Gå til innhold

Praksis i sykehjem - tips til hvordan jeg kan sette opp læremål i læreavtale?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg går på vernepleien 2 år og har praksis i sykehjem.

Vi skal skrive læreavtale som skal leveres, og jeg må helt ærlig innrømme at jeg synes det er litt vrient og at jeg ikke kommer så fryktelig langt her jeg sitter. Så om noen her kunne komme med innspill/forslag/råd/tips osv så hadde jeg blitt enormt glad! Jeg er klar over at dette er litt langt, så blir derfor kjempetakknemlig om noen orker å invistere litt tid til å hjelpe meg litt  her :)

Vi har fått et arbeidshefte vi kan bruke. I læreavtalen står det at vi skal sette opp læringsmål på bakgrunn av hva som fremgår av læringsutbytte i emne/studieplan og mål arbeidsheftet.

Jeg legger ved litt informasjon for å belyse situasjonen litt bedre :)

Læringsutbytte i emne/studeiplan er slik:

- Ha kunnskap om grunnleggende helsefaglige prosedyrer

- Planlegge og gjennomføre helsefaglige prosedyrer

- Beskrive og grunngi behov for pleie og omsorg som tar utgangspunkt i systematisk arbeid

- Anvende kunnskap om aktuelle sykdommer og behandlingsformer for å observere og pleie eldre.

- Ha god kunnskap om hygiene og anvende hygieniske prinsipp i ulike situasjoner

- Kan utføre grunnleggende stell og pleie

- Kan administrere legemiddel

- Kan dokumentere arbeid i tråd med gjeldende retningslinjer og faglig standard

- Har helhetlig forståelse for personer med ulike pleie- og omsorgsbehov

- Har kjennskap til ulike profesjoners bidrag på praksisplassen

- Kan planlegge og administrere eget arbeid

- Kan reflektere og vurdere over egne praktiske handlinger

- Kan samarbeide og kommunisere med ulike tjenestemottakere og fagpersoner/grupper

- Har kunnskap om regler om tvang ovenfor demente

I arbeidsheftet er det lagt opp forskjellige læremål og områder der man kan krysse av hva man har gjort, og kommentere osv. Siden det blir veldig langt å legge inn et eksempel her, så legger jeg ved en link til arbeidsheftet: https://www.hisf.no/nn/praksis-vernepleie (Under praksis- og arbeidshefte : pleie- og omsorgspraksis, arbeidshefte)

Vi er ikke nødt til å bruke arbeidsheftet, men skolen anbefaler dette.

Men så til den store utfordringen:

Som sagt ut i fra læringsutbytte i emne/studieplan og læringsmål i arbeidsheftet, skal jeg sette opp læremål i praksis i læreavtalen, som skal leveres.

Her står det at jeg skal utforme læremål i forhold til kunnskap, ferdigheter, relasjonskompetanse/personlig kompetanse og omsorgsideologi/organisasjon/juss.

Videre er det delt opp i kategorier:

Kunnskapsmål 

Hva slags kunnskap, forståelse og innsikt skal jeg tilegne meg på det teoretiske området? (fks aktuelle diagnoser, metoder i behandling, analysere og lage hensiktsmessige mål og tiltak i forhold til en bruker.

Ferdighetsmål

Praktiske ferdigheter i forhold til yrket, for eksempel å kunne administrere medikament, sette injeksjoner, BT/puls, kateterisering, anvende dataprogram, skrive referat og liknende

Relasjonskompetanse/personlig kompetanse

Mål i forhold til relasjonskompetanse/personlig kompetanse. Sier noe om å være bevisst sin egen væremåte, kommunikasjon og samhandling med bruker, pårørende og ulike samarbeidsparter, også til dels være bevisst grenser i forhold til involvering.

Omsorgsideologi, organisasjon og juss

Mål i forhold til omsorgsideologier, organisering og juss handler om det å få tak i hva slags offentlige målsettinger, omsorgsideologier og lover/forskrifter som styrer virksomheten. For eksempel hvordan mål på individnivå henger sammen med enheten og virksomhetens sine mål.

under hver av disse kategoriene er det ytterligere satt opp skjema der man setter "konkretisering av læremål i en opplæringsplan", med punkter:

Læremål

Gjennomføring

Tidsplan

Evaluering

Evaluering regner jeg skjer i veiledningen jeg kommer til å ha fortløpende, så det er forsåvidt greit. Dette blir satt opp turnusplan, samt at jeg har en lesedag.

Men å sette opp og konkretisere læremål her, samt gjennomføring, og tidsplan synes jeg er vanskelig å formulere. Det jeg ønsker å vite mer om er hvordan jeg kan sette opp en slik plan. Jeg trenger ikke nødvendigvis få helt konkrete råd i forhold til den infoen jeg har gitt her, da jeg har skrivd dette for å prøve å forklare/orientere litt om situasjonen. Men om noen bare evt sier hvordan de selv har gjort det når de var i praksis, evt. komme med litt eksempler osv, så kan det i seg selv være "inspirasjon" nok til at det blir lettere å skrive :) Så derfor blir jeg kjempeglad for alle innspill. 

Skal også nevne at jeg kommer til å ha et arbeidskrav der jeg skal kartlegge, og planlegge tiltak osv i forhold til en bruker. Skal bruke vernepleierens arbeidsmodell noe som forsåvidt kan sammenlignes med sykepleieprosessen, og utarbeide tiltak, mål osv deretter. Samt refleksjonsnotat. Så dette er jo noe som muligens kan samkjøres med målene jeg skal formulere.

Vet dette ble litt langt, men er litt forvirret om hvordan jeg skal strukturere dette, så er som sagt suuuupertakknemlig for alle tips og råd osv ^^,. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...