Gå til innhold

Kreve særtilskudd for tannregulering?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mitt barn skal ha tannregulering. Totalt kan egenbetalingen komme opp i ca 25.000,- Det får jeg ikke vite før den er satt på.

Lurer på om jeg skal kreve særtilskudd? Både jeg og faren er gift på nytt, jeg har 2 barn med min nåværende mann, vært gift i 10 år. Faren og hans kone har ingen barn.

Far betaler ikke bidrag frivillig, han blir tvangstrukket gjennom nav. Jeg vet han og konahar store gjeldsproblemer, begge bilene deres har utleggstrekk på til sammen nesten 500K, de eier ikke hus, og kona hans har ikke fast jobb. (Ja jeg har sjekket bilene på brønnøysundregisteret).

Jeg og mannen min tjener bra, har lite lån på huset og ingen billån, altså god økonomi. Det er i seg selv ingen problem å betale hele den summen selv. 

Men så har vi jo to barn sammen, kanskje må de også ha regulering med tid og stunder. Så jeg vet liksom ikke om jeg skal kreve dette eller la det være. Mannen min mener vi skal la være, da et krav antakeligvis vil gi dem ett nytt utleggstrekk (faren) eller et nytt tvangstrekk i lønnen og enda dårligere økonomi. Vi har råd til hele reguleringen, det er ikke det, men jeg tenker at faren har også ansvar for barnets tannhelse, og burde være med å betale dette. Det skal jo ikke gå utover meg og min familie at de har rotet til sin egen økonomi. Jeg kjenner han godt nok til å vite at han vil aldri betale frivillig.

Lurer egentlig bare på hva andre foreldre har gjort i en slik situasjon? Barnet skal konfirmeres til våren, og jeg vet det blir ingen bidrag til det fra faren, annet enn gaven, men der vil jeg ikke kreve særtilskudd, jeg vil ordne den konfirmasjonen jeg vil, ikke en konfirmasjon som er nøktern nok for nav, der jeg må finne det billigste av alt fra servietter til mat. Dere skjønner...

Men hva med reguleringa? Der er det jo kjeveortopeden som har regien. Hva har du/dere gjort?

Anonymkode: c183e...bd2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For meg ville det kommet veldig an på hva grunnen til barnefars dårlige økonomi var. Hvis det er at de har lav inntekt og lever etter beste evne, så ville jeg latt faren slippe denne utgiften som åpenbart er veldig høy med hans økonomi. Er det derimot slik at han og kona har vært ufornuftige med penger; kjøpt unødvendige ting de ikke har råd til osv.,så hadde jeg faktisk krevd de pengene. Da syns jeg han fortjener å bli satt på plass og bli konfrontert med alvoret i hvilke forpliktelser han har ovenfor barnet sitt. Hvis han sløser og du er fornuftig med økonomien, så skal ikke du straffes for det.

Anonymkode: b4e9f...565

• Liker 2
Skrevet

Enig med anon over her. Ville droppet det hvis bf for eksempel var syk/uføretrygdet. Men hvis årsaken til gjeldsproblemene er at han har rotet til økonomien sin, er det virkelig ikke ditt problem. Det er hans barn like mye som ditt, og han må også bidra. 

Anonymkode: c439c...f4f

Skrevet

Enig med de over :) 

Anonymkode: c6640...009

Skrevet

Jeg visste ikke at man kunne kreve det en gang jeg da. Jeg trodde at det eneste man faktisk kunne kreve og få hjelp med  inndrive var bidrag.

Helt ærlig hadde jeg ikke krevd far når situasjonen hans er som den er. Og særlig ikke hvis jeg selv hadde råd til å dekke det.
Dessuten har de utlegg på bil, og trekk i lønn osv, så er det jo ingen ting å hente. Dette vil komme sist i køen bak alle andre kreditorer. Jeg er enig med mannen din, la ham slippe enda en gjeldspost han uansett ikke har penger til å dekke.

Anonymkode: ab2e1...1e4

• Liker 2
Skrevet

Når far sliter så mye som du beskriver her, og du har råd til å dekke dette selv uten problemer, så hadde jeg ikke satt ham i en større knipe. Selv om han skal forørge sitt barn han også, men dette mener jeg er et unntak.

Anonymkode: 3a6c3...5ec

• Liker 1
Skrevet

Jeg er ikke enig med de over her. Har man barn så må man faktisk ta ansvar. Han er et voksent menneske og må faktisk ta ansvar for ungen sin. 

Hvis han heller ikke kommer til å bidra noe ift konfirmasjon, syns jeg i alle fall at han kan bidra med tannregulering. 

Go for it

Anonymkode: 4cf7a...9fd

• Liker 1
Skrevet

Enig med de som mener at man bør se på hva årsaken til de økonomiske problemene er. Hadde han vært en notorisk sløser, ville jeg glatt ha krevd ham for de pengene. 

Anonymkode: 11a0d...1b2

Skrevet
På 29.10.2016 den 18.11, AnonymBruker skrev:

Mitt barn skal ha tannregulering. Totalt kan egenbetalingen komme opp i ca 25.000,- Det får jeg ikke vite før den er satt på.

Lurer på om jeg skal kreve særtilskudd? Både jeg og faren er gift på nytt, jeg har 2 barn med min nåværende mann, vært gift i 10 år. Faren og hans kone har ingen barn.

Far betaler ikke bidrag frivillig, han blir tvangstrukket gjennom nav. Jeg vet han og konahar store gjeldsproblemer, begge bilene deres har utleggstrekk på til sammen nesten 500K, de eier ikke hus, og kona hans har ikke fast jobb. (Ja jeg har sjekket bilene på brønnøysundregisteret).

Jeg og mannen min tjener bra, har lite lån på huset og ingen billån, altså god økonomi. Det er i seg selv ingen problem å betale hele den summen selv. 

Men så har vi jo to barn sammen, kanskje må de også ha regulering med tid og stunder. Så jeg vet liksom ikke om jeg skal kreve dette eller la det være. Mannen min mener vi skal la være, da et krav antakeligvis vil gi dem ett nytt utleggstrekk (faren) eller et nytt tvangstrekk i lønnen og enda dårligere økonomi. Vi har råd til hele reguleringen, det er ikke det, men jeg tenker at faren har også ansvar for barnets tannhelse, og burde være med å betale dette. Det skal jo ikke gå utover meg og min familie at de har rotet til sin egen økonomi. Jeg kjenner han godt nok til å vite at han vil aldri betale frivillig.

Lurer egentlig bare på hva andre foreldre har gjort i en slik situasjon? Barnet skal konfirmeres til våren, og jeg vet det blir ingen bidrag til det fra faren, annet enn gaven, men der vil jeg ikke kreve særtilskudd, jeg vil ordne den konfirmasjonen jeg vil, ikke en konfirmasjon som er nøktern nok for nav, der jeg må finne det billigste av alt fra servietter til mat. Dere skjønner...

Men hva med reguleringa? Der er det jo kjeveortopeden som har regien. Hva har du/dere gjort?

Anonymkode: c183e...bd2

Hvordan kunne du få barn med en slik?!

Anonymkode: 93bc0...a30

Skrevet

TS:

DU kan planlegge og handle inn til konfirmasjonen som du vil og likevel søke særtilskudd.

Far skal blant annet betale halvparten av avgiften ( der det er gjeldene).

NAV skjønnsvurderer utgiftene uansett. Men det spørs jo hvor hensiktsmessig det er om detkun innebærer at far får mer gjeld som deres barn kan avskrive når hun blir myndig om hun vil.

Prinsipielt mener jeg at man skal søke særtilskudd til slike ting. Det er en grunn til dette lvoverket. Det øker også bevisstheten til foreldre - Barn koster og økonomisk bidrag er en viktig del av oppfostringen.

Skrevet

Tennene er en ting, men latterlig hvis man kan kreve særtilskudd for en konfirmasjon! Er ikke noe man må, de fleste som konfirmerer seg er ikke engang kristne, og borgerlig konfirmasjon er jo kun for gavene....

ang tennene så hadde jeg bare dekket det selv, men hadde snakket med faren om det uansett

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, Labyrint skrev:

Tennene er en ting, men latterlig hvis man kan kreve særtilskudd for en konfirmasjon! Er ikke noe man må, de fleste som konfirmerer seg er ikke engang kristne, og borgerlig konfirmasjon er jo kun for gavene....

ang tennene så hadde jeg bare dekket det selv, men hadde snakket med faren om det uansett

Det skal være opp til ungdommen, og ikke foreldrenes økonomi, om man skal konfirmeres . 

• Liker 2
Skrevet
3 timer siden, Labyrint skrev:

Så dersom et barn ønsker å konfirmere seg så man h*n regne med å betale det selv, mener du?

Dette faller klart og tydelig innunder foreldrenes ansvar.

Anonymkode: d6855...fbd

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...