Gå til innhold

Vanne juletre?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Mettan ikke innlogga

Trenger juletreet å vannes? Klarer virkelig stammen å ta opp vann når røttene er saget av?

Har aldri vært vant til det hjemme fra og det drysset selvfølgelig litt, men det har det også gjort da min forrige samboer og jeg vannet...

Har for øvrig tenkt på furu i år, det drysser jo mindre enn gran uansett...

Dette spm virker kanskje dumt, men lurer virkelig...

Ønsker dere alle en fin førjuls- og juletid! (Som ikke trenger å begynne riktig ennå da, da blir en jo bare lei når jula kommer!)

Mettan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi vanner alltid juletreet, men man må passe på å gjøre det jevnlig (vi har en juetrefot hvor man kan binde fast en flaske med vann opp-ned, så da vanner det seg selv).

Det er også viktig å ikke gi det sjokk med å ta det rett inn i en varm stue rett fra kulden ute. Det har godt av å tempereres i en gang eller et annet kjølig sted først.

Du kan jo si det samme om blomsterbuketter. De har ikke røtter, men vannes må den likevel.

Men når du skal ha furu så blir jo ikke dryss noe særlig problem for deg uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vann juletreet, kanskje du til og med får knopper på det :ler: (Foreldrene mine pleier faktisk å få det..)

Tipset til Elle Melle om vannflaska fungerer på de fleste juletrefoter, bruk en 1 1/2 l flaske, og pass på at det ikke blir tomt, da drysser det fort :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk høre fra en gammel dame at det skulle være bra å gi juletreet sitronbrus :roll:

Og våres juletre pleier å drysse veldig mye. Så i år har jeg tenkt å finne ut om det funker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du tar inn juletreet for å aklimatisere det, så sager du samtidig av de nederste fem cm. Da vil treet igjen bli i stand til å ta opp vann, fordi du da kommer inn til "friskt" tre. Når du etterpå setter treet i en bøtte med vann, kan du gjerne bruke lunkent vann, da åpner treet "porene" sine, og det trekker til seg mere vann. Og så, når du har satt det i foten, bruk gjerne vann blandet med sitronbrus, eller putt oppi noen sukkerbiter, det fungerer i denne heimen ihvertfall!! :Nikke:

Lykke til med et dryssfritt juletre! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Jeg fikk høre fra en gammel dame at det skulle være bra å gi juletreet sitronbrus :roll:  

Og våres juletre pleier å drysse veldig mye.  Så i år har jeg tenkt å finne ut om det funker!

Husker fra jeg var liten at juletreet hjemme fikk sitron brus av far. Eller blandavann som han kaldte det :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trenger juletreet å vannes? Klarer virkelig stammen å ta opp vann når røttene er saget av?

Absolutt. Vi pleier å vann det hver/annenhver dag, og da er det som oftest nesten tomt for vann! Så 'drikker' gjør det ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...