Gå til innhold

Vi skal skilles, får hun halvparten av alt jeg eier?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg og kona skal skilles og hun vil kreve advokat. Jeg har tenkt til å gi henne og barna hele huset til 4 millioner som er ferdig nedbetalt.

sånn ellers har jeg et firma som gikk i 5 millioner overskudd. Har flere leiligheter som jeg har hjulpet familie med å få ved å stå som sikring/medlåner av den grunn at de skal ha mulighet til å komme inn i boligmarkedet.

Vet at de i amerika ender opp med å betale konene millioner når jeg leser om skilsmisseoppgjør og diverse, men er det tilfellet i Norge også? Vil kona ha rett på de husene og leilighetene jeg er medlåner på? Firmaet mitt? 

Vi møttes i en ung alder så det meste har jeg naturlig fått i tiden etter at vi giftet oss.

Anonymkode: 00ddc...bad

Videoannonse
Annonse
Gjest SuperSonic
Skrevet

Trorbeu også gjør lurt i å ansette egen advokat

Skrevet
5 minutter siden, SuperSonic skrev:

Trorbeu også gjør lurt i å ansette egen advokat

Så det er slik det fungerer i Norge også? Liksom her skal alt deles så det MÅ være advokat i bildet? Hva gjør en advokat egentlig i slike sammenhenger? Hvis jeg er lovpålagt å gi halvparten kan jo advokaten gjøre fint lite?

tenkte aldri dette problemet ville dukke opp, og har egentlig lik null peiling på slikt, så joa sånn sett budde jeg få advokat, men igjen hva vil han/hun kunne bidra med?

Skrevet

Siden du spør på måten du gjør legger jeg til grunn at dere ikke har ektepakt.

Hovedregelen er at formuen deles likt etter fradrag for gjeld. For å sette opp et eksempelregnestykke:

Dine eiendeler:
Hus - 2 000 000
Bil - 100 000
Sofa - 10 000

Totalt: 2 110 000
Gjeld (som går til fratekk): 1 000 000
Rest: 1 110 000

Hennes eiendeler:
Hus - 2 000 000
Fotoutstyr - 50 000

Totalt: 2 050 000
Gjeld: 1 000 000
Rest: 1 050 000

Deretter legger man sammen hva du og hun bringer til bordet - altså 1 110 000 + 1 050 000 som blir 2 160 000, og så får dere halvparten av dette hver - altså sitter dere begge igjen med 1 080 000 kr.

Verdier du hadde med inn i ekteskapet, eller arv og gaver du har fått fra andre enn din ektefelle kan holdes utenfor. Dette gjelder ikke hvis det er urimelig, f.eks. hvis dere har vært gift veldig lenge. (Har ikke nøyaktig tall her og nå, men er minst mer enn 10 år)

Det kan inngås avtaler om andre løsninger, men dette er den normale løsningen.

Advokater kan vel først og fremst bidra med å holde konfliktnivået nede og gjøre det mer "kaldt og kjapt". Det kan også være vanskelig å verdsette eiendeler alene, og det å ha en tredjepart involvert kan hjelpe med at begge parter føler at ting ble gjort ordentlig og at ingen ble lurt.

Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei, jeg og kona skal skilles og hun vil kreve advokat. Jeg har tenkt til å gi henne og barna hele huset til 4 millioner som er ferdig nedbetalt.

sånn ellers har jeg et firma som gikk i 5 millioner overskudd. Har flere leiligheter som jeg har hjulpet familie med å få ved å stå som sikring/medlåner av den grunn at de skal ha mulighet til å komme inn i boligmarkedet.

Vet at de i amerika ender opp med å betale konene millioner når jeg leser om skilsmisseoppgjør og diverse, men er det tilfellet i Norge også? Vil kona ha rett på de husene og leilighetene jeg er medlåner på? Firmaet mitt? 

Vi møttes i en ung alder så det meste har jeg naturlig fått i tiden etter at vi giftet oss.

Når du skriver at du har flere leilligheter, er det du som står som eier (100%) av en eller flere av disse leillighetene?

Er du medlåner uten å være med på å betale avdrag og renter hos noen av disse? Hvilke avtaler har du med de som bor i de leiilighetene? Har du og de som bor der laget dokumenter på deres avtaler?

Om det er andre enn deg som nedbetaler lånene på disse leiilighetene, vil din kone da ha krav på penger fra de eiendommene?

Jeg ville absolutt gått til advokat for å få hjelp.

Anonymkode: d2e1f...8fa

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når du skriver at du har flere leilligheter, er det du som står som eier (100%) av en eller flere av disse leillighetene?

Er du medlåner uten å være med på å betale avdrag og renter hos noen av disse? Hvilke avtaler har du med de som bor i de leiilighetene? Har du og de som bor der laget dokumenter på deres avtaler?

Om det er andre enn deg som nedbetaler lånene på disse leiilighetene, vil din kone da ha krav på penger fra de eiendommene?

Jeg ville absolutt gått til advokat for å få hjelp.

Anonymkode: d2e1f...8fa

Ser det ble feil å ordlegge seg at jeg har flere leiligheter. Det jeg mente var at det finnes flere leiligheter hvor jeg enten står som sikkerhet, eller som jeg er medlåner.

jeg betaler hverken leie, renter eller avdrag for disse leilighetene, står kun på papiret slik at bankene blir fornøyde.

så da betyr det at min kone har rett på noe av dette spesifikt?

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser det ble feil å ordlegge seg at jeg har flere leiligheter. Det jeg mente var at det finnes flere leiligheter hvor jeg enten står som sikkerhet, eller som jeg er medlåner.

jeg betaler hverken leie, renter eller avdrag for disse leilighetene, står kun på papiret slik at bankene blir fornøyde.

Tror ikke hun kan ha rett på det, siden du har bevis. Start med å samle dokumenter dvs egnekontoutskriftet på hva du betaler på, kontoutskrifter av medlåntakere og hva de betaler, lopi av avraler som foreligger osv. Når dette er samlet går du til advokat og forklarer situasjonen. Må har du såart en del timer ved å være sekretær.

Ville kontaktet advokat på forhånd, slik at man kan respondere raskt hvis åkona kommer med urimelige krav. I tillegg får du riktige forutsetninger.

Anonymkode: 8330a...6e3

Skrevet

Det dere hadde med dere inn i ekteskapet kan dere ta med ut. Det dere anskaffet i løpet av ekteskapet, skal deles, med unntak av arv som kan skilles ut. Det med at du er medeier og medlånetaker på flere eiendommer kompliserer ting, og du bør absolutt skaffe deg advokat. 

Anonymkode: 04697...f8c

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det beste for alle parter er å holde fred, og du må la henne få det som hun har krav på. Verdiene i firmaet må deles likt mellom dere, med mindre du har avtale om særeie. Dersom du har ført huset over på henne, blir dette hennes særeie som ikke inngår i det som skal fordeles mellom dere. Alle felles verdier må deles likt.

Leiligheter der du kun stiller som garantist for andres lån, kan jeg ikke forstå har noe med skilsmisseoppgjøret å gjøre. Dette er jo verken din eller konas eiendom.

Hvis dere vil spare penger, kunne dere jo ha en felles jurist som avklarte hva som var gjeldende regler og hvem som har krav på hva.

Anonymkode: 9dac6...197

Skrevet

Det er ikke nødvendigvis slik at hun har krav på halvparten nei, det er en misforstått myte. Kontakt advokat!

Anonymkode: 8494c...ed8

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Forstår ikke helt hva du mener her. 

Mener du at dette er leiligheter du er medeier i?

Dersom du kun er medlåntaker eller har stilt som sikkerhet for andres lån (kausjonist), så eier du jo ikke leilighetene og det er ikke noe hun kunne fått noen andel av, da det er hverken din eller hennes formue.

Anonymkode: 500f8...3c0

• Liker 4
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet at de i amerika ender opp med å betale konene millioner når jeg leser om skilsmisseoppgjør og diverse, men er det tilfellet i Norge også? 

Nei, systemet i Norge er helt annerledes enn i USA. I USA har man rett på halvparten, mens man i Norge stort sett får ut av ekteskapet det man har tatt med inn, eller opparbeidet seg alene. 

Grunnen til at du burde kontakte advokat er rett og slett at ting blir litt mer komplekse når det er snakk om å eie eget firma etc. 

Anonymkode: 500f8...3c0

Skrevet

Der en part velger advokat gjør den andre nok lurt i å ta kontakt med en advokat selv, gjerne en som er dyktig på skilsmisser, selv om du i utgangspunktet ønsker en "fredelig" løsning er det overhode ikke noe galt i å sikre sine interesser. 

Det er mulig med skjevdeling selv om man har vært gift med felleseie, det er mange særregler som kan komme inn i bildet for begge parter - og skilsmisse er kun "enkelt" om det er absolutt særeie fra dag en og det ikke er barn med i bildet når man gjør opp regnskapet..

• Liker 1
Skrevet

Skaff deg advokat til å ivareta dine interesser. Det er ikke som i usa at alt deles på midten, reglene i Norge er noe mer kompliserte. 

Anonymkode: 21502...42c

Skrevet

Hvis hun anskaffer ser advokat, bør du også gjøre det, for å ivareta dine interesser. 

Anonymkode: a466c...354

Skrevet

Har mann først gått i fella å gifte seg så er det ikke rettferdighet dette går på.Her er det halvparten som gjelder.Har du et firma som på et år gikk fem mill i overskudd må verdien av ditt firma være 10 talls mill vil jeg tru. Om din x ikke din  forstår det, er som regel venniner svært hjelpsomme i frykt for at du har lurt kvinnen, samme med advokater. For meg virker det du tilbyr raust,men du opplever nok det samme som meg. Det føltes ikke som deling men stjeling hvis jeg tenker hva jeg hadde med meg inn i ekteskapet å at jeg dro 90% av familieøkonomien alene. NEIDA ifølge advokater og rettsvesen var  50% av formuen hennes å jeg hadde lykkes med å gjøre henne til milionær selv om hun jobbet max i 18% stilling.Ikke rart kvinner gjerne vil gifte seg.

Anonymkode: bb000...88f

Skrevet
På 29.10.2016 den 3.40, AnonymBruker skrev:

Hva mener du egentlig med den siste setningen? Verdier som dere har tilegnet dere i tiden dere har vært gift er felleseie. Det du hadde med inn i ekteskapet er ditt særeie. Også eventuell arv eller annet som er avklart som særeie. Hvis dere møttes som unge har dere muligens opparbeidet en del i fellesskap til tross for at arbeidsoppgaver gjennom tiden har vært ulikt fordelt (uten at arbeidsmengden trenger å ha vært nevneverdig ulik av den grunn).

Anonymkode: 9cbee...35d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...