Gå til innhold

Pelsdyroppdrett - hvorfor er det en så dårlig ting? Noen som kan forklare?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har prøvd å følge litt med på pelsdyroppdrett-sakene som kommer her og der. Jeg har fått med meg at mange jobber for å avvikle alt som har med pelsdyroppdrett å gjøre i Norge.

Jeg har to spm. angående det.

Først og fremst: hvorfor? Er det fordi noen ikke opprettholder en god velferd for dyrene? Skal alle som driver med pelsdyroppdrett straffes fordi noen er rævva? Hva med å heller ØKE kravene til dyrene? Da vinner alle. Dyrene får bedre levestandard, de som driver med det blir ikke sett ned på og de som kjøper norsk pels vet at dyrene har hatt det godt. Det kan godt hende dette allerede har blitt tatt opp i media uten at jeg har sett det, del gjerne en link eller to hvis noen har en artikkel eller noe rundt akkurat det. Jeg er ikke er for å krangle, men for å finne ut hva som er problemet, for jeg skjønner det ikke helt... Eller misliker folk pelsdyroppdrett fordi dyret bare blir brukt til pels? Går det ann å bruke kjøttet til noe? Mat til dyr eller et eller annet?

Spørsmål nummer to: hvis Norge avvikler pelsdyroppdrett helt, vil jo pelsetterspørselen mest sannsynlig være den samme. Det vil si at folk vil kjøpe pels fra land der velferden er MYE dårligere. Det vil si at deres etterspørsel for pels vil øke, noe som vil gi de mer penger, noe som vil skape flere arbeidsplasser for folk som driter i hvordan dyrene blir behandlet, noe som vil føre til at flere pelsdyr må gjennom grov mishandling i utlandet. Og da er det jo mye bedre at Norge beholder sin pelsdyroppdrett, og heller øker levestandarden til dyrene betraktelig? Eller er det en annen logikk jeg ikke har fått med meg?

Nok en gang, jeg er ikke her for å krangle. Jeg vil gjerne høre folks meninger og høre hvorfor de åpenbare løsningene jeg nevnte ovenfor ikke er mulig. (Jeg går ut ifra at de allerede har blitt vurdert, da jeg vil si de er rimelige åpenbare og enkle løsninger. Iallefall enklere og smartere enn å bare avvikle hele greia.) Personlig synes jeg de bildene hvor dyrene lever i relativt små bur er helt forferdelige. Personlig synes jeg de skulle ha hatt store utearealer, som f.eks. høns på småbruk har. Men mulig det ikke går an? Jeg kan dessverre ikke nok om pelsdyr til å komme med konkrete løsninger til bedre levestandard. 

Tar denne som anonym. :ph34r:

Anonymkode: 88723...829

Videoannonse
Annonse
Gjest HappyWaffle
Skrevet

jeg ser hvorfor du spør som du gjør, å det er det ikke noe galt med. 

grunnen til at pelsdyroppdrett er en grusom næring er at dyrene står i minimalistiske bur uten den minste mulighet til å få bevege seg og oppføre seg som det dyret dem er. vi ville ikke gjort sånne ting mot kattene våre, eller hundene, så hvorfor skal da rev lide seg gjennom et sånt liv? hvor gal ville du blitt om du måtte være innelåst i et bur uten muligheten til å strekke skikkelig på deg, vandre rundt osv? du hadde mistet forstanden. 

i tilleg til dette så er det så utrolig mange skader i denne oppdretten. de skader seg på burene, de skader seg selv fordi de er så frustrerte, de biter av halen til naboen, de går å tråkker på netting hele livet til de får så vondt at det eneste de kan gjøre er å ligge stille. 

utearealer er for vanskelig å ha da dyrene for det første ville blitt et rent skjær helvette å fange inn igjen uten at de blir alt for stresset eller må skytes blandt de andre. det ville være ekstremt store sjangser for at de rømmer, å da har man det gående. de vil ikke klare seg i det fri da de er så ødelagte at de så vidt ville klart å finne vann. de ville ikke visst hvordan de skulle jaktet eller finne ly. 

jeg kan ikke finne en eneste positiv ting med pelsoppdrett. 

Skrevet

Det har vært stilt strengere krav til oppdrettere i flere runder uten at det ser ut til å hjelpe. Å slippe mink og rev ut på beite er vel heller urealistisk. Vet ikke helt om jeg er enig i det du sier om at folk uansett vil importere fra utlandet. Å bruke pels har blitt mindre og mindre populært de siste årene, så tror (og håper) det vil bli helt slutt på det etter hvert. Klart det er delte meninger om dette, men personlig synes jeg ikke pelsklær er fint. Dessuten hadde jeg uansett ikke hatt samvittighet til å synes det er greit at levende vesener sperres inne i bittesmå bur kun for at jeg skulle ha fått pynte meg. Synd vi ikke har kommet lenger i 2016.

Anonymkode: 9d14e...f23

• Liker 2
Skrevet

Opprettet er faktisk ikke så ulikt i andre land. Norge har samme standard som en gjennomsnittlig pelsdyrbonde i feks Kina. I tillegg er det ikke sånn at noen driver dårlig mens andre driver bra. Alle frarøver dyrene sitt naturlige levesett, alle tvinges til å bo i små bur hele livet der de ikke får tatt i bruk naturlig atferd. For feks mink (tror jeg det var) er det naturlig å bo alene, milevis fra andre, og kun møtes i paringstid. På pelsfarm må de leve i samme bur som andre. De utvikler tvangsatferd og skader hverandre. 

I dokumentaren Pels som gikk på NRK i forfjor, fikk en dyreverner som utga seg for å være interessert i å drive med pelsdyroppdrett, bli utplassert på farm. Han ba om å havne hos de beste i bransjen. Og alt de sa og den forakten for liv de viste.. Her var det for eksempel vanlig prosedyre å gjemme unna syke og skada dyr så ikke Mattilsynet skulle se dem på befaring, å ikke mate dyra på en stund så de skulle være sultne, spise mye og få flott pels, og å referere til tiden der dyra begynte å spise på hverandre av frustrasjon for Kannibalismetiden. 

Det er ingen som ønsker å la dyra leve slik de bør, det er ikke lønnsomt. Å holde dem i bur vil aldri bli etisk forsvarlig. 

Se filmen, regner med den fremdeles finnes på NRK. 

Skrevet

Det finnes flere argumenter mot pelsdyroppdrett. Dette er de jeg kommer på i farten.

• Pelsdyroppdrett er kun for å få pels. Før i tiden var pels viktig for å holde varmen, men med moderne materialer er ikke det nødvendig. Pels bruker derfor bare av estetiske årsaker. Mange regner det som uetisk å holde dyr i fangenskap under dårlige forhold kun for å se bra ut.
  • De fleste pelsdyr er territoriale rovdyr. Det betyr at de for å trives trenger å være alene eller i små grupper på store arealer. Disse behovene vil ikke tilfredsstilles i bur.
  • Rømming av pelsdyr kan gi store økologiske problemer. Langs kysten er det mange steder problem med mink, opprinnelig rømt fra pelsdyroppdrett, som gjør store skader på allerede sårbar sjøfuglbestand.
  • Pga rømningsfaren er ikke frittgående pelsdyr et alternativ til burdrift. Pelsdyr kan ikke være frittgående innendørs slik som høner, for alle deres instinkter taler imot å leve fredelig sammen på begrenset areal.
  • Til tross for mange år med avdekking av kritiske forhold, og mange runder med beskjed fra politisk hold om at næringa må forbedre seg, så klarer ikke næringa å bedre forholdene. Hvis dette skyldes at næringa ikke er villig til å forbedre seg vil mange si at fortjener næringa å dø. Hvis det skyldes at det ikke er mulig å drive pelsdyroppdrett på en forsvarlig måte bør den nedlegges snarest av hensyn til dyrevelferd.

Anonymkode: 03807...007

• Liker 4
Skrevet

Anonymkode: 178cd...950

Skrevet

Dette er fra Mattilsynet for 10 (ti) dager siden. NB! Lenket side inneholder sterke bilder.

Nær halvparten av alle tilsyn foretatt av Mattilsynet avdekker regelbrudd, og det forteller svært mye om uansett om det er varslede tilsyn eller akutte tilsyn.

Anonymkode: f35e7...3bf

Skrevet (endret)

Skal du få gode leveforhold for en rev må du enten ha uendelige arealer som den kan leve på, eller holde den omtrent som en hund eller katt, der du gir den oppgaver, leker med den etc. så den får brukt hodet sitt. Dette fordi at rever (og alle andre rovdyr) bruker kun kort tid på å spise, men veldig lang tid på å jakte og finne mat, så det å erstatte denne aktiviteten blir veldig vanskelig.

Har du en ku, så står den og eter store mengder av dagen. Gressetende dyr trenger bare å stikke hodet ned, så har de både mat og aktivitet, derfor er det lite krav til aktivitet fra disse dyrene. Det er helt annerledes med rever og andre rovdyr, de må ha mye mer aktivitet og mye mer areal.

Dyr blir veldig stresset av å ikke få gjøre det som er genetisk nedlagt i dem. For eksempel kan hester bli stresset av at man gir dem for mye kraftfor, ikke bare fordi de får mere energi, men også fordi kraftforet tar plassen fra store mengder høy som de ville tygget på i lang tid. For hesten er denne tyggingen meningsfull aktivitet, noe alle dyr må ha. Man kan heller ikke ta ifra en jakthund muligheten til å løpe, den blir gal av det. På samme måte er det med reven, det å ikke få gjøre det den er skapt for å gjøre er dyremishandling.

Ser det derfor som umulig å oppdrette rev/mink på en noenlunde dyrevennlig måte.

Endret av Hapi
Skrevet

Trådstarter her. Tusen takk for god informasjon. Da ble jeg plutselig litt smartere!

Jeg har med vilje unngått bilder og for mye grafisk informasjon rundt dyr med sår og lignende, rett og slett fordi jeg takler sånne ting veldig dårlig. Jeg blir sint, redd, lei meg, frustrert og nesten i tårer. Jeg gjør det samme når det gjelder "generell" dyremishandling omtalt i nyhetssaker også, så det er ikke bare pelsdyrnæringen jeg har unngått med vilje altså.

Jeg visste ikke at det var så ille, og heller ikke at nesten halvparten av alle tilsyn avdekker regelbrudd. Det er jo helt forkastelig... Jeg har selv vokst opp på gård, og nå som voksen har jeg mange dyr selv, og har planer om å starte opp gårdsdrift selv. Den ene tingen som var det aller viktigste for mine foreldre som bønder, og som jeg trodde 99% av andre bønder også fulgte, var at dyrevelferden kommer først. Hvis du bare har plass til 5 sauer, så skaffer du deg ikke flere sauer. Har du bare tid til å kose og stelle med 3 griser om dagen, skaffer du deg ikke flere griser. Har du ikke tid eller penger eller interessen til å stelle, kose og være god og snill med 30 pelsdyr (eller andre dyr) om dagen så skaffer du deg for pokker ikke 30 dyr heller.

Det skulle ha vært strenge lover, der hver bonde skulle ha vært nødt til å dedikere minst 5 minutter hver dag til hvert eneste dyr, med leker og trening som Hapi nevner, i tillegg til helsesjekk og kosing og lignende. Det skulle ha vært kamera i hvert et fjøs og hvert område med pelsdyr, som følger med på eventuell mishandling og eventuell mangel på oppmerksomhet til dyret. Hvert eneste dyr skulle ha hatt minst 5x5 meter med rom å bevege seg på, med ordentlig bakke som underlag, med en busk eller tre, høyt tak og god plass mellom hvert bur.

Jeg skjønner ikke at noen som velger å jobbe med dyr, driter i dyrenes vel og ve. Hvorfor kan de ikke pelle seg til helvete og heller la noen som liker dyr jobbe på den gården?

Og selv om jeg er delvis enig med AB-brukeren som sier at pels vil "gå av moten" mer og mer, tror jeg aldri det vil forsvinne helt. Det vil alltid finnes noen som synes pels er det vakreste i verden, som synes ekte pels slår fuskepels, og som er villig til å betale høye summer for noe de strengt tatt ikke trenger. Jeg personlig tror det hadde vært en ide å skape en norsk pelsdyrnæring som har gode, skikkelige levestandarder for pelsdyret. Flere og flere folk blir opptatt av dyrenes levestandard, iallefall som jeg selv har merket, og jeg tror mange av disse hardcore-pels-folka hadde godt betalt litt ekstra for "luksus-pels" from Norway, der de slipper å kjenne på dårlig samvittighet ved bruken, og som er mer skjeldent og litt dyrere enn pels fra dyr som har lidd. Iallefall vil de som vingler mellom bruk og ikke-bruk av pels foretrekke pelsdyr som ikke har vært gjennom helvete. Tror jeg. Etter min mening. :) 

• Liker 1
Skrevet

Heldigvis er ikke pelsetterspørslen så stor at det vil være noen krise om pelsdyroppdrett blir lagt ned. Hvor ofte ser du noen gå med norsk-produsert pels? Canada goose feks - ikke norsk. Dessuten synes jeg det er helt horribelt å avle opp dyr kun for pelsen. Skal vi spise dem så er det greit (selv om jeg er veggis), man utnytter ikke hele minken sånn som man gjør med grisen.

Anonymkode: 92aef...dbd

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trådstarter her. Tusen takk for god informasjon. Da ble jeg plutselig litt smartere!

Jeg personlig tror det hadde vært en ide å skape en norsk pelsdyrnæring som har gode, skikkelige levestandarder for pelsdyret. :)

Grei tanke, men ikke praktisk gjennomførbart - eller lønnsomt nok (de mottar allerede mye statlig støtte) - av årsaker nevnt tidligere. Det kommer ikke til å skje, enkelt og greit. Nedlegging av norsk industri og importforbud er det beste alternativet. 

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dessuten synes jeg det er helt horribelt å avle opp dyr kun for pelsen. Skal vi spise dem så er det greit (selv om jeg er veggis), man utnytter ikke hele minken sånn som man gjør med grisen.

Men det er ikke det samme. For all del, det er mye forbedringspotensiale innen all form for hold av produksjonsdyr - men rovdyr er noe helt annet enn kyr, griser og kyllinger. Det er nærmest umulig å tilfredsstille deres naturlige behov i fangenskap, noe man strengt tatt kan få til med mange andre dyr, selv om det ikke alltid prioriteres.

Skrevet

Det jeg alltid finner veldig snodig i disse debattene, er hvordan folk som er i mot pels fordi dyrene ikke får mulighet til å uttøve naturlig atferd, synes kjøtt- og melkeproduksjon er helt ok fordi disse dyrene ikke er rovdyr. For kyr er det helt naturlig å stå tett i tett med hodet ned på betonggulv og få kalvene tatt fra seg ved fødselen? Ja ha.
Det er ganske mange regelbrudd som avdekkes ved tilsyn hos andre produksjonsdyr enn pels, men det engasjerer ikke så mange enda det er flere som spiser kjøtt, egg og melk enn som bruker pels.

Pelsdyrene på farmene rundt om er ikke ville dyr, de har blitt avlet på i generasjoner og plukket ut for å være greie å håndtere, de kan ikke sammenlignes med sine ville slektninger. Behovene for naturlig adferd vil da også være annerledes, som hos tamkyr og tamsau. Minken som man finner ute i skjærgården er ikke nylig rømt (rimelig stor forskjell på en villmink og en pelsmink), den rømte for mange titalls år siden, på et tidspunkt hvor de ikke hadde vært mange generasjoner i fangenskap.
En annen ting jeg finner interessant, er hvordan det kan lønne seg å drive en pelsfarm hvor majoriteten av dyrene har skader? Skader betyr skader på skinnet, som igjen vil senke verdien ved salg.

Kjernen av problemet innen all form for produksjon som involverer dyr, er at man må velge mellom dyrevelferd eller å gå i overskudd. Skal man leve av bruket og ikke bare ha det som en hobby/bi-næring er det ikke lønnsomt å tenke for mye dyrevelferd. Det hadde ikke vært noe problem å lage atskilte utegårder for hvert bur som ga pelsdyrene mer plass, men det koster penger, sant. Dessverre er det en veldig liten andel av prisen på det ferdige produktet som går til bøndene. Om folk hadde vært villige til å betale mer for dyr som har hatt det greit før de ble pels eller mat, hadde det blitt mer tilrettelagt for god dyrevelferd.

Skrevet

5x5 meter areal og 5 minutter med kos daglig? Ja, da blir nok dyra happy

:fart2:

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, Skywise skrev:

Det jeg alltid finner veldig snodig i disse debattene, er hvordan folk som er i mot pels fordi dyrene ikke får mulighet til å uttøve naturlig atferd, synes kjøtt- og melkeproduksjon er helt ok fordi disse dyrene ikke er rovdyr. For kyr er det helt naturlig å stå tett i tett med hodet ned på betonggulv og få kalvene tatt fra seg ved fødselen? Ja ha.
Det er ganske mange regelbrudd som avdekkes ved tilsyn hos andre produksjonsdyr enn pels, men det engasjerer ikke så mange enda det er flere som spiser kjøtt, egg og melk enn som bruker pels.

Pelsdyrene på farmene rundt om er ikke ville dyr, de har blitt avlet på i generasjoner og plukket ut for å være greie å håndtere, de kan ikke sammenlignes med sine ville slektninger. Behovene for naturlig adferd vil da også være annerledes, som hos tamkyr og tamsau. Minken som man finner ute i skjærgården er ikke nylig rømt (rimelig stor forskjell på en villmink og en pelsmink), den rømte for mange titalls år siden, på et tidspunkt hvor de ikke hadde vært mange generasjoner i fangenskap.
En annen ting jeg finner interessant, er hvordan det kan lønne seg å drive en pelsfarm hvor majoriteten av dyrene har skader? Skader betyr skader på skinnet, som igjen vil senke verdien ved salg.

Kjernen av problemet innen all form for produksjon som involverer dyr, er at man må velge mellom dyrevelferd eller å gå i overskudd. Skal man leve av bruket og ikke bare ha det som en hobby/bi-næring er det ikke lønnsomt å tenke for mye dyrevelferd. Det hadde ikke vært noe problem å lage atskilte utegårder for hvert bur som ga pelsdyrene mer plass, men det koster penger, sant. Dessverre er det en veldig liten andel av prisen på det ferdige produktet som går til bøndene. Om folk hadde vært villige til å betale mer for dyr som har hatt det greit før de ble pels eller mat, hadde det blitt mer tilrettelagt for god dyrevelferd.

Jeg er veggis. Jeg spiser ikke kjøtt, fisk, egg eller melkeprodukter. Jeg synes IKKE at kjøtt- og melkeindustrien er "helt OK". Men jeg synes den er bedre enn pelsdyroppdretten, helt klart.

• Liker 1
Skrevet

Og ja, jeg vet at mink ikke er mink (forskjell på vill og avlet), og jeg er helt i mot at vi skal fortsette å avle på disse for at vi skal få pelsen deres. Det er faktisk helt unødvenig. Stopp avlen og la pelsdyrene dø ut. Samme med sykelige hunderaser.

• Liker 1
Skrevet

Jeg syns ikke kjøttindustrien, eggindustrien og melkeindustrien er ok heller, så jeg er vegetarianer og spiser bare egg og melkeprodukter der jeg vet dyra har hatt det så bra som mulig. Mener likevel det er en stor forskjell på hvor langt unna det som er naturlig pelsdyra lever og tradisjonelle gårsdyr. 

Skrevet

Problemet med pelsdyrnæringen i Norge, er vel at det knapt er noen som virkelig følger regelverket.

Så hele næringa har et holdnings problem. Det er ganske synd. For om de virkelig hadde tatt vare på dyra, kunne norsk pels vært et kvalitets produkt fra dyr som hadde hatt et verdig liv.  

Skrevet
44 minutter siden, stan skrev:

Problemet med pelsdyrnæringen i Norge, er vel at det knapt er noen som virkelig følger regelverket.

Så hele næringa har et holdnings problem. Det er ganske synd. For om de virkelig hadde tatt vare på dyra, kunne norsk pels vært et kvalitets produkt fra dyr som hadde hatt et verdig liv.  

Du kan ikke ta vare på rev på 0.8 kvadratmeter. Og forestill deg to voksne mink som tilbringer hele livet sitt i en handlevogn, da lever de i henhold til regelverket :P 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...