Gå til innhold

Eggekoker, jo flere egg, jo mindre vann?!0

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som kan forklare logikken? Eller er det en feil i veiledningen?

Anonymkode: be380...6de

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det må nå være feil ja. Jeg har ihvertfall mer vann jo mer egg i min, og det funker som det skal😊

Skrevet

Hvis du fyller en eggekoker med egg så blir det naturligvis mindre plass til vann.

• Liker 5
Skrevet

Det er fordi flere egg = produserer mer varme = mindre vann.

Så det er helt riktig med mindre vann jo flere egg. Når det er mange egg er det jo såvidt det skal vann oppi der. 

• Liker 1
Skrevet

Har også lurt på hvorrfor det er sånn!
Men det er jo sånn, hvis man bruker det målebegeret så er streken for "ett egg" øverst og så går det nedover. Skjønner heller ikke logikken.

Anonymkode: e21cf...e86

Skrevet (endret)
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen som kan forklare logikken? Eller er det en feil i veiledningen?

Det er ikke mengden vann som koker eggene, men vannet som dekker eggenes overflate. Med flere vann i kokeren trengs det mindre vann i kokeren for å dekke eggenes overflate, og eggene er allikevel dekket av vann. Så varmetransporten skjer uansett mhp termodynamikkens lover uavhengig av mye eller lite vann.

I tillegg er har vannet en sterk  dipol binding i væskeform, det kreves mye energi for å bryte denne bindingen mellom molekylene og derav det høye kokepunktet. Derfor fungerer også vann som en god varmebærer og kokemedie selv med mindre mengde vann.

Endret av Onar
  • Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, MajorasMaske skrev:

Hvis du fyller en eggekoker med egg så blir det naturligvis mindre plass til vann.

Nettopp

Samme med koking av egg i kasserolle:

Jo flere egg man putter oppi kasserollen, jo mindre vann må det til for å dekke eggene med vann

Anonymkode: 47f14...14f

Skrevet (endret)

Dette har jeg også lurt på . Man dekker jo ikke eggene med vann i en eggkoker , så det er jo fint plass til mer vann , men likevel skal man ha mindre vann . 

Grunnen til at jeg lurer er at jeg ikke vet om jeg skal ha mer eller mindre vann i eggkokeren hvis jeg vil ha noe mellom medium kokt og hardkokt ? 

Endret av Sisti
Skrevet
8 timer siden, Sisti skrev:

Dette har jeg også lurt på . Man dekker jo ikke eggene med vann i en eggkoker , så det er jo fint plass til mer vann , men likevel skal man ha mindre vann . 

Grunnen til at jeg lurer er at jeg ikke vet om jeg skal ha mer eller mindre vann i eggkokeren hvis jeg vil ha noe mellom medium kokt og hardkokt ? 

Min gamle eggkoker koker med damp. Prinsippet er at når alt vannet er kokt bort/fordampet skal eggene være ferdige. Dvs. at mer vann = lengre koketid = hardere kokt egg. Samtidig er det sånn, at om det er mange egg i eggkokeren blir det et mindre tomrom som skal fylles med damp, mens om det er få egg trengs det mer damp/vann for at eggene skal få tilfredsstillende kontakt med den varme dampen. 

Anonymkode: d5172...750

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Min gamle eggkoker koker med damp. Prinsippet er at når alt vannet er kokt bort/fordampet skal eggene være ferdige. Dvs. at mer vann = lengre koketid = hardere kokt egg. Samtidig er det sånn, at om det er mange egg i eggkokeren blir det et mindre tomrom som skal fylles med damp, mens om det er få egg trengs det mer damp/vann for at eggene skal få tilfredsstillende kontakt med den varme dampen. 

Takk for glimrende forklaring ! 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Endelig en forklaring som gav mening! Takk!

Hilsen TS :)

Skrevet
1 time siden, Sisti skrev:

Takk for glimrende forklaring ! 

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Endelig en forklaring som gav mening! Takk!

Hilsen TS :)

Bare hyggelig! :) Nå skal jeg jo ikke sverge på at alle andre eggkokere fungerer på samme måten. Min er gammel og av enkleste mulige konstruksjon, med varmeplate, eggholder og lokk. Varmeplata har en termostat som utløser et svare leven når vannet er kokt bort og temperaturen i varmeplata øker. Deretter må jeg trekke ut støpselet før jeg mister hørselen. Ingen fancy nymotens brytere eller automatikk her, nei. :fnise:  Alt reguleres av mengden vann jeg bruker. Men jeg vil tro at eggkokere som bruker forskjellig vannmengde etter hardhet og antall egg fungerer etter det samme grunnprinsippet, selv om de nyere kanskje er avanserte nok til å ha av/på-bryter, eller kanskje til og med (gisp!) termostatbryter (!).

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Bare hyggelig! :) Nå skal jeg jo ikke sverge på at alle andre eggkokere fungerer på samme måten. Min er gammel og av enkleste mulige konstruksjon, med varmeplate, eggholder og lokk. Varmeplata har en termostat som utløser et svare leven når vannet er kokt bort og temperaturen i varmeplata øker. Deretter må jeg trekke ut støpselet før jeg mister hørselen. Ingen fancy nymotens brytere eller automatikk her, nei. :fnise:  Alt reguleres av mengden vann jeg bruker. Men jeg vil tro at eggkokere som bruker forskjellig vannmengde etter hardhet og antall egg fungerer etter det samme grunnprinsippet, selv om de nyere kanskje er avanserte nok til å ha av/på-bryter, eller kanskje til og med (gisp!) termostatbryter (!).

Vår eggkoker er to år , den har av/på bryter men der stopper det opp for det avanserte - funker ellers likt som din. Bråker som bare juling og jeg blir skremt hver gang. :ler:

Skrevet
5 minutter siden, Sisti skrev:

Vår eggkoker er to år , den har av/på bryter men der stopper det opp for det avanserte - funker ellers likt som din. Bråker som bare juling og jeg blir skremt hver gang. :ler:

Vi passet en gang en hund. Når eggene var ferdige hoppet han nesten opp på benken for å komme frem til vinduet eggkokeren sto foran, for han var overbevist om at det var noe skummelt ute på gårdsplassen som måtte jages bort. Så da gjaldt det å trekke ut støpselet før jeg mistet hørselen, trekke hunden ned fra benken, få roet hunden før jeg mistet hørselen, få eggene bort under springen for å stoppe kokingen ... Good times. :P Jeg trodde liksom poenget med eggkoker skulle være å gjøre ting enklere:fnise:

Skrevet

Noen brukte sånn eggkoker på jobben for en stund siden. Mitt kontor var rett ved kjøkkenet. Kan tro jeg hoppet himmelhøyt når de eggene var ferdige. "Brann???!!!" Var liksom det som fløy gjennom mitt hode. 

Anonymkode: 0df5f...0d7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...