Gå til innhold

Hva kan brukes istedet for solsikkeolje?

Anbefalte innlegg

Gjest sparkly
Skrevet

Skal lage bretagnkyllinggryte, i marinaden til kyllingenstår det solsikkeolje. Jeg har oliven og raps olje? Kan noe brukes istedet eller må jeg på butikken ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Raps går sikker helt fint

Anonymkode: 0f3e4...719

Skrevet

Rapsolje er smaksnøytral. 

Du kan bruke begge deler, men rapsoljen er det minst smak i, så den er det tryggeste valget :)

Anonymkode: a2a17...cdd

Skrevet

Rapsolje er i likhet med solsikkeoljen, en nøytral olje, så du kan godt gå for den.

Personlig ville jeg gått for olivenoljen, fordi jeg liker smaken den setter. 

• Liker 1
Skrevet
13 minutter siden, absinthia skrev:

Rapsolje er i likhet med solsikkeoljen, en nøytral olje, så du kan godt gå for den.

Personlig ville jeg gått for olivenoljen, fordi jeg liker smaken den setter. 

Jeg også. Stusser veldig over hva en nøytral olje har i en marinade å gjøre.

Anonymkode: 4c51b...b59

• Liker 1
Gjest sparkly
Skrevet

Takk for alle svar, brukte olivenolje og det gikk helt fint 👍😃

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg også. Stusser veldig over hva en nøytral olje har i en marinade å gjøre.

Mest sannsynligvis for å få resten av ingrediensene i marinaden til å sette seg bedre på kjøttet.

Personlig ville jeg ha brukt rapsolje siden jeg ikke liker å bruke olivenolje under større temperaturer 

Anonymkode: fe454...219

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mest sannsynligvis for å få resten av ingrediensene i marinaden til å sette seg bedre på kjøttet.

Personlig ville jeg ha brukt rapsolje siden jeg ikke liker å bruke olivenolje under større temperaturer 

Resten av ingrediensene i en marinade omfatter jo gjerne noe flytende med smak, f.eks. vin. Alt oljen gjør er jo å legge seg som en hinne på kjøttet og gjøre at vinen og de andre smakene/krydderne får dårligere kontakt med kjøttet. En god olivenolje vil jo i alle fall tilføre litt smak til helheten, mens en nøytral olje bare motvirker effekten av resten av ingrediensene i marinaden.

(Jeg bruker ikke olivenolje heller i marinader, altså. Væske, krydder og andre smakstilsetninger putter jeg i marinaden, olje putter jeg i panna.)

• Liker 1
Skrevet
På 29.10.2016 den 18.32, AnonymBruker skrev:

Olivenoljen tåler høye temperaturer mye bedre en raps.

Anonymkode: 9d1b1...f41

Skrevet
På 31.10.2016 den 2.58, AnonymBruker skrev:

Olivenoljen tåler høye temperaturer mye bedre en raps.

Anonymkode: 9d1b1...f41

Ikke hvis den er kaldpresset. Rapsolje, raffinert sådan, blir vel regnet for å være den oljen som egner seg best til steking.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...