet 29. oktober 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå dreier ikke dette emnet seg om kan har tiden til det eller ikke, eller kampen mellom fag. Men unne dette vært bra for samfunnet på lang sikt? Anonymkode: 28494...a1f Sett at dette faget ditt ble pensum med en pensumliste over hva som skal gjennom i løpet av et år. Kjønnsrollemønstre er stadig i bevegelse og endres, samt er forskjellig fra kultur til kultur. Vil man då måtte tilpasse pensum hvert 3. år? Dette ville vært ekstremt ressurskrevende Anonymkode: 489e9...08a
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2016 #8 Skrevet 29. oktober 2016 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Høres veldig bortkastet ut når skolen heller burde fokusere på å få økt matematikk nivået Anonymkode: 489e9...08a Nå er jeg selv ingeniør og vet hvor viktig, men samtidig også hvor uviktig matematikk er. Hverfall opp til et vist nivå. 60% av matematikken har man faktisk ikke brukt for hvis man da ikke tar realfag. For samfunnet som helhet er det viktigere at relasjoner, reproduksjon og at man får gode og stabile borgere som resultat viktigere på lang siktig - dette vil også på sikt i gode matematikk kunnskaper hvis barna har gode oppvekstvilkår. Anonymkode: 28494...a1f 2
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2016 #9 Skrevet 29. oktober 2016 Ser ut til at det også må mer fokus på rettskriving, ts. Anonymkode: 17ec1...2c0
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2016 #10 Skrevet 29. oktober 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kunne det kanskje. Men hvorfor fokusere på jentene? Anonymkode: 17ec1...2c0 Leser du innlegget, så er det 70% av skilsmissene er det kvinnen som initierer. Jeg tviler på at 70% er kun mannens skyld, dvs at kvinner må bevistgjøres på forventningene til menn, hva som forventes mhp barn, samliv, rollemønster og at å være lykkelig er ikke bare avhengig av mannen din. Anonymkode: 28494...a1f
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2016 #11 Skrevet 29. oktober 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Leser du innlegget, så er det 70% av skilsmissene er det kvinnen som initierer. Jeg tviler på at 70% er kun mannens skyld, dvs at kvinner må bevistgjøres på forventningene til menn, hva som forventes mhp barn, samliv, rollemønster og at å være lykkelig er ikke bare avhengig av mannen din. Anonymkode: 28494...a1f Også det med materielle verdier, man kan ikke forvente å få alt på en gang..... Anonymkode: 28494...a1f 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2016 #12 Skrevet 29. oktober 2016 Mennene trenger jo tydeligvis å lære seg hvordan man vedlikeholder forholdet da, i følge din logikk. Uansett, jeg er for mer opplæring i psykologi i skolen. Psykisk helse, men også kulturforståelse og samhandling blir også viktigere og viktigere. Men altså, for ALLE. Anonymkode: 8aa81...754
KittenOfDoom Skrevet 29. oktober 2016 #13 Skrevet 29. oktober 2016 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Høres veldig bortkastet ut når skolen heller burde fokusere på å få økt matematikk nivået Anonymkode: 489e9...08a Dagens! :D
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2016 #14 Skrevet 29. oktober 2016 Har tenkt samme tanken mange ganger, men da med tanke på gutter, ift opplæring i empati, psykologi og kommunikasjon. Selvfølgelig burde kurset også vært for jenter og inneholdt hvordan man skal beskytte seg selv mot dominerende partnere, destruktive forhold og ikke minst reaksjonsmønstre mtp avvisning. Da tror jeg livet kunne blitt mye lettere for veldig mange. Anonymkode: 5454c...ec4 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2016 #15 Skrevet 29. oktober 2016 Men er ikke alle disse tingene veldig individuelt? Ser for meg at det vil bli mye meninger og synsing i dette faget. Hvordan mener du dette faget skal fungere i praksis? Ser også for meg at de som vil ha størst utbytte av dette faget, er de som er minst interessert i å lære. Anonymkode: 53ea8...2a8
herzeleid Skrevet 30. oktober 2016 #16 Skrevet 30. oktober 2016 Har hett noen tanker rundt samme tema, og det virker åpenbart at det i dag er et stort sprik mellom de tanker og forventninger mange unge kvinner har om og til menn og deres seksualitet, og realiteten. Jeg tror ikke nødvendigvis undervisning i skolen er rette veien å gå, men det virker som mye av det som før ble betraktet som allmennkunnskap (Menn tar lettere på og har gjerne ett annerledes forhold til sex enn kvinner) i dag blir uglesett og erstattet med ideologiske overbevisninger om likhet. Kanskje handler det mer om at voksne bør være flinkere til å forklare dette for yngre jenter og gutter, og slutte å late som eller påstå at verden er slik de skulle ønske den er. 1
Summers Skrevet 30. oktober 2016 #17 Skrevet 30. oktober 2016 (endret) 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Som lærer i ung.skolen lurer jeg på hva du vil vi skal fjerne av kompetansemål for å få inn dette? Anonymkode: 8cc03...9de Norskfaget utenom rettskriving. Vet ikke om akkurat TS sitt forslag er det beste, men tror det er mye man kan kutte ut av kompetanseplan på ungdomskolen uten at elevene gjør det noe merkbart verre I livet. Man har jo allerede sex undervisning på skolen. Så ikke så rart å også ha undervisning om forhold, osv. Endret 30. oktober 2016 av Summers
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2016 #18 Skrevet 30. oktober 2016 En ting de burde ha mer fokus på allerede i barnhagen er å slutte å fortelle unge jenter at når en gutt dytter, lugger eller slår så betyr det at han liker deg. Man lærer unge jenter at vold betyr kjærlighet for så å bli overasket over at kvinner blir i voldelige forhold. Anonymkode: c3490...94f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå