AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2016 #1 Skrevet 29. oktober 2016 Jeg er i Oslo i helgen, og er alene. Har lyst å gå litt rundt nå, men vet ikke om det er så lurt? Er rundt Majorstuen. Er det trygt for en jente i 20-årene å gå rundt i Oslo alene på kvelden? Er det noen områder som er bedre/verre enn andre? Anonymkode: 33a05...e64
Fysikeren Skrevet 29. oktober 2016 #2 Skrevet 29. oktober 2016 Det er nok ikke noe problem Vil være ekstra sikker så holder du deg til opplyste gater med litt trafikk. 2
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2016 #3 Skrevet 29. oktober 2016 Seriøst??? Anonymkode: b2dc5...257 5
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2016 #4 Skrevet 29. oktober 2016 Det er nok ikke noe problem. Personlig så ville jeg ikke ha hengt fmye i Slottsparken når det er mørkt, men det er nok mer for at jeg ikke er så glad i store mørke parker:) Anonymkode: f41f2...4d4 3
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2016 #5 Skrevet 29. oktober 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Seriøst??? Anonymkode: b2dc5...257 Synes TS stiller et helt legitimt spørsmål. Anonymkode: f41f2...4d4 5
applestories Skrevet 29. oktober 2016 #6 Skrevet 29. oktober 2016 (endret) Jeg følte meg alltid helt trygg da vandret rundt alene om kvelden de gangene jeg var der i sommer og høst. Brukte jo sunn fornuft og gikk ikke inn i mørke parker og bakgater, men det føltes ikke akkurat så skummelt som media skal ha oss til å tro - Men som alltid: vær forsiktig, pass på deg selv, ikke vandre rundt full på ukjente steder, ta taxi og ikke pirattaxi. Sunn fornuft, altså Endret 29. oktober 2016 av applestories 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2016 #7 Skrevet 30. oktober 2016 11 timer siden, applestories skrev: Jeg følte meg alltid helt trygg da vandret rundt alene om kvelden de gangene jeg var der i sommer og høst. Brukte jo sunn fornuft og gikk ikke inn i mørke parker og bakgater, men det føltes ikke akkurat så skummelt som media skal ha oss til å tro - Men som alltid: vær forsiktig, pass på deg selv, ikke vandre rundt full på ukjente steder, ta taxi og ikke pirattaxi. Sunn fornuft, altså 11 timer siden, Fysikeren skrev: Det er nok ikke noe problem Vil være ekstra sikker så holder du deg til opplyste gater med litt trafikk. Samme gamle regla her altså Så fint at skylda deles ut allerede før det skjer noe... Husk jenter, hvis dere ikke gjør det og det, så kan det skje dere noe. Denne frihetsbegrensningen ser ikke ut til å ta slutt. Anonymkode: ab5e1...72d 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2016 #8 Skrevet 30. oktober 2016 Slettes ikke trygt for en jente i disse dager å bevege seg alene ute i Oslo etter mørkets frembrudd. Voldtektsfaren er ganske høy. Bare tenk på alle de som oppholder seg ulovlig i Oslo nå. Menn som har stukket av fra asylmottakene. Vi snakker om tusener. Med en annen kulturell bagasje vil de gjerne voldta deg i et portrom i Oslos gater om de ser du er et lett bytte som vandrer alene når det er mørkt. Anonymkode: e16f4...5ad 6
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2016 #9 Skrevet 30. oktober 2016 Tenk på alt som ikke blir anmeldt. Hadde ikke tatt risikoen. risikoen er stor ved å ta taxi og. Anonymkode: e3fa8...7f6 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2016 #10 Skrevet 30. oktober 2016 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tenk på alt som ikke blir anmeldt. Hadde ikke tatt risikoen. risikoen er stor ved å ta taxi og. Anonymkode: e3fa8...7f6 Nettopp. Ei venninne av meg fortalte om en ekkel episode som skjedde nylig. Hun stod alene og ventet på bussen, hvor noen idioter som dukket opp begynte regelrett å ta på henne og ville ha henne til å bli med dem. Tok henne på puppene å greier. De snakket ikke norsk. Hun gadd heller ikke anmelde episoden selv om hun ble grovt krenket og livredd måtte be noen møte henne på holdeplassen hun skulle gå av. Jeg tipper det er mange jenter som har opplevd liknende, og som kunne endt mye verre om de ikke hadde håndtert situasjonen riktig. Anonymkode: e16f4...5ad 4
applestories Skrevet 30. oktober 2016 #11 Skrevet 30. oktober 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Samme gamle regla her altså Så fint at skylda deles ut allerede før det skjer noe... Husk jenter, hvis dere ikke gjør det og det, så kan det skje dere noe. Denne frihetsbegrensningen ser ikke ut til å ta slutt. Anonymkode: ab5e1...72d Anbefaler forøvrig også refleks når man går på dårlig opplyste veier, å kle godt på seg når det er kaldt ute, å gå med skikkelige sko om man går i glatt fjell, å ikke krype ned i fosser eller under breer for å ta selfie, å bruke bilbelte når man sitter i buss og å ikke terge hunder uten bånd (eller med for den del). Beklager virkelig at jeg fortsetter å begrense friheten til folk på denne måten. 11
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2016 #12 Skrevet 30. oktober 2016 Ja det er trygt. Du skal ha veldig uflaks for at det skal skje noe. Jeg vandrer mye rundt i byen/østkanten etter midnatt, og har aldri opplevd noe kjipt. Er du utrygg holder du deg til opplyste gater med litt folk, og ta selvsagt aldri pirattaxi, tar du vanlig taxi setter du deg i baksetet. Men det viktigste er å ikke være dritings. Anonymkode: f4c7e...b01 3
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2016 #13 Skrevet 30. oktober 2016 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Synes TS stiller et helt legitimt spørsmål. Anonymkode: f41f2...4d4 Forsåvidt. Det er bare så underlig hva slags feilaktige syn bygdefolk har på Oslo. Anonymkode: b2dc5...257 11
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2016 #14 Skrevet 30. oktober 2016 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Forsåvidt. Det er bare så underlig hva slags feilaktige syn bygdefolk har på Oslo. Anonymkode: b2dc5...257 Er da ikke noe bygdefolk når man kommer fra Bergen vel? Ville bare høre hva folk mente, jeg visste jo forsåvidt at det skal være greit i gater med mye folk. Men med sosial angst er jeg dessverre ekstra skeptisk av meg, og følte for å få en bekreftelse på at jeg fint kunne gjøre det jeg tenkte. Anonymkode: 33a05...e64 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2016 #15 Skrevet 31. oktober 2016 Ja det er trygt, kanskje spesielt på Majorstuen. Jeg ville derimot ikke vandret alene rundt i bakgatene på Tøyen og Grønland om natten. Eller ta snarveien gjennom parker. Om natten, gå i opplyste gater hvor det også er andre folk. Skal du ut på by'n og ta noen glass, ikke bli dritings, og sørg for at du har nok penger til å ta taxi hjem. Og nei, dette er ikke å legge skylden på jenta hvis noe skulle skje, men heller en tanke om at man selv kan prøve å gjøre kloke valg og være litt "street-smart".Ting kan skje, men det kan de overalt, også i Bergen.. Og de fleste ulykker skjer jo tross alt i hjemmet Anonymkode: 6006f...917
AnonymBruker Skrevet 12. november 2016 #16 Skrevet 12. november 2016 Gått ute i Oslo mye, både etter mørketid og etter midnatt. Aldri opplevd noe skummelr. Altdri vært redd. Anonymkode: 44a7f...6cd
AnonymBruker Skrevet 12. november 2016 #17 Skrevet 12. november 2016 På 30.10.2016 den 10.33, AnonymBruker skrev: Forsåvidt. Det er bare så underlig hva slags feilaktige syn bygdefolk har på Oslo. Anonymkode: b2dc5...257 Nuvel. Tror du politiet kjører rundt og henger på Karl Johan på natta fordi det er morsomt? Anonymkode: f41f2...4d4 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2016 #18 Skrevet 13. november 2016 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Gått ute i Oslo mye, både etter mørketid og etter midnatt. Aldri opplevd noe skummelr. Altdri vært redd. Anonymkode: 44a7f...6cd Han her var sikkert heller ikke redd før det som skjedde: http://www.aftenposten.no/norge/Vapnet-ran-i-Oslo---mann-knivstukket-i-ansiktet-608894b.html Det har vært 4 artikler om knivstikking og knivran på gaten til nå i november i Oslo. Hvor mange de ikke har skrevet om vet jeg ikke. Anonymkode: 0ef77...b25 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2016 #19 Skrevet 13. november 2016 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Nuvel. Tror du politiet kjører rundt og henger på Karl Johan på natta fordi det er morsomt? Anonymkode: f41f2...4d4 Nei, på generelt grunnlag henger de nok mye rundt der fordi de vet det er mange tilreisende med høyt alkoholnivå i akkurat det området. Og høyt alkoholnivå har en tendens til å ha en viss sammenheng med det å bli utsatt for vold, ende opp i uheldige situasjoner eller å bli frastjålet ting. Anonymkode: e74ee...286
AnonymBruker Skrevet 13. november 2016 #20 Skrevet 13. november 2016 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei, på generelt grunnlag henger de nok mye rundt der fordi de vet det er mange tilreisende med høyt alkoholnivå i akkurat det området. Og høyt alkoholnivå har en tendens til å ha en viss sammenheng med det å bli utsatt for vold, ende opp i uheldige situasjoner eller å bli frastjålet ting. Anonymkode: e74ee...286 Enig. Hadde de titallstusener med tilreisende reist hjem etter turistvisumet var utgått hadde politiet sluppet å patruljere konstant. Anonymkode: bc08d...d2d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå