Gå til innhold

Hvor mange kcal forbrenner du på en treningsøkt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Overskriften taler for seg selv, nysgjerrig på hvor mange kcal du pleier å forbrenne når du trener (du som da vet dette) :)

Anonymkode: a2810...065

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer helt an på intensitet og hva slags trening jeg driver med. I følge pulsklokken min (som sikkert ikke er pinlig nøyaktig) så forbrenner jeg f.eks. 800-900 kalorier på 1 t 20 min i fjellet (30 min opp, 50 min ned f.eks.), 500 kalorier på en time spinning, 300-400 kalorier på rett over en time styrke, osv. Trener jeg rolig kondisjon på ellipsemaskin forbrenner jeg i følge klokka ca 350 kalorier på en time. 

Skrevet

Spør egentlig fordi jeg har sett på displayet på tredemølla så har jeg gitt meg når det har stått ca 70-75 kcal. Og holdt på ca mellom 20-30 min da, avhengig av intensitet. Men det høres jo egentlig sykt lite ut. 

Ts

Skrevet

Kommer an på type trening, lengde og intensitet, men alt fra 300-950 kcal. 

70 kcal på 20-30 min kan ikke stemme med mindre du tusler i sakte tempo.

Skrevet (endret)
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spør egentlig fordi jeg har sett på displayet på tredemølla så har jeg gitt meg når det har stått ca 70-75 kcal. Og holdt på ca mellom 20-30 min da, avhengig av intensitet. Men det høres jo egentlig sykt lite ut. 

Ts

Jeg ville ikke stolt på tallene på en tredemølle, de er som regel helt feil. En pulsklokke vil være mer korrekt, da den faktisk måler pulsen din og tar med alder, vekt og høyde i beregningen. Likevel stoler jeg ikke helt på den, men den er i hvert fall mer korrekt enn tallene en tredemølle/ellipsemaskin serverer deg. 

Som Teriyaki sier; 70 kcal på 20-30 min er for lite med mindre du har gått sakte. 

Endret av drue
Skrevet

En skitur på 17-20km forbrenner like mye kalorier som en stillesittende dag på kontor. Så det å telle kalorier er i grunnen bare tøys, ta heller og vær sunn i matveien hver dag, kutt ut alt av søtt/søtsaker, vær ute på tur minst en halvtime hver dag eller en time. Da kan man om ikke anna ha en sunn kropp om ikke vekta er her helt på "rett side" :) 

• Liker 1
Skrevet
22 minutter siden, tdm900 skrev:

En skitur på 17-20km forbrenner like mye kalorier som en stillesittende dag på kontor. Så det å telle kalorier er i grunnen bare tøys, ta heller og vær sunn i matveien hver dag, kutt ut alt av søtt/søtsaker, vær ute på tur minst en halvtime hver dag eller en time. Da kan man om ikke anna ha en sunn kropp om ikke vekta er her helt på "rett side" :) 

Tuller du eller? Om du trener så er du jo ikke død resten av dagen. Du forbrenner både ekstra ved trening og vanlig dagsforbruk. Selvfølgelig vil en skitur på 17-20 km i helga være svært positivt. All aktivitet vil gi et romsligere matbudsjett og gjøre det lettere å gå ned i vekt. For de fleste. Det er bedre å gjøre litt av alt (mat, daglig aktivitet og treningsøkter) enn å bare fokusere på mat. 

Anonymkode: 4744b...852

• Liker 3
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts

Dette høres veldig lite ut, ja... Jeg forbrenner ca 600 kcal etter 50 min på tredemølla (ifølge den, da). Men som andre her har sagt, så er jo ikke de tallene 100 % sikre. 

Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts

Jeg ser mange på treningsenteret som trener i et så behagelig tempo at de kan ligge godt under 70kcal i halvtimen

Anonymkode: 9a0a6...3db

• Liker 1
Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser mange på treningsenteret som trener i et så behagelig tempo at de kan ligge godt under 70kcal i halvtimen

Anonymkode: 9a0a6...3db

Ok, kanskje jeg virkelig er nødt til å pushe meg hardere altså 😂

-

Men skal få brukt treningsklokke for å se om det gir et ganske annet svar. Men lurer liksom uansett litt på hva som anses som en grei treningsøkt kcal-messig da det er vanskelig å sammenlikne på noen annen måte føler jeg. Trener hver 2.-3. dag og er i annen vanlig aktivitet utenom. Mener det er veldig lurt mtp helsa å få opp pulsen skikkelig og ikke bare gå tusleturer, selv om det siste selvsagt er veldig mye bedre enn ingen ting.

Ts

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

-

Men skal få brukt treningsklokke for å se om det gir et ganske annet svar. Men lurer liksom uansett litt på hva som anses som en grei treningsøkt kcal-messig da det er vanskelig å sammenlikne på noen annen måte føler jeg. Trener hver 2.-3. dag og er i annen vanlig aktivitet utenom. Mener det er veldig lurt mtp helsa å få opp pulsen skikkelig og ikke bare gå tusleturer, selv om det siste selvsagt er veldig mye bedre enn ingen ting.

Ts

Hvor mye stigning og hvor mye speed bruker du på tredemølle? :) 

Selv forbrenner jeg 250-300 kalorier etter 30 minutter på tredemølle. Da med stigning på 2 og 2 min spurting på 12-14 i speed og 2 min "gåing" med speed på 7. 
Hvor mange kalorier man forbrenner i følge apparatet er ikke viktig, du bør heller trene til du føler at det er nok + litt til :) 

Anonymkode: e99e5...146

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

-

Ts

Det er individuelt hvor mange kalorier man forbrenner ved en økt, dette er avhengig av blant annet vekt. Jeg setter meg ikke mål for å treffe et visst antal kcal ved treningen. Jeg setter meg heller mål for hvilken tid jeg skal klare denne gangen, eller hvor tungt jeg løfter. Jeg kan ha løftet ganske tungt på en styrkeøkt på 1 time selv om jeg bare forbrenner 300-400 kalorier, økta er ikke dårlig fordi jeg ikke kvitta meg med 600 kalorier. 

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tuller du eller? Om du trener så er du jo ikke død resten av dagen. Du forbrenner både ekstra ved trening og vanlig dagsforbruk. Selvfølgelig vil en skitur på 17-20 km i helga være svært positivt. All aktivitet vil gi et romsligere matbudsjett og gjøre det lettere å gå ned i vekt. For de fleste. Det er bedre å gjøre litt av alt (mat, daglig aktivitet og treningsøkter) enn å bare fokusere på mat. 

Anonymkode: 4744b...852

Tuller ikke nei, vi stussa nettopp på det alle som gikk på et kurs, jeg gikk på for få år siden. Det handler om å være ute i aktivitet og hvor man da må fylle etter med mat og drikke for ikke å gå tom.

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mye stigning og hvor mye speed bruker du på tredemølle? :) 

Selv forbrenner jeg 250-300 kalorier etter 30 minutter på tredemølle. Da med stigning på 2 og 2 min spurting på 12-14 i speed og 2 min "gåing" med speed på 7. 
Hvor mange kalorier man forbrenner i følge apparatet er ikke viktig, du bør heller trene til du føler at det er nok + litt til :) 

Varierer veldig, noen ganger bytter jeg på å jogge i høyt tempo på 7 og å gå rolig, og noen ganger går jeg bare raskt hele økten. Merker ikke så mye forskjell på stigning pluss har hørt at det er bedre for knærne, så har alltid på minst 3. Er ikke akkurat i topp form nå og har plutselig fått litt å ta av også. 

3 timer siden, drue skrev:

Det er individuelt hvor mange kalorier man forbrenner ved en økt, dette er avhengig av blant annet vekt. Jeg setter meg ikke mål for å treffe et visst antal kcal ved treningen. Jeg setter meg heller mål for hvilken tid jeg skal klare denne gangen, eller hvor tungt jeg løfter. Jeg kan ha løftet ganske tungt på en styrkeøkt på 1 time selv om jeg bare forbrenner 300-400 kalorier, økta er ikke dårlig fordi jeg ikke kvitta meg med 600 kalorier. 

Ja såklart, men 300-400 er vel ikke så dårlig det heller, men er vel mest sammenliknbart når man sammenlikner samme type trening da (kondisjon i mitt tilfelle). Jeg har som nevnt litt å ta av også, pluss at jeg jo vil få bedre kondisjon, så bare tenkt at det å telle kalorier ble et mål ang treningen selv om jeg ikke teller kalorier ellers.

Når jeg trener må jeg liksom ha et eller annet mål til slutt, jeg, da, ellers klarer jeg ikke motivere meg. :P 

Ts 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Varierer veldig, noen ganger bytter jeg på å jogge i høyt tempo på 7 og å gå rolig, og noen ganger går jeg bare raskt hele økten. Merker ikke så mye forskjell på stigning pluss har hørt at det er bedre for knærne, så har alltid på minst 3. Er ikke akkurat i topp form nå og har plutselig fått litt å ta av også. 

Ja såklart, men 300-400 er vel ikke så dårlig det heller, men er vel mest sammenliknbart når man sammenlikner samme type trening da (kondisjon i mitt tilfelle). Jeg har som nevnt litt å ta av også, pluss at jeg jo vil få bedre kondisjon, så bare tenkt at det å telle kalorier ble et mål ang treningen selv om jeg ikke teller kalorier ellers.

Når jeg trener må jeg liksom ha et eller annet mål til slutt, jeg, da, ellers klarer jeg ikke motivere meg. :P 

Ts 

Jeg begynte med tredemølle for et halvt år siden og begynte med jogging på 7 or gåing på 3, med null stigning. Ble også fryktelig sliten av å løpe på 7, men senere fant jeg ut jeg rett og slett hadde altfor liten speed. Tydeligvis så kan man bli sliten dersom man beveger kroppen i "slowmotion" på tredemølle :) Ville forsøkt å øke speeden litt, da blir det faktisk lettere å løpe! En stigning på 2 eller mer er også lurt for det er mer naturtro dersom man skulle løpt utendørs. 

Skrevet

Det kommer jo an på intensitet og hvor lenge økten varer.

Skrevet

Husk at vekt og fysisk form også spiller inn her. 

Da jeg begynte å trene i våres var jeg utrent og overvektig. Ifølge beregningene til pulsklokka lå jeg på rundt 4-600 kalorier per økt på senteret (40-60 minutter). Var raskt oppe i makspuls bare jeg jogget på tredemølla. 

Nå er det derimot kun på de mest intense eller lange øktene at jeg når 400 kalorier. Har gått ned en del i vekt og det skal mer til før jeg når makspuls, i alle fall på gruppetimer hvor man kjører samme opplegg hver gang. Ligger som regel rundt 300 kalorier nå, men prøver å pushe meg litt mer for å få mer progresjon. 

Anonymkode: 34474...4df

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...