Gå til innhold

Hva er dere stolte av ved Norge?

Anbefalte innlegg

Gjest NotNaomi
Skrevet

Jeg fikk spørsmålet av en utlending,og da svarte jeg at jeg syns vi nordmenn er stort sett snille og medmenneskelige. Syns det er sjelden å oppleve at noen ikke vil hjelpe om noen ber om det,og jeg ser ofte at mennesker smiler og hilser på tiggere fks. Og så viser vi medfølelse når vi ser og opplever at noen sliter eller går gjennom sorg. Dette er sånn mest irl,og jeg ser bort fra tull og div på nett,for der tror jeg vi ikke alltid innser at det er mennesker vi snakker med. Dessverre,men ellers syns jeg vi er ganske så snille altså.

en annen ting er norsk presse. De behandler mennesker stort sett med respekt og varsomhet. Jeg leser en del utenlandske aviser,og de er ikke nådige i omtale av mennesker. Engelsk presse er verst,og noe av det jævligste jeg leste var at de rangsjerte faktisk de styggeste kjendisbarna. Det er jo helt vannvittig,og ville ikke skjedd her. nå husker jeg ikke hvilken drittavis det var,og alle er jo ikke så ille da. Men norsk presse viser stort sett respekt og varsomhet.

nå lurer jeg på dere andre vil si dere er stolte av. Eller om en heller sier en er glad for?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

At det er et trygt land med fungerende velferdsordninger. 

• Liker 1
Skrevet

Kanskje var det mer samfunns-relaterte ting du tenkte, men jeg blir helt nødt til å nevne naturen.

Jeg vet at jeg ikke er helt nøytral i denne saken, da jeg er 100% norsk, men jeg synes naturen vi har i Norge er en av de vakreste i verden. Ja, strender er fine. Jungler kan også være fine. Men jeg synes skog, fjell, fjorder, elver og alt det andre norges natur har å by på er uslåelig. :) 

Jeg er også veldig glad og takknemlig for velferdsordningene vi har, og for at jeg føler meg trygg i landet mitt, som Arktis sa.

Jeg føler også at folk støtter en når en trenger det. Nå har jeg ikke vært i lignende situasjon selv, men kan se for meg at om en katastrofe skulle hende i Norge hadde vi hjulpet hverandre så godt som mulig. Vi hadde delt på mat og vann, gitt bort klær, tepper og husly uten å nøle. Iallefall fra mitt lille tettsted der naboer kjenner hverandre godt, er jeg helt sikker på at det hadde skjedd. Det kan virke som at slik godhet og vilje til å dele ikke er like sterk i andre land. Jeg husker det var et bilde som gikk rundt for en stund tilbake, tror det var i Amerika, der en person hadde hengt ut multistøpsel/skjøteledning der folk kunne lade telefonene sine. Og folk som kommenterte bildet, på engelsk/andre språk enn norsk var helt sånn "Faith in humanity restored" og "I love these people! Amazing!". Selv tenker jeg at det der hadde vel vært en selvfølge i Norge? Har en person strøm etter en katastrofe, så lar man jo selvsagt alle rundt komme å bruke strømmen eller iallefall låne telefonen din?

Den første situasjonen som jeg tenker på er Utøya. Folk kjørte ut i båtene sine for å redde andre selv om det var en stor fare for at de selv ble skutt. Jeg liker å tro at de fleste nordmenn hadde gjort det samme i en lignende situasjon, inkludert meg.

Det siste avsnittet ble litt langt, og er bare min mening. Mulig noen er uenige, det får dere lov til å være.

Anonymkode: 5e09e...0fd

• Liker 1
Skrevet

Bra helsesystem. Bra skattesystem. Gode velferdsordninger. En av de bedre kriminalomsorg, hvor rehabilitering blir satt høyt. Lånekassen og at man har mulighet til å utdanne seg! Fin natur <3  

Det var det jeg kom på i farta :) 

Anonymkode: 4bc7f...3e5

• Liker 1
Skrevet

Turkulturen vi har i Norge, den er fantastisk...  Den gjennomsyrer mye, norsk natur har formet oss gjennom mange generasjoner. Det er deilig å ha turkulturen, den bringer fred, ro og hvile. 

Anonymkode: f0276...c44

• Liker 1
Skrevet

Ingenting.

Anonymkode: c7896...28d

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, NotNaomi skrev:

Jeg fikk spørsmålet av en utlending,og da svarte jeg at jeg syns vi nordmenn er stort sett snille og medmenneskelige. Syns det er sjelden å oppleve at noen ikke vil hjelpe om noen ber om det,og jeg ser ofte at mennesker smiler og hilser på tiggere fks. Og så viser vi medfølelse når vi ser og opplever at noen sliter eller går gjennom sorg. Dette er sånn mest irl,og jeg ser bort fra tull og div på nett,for der tror jeg vi ikke alltid innser at det er mennesker vi snakker med. Dessverre,men ellers syns jeg vi er ganske så snille altså.

Hvilket land kom denne utlendingen fra da?

Anonymkode: ef713...288

Skrevet

At man pent kan gå forbi bekjente eller personer du så vidt har pratet med før(utelat venner og familie), uten å hilse.:fnise:

Anonymkode: 58606...a8f

• Liker 2
Gjest MacGyver
Skrevet
47 minutter siden, Arktis skrev:

At det er et trygt land med fungerende velferdsordninger. 

Men men i følge Frp og Frp velgere så er jo Norge et diktatorisk sosialistisk muslimsk kalifat 

Gjest NotNaomi
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilket land kom denne utlendingen fra da?

Anonymkode: ef713...288

Wales.

Skrevet

Kvikk lunsj og at jeg slipper å småprate med fremmede på bussen :) Veldig glad jeg har muligheten til abort andre rettigheter som ikke er selvsagte for kvinner i andre land. 

Skrevet
26 minutter siden, Angus MacGyver skrev:

Men men i følge Frp og Frp velgere så er jo Norge et diktatorisk sosialistisk muslimsk kalifat 

:klaske:

Anonymkode: c7896...28d

Skrevet

Freia melkesjokolade og norsk natur

Skrevet

Stolt av at vi har et rettferdig samfunn og stat, gode velferdsordninger, lave klasseskiller, folk flest er vennlige og tolerante, vi har et fungerende demokrati og lite korrupsjon. Og "alle" kan ta en utdannelse og alle har rett på støtte til utdanning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...