AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2016 #1 Skrevet 29. oktober 2016 Sentrum skal bli bilfritt og på grunn av det så er noen veier som før hadde fotgjengerfelt borte. Så med andre ord: det er nå flere og nye veier å gå, men hvor kommer disse veiene og hva er det positive med et bilfritt sentrum syntes dere? Anonymkode: 2ac2e...8c9
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2016 #2 Skrevet 29. oktober 2016 Ingenting positivt med det. Forsvinner bilene, forsvinner også inntekten fra de handlende, da disse vil handle på kjøpesentrene utenfor byen. De fleste bor utenfor sentrum og de som blir igjen i sentrumskjernen er studenter og de har ikke allverdens kjøpekraft. Anonymkode: cd225...816
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2016 #3 Skrevet 29. oktober 2016 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ingenting positivt med det. Forsvinner bilene, forsvinner også inntekten fra de handlende, da disse vil handle på kjøpesentrene utenfor byen. De fleste bor utenfor sentrum og de som blir igjen i sentrumskjernen er studenter og de har ikke allverdens kjøpekraft. Anonymkode: cd225...816 Ja vel? Så de har ikke mulighet til å handle inn skolebøker, klær, og sånt fordi det blir et bilfritt sentrum? Dette skal jo være miljøvennlig og en seriøs diskusjon i fra politikerenes side så hvorfor det må handle om Arvid hele tiden det vet jeg ikke. #drittleiArvid Anonymkode: 2ac2e...8c9
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2016 #4 Skrevet 29. oktober 2016 Synes det er negativt. Her jeg bor så er det langt dyrere å ta buss til sentrum (dersom man ikke har månedskort) enn å ta bil eller bli kjørt. Dersom et bilfritt sentrum skal fungere så burde det komme bedre og billigere bussforbindelser først. Likevel dersom man ser bort ifra dem med astma, hvor mye godt vil egentlig et bilfritt sentrum utgjøre?... Anonymkode: e4706...be3
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2016 #5 Skrevet 29. oktober 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja vel? Så de har ikke mulighet til å handle inn skolebøker, klær, og sånt fordi det blir et bilfritt sentrum? Dette skal jo være miljøvennlig og en seriøs diskusjon i fra politikerenes side så hvorfor det må handle om Arvid hele tiden det vet jeg ikke. #drittleiArvid Anonymkode: 2ac2e...8c9 Hvem er Arvid? Anonymkode: c9a5e...30e
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2016 #6 Skrevet 29. oktober 2016 Spørsmålet var: Hva syntes dere om at byen skal bli bilfri. 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ingenting positivt med det. Forsvinner bilene, forsvinner også inntekten fra de handlende, da disse vil handle på kjøpesentrene utenfor byen. De fleste bor utenfor sentrum og de som blir igjen i sentrumskjernen er studenter og de har ikke allverdens kjøpekraft. Anonymkode: cd225...816 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Synes det er negativt. Her jeg bor så er det langt dyrere å ta buss til sentrum (dersom man ikke har månedskort) enn å ta bil eller bli kjørt. Dersom et bilfritt sentrum skal fungere så burde det komme bedre og billigere bussforbindelser først. Likevel dersom man ser bort ifra dem med astma, hvor mye godt vil egentlig et bilfritt sentrum utgjøre?... Anonymkode: e4706...be3 Anonymkode: 2ac2e...8c9
PhilosopherSe7en Skrevet 29. oktober 2016 #7 Skrevet 29. oktober 2016 Bilfritt sentrum betyr jo ikke at en ikke kan til bil til sentrum, det betyr at en ikke kan kjøre bil i sentrum. Det er helt sikkert en del parkeringshus og parkeringsplasser i gangavstand til sentrum, så dem som ønsker å handle i sentrum vil få en hyggeligere opplevelse nå når biler holdes utenfor kjernen og settes igjen i parkeringshus i gangavstand.
PhilosopherSe7en Skrevet 29. oktober 2016 #8 Skrevet 29. oktober 2016 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja vel? Så de har ikke mulighet til å handle inn skolebøker, klær, og sånt fordi det blir et bilfritt sentrum? Dette skal jo være miljøvennlig og en seriøs diskusjon i fra politikerenes side så hvorfor det må handle om Arvid hele tiden det vet jeg ikke. #drittleiArvid Anonymkode: 2ac2e...8c9 Det var jo ikke poenget! Det som ble prøvd forklart er: Om en ikke kan ta med seg bil på handleturen, så blir handleturen lagt til steder der en kan bruke bil, for eksempel i bydeler og store kjøpesentre fremfor sentrum. Dem som bor igjen i sentrum er da gjerne studenter som har langt dårligere økonomi enn familier der to voksne er i jobb. Studenter handler langt mindre, dermed vil da mange butikker legges ned da de med penger legger de igjen i kjøpesentre fremfor sentrum. Studentene vil gjerne handle i sentrum videre, men hva tror du er mest lønnsomt for en skobutikk, en fattigstudent eller en familie på fem?
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2016 #9 Skrevet 29. oktober 2016 Her i byen jeg bor har det forsvunnet mange parkeringsplasser i sentrum og de resterende plassene er grisedyre med to timer maks parkeringstid. Resultatet er et helt dødt sentrum, alle forretninger har mistet minst 20% omsetning. Jeg dro ofte på kino tidligere men med to timers maks parkeringstid reiser jeg ikke lenger inn til sentrum for å se film. Et lite stykke utenfor sentrum er det et stort handelssenter med mange stormarked og noen tusen gratis parkeringsplasser, der er det kaos hver lørdag for alle som kommer for å handle. Bilfritt sentrum er fint det, rolig og idyllisk, men i praksis vil færre gidde å reise dit og sentrum dør ut. Anonymkode: 2152d...894
Kara W Skrevet 29. oktober 2016 #10 Skrevet 29. oktober 2016 Det kommer veldig an på størrelsen på byen. Oslo f.eks tror jeg ikke hadde lidd stort av å bli bilfri. Hvor mange kjører inn for å handle på Karl Johan f.eks. Og så lenge det er muligheter for å kjøre og parkere på f.eks Oslo S, Aker Brygge og Majorstuen så ser jeg ikke behovet for å kjøre noe nærmere. I mindre byer derimot tror jeg det vil drepe alt av småbutikker og liv i gatene. I min egen by har vi en handlegate og et stort kjøpesenter. Handlegaten har nesten ikke butikker igjen fordi kjøpesenteret tar så mye. Dersom det i tillegg ikke skulle være mulig å kjøre til det lille som er igjen så tror jeg ikke byen vår hadde mistet det lille som er igjen.
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2016 #11 Skrevet 29. oktober 2016 Det er galskap i sentrum. Allerede nå er gatene full av syklister. Og verre skal det bli. De vuusjer forbi ens øre som veps. Å krysse gate er helt..... Anonymkode: 074e0...083
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2016 #12 Skrevet 29. oktober 2016 De skjønner jo ikke vikeplikt eller fotgjengerfelt på samme måte som bilene gjorde. Anonymkode: 074e0...083
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå