Gå til innhold

Dere som har vanskeligheter med å få barn nr 2...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kaller dere dere selv for ufrivillig barnløs selv om dere har barn fra før? 

Jeg er kun oppriktig nysgjerrig. Hvis dere gjør det, kan dere fortelle meg hvorfor? 

Bare kort for å forklare grunnen til at jeg spør, ei venninne av ei venninne kaller seg for ufrivillig barnløs. Jeg følger henne på insta, hvor hun skriver mye om dette temaet og stusser bare litt over dette utrykket når man er i den situasjonen at man faktisk har barn.

Anonymkode: 1ddf7...4bd

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo ikke slik at man automatisk kan få flere barn selvom man har ett. 

Vi har prøvd i 4 år på nr 2, og mistet 5 ganger. Vi er ikke barnløse, men det ser heller ikke ut som om vi kommer til å få mer enn ett barn. Hva skal man kalle seg da? Tobarnsløse? 

Anonymkode: b8323...52d

Skrevet

Jeg kaller meg ingenting, men barnløs er jeg iallefall ikke. Har verdens herligste skatt på 4 år, så å si at jeg er "barnløs" blir jo helt feil, synes jeg.

• Liker 1
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo ikke slik at man automatisk kan få flere barn selvom man har ett. 

Vi har prøvd i 4 år på nr 2, og mistet 5 ganger. Vi er ikke barnløse, men det ser heller ikke ut som om vi kommer til å få mer enn ett barn. Hva skal man kalle seg da? Tobarnsløse? 

Anonymkode: b8323...52d

Nei, det et ingen selvfølge at man kan få flere barn selv om man har vært heldig å få ett. 

Trist at dere antageligvis ikke kan få flere når ønsket er der. Håper ønsket deres oppfylles selv om det kan se mørkt ut.

(Jeg har hørt om et uttrykk som heter sekundær barnløshet , men der er kanskje ikke riktig og kanskje litt tungvint)

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, Frøkenfryd30 skrev:

Jeg kaller meg ingenting, men barnløs er jeg iallefall ikke. Har verdens herligste skatt på 4 år, så å si at jeg er "barnløs" blir jo helt feil, synes jeg.

Dette er jo de tankene som jeg har hatt også. Når man har barn så er man jo ikke barnløs, selv om man har trøbbel med å få nestemann (og jeg har all forståelse for at det er en trasig situasjon når ønsket er sterkt).

• Liker 1
Skrevet

Bra spørsmål.. Kaller meg ikke noe, men tenker at jeg er ufrivillig ikke-trebarnsmor.. (Har tvillinger).. Ønsket er veldig stort og sårt, men det er ikke så altoppslukende og fælt som før jeg fikk de.. Oppsummert: nei det blir feil å si barnløs.. 

Anonymkode: dd575...abc

Skrevet (endret)

Mange som av ukjente grunner ikke får det der neste barnet de prøver å få. Mine to beste venninner og jeg selv har alle tre prøvd å få et barn til, men det lyktes ikke for noen av oss.

Venninne èn har tre barn fra før, men ville ha det fjerde som en slags attpåklatt. Prøvde til og med å gå til legen og få kunstig befruktning, men det gikk ikke for det var for sent. Eggene var for dårlige pga alder.

Venninne nr to prøvde å få barn nr to i slutten av tredveårene, men lyktes ikke. Hun ble gravid to ganger, men spontanaborterte begge gangene, så da var det vel ikke liv laga. Etter det ble hun ikke gravid igjen, men hun godtok dette greit og har det fint som ettbarns-mor.

Jeg selv prøvde å få barn nr to da jeg var rundt 37-38 år, men det gikk ikke. Etter 1½ års "prøving" (vi prøvde ikke så veldig hardt da, men vi forhindret altså ikke en evt graviditet) så synes jeg det var nok og ville ikke mer. Synes jeg var blitt for gammel og risikoen øker for hvert år at det kan skje noe galt med fosteret. Så jeg droppet videre forsøk, og fant ut at jeg var godt fornøyd med å være ettbarns-mor.

Ikke på noe tidspunkt kalte de seg, eller jeg meg selv, for "ufrivillig barnløs", for det er jo bare tullete og helt feil når man faktisk har barn fra før.

Endret av Million
Skrevet

Så lenge man har barn fra før er man ikke ufrivillig barnløs er min mening. Jeg har barn, men mannen min er ufrivillig barnløs da vi ikke har fått det til enda, men det føles tungt ut for meg selv om jeg har barn fra før.

Anonymkode: 2e4c3...e80

Skrevet

Takk for svar 😊 Virker som dere også er enige, at man ikke er ufrivillig barnløs når man har barn, selv om man sliter med å få nr 2 (eller 3, 4...).

Må si det er ganske snodig å kalle seg det, og spesielt skrive det på insta på en åpen profil. Man fremstår jo som litt sær (også er det jo trist hvis barnet leser det på et tidspunkt).

• Liker 1
Skrevet

Det var Ts over her😀

Skrevet

Rent diagnostisk stod det "uforklarlig ufrivillig barneløs" i papirene mine et sted selv om jeg har barn. Tror ikke selv jeg har kallt meg noe særlig anna enn ikke-gravid? 

Anonymkode: a5290...45e

Skrevet

Kanskje det handler litt om hva man legger i begrepet "ufrivillig barnløs"? Rent medisinsk har jeg og mannen fått diagnosene "infertilitet" og "uforklarlig ufrivillig barnløs", selv om vi har ett barn allerede. Han fikk vi ved hjelp av ivf, men alle søskenforsøk har vært negative. Jeg ville ikke kalt meg selv ufrivillig barnløs, siden vi er så utrolig heldige at vi faktisk er foreldre. Men ønsket om å få en større familie er stort, og jeg kan ganske mye om temaet ufrivillig barnløshet. Nå er det ikke min stil å skrive om dette på sosiale medier, men kanskje venninnen din sliter med tunge tanker og trenger et sted å få det ut? Kanskje hun ønsker å komme i kontakt med andre i samme situasjon? Jeg skjønner ikke helt at hennes (mulig klønete) valg av begrep om egen situasjon er noe for deg å henge deg opp i TS. 

Anonymkode: a7e8c...f7b

Skrevet

Sekundær infertil kalles man vel når man ikke lykkes med nummer to.

Skrevet

På 29.10.2016 den 23.00, AnonymBruker skrev:

Kaller dere dere selv for ufrivillig barnløs selv om dere har barn fra før? 

Jeg er kun oppriktig nysgjerrig. Hvis dere gjør det, kan dere fortelle meg hvorfor? 

Bare kort for å forklare grunnen til at jeg spør, ei venninne av ei venninne kaller seg for ufrivillig barnløs. Jeg følger henne på insta, hvor hun skriver mye om dette temaet og stusser bare litt over dette utrykket når man er i den situasjonen at man faktisk har barn.

12 timer siden, Chroma skrev:

Sekundær infertil kalles man vel når man ikke lykkes med nummer to.

Dette.

For de av oss som trengte hjelp med nr. 1 og som også trenger hjelp med å lage nr. 2, kan man kanskje bare si at vi har "vanskeligheter med å lage barn på egen hånd"?  Jeg er helt enig med deg om at det blir upresist/galt å kalle tilstanden ufrivillig barnløshet når hun har barn fra før, TS, men det er vel ikke så fryktelig farlig hva hun velger å kalle det? Som ei som akkurat er ferdig med sitt andre mislykkede ivf-forsøk for å lage søsken til eldstemann (som også er ivf-barn) tilsier min O'så dype innsikt at det venninna di trenger akkurat nå ikke er krangling på semantikk ;) 

• Liker 1
Skrevet
8 timer siden, miore skrev:

Dette.

For de av oss som trengte hjelp med nr. 1 og som også trenger hjelp med å lage nr. 2, kan man kanskje bare si at vi har "vanskeligheter med å lage barn på egen hånd"?  Jeg er helt enig med deg om at det blir upresist/galt å kalle tilstanden ufrivillig barnløshet når hun har barn fra før, TS, men det er vel ikke så fryktelig farlig hva hun velger å kalle det? Som ei som akkurat er ferdig med sitt andre mislykkede ivf-forsøk for å lage søsken til eldstemann (som også er ivf-barn) tilsier min O'så dype innsikt at det venninna di trenger akkurat nå ikke er krangling på semantikk ;) 

Ja, det mest ideelle hadde nok vært at jeg ikke hang meg opp i akkurat ordbruken hennes. Jeg skjønner også godt at det er tungt og en vanskelig situasjon å ikke få et barn som er veldig ønsket, selv om man har barn fra før.

Av en grunn så blir jeg litt lei meg og såret av ordbruken hennes. Jeg har mistet mitt eneste barn og ikke fått noen flere enda. Jeg har ingen levende barn, men jeg vil ikke kalle meg selv ufrivillig barnløs heller. Det er så trist at hun bruker det uttrykket, for hun er jo så heldig som har barn allerede, selv om de sliter med å få nestemann. Sikkert litt teit av meg å henge meg opp i dette, det er jo ikke skrevet til meg personlig men på insta som sagt. Jeg er nok bare veldig overfølsom ang sånne ting for tiden.

• Liker 1
Skrevet

Blir utrolig feil å kalle seg ufrivillig barnløs når du har et barn... merker jeg blir kraftig irritert. er jo ikke alle som greier å få et barn engang

Anonymkode: 60678...615

• Liker 1
Skrevet

Selv om jeg har barn fra før står de i henvisningen frå legen at det er utredning for ufrivillg barnløshet.

Anonymkode: 2e4c3...e80

Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det mest ideelle hadde nok vært at jeg ikke hang meg opp i akkurat ordbruken hennes. Jeg skjønner også godt at det er tungt og en vanskelig situasjon å ikke få et barn som er veldig ønsket, selv om man har barn fra før.

Av en grunn så blir jeg litt lei meg og såret av ordbruken hennes. Jeg har mistet mitt eneste barn og ikke fått noen flere enda. Jeg har ingen levende barn, men jeg vil ikke kalle meg selv ufrivillig barnløs heller. Det er så trist at hun bruker det uttrykket, for hun er jo så heldig som har barn allerede, selv om de sliter med å få nestemann. Sikkert litt teit av meg å henge meg opp i dette, det er jo ikke skrevet til meg personlig men på insta som sagt. Jeg er nok bare veldig overfølsom ang sånne ting for tiden.

Jeg skjønner godt at det er en vanskelig situasjon for deg. Kanskje et beste er å ta en pause fra instaen hennes, dersom du merker at dette er noe som gjør deg lei deg?

Det er som du skriver sårt å ikke klare å få barn selv om man har et fra før, men etter min mening kan det ikke sammenliknes med hvor vondt det er å ønske seg barn når man ikke har noen og ikke får det til - jeg har vært i begge situasjoner, som sagt. 

Skrevet

Har man et barn så er man ikke barnløs. Enten så har du barn eller så har du ikke. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...