AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2016 #1 Skrevet 28. oktober 2016 Hei. En kollega ringte meg i dag og lurte på om jeg kunne ta vakten hennes i morgen. Det sa jeg ja til. Hun har fast stilling og jeg er bare ekstra. Må hun ta en vakt for meg da, eller kan jeg bare bare ta hennes vakt? Hun sa jeg skulle si ifra når jeg hadde en dag som hun kunne ta for meg. Alt ble bare litt uklart, og jeg innså at jeg helst ikke vil gi fra meg noen vakter. Har så lite fra før av. Spørsmålet er altså om jeg kan ta vakten til en som har fast stilling, uten at hun tar en vakt fra meg. Anonymkode: 88b43...f31
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2016 #2 Skrevet 28. oktober 2016 Vet noen gjør sånn at du tar vakten hun får fastlønn som vanlig og betaler deg for vakten. Anonymkode: aae5c...ab7
Tibbie Skrevet 28. oktober 2016 #3 Skrevet 28. oktober 2016 Jeg har nylig tatt en vakt fra en som har en fast prosentstilling i min ekstrajobb. Hun forventet at jeg ikke skulle skive timer på det, sånn at hun fikk lønna og kunne betale meg ut. Dette funket ikke for meg, så jeg klagde til ledelsen. Dette kan jo være en fungerende løsning for noen. Men jeg skjønner godt at du ikke vil gi bort vakta di, og det kan nok ikke kollegaen din forvente heller. Det er din kollega og/eller dens arbeidsgivers oppgave å nøste opp i det. Du skal ikke måtte "betale" for det
Gjest Timaras Skrevet 28. oktober 2016 #4 Skrevet 28. oktober 2016 (endret) 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei. En kollega ringte meg i dag og lurte på om jeg kunne ta vakten hennes i morgen. Det sa jeg ja til. Hun har fast stilling og jeg er bare ekstra. Må hun ta en vakt for meg da, eller kan jeg bare bare ta hennes vakt? Hun sa jeg skulle si ifra når jeg hadde en dag som hun kunne ta for meg. Alt ble bare litt uklart, og jeg innså at jeg helst ikke vil gi fra meg noen vakter. Har så lite fra før av. Spørsmålet er altså om jeg kan ta vakten til en som har fast stilling, uten at hun tar en vakt fra meg. Anonymkode: 88b43...f31 Det beste er og bytte likt. Men du får høre med vedkommende.hva dere skal gjøre.😊 Endret 29. oktober 2016 av Jaikkesant
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2016 #5 Skrevet 28. oktober 2016 Takk for svar folkens. Men da kan hun altså ikke kreve at hun skal ha en vakt fra meg? Anonymkode: 88b43...f31
Glitnir Skrevet 28. oktober 2016 #6 Skrevet 28. oktober 2016 Det er jo i utgangspunktet opp til arbeidsgiver å bestemme om de godtar bytter og hvordan det i så fall løses økomisk. Dersom de sier at det er opp til dere selv må dere bare bli enige. 1
Gjest Timaras Skrevet 29. oktober 2016 #7 Skrevet 29. oktober 2016 (endret) 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar folkens. Men da kan hun altså ikke kreve at hun skal ha en vakt fra meg? Anonymkode: 88b43...f31 Nei det kan hun ikke Der er det arbeidsgiver som kan ha et ord med i laget. Regner med du skriver timer. Endret 29. oktober 2016 av Jaikkesant
Gjest noe tilfeldig Skrevet 29. oktober 2016 #8 Skrevet 29. oktober 2016 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar folkens. Men da kan hun altså ikke kreve at hun skal ha en vakt fra meg? Anonymkode: 88b43...f31 Du burde ringe den det er snakk om og forklare at du tok det som en selvfølge at du ville få betalt for vakta enten av henne direkte eller arbeidsgiver. Si at du har såpass få vakte som det er at du ikke har lyst til å gi fra deg noen, så kanskje hun heller vil bytte vakta med noen hun kan jobbe igjen en dag for, fremfor å miste lønna for denne vakta. Hun kan ikke kreve å få en vakt men hun kan velge om hun vil bytte med noen som er villig til å gjøre det for henne.
Kvalitet Skrevet 29. oktober 2016 #9 Skrevet 29. oktober 2016 Selv om du er ekstrahjelp ligger du inne i vaktsystemet.. Litt avhengig av hvor stor bedriften er og hvilket datasystem de bruker , antar jeg at det er en enkel sak for leder å registrere et vaktbytte. Da får du med deg evt kvelds/helgetillegg hvis du skulle hatt det. Et tips til neste gang noen spør om du vil ta vakten deres, må du si med en gang at du ønsker den ekstra og ikke som et bytte. Det er en vanlig sjargong å spør en kollega om vedkommende kan "ta vakta", implisitt i dette spørsmålet ligger en forståelse om at det er et bytte av vakt. Det er imidlertid ikke lett å skjønne om du er ny :-) 3
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2016 #10 Skrevet 29. oktober 2016 Det som er mest fair og ordentlig er at dere bytter vakter slik at hun får ta en vakt fra deg. Jeg forstår fryktelig godt situasjonen din, da jeg er vikar selv. Har svært få vakter selv. Men i slike situasjoner bytter man. Det har å gjøre med at vi ikke er de fast ansatte. Det er de som er fast ansatte som har rettigheter på å jobbe x antall timer, og selv om de sikkert har nok arbeid til at de lett kan få til å jobbe overtid, så synes jeg man må respektere deres plass også. Dessverre. Anonymkode: 34c2a...11e
Gjest Magnifiq Skrevet 29. oktober 2016 #11 Skrevet 29. oktober 2016 Hun har jo spurt om bytte, i og med at hun ba deg si i fra når hun skal jobbe for deg.
mintgrønn Skrevet 29. oktober 2016 #12 Skrevet 29. oktober 2016 Da dere bytta avtalte dere jo at du skulle si ifra når du hadde ledig en vakt for henne, ergo , dere skulle bytte en vakt. At du nå i etterkant finner ut at du ikke vil gi en vakt tilbake syns jeg ikke er rettferdig. 8
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2016 #13 Skrevet 29. oktober 2016 Jeg skjønner at du innerst inne ønsker å tjene mest mulig, men hva er egentlig problemet med å bytte vakt? Slik jeg ser det så tjerner du jo ikke noe mindre på å vise litt velvilje, du får jo penger for vakten du tar for henne i stedet for den du har selv (som er den hun tar for deg), så du vil jo tjene nøyaktig det samme. Anonymkode: 3651d...606 1
blonden Skrevet 29. oktober 2016 #14 Skrevet 29. oktober 2016 1 time siden, mintgrønn skrev: Da dere bytta avtalte dere jo at du skulle si ifra når du hadde ledig en vakt for henne, ergo , dere skulle bytte en vakt. At du nå i etterkant finner ut at du ikke vil gi en vakt tilbake syns jeg ikke er rettferdig. Enig, dette avklarer dere ved bytte. Du kunne ha forutsatt at du kun tar vakten hvis du slipper å bytte en annen vakt, med den begrunnelse at det å ta vakten er et gode for henne og til ulempe for deg (du må endre planer) og dersom dere kun bytter vakt så er det kun til ulempe for deg og du får ikke noe tilbake. Men nå må du nesten holde deg til avtalen og bytte vakt.
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2016 #15 Skrevet 29. oktober 2016 Hos oss er det slikt at bytter en fast med en ekstrahjelp skal byttet først å fremst godkjennes av meg, arbeidsgiver. Sen får den faste enten bruke ferie eller få trekk i lønn. Ekstrahjelpen skal tjene på et bytte og på at den stiller opp. I vår bransje er det ikke flust av ekstravakter at få så synes ikke det er riktig at ekstrahjelpen ikke kommer best utav situasjonen. Bytter 2 fast ansatte går byttet bare opp i opp. Anonymkode: 5c84d...489 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2016 #16 Skrevet 29. oktober 2016 På 28.10.2016 den 22.08, AnonymBruker skrev: Hei. En kollega ringte meg i dag og lurte på om jeg kunne ta vakten hennes i morgen. Det sa jeg ja til. Hun har fast stilling og jeg er bare ekstra. Må hun ta en vakt for meg da, eller kan jeg bare bare ta hennes vakt? Hun sa jeg skulle si ifra når jeg hadde en dag som hun kunne ta for meg. Alt ble bare litt uklart, og jeg innså at jeg helst ikke vil gi fra meg noen vakter. Har så lite fra før av. Spørsmålet er altså om jeg kan ta vakten til en som har fast stilling, uten at hun tar en vakt fra meg. Anonymkode: 88b43...f31 Det er forskjell på å ta vakten til en kollega, og bytte vakt. Be leder sette opp den vakten som en ekstravakt på deg, også får denne kollegaen din ta en annen ekstravakt (som ikke er din), avspasere eller ta en feriedag. Anonymkode: f1111...531
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå