AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2016 #1 Skrevet 28. oktober 2016 Hei. Jeg ønsker litt veiledning på hvordan øke tallforståelse for barn mellom 1- 3 år. Skal lese/gjennomføre oppgaven selv- men litt tanker/refleksjoner fra barnehagefolk som kan veilede meg setter jeg stor pris på:) Anonymkode: 7485b...9e4
minister-mio Skrevet 28. oktober 2016 #2 Skrevet 28. oktober 2016 Jeg er barnehagelærer. Jeg hadde et opplegg om mønster da jeg hadde matteoppgave i praksis under utdannelsen. Det var ganske gøy, kanskje litt vanskelig å knytte konkret til tallforståelse men.. Er det barnehagelærerstudiet du går? Hva er oppgaven? 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2016 #3 Skrevet 28. oktober 2016 2 minutter siden, minister-mio skrev: Jeg er barnehagelærer. Jeg hadde et opplegg om mønster da jeg hadde matteoppgave i praksis under utdannelsen. Det var ganske gøy, kanskje litt vanskelig å knytte konkret til tallforståelse men.. Er det barnehagelærerstudiet du går? Hva er oppgaven? Ja, kjempegøy:) Didaktisk plan for å øke tallforståelse for barn mellom 1-3 år. Mrk: skal gjøre/lese og forberede meg godt-men de er velig "små" så derfor spør jeg om litt veiledning, det må jo være lov:) Anonymkode: 7485b...9e4
minister-mio Skrevet 28. oktober 2016 #4 Skrevet 28. oktober 2016 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ja, kjempegøy:) Didaktisk plan for å øke tallforståelse for barn mellom 1-3 år. Mrk: skal gjøre/lese og forberede meg godt-men de er velig "små" så derfor spør jeg om litt veiledning, det må jo være lov:) Anonymkode: 7485b...9e4 Setter du opp Hva, Hvordan, Hvorfor? For da kan du jo skrive sånn Hva: Lek med mønster. Hvordan: Lime geometriske figurer i forskjellige farger på lerret. Hvorfor: øke tallforståelse. Bare mer utfyllende da.
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2016 #5 Skrevet 28. oktober 2016 Akkurat nå, minister-mio skrev: Setter du opp Hva, Hvordan, Hvorfor? For da kan du jo skrive sånn Hva: Lek med mønster. Hvordan: Lime geometriske figurer i forskjellige farger på lerret. Hvorfor: øke tallforståelse. Bare mer utfyllende da. Absolutt et godt forslag, skal ta det til vurdering.:) Hva synes du om baking? er vel mer gunstig for eldre? liter, ds, antall.. Anonymkode: 7485b...9e4
minister-mio Skrevet 28. oktober 2016 #6 Skrevet 28. oktober 2016 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Absolutt et godt forslag, skal ta det til vurdering.:) Hva synes du om baking? er vel mer gunstig for eldre? liter, ds, antall.. Anonymkode: 7485b...9e4 Baking er en god idé, men jeg hadde ikke tatt med liter og desiliter og sånn, men volum og kjenne på tyngde f. eks. Da passer det bedre for de små 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2016 #7 Skrevet 28. oktober 2016 3 minutter siden, minister-mio skrev: Baking er en god idé, men jeg hadde ikke tatt med liter og desiliter og sånn, men volum og kjenne på tyngde f. eks. Da passer det bedre for de små God ide. D plan blir slik: Forutsetninger Barnas forutsetninger Mine forutsetninger Rammefaktorer Innhold Arbeidsmåter og metoder Egen rolle og oppgave Organisering av voksne og barn Forventninger Sted Materiell og utstyr Mål ( Egentlig vil jeg ha med evaluering i selve planen for senere bruk/ egen læring -men vet ikke om det blir faglig riktig i en didaktisk plan. ) Anonymkode: 7485b...9e4
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2016 #8 Skrevet 28. oktober 2016 Takk for svar Anonymkode: 7485b...9e4
minister-mio Skrevet 28. oktober 2016 #9 Skrevet 28. oktober 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: God ide. D plan blir slik: Forutsetninger Barnas forutsetninger Mine forutsetninger Rammefaktorer Innhold Arbeidsmåter og metoder Egen rolle og oppgave Organisering av voksne og barn Forventninger Sted Materiell og utstyr Mål ( Egentlig vil jeg ha med evaluering i selve planen for senere bruk/ egen læring -men vet ikke om det blir faglig riktig i en didaktisk plan. ) Anonymkode: 7485b...9e4 Du bør ha med evaluering. La det stå som et åpent felt i planen, det er kjempeviktig å evaluere didaktiske planer 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2016 #10 Skrevet 28. oktober 2016 5 minutter siden, minister-mio skrev: Du bør ha med evaluering. La det stå som et åpent felt i planen, det er kjempeviktig å evaluere didaktiske planer Flott! Takk for tips:) Anonymkode: 7485b...9e4
absinthia Skrevet 28. oktober 2016 #11 Skrevet 28. oktober 2016 (endret) Jeg jobber med de minste og velger å bruke garderobestunden, som varer rundt ti minutter hver dag, til å inneholde aktiviteter som både er språkfremmende, samtidig som vi får inn matematikk i tillegg til at vi også gjør dette i eventyrstund. Å øke tallforståelse hos barn i denne aldersgruppen, krever naturlig nok at man jobber med konkreter. De konkretene som vi alltid har med oss er svært godt egnet - jeg snakker selvfølgelig om kroppsdeler. Vi kan vise med fingre hvor mange år de er, vi kan telle hvor mange barn det er, vi viser med fingrene når vi forteller hvor mange bjørner som bodde i huset som Gullhår snek seg inn i og teller dem. ( Jeg bruker mye konkrete ting når jeg forteller eventyr, så jeg teller f.eks bjørnene., tallerknene, stolene og sengene) Såpass små barn er f.eks mer opptatt av å telle ting og har ofte enda ikke skjønt at de tallene vi sier er noe som knyttes opp mot antall gjenstander vi teller. Om du gir en toåring som har lært å telle til ti, tre ting og ber ham telle dem, er det svært sannsynlig at han teller rundt og rund, helt til han kommer til ti. Ber du ham hente tallerkener for å dekke på til familien, kan man regne med at han treffer ganske riktig antall, for da tenker han: en til mamma, en til pappa, en til Petter, en til Kari og en til meg. Ber du ham hente fem tallerkener, sliter han mer. Selv om en ikke helt har innsett at tallrekka er direkte knyttet til et gitt fysisk antall, er det fint å lære å si tallene i rekkefølge. Det viktige er at man starter med begynnelsen, dvs at det ikke trenger å inneholde noen konkret telling med tall. Rim, regler og bevegelsesleker, kan være en fin måte å introdusere det som er grunnlaget bak. Å drive på med fingerrim og tårim med en ettåring, er med på å utvikle det som skal videreutvikles til tallforståelse,fordi vi gir hver tå eller finger egne navn og teller alle. Å si "en, to, tre før vi kaster en ball", telle "en to, en to, en støvel og en sko", mens vi går på tur er ting som er med på å vise barnet inn i denne verdenen. Det viktigste er: få det inn i hverdagen og la det bli en naturlig del. Jeg tror nok at om de fleste som jobber på småbarnsavdeling, tenker seg om, ser de at de jobber med matematikk gjennom hele dagen. Om de tenker litt til, kan de bruke flere anledninger og gjøre litt mer ut av dem i dagligdagse situasjoner. Endret 28. oktober 2016 av absinthia 2
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2016 #12 Skrevet 28. oktober 2016 7 minutter siden, absinthia skrev: Jeg jobber med de minste og velger å bruke garderobestunden, som varer rundt ti minutter hver dag, til å inneholde aktiviteter som både er språkfremmende, samtidig som vi får inn matematikk i tillegg til at vi også gjør dette i eventyrstund. Å øke tallforståelse hos barn i denne aldersgruppen, krever naturlig nok at man jobber med konkreter. De konkretene som vi alltid har med oss er svært godt egnet - jeg snakker selvfølgelig om kroppsdeler. Vi kan vise med fingre hvor mange år de er, vi kan telle hvor mange barn det er, vi viser med fingrene når vi forteller hvor mange bjørner som bodde i huset som Gullhår snek seg inn i og teller dem. ( Jeg bruker mye konkrete ting når jeg forteller eventyr, så jeg teller f.eks bjørnene., tallerknene, stolene og sengene) Såpass små barn er f.eks mer opptatt av å telle ting og har ofte enda ikke skjønt at de tallene vi sier er noe som knyttes opp mot antall gjenstander vi teller. Om du gir en toåring som har lært å telle til ti, tre ting og ber ham telle dem, er det svært sannsynlig at han teller rundt og rund, helt til han kommer til ti. Ber du ham hente tallerkener for å dekke på til familien, kan man regne med at han treffer ganske riktig antall, for da tenker han: en til mamma, en til pappa, en til Petter, en til Kari og en til meg. Ber du ham hente fem tallerkener, sliter han mer. Selv om en ikke helt har innsett at tallrekka er direkte knyttet til et gitt fysisk antall, er det fint å lære å si tallene i rekkefølge. Det viktige er at man starter med begynnelsen, dvs at det ikke trenger å inneholde noen konkret telling med tall. Rim, regler og bevegelsesleker, kan være en fin måte å introdusere det som er grunnlaget bak. Å drive på med fingerrim og tårim med en ettåring, er med på å utvikle det som skal videreutvikles til tallforståelse,fordi vi gir hver tå eller finger egne navn og teller alle. Å si "en, to, tre før vi kaster en ball", telle "en to, en to, en støvel og en sko", mens vi går på tur er ting som er med på å vise barnet inn i denne verdenen. Det viktigste er: få det inn i hverdagen og la det bli en naturlig del. Jeg tror nok at om de fleste som jobber på småbarnsavdeling, tenker seg om, ser de at de jobber med matematikk gjennom hele dagen. Om de tenker litt til, kan de bruke flere anledninger og gjøre litt mer ut av dem i dagligdagse situasjoner. Enig med deg, det er SÅ viktig. Mye "enklere" med bevisst fokus- enn å gjøre alt på en dag i form av en oppgave. Tusen hjertelig takk for svar til begge 2- setter pris på det Anonymkode: 7485b...9e4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå