Gjest Lucky Skrevet 23. november 2004 #1 Skrevet 23. november 2004 Jeg har begyndt å bli ei skikkelig kjeftesmelle hjemme og vi har kommet inn i en tralt som mange samboere sikkert kjenner seg igjen i. Han snakker så fint om alt han skal bli flinkere til: Gjøre husarbeid, bli litt flinkere å organisere når det gjelder planlegging i hverdagen med tanke på ungene. Men det bli ALDRI bedre. Han sier alltid at alt jeg tar opp er bagateller og at dette kan vi fikse vet du !! Ja det er bagateller, men det går meg like mye på nervene forde !!! Etter 2 dager er alt som før. Han tømmer aldri båset selv om han snubler i det på gangen, vet knapt hvor vaskemaskinen står,oppvasken står trygt og godt til jeg tar den og klærne flyter på badet,soverommet og i stuen.. Jeg tror jeg blir gal !! Etter å ha spurt på en fin måte så mange ganger, har jeg nå blitt så kort i lunta at jeg ikke trives lenger..Og han trives ivertfall ikke. Han mener jeg blir sur for ingenting og går rett i forsvar.. Jeg savner det vi hadde før det ble slik..Helt utrolig at bagateller som husarbeid skal være så ødeleggende i et forhold.. Han er jo verdens snilleste..Et skikkelig sjarmtroll, flink med ungene, bakker meg opp hvis jeg har det tøft..Så det plager vettet av meg at ting har blitt som det har blitt. All gleden og latteren hjemme hos oss, er borte vekk !!! Det var ikke slik det skulle bli denne gangen også.. Noen som kjenner seg igjen eller har noen gode råd ??
Gjest hmm Skrevet 23. november 2004 #2 Skrevet 23. november 2004 akkuratt hva verden trenger..flere gneldrekjærringer. Finnes kanskje terapi eller noe slik for å få deg ned på hans nivå, slik at du ikke bryr deg om filleting. Hva så om det er litt rotete. Jeg får helt noia, når alt er fint og skinnende, og alt ligger perfekt til kanten. Må rote litt og ha litt søppel liggende rundt meg.
Gjest Anonymous Skrevet 23. november 2004 #3 Skrevet 23. november 2004 Hei! Vi har det i grunn på samme måte, men jeg orker ikke kjefte... I det siste har det blitt slik at jeg heller ikke gidder å gjøre husarbeid, så går jeg heller å irriterer meg over at det er rotete i flere dager før det selfølgelig ender med at jeg tar det til slutt når jeg ikke holder ut lengre. Hvis jeg påpeker at det ser jævlig ut å at vi kanskje skal rydde og vaske litt, så får jeg til svar at: "neeei, jeg synes ikke det er så ille her jeg..." Og søpla ja... Han går forbi søppelkassene hver morgen på vei inn i garasjen, men å tenke på å ta med søppelposen? Vi har begge like krevende jobber og da burde ikke fordeling av husarbeid være noe å diskutere en gang. Jeg fatter ikke at han ikke får dårlig samvittighet når jeg vasker badet mens han sitter ved pcen feks!? Jeg har nok ingen råd til deg desverre. Forsøket mitt på å overse rotet og vente til at han synes det er for ille hjalp ikke særlig, men jeg gidder ikke lengre ta med hans klær når jeg vasker tøy hvertfall. Det går heldigvis ikke ut over meg når han er tom for rent undertøy!
Hu i Svingen Skrevet 23. november 2004 #4 Skrevet 23. november 2004 Først og fremst: Slutt med å vaske klærne hans hvis det er du som gjør det. Kjøp en stor skittentøyskurv som er bare hans, og la ham gå tom for rene klær. Det minste han kan gjøre som voksen mann er å vaske sine egne klær! Du kan også: Kjøpe oppvaskmaskin hvis dere ikke har det. Leie en vaskehjelp. :-) En annen mulighet er en liste med alle slags oppgaver i huset, hvor dere kan signere ved hver ting dere har gjort - da synes det fort hvis det er veldig stor forskjell i innsatsen... Evt. en premie (bedre middag, konsertbilletter etc.) til den som først oppnår f.eks. 30 / 50 / 100 poeng? Må forøvrig si at jeg forstår deg veldig godt, og det er veldig synd hvis dette skal ødelegge helt for dere! Ta en prat, men prøv for all del å snu det ved å løse det på en annen måte videre. At du "maser" virker tydeligvis ikke, så dere må finne en ny løsning! Forøvrig må man vel tåle litt rot, så lenge det ikke tar helt av?
Gjest Anonymous Skrevet 23. november 2004 #5 Skrevet 23. november 2004 Jeg ville seriøst fakturert han for 1500-2000 kroner hver måned, ettersom slike tjenester faktisk koster noe i form av tid og arbeide. Så kan man jo velge om man vil leie inn hushjelp eller annet for å få disse tingene gjort. Så lenge du er adm. dir i selskapet "Hjemme" så er du i din fulle rett til å iverksette slike tiltak til selskapets beste. Man leker jo ikke butikk heller.
Blomsterenka Skrevet 23. november 2004 #6 Skrevet 23. november 2004 Jeg ville seriøst fakturert han for 1500-2000 kroner hver måned, ettersom slike tjenester faktisk koster noe i form av tid og arbeide. Så kan man jo velge om man vil leie inn hushjelp eller annet for å få disse tingene gjort. Så lenge du er adm. dir i selskapet "Hjemme" så er du i din fulle rett til å iverksette slike tiltak til selskapets beste. Man leker jo ikke butikk heller. Den var ny, den har jeg aldri tenkt på. Men over til trådstarter, jeg tror jeg ville latt det flyte litt, og prøvd å ha fokus på andre ting enn husarbeid. Egentlig kan jeg ikke svare i denne tråden, for jeg lar det flyte litt selv, og har ikke støv på hjernen. Men det virker ikke som om du har det heller da, bare at du er kommet i et spor hvor du går og hakker på samboeren din. Gjør noe annet. Sett deg framfor pcen og vær her på kg f.eks., gå en tur, les en bok, ta en tur på puben eller besøk noen venninner... for å få tankene og irritasjonen på avstand. Hvis du er den som lager middag mest der hjemme, så server grandiosa hver dag i par uker framover...
Hu i Svingen Skrevet 23. november 2004 #7 Skrevet 23. november 2004 Hvis du er den som lager middag mest der hjemme, så server grandiosa hver dag i par uker framover... For en glimrende ide!
Gjest Melk Skrevet 23. november 2004 #8 Skrevet 23. november 2004 For en glimrende ide! Det ville blitt tatt imot med glede her i heimen...
Blomsterenka Skrevet 23. november 2004 #9 Skrevet 23. november 2004 Det ville blitt tatt imot med glede her i heimen... Ikke fordi jeg har prøvd, men tanken var at det finnes en grense et sted, men to uker er kanskje ikke nok... ett års tid, så kanskje menns enkle hjerne begynner å virke annerledes...
hilli Skrevet 23. november 2004 #10 Skrevet 23. november 2004 Jeg er selv en rotete person så jeg vet tankegangen. Jeg ser rett og slett ikke rot. Rot plager meg ikke(så lenge det ikke er matrester på badet eller noe). Oppvaksken kan også godt stå et par dager uten at det gjør meg noe. Jeg har prøvd forgjeves i mange år å ha det ryddig rundt meg, men det går ikke! Det verste jeg vet er mas om rydding. Jeg kommer aldri til å rydde det rotet jeg ikke legger merke til hele tiden, og det må bare aksepteres. Jeg tror ikke du kan gjøre noe for å få mannen din til å rydde. Det å ikke vaske klærne hans er en god idé, det kommer han til å merke, ikke at du slutter å rydde. Når han må begynne å vaske egne klær så kanskje han leier vaskehjelp:)
MissJ Skrevet 23. november 2004 #11 Skrevet 23. november 2004 Har kun ett tips: VASKEHJELP!!! Det er det absolutt beste vi bruker penger på hver måned, vi slipper å krangle om hvem som skulle ha gjort hva, og vi kan heller nyte den fritiden vi har istedefor å løpe etter støvsugeren til en hver tid...
Gjest Anonymous Skrevet 23. november 2004 #12 Skrevet 23. november 2004 kjenner situasjonen... noen ganger tenker jeg det hadde vært bedre om vi hadde organisert samboerskapet som et studentkollektiv, hvor hver av oss har egne rom, tar egen vask og oppvask når det måtte passe osv. Jeg ser ikke på meg selv som hysterisk ryddig i det hele tatt - men at han ALDRI rører oppvasken (unntatt hvis han har vært hjeme alene et par uker og vet at jeg kommer hjem snart...) og liknende ting (bad, større husrengjøringer o.l når han faktisk burde skamme seg over å sitte stille...) synes jeg ikke bare er sløvt, det er respektløst og signaliserer likegyldighet ovenfor meg. Nå skal det sises at vi har blitt flinkere til å snakke om sånt - vi har kommet til et punkt hvor jeg kan BE han om å delta uten at han tror jeg kritiserer han for å være en slamp (...). Og så deltar han litt. Man kan si at det er bagateller, men det dreier seg i bunn og grunn om å jobbe "sammen", derfor er det også utrolig surt når den ene melder seg ut. Tror det er mange, særlig menn, som ikke skjønner hvor stor pris vi ville satt på at de gjorde en del av alle de der små tingene. Og så er vi en del kvinner som aldri blir fornøyd også, da... (han vasker for dårlig/han burde sett at badet var mer skittent enn kjøkkenet, så hvorfor vasket han ikke det i stedet osv)
Blomsterenka Skrevet 23. november 2004 #13 Skrevet 23. november 2004 kjenner situasjonen... noen ganger tenker jeg det hadde vært bedre om vi hadde organisert samboerskapet som et studentkollektiv, hvor hver av oss har egne rom, tar egen vask og oppvask når det måtte passe osv. Egentlig burde man hatt hvert sitt kjøkken og bad, bare felles oppholdsrom (stue)... eller kanskje til og med hver sin leilighet... er det ikke særbo-forhold det kalles i dag? (for de sære...)
Gjest Lucky Skrevet 24. november 2004 #14 Skrevet 24. november 2004 Takk for mange gode svar. Vaskehjelp er uaktuelt. Det har vi ikke råd til slik vår livssituasjon er. Men jeg får prøve å lavær å vaska klærne hans og bare la dem flyte rondt til han går tom for rene klær. Jeg synes også det har litt med å vise hverandre litt respekt å bry seg litt om den andre. Nå diskuterte vi dette i går kveld, og ble enige om å ha faste arbeidsoppgaver i hjemmet..Så får vi nå se om det funker da !!!
Gjest Pet Skrevet 24. november 2004 #15 Skrevet 24. november 2004 Her i huset har vi innført kjøkkentjeneste en uke hver, samboer, 13-åringen og jeg. Den som har kjøkkentjeneste har ansvar for å rydde ut og inn av oppvaskmaskinen og tømme søppel. Veldig deilig å slippe å tenke på det oftere enn hver 3. uke og det beste er at det fungerer! Gutta mine er heller ikke av den mest ryddige typen, men når vi har hver vår uke så er det ingen mulighet for å lure seg unna. Kan du ikke prøve noe sånt på et par av de områdene som plager deg mest?
Gjest Jeg/vi Skrevet 24. november 2004 #16 Skrevet 24. november 2004 Jeg tror dette er en ganske klassisk situasjon i de fleste hjem, finnes vel noen unntak der ute..... Jeg er ikke så opptatt av at han skal gjøre husarbeidet på min måte, er mere opptatt av at det blir gjort. Ikke har jeg støv på hjernen heller men det blir fort veldig rotete og møkkete hvis man skal overse rotet etter to voksne og 3 barn. Min mann kan godt se at det er rotete og møkkete og si at nå bør vi ta et tak, men problemet er at det er jeg som er vi for når han har sagt det så skjer det ikke mere. Men han er flink til å tilby sin hjelp når jeg er halveis i gulvvasken.......
Gjest Ninakanin Skrevet 24. november 2004 #17 Skrevet 24. november 2004 Min gutt er så søt.. Tar jeg slike ting opp med ham blir han helt vrang og vanskelig, kjefter på meg for alle de tingene JEG ikke har gjort! Men så dagen etterpå når jeg kommer hjem fra jobb og lignede...så skinner kjøkkenbenken og oppvasken er tatt Han skal liksom aldri innrømme noe i kampens hete, men etterpå så gjør han alt vi pratet om Snill gutt! Tror jeg må gifte meg med ham rett og slett!
Hu i Svingen Skrevet 24. november 2004 #18 Skrevet 24. november 2004 Takk for mange gode svar. Vaskehjelp er uaktuelt. Det har vi ikke råd til slik vår livssituasjon er. Men jeg får prøve å lavær å vaska klærne hans og bare la dem flyte rondt til han går tom for rene klær. Jeg synes også det har litt med å vise hverandre litt respekt å bry seg litt om den andre. Nå diskuterte vi dette i går kveld, og ble enige om å ha faste arbeidsoppgaver i hjemmet..Så får vi nå se om det funker da !!! Bra! :-) Det med klesvasken fungerte flott i mitt tilfelle i hvert fall, og det hjalp på andre områder også...
Hu i Svingen Skrevet 24. november 2004 #19 Skrevet 24. november 2004 Min gutt er så søt.. Tar jeg slike ting opp med ham blir han helt vrang og vanskelig' date=' kjefter på meg for alle de tingene JEG ikke har gjort![/quote'] Søtt! Kjenner meg forresten igjen i det du sier... Bortsett fra at det ikke blir noe giftermål siden det er slutt.
Gjest Ninakanin Skrevet 24. november 2004 #20 Skrevet 24. november 2004 Ja for jeg føler meg jo truffet selvfølgelig, for de tingene han nevner er jo reelle... Men det får jeg bare tåle Skal jeg kjefte på han for oppvasken så må jeg tåle å høre om alle sminketingene mine som sakte men sikkert flytter inn i hans hyller i skapet på badet
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå