AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2016 #1 Skrevet 28. oktober 2016 Jeg har medisinsk praksis nå på et sykehjem med spesielle pasientgrupper (vil ikke si hva). Vi har lokaler i et sykehus med en del utstyr som ikke er vanlig å ha på vanlige sykehjemsavdelinger. Tidligere studenter har klaget veldig mye over at de har blitt brukt som arbeidskraft her og det kan jeg forstå. Jeg vil få med meg alt av prosedyrer, men jeg har fått beskjed om at jeg skal følge to pasienter gjennom hele praksisen. Problemet blir jo da at det blir de samme prosedyrene hver gang og at mesteparten av dagen går til mat, forflytning og stell. Dette var noe vi hadde i førsteklasse og inngår ikke i kompetansemålene for 3 studieår. Kan jeg nekte å gjøre dette? Det må da være bedre at jeg følger etter sykepleierne som skal gjøre medisinske prosedyrer og lærer meg disse, samt gjør disse når det er tid for det- at jeg heller fungerer som en egen funksjon på avdelingen. Jeg forstår at jeg bør ha faste pasienter når jeg skal lage behandlingsplaner, men når jeg er ferdig med dette og ser gangen i hva pasientene gjør i løpet av en dag er det vel bedre å fokusere på det jeg faktisk skal ha? Man finner feks. ikke lærerstudenter som deler ut frukt og fungerer som melkeansvarlige under deres praksis? Jeg synes ikke det er frekt av meg å ikke ville ta del i morgenstellet og mat-rutinene hver eneste dag. Jeg er jo her for å lære, ikke for å bli utnyttet. Jeg går dessuten 3 året så jeg er jo nødt til å suge til meg alt mulig av kunnskap. Om det er noe som ikke gjøres her på avdelingen som jeg bør kunne så burde jeg vel få lov til å bruke tid på å lese meg opp på det, samt stille spørsmål angående det til erfarne sykepleiere eller leger (det er ingen leger på avdelingen til vanlig!) fremfor å dele ut mat? Praksis er til for å lære. Man lærer alltid, men det er kompetansemålene som er i fokus. Jeg synes det er teit at sykepleierne som har ansvar for oss i praksis ikke får betalt, men heller bruker oss som avlastere. Det er utnytting. Etter en svært dårlig sykehjemspraksis så hater jeg også virkelig sykehjem som pesten. Anonymkode: 58b72...f38
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2016 #2 Skrevet 28. oktober 2016 Er det noen som har erfaringer og/eller råd til hva jeg kan gjøre? Anonymkode: 58b72...f38
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2016 #3 Skrevet 28. oktober 2016 Snakk med internveileder:) Anonymkode: f6dbf...903
reiseglad Skrevet 28. oktober 2016 #4 Skrevet 28. oktober 2016 Det er viktig at du på oppstartsamtalen med veilederen din klargjør hva som er kompetansemålene for praksisen. Hvis målene er at du skal ha overordnet ansvar, gruppelederfunksjon, planlegge aktivitet og drift for flere pasienter samtidig, ansvar for medisin og dosetter kanskje, pleieplan osv, da kan du neppe nå målene med bare å følge disse to pasientene. På 3. året skal du forberede deg på administrativt ansvar, overordnet ansvar, veiledning, planlegging og drift, og da er det viktig at du får øve deg på disse tingene. Du kommer til å lage dårlig stemning om du "nekter å gjøre det du blir satt til", og også om du bruker praksistida til å "lese deg opp". Lesinga bør du gjøre hjemme. Foreslå heller når du kommer på jobb på mandag at: denne uka skal jeg ha fokus på ...(fyll inn).... for å ha mulighet til å nå praksismålene. På denne måten viser du planmessig interesse for faget, og du viser at du selv tar ansvar for egen læring. 4
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2016 #5 Skrevet 28. oktober 2016 Jeg syns du skal ta det opp både med veilederen din i praksis og kontaktlærer på høyskolen. Dersom du syns det er ubehagelig å ta det med praksisplassen på egenhånd kontakter du lærer først. Du må selvfølgelig få mulighet til å lære det du skal, samtidig viser du dårlig holdning ved f.eks å nekte å gå i morgenstell, så ikke gjør det. Studenter skal ikke utnyttes, men det å følge opp studenter er såpass tidkrevende at det betyr at studenten må bidra i noen grad for å få de til å gå rundt. Anonymkode: d0ad1...1af 2
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2016 #6 Skrevet 29. oktober 2016 Morgenstell og mating er jo en av sykepleiernes oppgaver, så hvorfor i all verden skal du nekte å være med på dette ? Selvfølgelig må du få mulighet til å lære det du skal i denne praksisperioden også, men det fritar deg da absolutt ikke fra å delta på andre sykepleier-oppgaver. Dersom du føler at du ikke lærer det du skal på praksisstedet bør du ta dette opp med veileder. Anonymkode: 2a979...713 5
Scapa Skrevet 29. oktober 2016 #7 Skrevet 29. oktober 2016 10 timer siden, reiseglad skrev: Det er viktig at du på oppstartsamtalen med veilederen din klargjør hva som er kompetansemålene for praksisen. Hvis målene er at du skal ha overordnet ansvar, gruppelederfunksjon, planlegge aktivitet og drift for flere pasienter samtidig, ansvar for medisin og dosetter kanskje, pleieplan osv, da kan du neppe nå målene med bare å følge disse to pasientene. På 3. året skal du forberede deg på administrativt ansvar, overordnet ansvar, veiledning, planlegging og drift, og da er det viktig at du får øve deg på disse tingene. Du kommer til å lage dårlig stemning om du "nekter å gjøre det du blir satt til", og også om du bruker praksistida til å "lese deg opp". Lesinga bør du gjøre hjemme. Foreslå heller når du kommer på jobb på mandag at: denne uka skal jeg ha fokus på ...(fyll inn).... for å ha mulighet til å nå praksismålene. På denne måten viser du planmessig interesse for faget, og du viser at du selv tar ansvar for egen læring. DETTE er måten å gjøre det på! Legg fokus på det som står i kompetansemålene - hvilke oppgaver må du delta i /utføre for å oppnå det du skal lære? Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2016 #8 Skrevet 30. oktober 2016 Takk for gode råd! Jeg synes det er leit å skulle gå i gang med tredje året og ha enda mer stell enn det jeg hadde på sykehjem til og med. Der hadde jeg jo 2-5 pasienter hver dag, men de krevde ikke like mye stell utover morgenstellet. Jeg er redd for at de kommer til å argumentere mot meg ved å si at jeg får være med på de prosedyrene jeg rekker (er jo i stell og mat ellers) eller at de sier at de kommer med noen andre begrunnelser som jeg ikke kan forsvare meg mot sånn som at jeg får være med på det som er av medisinske prosedyrer (om det er lite ol). Er også redd for at de kommer til å si at jeg må være med på ting på toppen av alt det jeg allerede gjør. Har vært alene på avdelingen allerede andre uken (kurs,akutt sykdom hos ansatt og en som måtte bistå på naboavdelingen). Er utslitt og utrolig frustrert allerede. Er redd for at jeg ikke kommer til å klare å argumentere i mot eller si fra uten å skjelle ut kontaktsykepleier. Anonymkode: 58b72...f38
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2016 #9 Skrevet 31. oktober 2016 Hvorfor har du ikke den praksisen det er krav om? Uansett hvor spesielt et sykehjem er vil du aldri få fullgod medisinsk praksis der! Anonymkode: c0b94...e2c 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2016 #10 Skrevet 1. november 2016 På Monday, October 31, 2016 den 4.54, AnonymBruker skrev: Hvorfor har du ikfåtten praksisen det er krav om? Uansett hvor spesielt et syke hjem er vil du aldri få fullgod medisinsk praksis der! Anonymkode: c0b94...e2c Det er tydeligvis for få praksisplasser i forhold til antall studenter. Stedet har så vidt meg bekjent dått klager på swg ved hver prakais. Høgskolen får også det. Allikevel så skjer det ingenting. Jeg har nrwte #neaten lyst til å slutte på trass selv om jeg snart er ferdig utdannet. Tenk på pasientsikkerheten. Jrg gremmes virkelig. Jeg vil ikke ta del i et så pilråttent system Anonymkode: 58b72...f38
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå