Gå til innhold

Facebook "personer du kanskje kjenner"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har etterhvert begynt å stusse veldig over forslagene som kommer opp på FB sine forlag over "personer du kanskje kjenner". Nå har jeg den siste måneden fått både fastlegen min, tannlegen min, advokaten min - og idag - skrekkdaten fra helvete som jeg ikke har hatt kontakt med på 13 år. Den siste ga meg en skikkelig støkk. Jeg lurer nesten på om jeg ser syner. 

Jeg har lurt på hvorfor slike forslag kommer opp. Jeg vet jeg sendte en sms til advokaten min, og rett etter det kom forslaget om å legge til vedkommende som venn på FB. FB må jo ha tilgang til både sms og mail, har jeg funnet ut. Ganske skremmende.

Flere som har opplevd liknende "forslag"?

Anonymkode: 5adcb...7d6

• Liker 2
Skrevet

Vet om en som har en eldre mann sitt tlf.nummer på mobilen + flere andre som ikke er på fb. Fb gav et forslag om ikke vedkommende ville invitere disse til å skaffe seg fb. Det var rett etter at h*nå hadde begynt å sjekke fb på mobilen sin. Jo, det er ganske creepy! Rett og slett overvåkning deluxe og mas fra fb. Er en av grunnene til at jeg ikke vil ha fb.  Fikk selv for noen år siden en mail fra fb, på vegne av en venninne av meg som ville jeg også skulle åpne en konto der. Spurte henne om dette da hun visste at jeg ikke liker fb, men i følge henne så hadde hun ikke gjort det, fb ordnet alt selv med hjelp fra mailadresser på hotmail en hennes.  Uff, fy.

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, wintergirl skrev:

Vet om en som har en eldre mann sitt tlf.nummer på mobilen + flere andre som ikke er på fb. Fb gav et forslag om ikke vedkommende ville invitere disse til å skaffe seg fb. Det var rett etter at h*nå hadde begynt å sjekke fb på mobilen sin. Jo, det er ganske creepy! Rett og slett overvåkning deluxe og mas fra fb. Er en av grunnene til at jeg ikke vil ha fb.  Fikk selv for noen år siden en mail fra fb, på vegne av en venninne av meg som ville jeg også skulle åpne en konto der. Spurte henne om dette da hun visste at jeg ikke liker fb, men i følge henne så hadde hun ikke gjort det, fb ordnet alt selv med hjelp fra mailadresser på hotmail en hennes.  Uff, fy.

Ja, ekkelt. Jeg har visst også "invitert" folk til å bruke messenger eller noe sånt, uten at jeg har gjort det. 

• Liker 2
Skrevet

Ja, er ekkelt. Mange folk man slettes ikke har lyst til å bli venn med på facebook. Ser at personer jeg tidligere har arbeidet med kommer opp i listen, vi har ingen felles venner. Eneste muligheten er at jeg har hatt telefonnummeret deres på tlfn, pga. jobb.

Anonymkode: 0e7c8...0fd

• Liker 3
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

og idag - skrekkdaten fra helvete som jeg ikke har hatt kontakt med på 13 år.

Hvorfor det tro? Kan han ha søkt deg opp? Hørte en gang at om man går på profilen til noen og "spionerer" så kommer man opp som venneforslag, men visste ikke om jeg skulle tro på det...

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, ekkelt. Jeg har visst også "invitert" folk til å bruke messenger eller noe sånt, uten at jeg har gjort det. 

At de har lov. Det er jo faktisk overtramp i andres private liv da. Jeg kjenner noen som ikke har Internett, og de har det bra og vel så det. De er rett og slett fri. Eneste er vel at nettbank er en fin ting, men ellers... Selv er jeg hektet på Internett og det er masse bra med det også, men innser vel at man hadde det utrolig godt før Internett tok helt av. Nå begynner det bare å bli enda mer creepy og de har alltid en "god grunn" til å overvåke. 

• Liker 2
Skrevet
8 minutter siden, Hapi skrev:

Hvorfor det tro? Kan han ha søkt deg opp? Hørte en gang at om man går på profilen til noen og "spionerer" så kommer man opp som venneforslag, men visste ikke om jeg skulle tro på det...

Jeg håper virkelig ikke det... Men jeg har i hvert fall ikke vedkommende på telefonlista. Ekkelt. Det er 13 år siden, og den siste jeg ville se igjen. Jeg får mer og mer lyst til å avvikle hele facebookprofilen, men man får jo bare deaktivert den, ikke slettet fullstendig.

Skrevet

Jeg har sluttet å få sånne etter at jeg slettet facebook-appen fra telefonen. Jeg har også veldig strenge innstillinger, så facebook har ikke lov til å hente noe slags informasjon uten at jeg har godkjent det, og jeg har ikke aktivert stedstjenester. Jeg har heller ikke lagt til telefonnummer. Jeg velger å tro at det hjelper, jeg har hvertfall ikke fått noen sånne sjokk i det siste.

Anonymkode: e790d...b29

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har sluttet å få sånne etter at jeg slettet facebook-appen fra telefonen. Jeg har også veldig strenge innstillinger, så facebook har ikke lov til å hente noe slags informasjon uten at jeg har godkjent det, og jeg har ikke aktivert stedstjenester. Jeg har heller ikke lagt til telefonnummer. Jeg velger å tro at det hjelper, jeg har hvertfall ikke fått noen sånne sjokk i det siste.

Anonymkode: e790d...b29

Det skal jeg begynne med også...

Skrevet
9 timer siden, Hapi skrev:

Det stemmer. 

Jeg har opplevd det selv, og venner av meg og. Dvs. mennesker de ikke har noen felles venner med, ikke har hatt kontakt med på sms, mail el.l. Eneste svaret er at de har sett på deg, og de blir da foreslått.

Med andre ord, "People you may know" inkluderer de du har sett på selv, de du har en del felles venner med, noen du har hatt epostkontakt med og ellers folk som har sett på profilen din. 

• Liker 3
Skrevet

Av og til føler jeg at det holder å tenke på personen/produktet så dukker det opp personen opp i forslag til venner eller det dukker opp en reklame om produktet. 

Vet at du kan få opp forslag med personen om denne har søkt på deg feks, så det kan være årsaken til at du får opp den ene og den andre. 

Skrevet

Jeg har fått opp folk som har snoket på meg som "people you may know". Det er folk jeg vet er nysgjerrige på meg av div grunner, men vi har ingen delt mail, mobilnummer og få/ingen felles venner. 

Siste som dukket opp der (fikk notification om jeg kjente vedkommende) er kjæresten til min eks, vi har ingen felles venner og har ingen kjennskap til hverandre. 

Anonymkode: 5565a...18c

Skrevet
På 31.10.2016 den 21.37, AnonymBruker skrev:

Jeg har fått opp folk som har snoket på meg som "people you may know". Det er folk jeg vet er nysgjerrige på meg av div grunner, men vi har ingen delt mail, mobilnummer og få/ingen felles venner. 

Siste som dukket opp der (fikk notification om jeg kjente vedkommende) er kjæresten til min eks, vi har ingen felles venner og har ingen kjennskap til hverandre. 

Anonymkode: 5565a...18c

Du var ikke tilfeldigvis i et forhold på facebook med denne eksen? Og hadde vedkommende som venn på facebook? I så fall er det jo ikke rart i det hele tatt. Facebook klarer jo fint å kalkulere seg frem til at denne kjæresten og du har/hadde en felles bekjent i eksen din.

Anonymkode: d0104...e26

• Liker 1
Skrevet

Jeg har lurt på dette selv, og jeg skjønner at de jeg har snoket på kommer opp og også de jeg har felles venner med, men noen ganger dukker det opp folk jeg ikke har noen felles venner med, ikke har snoket på og ikke har hatt annen kontakt med. Da regner jeg med at de må ha sett på min profil.

Visste ikke om det før jeg leste om det her, men da kommer jeg sikkert opp hos noen også. Da er det kanskje ikke alle jeg vil snoke så mye på, for da skjønner de vel at jeg har vært der.

Anonymkode: faf57...32d

Skrevet

Det går an å gjøre et eksperiment, to stykker fra forumet avtaler at den ene går på profilen til den andre og "stalker" den en del, og så kan man se om de dukker opp som venneforslag. Det forutsetter at man oppgir identitetene til hverandre selvsagt.

Anonymkode: 40915...bd5

• Liker 6
Skrevet

Det jeg synes er mest merkelig er folk man overhodet ikke kan ha noen relasjon til dukker opp som forlag. Til meg er det utrolig mange indiere (som bor i India!) som dukker opp som forslag. Jeg har aldri vært i India, jobber ikke i et internasjonalt selskap e.l. Hvor kommer disse fra??

Anonymkode: 8b560...eb8

• Liker 3
Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det går an å gjøre et eksperiment, to stykker fra forumet avtaler at den ene går på profilen til den andre og "stalker" den en del, og så kan man se om de dukker opp som venneforslag. Det forutsetter at man oppgir identitetene til hverandre selvsagt.

Anonymkode: 40915...bd5

Kan ikke noen her inne som ikke kjenner hverandre gjøre dette! 

Jeg er helt sikker på at det er folk man stalker som konmer opp i forslags-listen - men lurer på om de man stalker også får opp deg som ett forslag? Det er det jeg er redd for..

Ble veldig stressa her om dagen fordi det tydeligvis var noe nytt opplegg på Instagram, og jeg fikk opp omtrent alle de jeg har stalket eller sjekket ut på FB som et forslag!? Jeg har ikke koblet Instagram til FB en gang.

Anonymkode: c11c2...077

• Liker 2
Skrevet

Er dere sikker på at det dukker opp mennesker som snoker på profilen deres? For jeg har mange forslag fra mennesker som jeg aldri har kjent og som ikke har noen grunn til å sjekke profilen min via vennelister. Jeg har ikke bilde av meg selv eller noe. Er dere sikker på at de ikke blir foreslått om de for eks er registrert som boende på samme sted? Ser lissom ikke hvorfor tannleger skal søke dere opp

Anonymkode: 031ad...015

• Liker 1
Skrevet

Facebook er jo veldig smart, så syntes ikke det er så merkelig. Får opp blant annet en lærer jeg hadde når jeg gikk 1 året på VGS som venneforslag, selv om vi ikke har felles venner eller noe annet som binder oss sammen - helt til jeg kom på at vi sendte noen eposter i forbindelse med skolearbeid, men det er 15 år siden og jeg har ikke den epostadressen lenger. 

Anonymkode: d8a4c...ced

Skrevet
På ‎29‎.‎10‎.‎2016 den 1.26, Gjest Hapi skrev:

Det har jeg også forstått, at dersom en person søker en annen opp, så kommer vedkommende opp som venneforslag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...