AnonymBruker Skrevet 7. november 2016 #41 Skrevet 7. november 2016 Nå syns jeg vi har fått fastslått at fb gir venneforespørsler basert på hvem som stalker deg. Anonymkode: 40915...bd5
minister-mio Skrevet 7. november 2016 #42 Skrevet 7. november 2016 10 timer siden, canacas skrev: Å herregud, kjenner jeg får panikk og angst av denne tråden!! Kan noen, som faktisk kan det, komme inn i tråden og avklare hva som faktisk er tilfelle!?! I feel you
AnonymBruker Skrevet 7. november 2016 #43 Skrevet 7. november 2016 Jeg sjekket mine venneforslag og så at på alle profilene hvor det så ut som vi ikke hadde felles venner, så var vennelistene til de aktuelle personene skjult. En venninne av meg sjekket litt fra sin profil og gikk inn på profiler som jeg er venn med, med ikke hun, og hun fikk ikke opp meg som felles venn (til tross for at jeg er en felles venn) om de hadde skjult vennelisten sin. Anonymkode: d8a4c...ced
AnonymBruker Skrevet 8. november 2016 #44 Skrevet 8. november 2016 58 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg sjekket mine venneforslag og så at på alle profilene hvor det så ut som vi ikke hadde felles venner, så var vennelistene til de aktuelle personene skjult. En venninne av meg sjekket litt fra sin profil og gikk inn på profiler som jeg er venn med, med ikke hun, og hun fikk ikke opp meg som felles venn (til tross for at jeg er en felles venn) om de hadde skjult vennelisten sin. Anonymkode: d8a4c...ced Denne her som jeg postet om før i tråden har ikke skjult venneliste: Så blandt annet at det var en som er fra hjemstedet mitt som jeg satt på med på motorsykkel en gang for mange mange år siden, en som jeg på den tiden hadde endel felles venner med. Det har jeg ikke nå, så aner ikke hvordan han kan ha blitt foreslått. Facebook "vet" ikke hvor jeg kommer fra heller, har ikke skrevet det noe steder. Jeg bor nå på en annen kant av landet, og har veldig få venner fra hjemstedet på fb. Anonymkode: 40915...bd5
mikrobe Skrevet 8. november 2016 #45 Skrevet 8. november 2016 (endret) 13 timer siden, canacas skrev: Å herregud, kjenner jeg får panikk og angst av denne tråden!! Kan noen, som faktisk kan det, komme inn i tråden og avklare hva som faktisk er tilfelle!?! Når du laster ned FB-appen godtar du at den får tilgang til ALL info på mobilen din. Inkludert kontakter, hva slags andre apper du har, når du bruker dem, hva du søker på (om du bruker gule sider-app e.l.), hvilke nettsider du besøker, hvem du liker på Tinder, hvem du sender sms til og når du sender dem, og hva du foretar deg på Instagram. Blant annet. Når du har FB-konto er du gjerne pålogget automatisk i nettleseren på pc/mac, og du vil da bli sporet hver gang du går inn på en vilkårlig nettside med "FB-funksjon". For eksempel nettaviser med kommentarfelt knyttet til FB, like-knapp, dele-knapp etc. Det er med andre ord 99% av alle nettsider. FB vet alt om hvor du er, hvor ofte, hvor lenge... Om du skroller ned til "Hvem er aktive" nederst på siden her, ser du en FB-logo like over. Det betyr at FB vet når du er innom KG, hvor mye tid du bruker her, hvilke tråder som interesserer deg m.m. Da kan du fort få opp forslag til venner blant andre som er innom KG, selv om dere ikke har noen form for relasjon irl. FB har tilgang til mailen din, i og med at du har app på mobilen. Tenk på alle du har sendt mail til og mottatt mailer fra, alle i kontaktlisten på mobilen, deres kontakter igjen, kanskje har du sjekket inn et sted ca samtidig som en annen person eller meldt din interesse for en event; FB konkluderer med at den vil "spleise" dere. Det trenger ikke være noen som har stalket deg på FB selv om timingen er betimelig. Det går ikke an å bli paranoid nok når det gjelder FB, de vet alt om deg, og det er ikke en dritt du kan gjøre med det. Det er prisen vi må betale for å få "funksjoner vi ikke forstår hvordan vi klarte oss uten". Edit: Anbefaler Tor Browser for anonym surfing. https://www.torproject.org/projects/torbrowser.html.en Edit 2: Om du er tilkoblet nett (mobildata, wifi) vet FB om mobilen din er aktiv, altså om du sjekker klokka, sender en sms, skriver et notat, kikker i albumet e.l. Den nullstiller idle-tiden i messenger for hver gang. (Om du sjekker chatten på FB kan du se når folk var aktive sist. Fikler du med mobilen mens den er tilkoblet nett, vil du ofte stå som "aktiv nå" eller "for X sekunder siden" selv om du ikke har åpnet FB-appen. Unntaket er om du har slått av chatten, men det skal fortsatt være mulig å få opp din siste aktivitet for dem som har sendt meldinger med deg på FB tidligere, dersom de åpner dialogvinduet.) Derfor lastet jeg aldri ned messenger. Og slettet FB-appen. Endret 8. november 2016 av mikrobe La til link. 5
Gjest ashanti Skrevet 8. november 2016 #46 Skrevet 8. november 2016 5 timer siden, mikrobe skrev: Når du laster ned FB-appen godtar du at den får tilgang til ALL info på mobilen din. Inkludert kontakter, hva slags andre apper du har, når du bruker dem, hva du søker på (om du bruker gule sider-app e.l.), hvilke nettsider du besøker, hvem du liker på Tinder, hvem du sender sms til og når du sender dem, og hva du foretar deg på Instagram. Blant annet. Når du har FB-konto er du gjerne pålogget automatisk i nettleseren på pc/mac, og du vil da bli sporet hver gang du går inn på en vilkårlig nettside med "FB-funksjon". For eksempel nettaviser med kommentarfelt knyttet til FB, like-knapp, dele-knapp etc. Det er med andre ord 99% av alle nettsider. FB vet alt om hvor du er, hvor ofte, hvor lenge... Om du skroller ned til "Hvem er aktive" nederst på siden her, ser du en FB-logo like over. Det betyr at FB vet når du er innom KG, hvor mye tid du bruker her, hvilke tråder som interesserer deg m.m. Da kan du fort få opp forslag til venner blant andre som er innom KG, selv om dere ikke har noen form for relasjon irl. FB har tilgang til mailen din, i og med at du har app på mobilen. Tenk på alle du har sendt mail til og mottatt mailer fra, alle i kontaktlisten på mobilen, deres kontakter igjen, kanskje har du sjekket inn et sted ca samtidig som en annen person eller meldt din interesse for en event; FB konkluderer med at den vil "spleise" dere. Det trenger ikke være noen som har stalket deg på FB selv om timingen er betimelig. Det går ikke an å bli paranoid nok når det gjelder FB, de vet alt om deg, og det er ikke en dritt du kan gjøre med det. Det er prisen vi må betale for å få "funksjoner vi ikke forstår hvordan vi klarte oss uten". Edit: Anbefaler Tor Browser for anonym surfing. https://www.torproject.org/projects/torbrowser.html.en Edit 2: Om du er tilkoblet nett (mobildata, wifi) vet FB om mobilen din er aktiv, altså om du sjekker klokka, sender en sms, skriver et notat, kikker i albumet e.l. Den nullstiller idle-tiden i messenger for hver gang. (Om du sjekker chatten på FB kan du se når folk var aktive sist. Fikler du med mobilen mens den er tilkoblet nett, vil du ofte stå som "aktiv nå" eller "for X sekunder siden" selv om du ikke har åpnet FB-appen. Unntaket er om du har slått av chatten, men det skal fortsatt være mulig å få opp din siste aktivitet for dem som har sendt meldinger med deg på FB tidligere, dersom de åpner dialogvinduet.) Derfor lastet jeg aldri ned messenger. Og slettet FB-appen. Wow. Dette innlegget ga meg faktisk en tankevekker. Egentlig ganske skremmende og jeg kjenner at jeg blir litt uvel av å tenke på det.
Gjest canacas Skrevet 8. november 2016 #47 Skrevet 8. november 2016 7 timer siden, mikrobe skrev: Når du laster ned FB-appen godtar du at den får tilgang til ALL info på mobilen din. Inkludert kontakter, hva slags andre apper du har, når du bruker dem, hva du søker på (om du bruker gule sider-app e.l.), hvilke nettsider du besøker, hvem du liker på Tinder, hvem du sender sms til og når du sender dem, og hva du foretar deg på Instagram. Blant annet. Når du har FB-konto er du gjerne pålogget automatisk i nettleseren på pc/mac, og du vil da bli sporet hver gang du går inn på en vilkårlig nettside med "FB-funksjon". For eksempel nettaviser med kommentarfelt knyttet til FB, like-knapp, dele-knapp etc. Det er med andre ord 99% av alle nettsider. FB vet alt om hvor du er, hvor ofte, hvor lenge... Om du skroller ned til "Hvem er aktive" nederst på siden her, ser du en FB-logo like over. Det betyr at FB vet når du er innom KG, hvor mye tid du bruker her, hvilke tråder som interesserer deg m.m. Da kan du fort få opp forslag til venner blant andre som er innom KG, selv om dere ikke har noen form for relasjon irl. FB har tilgang til mailen din, i og med at du har app på mobilen. Tenk på alle du har sendt mail til og mottatt mailer fra, alle i kontaktlisten på mobilen, deres kontakter igjen, kanskje har du sjekket inn et sted ca samtidig som en annen person eller meldt din interesse for en event; FB konkluderer med at den vil "spleise" dere. Det trenger ikke være noen som har stalket deg på FB selv om timingen er betimelig. Det går ikke an å bli paranoid nok når det gjelder FB, de vet alt om deg, og det er ikke en dritt du kan gjøre med det. Det er prisen vi må betale for å få "funksjoner vi ikke forstår hvordan vi klarte oss uten". Edit: Anbefaler Tor Browser for anonym surfing. https://www.torproject.org/projects/torbrowser.html.en Edit 2: Om du er tilkoblet nett (mobildata, wifi) vet FB om mobilen din er aktiv, altså om du sjekker klokka, sender en sms, skriver et notat, kikker i albumet e.l. Den nullstiller idle-tiden i messenger for hver gang. (Om du sjekker chatten på FB kan du se når folk var aktive sist. Fikler du med mobilen mens den er tilkoblet nett, vil du ofte stå som "aktiv nå" eller "for X sekunder siden" selv om du ikke har åpnet FB-appen. Unntaket er om du har slått av chatten, men det skal fortsatt være mulig å få opp din siste aktivitet for dem som har sendt meldinger med deg på FB tidligere, dersom de åpner dialogvinduet.) Derfor lastet jeg aldri ned messenger. Og slettet FB-appen. Takk, dette var veldig informativt! Jeg vet jo egentlig alt dette, men likevel fikk jeg meg en liten støkk av denne tråden. Det bor nemlig en liten stalker i meg Jeg har også stusset på forslag jeg får selv, folk jeg ikke vet hvem er og hvorfor de dukker opp hos meg når jeg ikke har noen felles venner med dem. En ting jeg har lagt merke til, og skjønt, er koblingen til min private mail, for jeg har hatt et privat engasjement som har gjort at jeg, på min private mail, har mailet med en del bedrifter osv. Det gjør at jeg nå får "sponsede" innlegg fra disse bedriftene i feed'en min, så jeg har forstått koblingen til hotmail. Jeg ser også det samme på LinkedIn egentlig, som med facebook. Den er jo også knyttet til samme private mailadresse, og selv om jeg har klikket AV på at jeg vil søke etter folk på LinkedIn via mine kontakter på mail (ingen er lagret som kontakter) så får jeg opp folk jeg hadde på msn messenger for mange år siden som forslag. Det er egentlig litt crazy. Der er det mye skrømt for å si det sånn! Nå har jeg lite å skjule, og deler ikke så mye i sosiale medier. Men har stalket en fyr litt da. Så han har nok meg som forslag til "personer du kanskje kjenner" og om han tilfeldigvis deiser innom et forum som KG og leser, så skjønner han hvorfor. Bare bittelitt flau, jeg er tross alt too old for this shit
Gjest Jacklost Skrevet 8. november 2016 #48 Skrevet 8. november 2016 Jeg bruker bare messenger så det er ikke et problem for meg
Minitroll Skrevet 8. november 2016 #49 Skrevet 8. november 2016 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Pokker. Da må jeg slutte å snoke. Jaja. Bare dumt uansett. Anonymkode: 6f5bb...8ef Haha, jeg bruker som regel den falske profilen min når jeg snoker på gamle crush. Så flaut det hadde vært om sånne som jeg hadde litt sånn hemmelig crush på hadde skjønt at jeg snoka på dem..uff. Hater facebook littegrann, og hater egentlig google mer. ¨Google samler jo paa alle sok. 1
FruJohansen Skrevet 8. november 2016 #50 Skrevet 8. november 2016 Jeg er oppmerksom på dette med tilgang på min aktivitet, og hvem som får vite hva jeg gjør på nett/mobil. Derfor - har jeg ikke Facebook - appen, men kobler meg på Facebook via nettleser - har ikke, og kommer aldri til å gi Facebook telefonnummeret mitt - nekter å installere Messenger, fordi den får tilgang på alt mulig av info - koblet ikke Instagram opp mot Facebook da jeg installerte den - men jeg ser jo at både Instagram og Pinterest snakker sammen nå, selv om jeg ikke har gjort noe for at det skal skje (noe som irriterer meg) - har aldri på plasseringstjenester og slår av datanettverk når jeg ikke bruker det Jeg fikk opp Veronica Orderud som venneforslag for et par år siden! :D Vi hadde et par felles venner, perifere bekjente for mitt vedkommende, men det var veldig snålt! Folk du kanskje kjenner, liksom...
mikrobe Skrevet 8. november 2016 #51 Skrevet 8. november 2016 11 timer siden, Kaiser Jacklost XV skrev: Jeg bruker bare messenger så det er ikke et problem for meg For betingelsene til messenger er jo heeelt annerledes. 11 timer siden, Minitroll skrev: Haha, jeg bruker som regel den falske profilen min når jeg snoker på gamle crush. Så flaut det hadde vært om sånne som jeg hadde litt sånn hemmelig crush på hadde skjønt at jeg snoka på dem..uff. Hater facebook littegrann, og hater egentlig google mer. ¨Google samler jo paa alle sok. Med mindre du bruker en nettleser a la TOR, og aldri har skrevet ned den alternative mailadressen din noe sted, har FB koblet den falske profilen til deg. 7 timer siden, FruJohansen skrev: Jeg er oppmerksom på dette med tilgang på min aktivitet, og hvem som får vite hva jeg gjør på nett/mobil. Derfor - har jeg ikke Facebook - appen, men kobler meg på Facebook via nettleser- har ikke, og kommer aldri til å gi Facebook telefonnummeret mitt - nekter å installere Messenger, fordi den får tilgang på alt mulig av info - koblet ikke Instagram opp mot Facebook da jeg installerte den - men jeg ser jo at både Instagram og Pinterest snakker sammen nå, selv om jeg ikke har gjort noe for at det skal skje (noe som irriterer meg) - har aldri på plasseringstjenester og slår av datanettverk når jeg ikke bruker det Jeg fikk opp Veronica Orderud som venneforslag for et par år siden! :D Vi hadde et par felles venner, perifere bekjente for mitt vedkommende, men det var veldig snålt! Folk du kanskje kjenner, liksom... Regner med andre har telefonnummeret ditt i sine kontaktlister? Tro meg, FB har nummeret ditt. 1
Gjest Jacklost Skrevet 8. november 2016 #52 Skrevet 8. november 2016 15 minutter siden, mikrobe skrev: For betingelsene til messenger er jo heeelt annerledes. Med mindre du bruker en nettleser a la TOR, og aldri har skrevet ned den alternative mailadressen din noe sted, har FB koblet den falske profilen til deg. Regner med andre har telefonnummeret ditt i sine kontaktlister? Tro meg, FB har nummeret ditt. Betingelser? Har ikke snakket noe om det jeg
mikrobe Skrevet 8. november 2016 #53 Skrevet 8. november 2016 2 minutter siden, Kaiser Jacklost XV skrev: Betingelser? Har ikke snakket noe om det jeg Beklager, jeg leste innlegget ditt i lys av de andre her. My bad.
Fotballflue Skrevet 8. november 2016 #54 Skrevet 8. november 2016 Jeg har hørt at om du er i nærheten av noen (Er i samme butikk, går forbi på gata osv), så fanger Facebook det opp, og kommer med forslag på "folk du kanskje kjenner". Det forklarer hvertfall ganske mange av tilfellene her. 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2016 #55 Skrevet 8. november 2016 Note to self: Bare snoke på personer man har felles venner med. Anonymkode: 5511a...798
AnonymBruker Skrevet 9. november 2016 #56 Skrevet 9. november 2016 5 timer siden, mikrobe skrev: For betingelsene til messenger er jo heeelt annerledes. Med mindre du bruker en nettleser a la TOR, og aldri har skrevet ned den alternative mailadressen din noe sted, har FB koblet den falske profilen til deg. Regner med andre har telefonnummeret ditt i sine kontaktlister? Tro meg, FB har nummeret ditt. Dette er faktisk skikkelig creepy syntes jeg, men har oppdaget dette jeg også. Jeg har en falsk profil, hvor jeg ikke har noen venner. Alikevel får jeg opp alle de jeg har som venner på min ekte Facebook profil som venneforslag Hvordan kan Facebook vite at den falske profilen er meg? Jeg skjønner det ikke. Det kunne jo like gjerne vært en venn som logget seg på sin Facebook på min PC liksom? Anonymkode: d8a4c...ced 1
mikrobe Skrevet 9. november 2016 #57 Skrevet 9. november 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er faktisk skikkelig creepy syntes jeg, men har oppdaget dette jeg også. Jeg har en falsk profil, hvor jeg ikke har noen venner. Alikevel får jeg opp alle de jeg har som venner på min ekte Facebook profil som venneforslag Hvordan kan Facebook vite at den falske profilen er meg? Jeg skjønner det ikke. Det kunne jo like gjerne vært en venn som logget seg på sin Facebook på min PC liksom? Anonymkode: d8a4c...ced Absolutt creepy. De sporer jo alt du foretar deg. Selv om du logger ut fra din opprinnelige FB-konto, mottar de mye info når du logger deg inn. Alt fra ip og info om nettleser og operativsystem, til logg, cookies og serienummer på pc/mac. Logger du ut fra gmail/hotmail for å opprette en ny mailkonto, får de med seg at den er tilknyttet deg på et vis. Om det er deg selv eller en venn som låner laptopen, så er dere like fullt i samme vennegjeng, underforstått; kjenner de samme folkene. Husk at ALT du skriver i nettleseren blir logget og lagret (hos NSA, i alle fall... naivt å tro at det er de eneste). Det er en grunn til at endel folk med middels teknisk innsikt, aktivister osv er paranoide og sensurerer seg selv når de bruker pc. Hver eneste lille skrivefeil du taster inn i url-feltet blir liggende for evig og alltid. Tenk på alt du har googlet og alle sider du har besøkt de siste 18 årene, enten privat, som elev, som arbeidstaker, på vegne av andre, da du laget en quiz, ting du ikke står inne for i dag, ting du er flau over, ting du kan dele med vennene dine, men som ville fått følger for arbeidsforholdet. Alt fra kjønnssykdommer og politiske partier, til giftstoffer og filmomtaler. (Og skulle du bli mistenkt for noe på lengre sikt, kan de bare gå tilbake og finne frem ræl for å bygge en sak ut av det.) Sporing kan plassere deg på et sted til et bestemt tidspunkt, men det mangler kontekst: Du var i området da banken ble ranet, men sporingen kan, pr i dag, ikke vise at du egentlig var på legekontoret i andre etasje. Det kan sikkert løse seg med vitner eller en kvittering fra kortterminalen. Men, du søkte på "hvordan gjøre ransofre handlingslammet" for tre år siden. Det kan de finne ut, men ikke at du så en dokumentar på tv et par timer tidligere, om ransofre som ble paralyserte og ikke kjempet i mot, - hvilket gjorde deg nysgjerrig og førte til at du googlet en sånn setning like etter. Høres ut som en dårlig film, men det har skjedd liknende ting flere ganger. Skal se om jeg finner link til noen av dem i morgen. "It tells a story about you that is made up of facts, but not necessarily true", for å sitere Jacob Appelbaum fra The Tor Project. Har du dårlig tid, se fra 11:54. 1
penny_ Skrevet 10. november 2016 #58 Skrevet 10. november 2016 På 7.11.2016 den 22.13, AnonymBruker skrev: Cluet er vel å logge ut før man snoker. Jeg håper ikke FB antar hvem som står bak via ip-adressen. Så om man må snoke, så er nok det lurest. Anonymkode: 6f5bb...8ef Man får ikke sett så veldig mye av profilen om man er utlogget. På 9.11.2016 den 3.28, AnonymBruker skrev: Dette er faktisk skikkelig creepy syntes jeg, men har oppdaget dette jeg også. Jeg har en falsk profil, hvor jeg ikke har noen venner. Alikevel får jeg opp alle de jeg har som venner på min ekte Facebook profil som venneforslag Hvordan kan Facebook vite at den falske profilen er meg? Jeg skjønner det ikke. Det kunne jo like gjerne vært en venn som logget seg på sin Facebook på min PC liksom? Anonymkode: d8a4c...ced Har du snoket på vennene dine fra den falske profilen?
AnonymBruker Skrevet 10. november 2016 #59 Skrevet 10. november 2016 Herregud! Dette er creepy! Skulle ønske at jeg visste dette før! . Da hadde jeg aldri snoket på de jeg har snoket på.. De har tydeligvis sett det og snoket på meg igjen... OFF... Er så FLAU nå! Hahah Anonymkode: 43f5c...581 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2016 #60 Skrevet 10. november 2016 De som kommer opp øverst på listen, har det sammenheng med hvem som har snoket mest eller nå nylig? Anonymkode: 43f5c...581
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå