AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2016 #1 Skrevet 28. oktober 2016 Jeg har 3 barn, de to eldste er sent i tenårene og jeg har ei på snart 3. De to eldste hadde aldri noe trassalder (2 gutter), men minsta går meg snart på nervene. Jeg blir så sliten! Hun hører ikke når jeg snakker til henne, sier hun bil ha ditt eller datt til f.eks kveldsmat, også spiser hun ikke noe. Sier da at hun skal ha noe annet (noe jeg prøver å unngå med mindre hun ikke har spist så mye de siste dagene). Hun blir sint og kaster ting, når hun blir skikkelig sint kan hun slå. Hun er en liten dramaqueen og jeg blir helt fra meg! Jeg gjør jo akkurat det samme med henne som med de to eldste, men de er så forskjellige. Kan dere som har eller har hatt barn i trassalder fortelle litt om hvordan perioden var for dere? Er dette "normalt"?. Når går det over? Hun utvikler seg helt normalt, er ikke hyperaktiv ol. Hjelp! Anonymkode: 46d87...cd6
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2016 #2 Skrevet 28. oktober 2016 Barn, som voksne, har personlighet. Yngstemann er ulik de to eldste, og da må du tilpasse oppdragelsen etter henne (hun kommer nemlig ikke til å justere seg etter deg). Barn trenger mye og positiv oppmerksomhet. Så velg deg 1-2 kamper (jeg ville valgt at hun er voldelig og utagerende) og gi aldri etter på dem. Men - siden barnet trenger positiv oppmerksomhet så betyr det at du mest trolig må rose henne for ting storebror ville fått kjeft for. Uansett hva du gjør: ikke la mat bli et våpen. Det er, om praktisk, godt mulig å avtale at dere annenhver dag spiser nugatti (eller joghurt, eller cornflakes, eller hva nå enn slags søtmat hun liker) og så etter noen uker hver onsdag og lørdag, og så bare onsdag etc. Unngå for all del å bare gi henne søtmat om hun ikke spiser. Den galeien vil du ikke ned. For hun ser den linken... da er det bedre om hun spiser det hver dag. Anonymkode: ea704...613 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2016 #3 Skrevet 28. oktober 2016 Nå er barn veldig forskjellige og noen barn reagerer veldig ulikt på væremåtene til foreldrene. Eksempel er at barnet mitt er redd for å si ifra når noe gjør ondt til moren, fordi moren bagatelliserer alt og blir ofte litt sint, så da trasser barnet mindre med henne. Jeg er den tolmodige far til barnet som barnet kan få utløp for sin trass. Jeg aksepterer ikke at barnet er stygg eller slem eller fysisk slår meg eller noen andre, men er veldig tolmodig og god med barnet hele tiden. Dette er helt naturlig. Det er vel ikke til å stikke under en stol at barnet ikke lenger vil overnatte hos moren. Noen barn har mindre trass pga de reagerer annerledes på din oppdragelse og utstråling. Noen barn trenger bare at noen er ekstra tolmodig. Alle barn har ulike behov. Anonymkode: fe1ed...d1e
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2016 #4 Skrevet 28. oktober 2016 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Barn, som voksne, har personlighet. Yngstemann er ulik de to eldste, og da må du tilpasse oppdragelsen etter henne (hun kommer nemlig ikke til å justere seg etter deg). Barn trenger mye og positiv oppmerksomhet. Så velg deg 1-2 kamper (jeg ville valgt at hun er voldelig og utagerende) og gi aldri etter på dem. Men - siden barnet trenger positiv oppmerksomhet så betyr det at du mest trolig må rose henne for ting storebror ville fått kjeft for. Uansett hva du gjør: ikke la mat bli et våpen. Det er, om praktisk, godt mulig å avtale at dere annenhver dag spiser nugatti (eller joghurt, eller cornflakes, eller hva nå enn slags søtmat hun liker) og så etter noen uker hver onsdag og lørdag, og så bare onsdag etc. Unngå for all del å bare gi henne søtmat om hun ikke spiser. Den galeien vil du ikke ned. For hun ser den linken... da er det bedre om hun spiser det hver dag. Anonymkode: ea704...613 Synes det her er et elendig råd. Hvem spiser Nugatti i 2016?! Barnet må få sunn mat og det er foreldrene som bestemmer det. Anonymkode: dd7f3...675 1
Arkana Skrevet 28. oktober 2016 #5 Skrevet 28. oktober 2016 Jeg synes det du beskriver høres helt normalt ut. Det går over. Hvis de har fått bestemme pålegg selv får de ikke noe nytt før de har spist det de har fått først. Å slå andre er uakseptabelt. Drama queen-fakter, sutring o.l. overser jeg bare. 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2016 #6 Skrevet 28. oktober 2016 TS, hvorfor sier du "trass"?! Ditt barns identitet og person ER ikke "trass"! Så negativt da...😳 Se barnet ditt, vær rolig og tålmodig. Ikke vær ute etter labels og det å kalle henne "trassig", da BLIR hun jo trassig for deg og vil identifisere seg selv som trassig. Ønsker du virkelig det?! Et barn prøver seg frem og utagerer-de er nye i livet-de er IKKE trassig! Anonymkode: dd7f3...675 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2016 #7 Skrevet 28. oktober 2016 Jeg tenker at mye av trassalderen handler om å bestemme og det at hun vet at hun kan bestemme ting, og gjerne vil styre litt de og... La hun bestemme pålegg, men gi henne godkjente alternativer.. For eksempel salami eller ost om det er det hun liker.. Ikke gi henne valget mellom 4forskjellige ting, og brød knekkebrød for eksempel. Gjør det enkelt. Kanskje hun vil velge pålegg selv, og legge det på skiven? Jeg ville ikke inngått avtale om annenhver dag med søt pålegg etc. En treåring klarer ikke tenke frem i tid, eller bakover.. De lever her og nå.. Ros mye, veiled henne.. Når hun for eksempel kaster noe, så får hun plukke det opp igjen. (ofte har jeg tatt hendene dems ned for å ta det opp.. Ikke med makt, men styrt de når de ikke vil... ) Prøv å vær i forkant. Anonymkode: 89534...cd9 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2016 #8 Skrevet 28. oktober 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS, hvorfor sier du "trass"?! Ditt barns identitet og person ER ikke "trass"! Så negativt da...😳 Se barnet ditt, vær rolig og tålmodig. Ikke vær ute etter labels og det å kalle henne "trassig", da BLIR hun jo trassig for deg og vil identifisere seg selv som trassig. Ønsker du virkelig det?! Et barn prøver seg frem og utagerer-de er nye i livet-de er IKKE trassig! Anonymkode: dd7f3...675 Du har kanskje aldri hørt begreper trassalder? Jeg sier selvsagt ikke til henne at hun er trassen eller i trassalderen, rampete, slem eller noe som helst. Det var for å beskrive atferden hennes på en måte som de fleste forstår (da de fleste skjønner hva man mener med "trassalderen"). Og, ja, jeg ser barnet mitt. Anonymkode: 46d87...cd6 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2016 #9 Skrevet 28. oktober 2016 TS her. Jeg har aldri skrevet noe om at hun får søtt pålegg. Jeg spør henne om hun vil ha brødskive til kvelds og hun sier ja. Hun kan si at hun vil ha skinkeost på brødskiven, når hun får det blir den stående, og hun ber om en banan. Anonymkode: 46d87...cd6
Sushi Skrevet 28. oktober 2016 #10 Skrevet 28. oktober 2016 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS her. Jeg har aldri skrevet noe om at hun får søtt pålegg. Jeg spør henne om hun vil ha brødskive til kvelds og hun sier ja. Hun kan si at hun vil ha skinkeost på brødskiven, når hun får det blir den stående, og hun ber om en banan. Anonymkode: 46d87...cd6 Det er faktisk så enkelt som å ikke gi etter for det kravet. Si at hun kan få banan etter hun har spist skiva. Blir hun sur så kan du spørre om hun er ferdig og vil gå på badet (hvis det er leggetid). Kaster hun maten så tar du den bort. Hvis du noen ganger lar henne ombestemme seg og andre ganger ikke, så blir hun bare usikker. Hun tester deg, så her gjelder det å være konsekvent. 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2016 #11 Skrevet 28. oktober 2016 Vår hadde mest trass da han var mellom 2 og 3 år, men trur det var mest pga språket. Er ikke alltid lett for de små tassene å gjøre seg forstått. Og det er jo frustrerende. Men på sånne ting som at hun ville ha noe annet etter at hun har valgt brødskive med skinkeost, så hadde jeg bare stått på mitt og sagt at enten får du det, eller så er du ikke sulten og da får ingenting. Og så bare overse sutringa. For gir man etter så slutter de aldri🙈. Lykke til😊 Anonymkode: 0d342...338
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå