Gå til innhold

Hva gjorde at du falt på karrierevalget ditt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vil gjerne høre hvordan du landet på hva du ville studere eller jobbe med. Det er jo så mange studier og valgmuligheter i dag at man kan bli tussete av mindre. Hadde du en klar formening om hva du ville bli eller ble veien til mens du gikk?

Anonymkode: 81f2b...ed9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skulle jobbe med barn og unge. Men under læretia følte jeg at jobben var kjedelig. Så når fagbrevet var i hånden ombestemte jeg meg videre. Måtte finne på noe annet, så jeg begynte en renholder jobb rett ved der jeg bodde. Bare timelønna er 10kr høyere i timen enn fagarbeider lønn, jeg likte arbeidstidene bedre da jeg oftest var ferdig på jobb til 13/14. Så etter noen år på det stedet ville jeg lære mer. Og nå har jeg jobbet i flere forskjellige typer renhold bedrifter, gått kurs osv før jeg nå har mitt eget firma.

Grunnen til at jeg liker renhold bedre er at jeg styrer dagene mine selv. Jeg jobber alene og ikke oppå andre folk. Bedre lønninger. Jeg er kun avhengig av meg selv, dvs at jeg ikke sliter om andre ikke gjør sine oppgaver. Jeg syns det er hyggelig at mine gjøremål letter andres oppgaver. Mange får mer tid til familie siden jeg vasker mens de er på sine jobber. Ofte forsker jeg på hva jeg kan bruke på diverse flater/gulv etc for å se hva som fungerer best. Jeg er nysgjerrig på hvordan jeg kan få det reneste hjemmet/kontorene/butikkene. 

Og i tillegg er det en fysisk jobb så jeg slipper å kjede meg. 😊

Så jeg fant egentlig yrket mitt utfra mine interesser og hva jeg har behov for.

Anonymkode: 64541...ed7

• Liker 3
Skrevet

Dette bildet gjorde at jeg tok det valget jeg da gjorde:

c39e7143-31ab-44dd-a6be-13feffee0088?fit=crop&q=80&w=2048

Anonymkode: dc024...ca1

Skrevet

Jeg fant aldri noe som jeg kunne tenke meg å jobbe med ut ifra "lista" over jobber som man kan utdanne seg til, klarte derfor aldri å velge noen utdannelse. Jeg fikk sammenbrudd pga div helseproblemer og fordi jeg hadde gått for lenge i jobber som slet meg ut ,og jobbet ikke på mange år.

Så fant jeg via tilfeldigheter noe som jeg faktisk kan holde på med, selv om jeg sannsynligvis aldri kommer ut i full jobb igjen. Dette var ikke en jobb jeg hadde tenkt på før, da jeg ikke visste at det fantes en gang, og langt mindre at jeg kunne gjøre det.

Så, tilfeldigheter og livets uransakelige veier. Å prøve å planlegge funket ikke for meg.

Anonymkode: 1e9be...347

Skrevet

latskap.

gadd ikke jobbe hardt på vdg. gadd ikke å flytte fra hjemstedet mitt. så med middels karakterer og en liten høyskole var valgene begrenset. jobbet ikke hardt der heller. studere er jeg rett og slett ikke god til.

men i arbeidslivet er jeg smart, hardtarbeidende og en god leder. blir raskt forfremmet og får mye ansvar. så selv om jeg valgte noe helt tilfeldig, så har jeg klart meg bra  i ettertid.

Anonymkode: db368...668

Skrevet

Jeg visste allerede i slutten av ungdomsskolen at jeg ville bli økonom. Tok høyere økonomisk utdannelse og det ble rett for meg. Har hele tiden hatt relevante jobber, men tenker nok jeg hadde klatret høyere på karrierestigen om jeg bodde i en større by. Men ønsket å bosette meg i min lille hjemby nær familie. Ikke allverdens jobbmuligheter for meg her, men har en ok jobb som iallefall av og til byr på spennende utfordringer og som er trygg /betaler greit. 

Klarer ikke akkurat nå å se for meg alternativ utdanning for min del, men tenker likevel det er mye forskjellig jeg kunne jobbet med framfor å gå arbeidsledig. Et godt arbeidsmiljø og innholdsrik fritid kan demme opp for mange 'uinteressante' arbeidsoppgaver. Men det er viktig for meg å tjene nok til at jeg kan forsørge meg selv og barna alene hvis det skulle bli nødvendig. 

Anonymkode: c2eac...2db

Skrevet

Kombinasjonen av at det gav mange ulike muligheter i yrkeslivet og at jeg innså at jeg hadde interesse for det.

Skrevet
På 28.10.2016 den 14.22, AnonymBruker skrev:

Vil gjerne høre hvordan du landet på hva du ville studere eller jobbe med. Det er jo så mange studier og valgmuligheter i dag at man kan bli tussete av mindre. Hadde du en klar formening om hva du ville bli eller ble veien til mens du gikk?

Anonymkode: 81f2b...ed9

Du kan kontakte Karrieresenter hvis det fins der du bor.  De hjelper deg å kartlegge evner/interesse og kan dermed bidra til at du tar et godt valg. Dette er gratis. 

Anonymkode: c2eac...2db

Gjest canacas
Skrevet

Kompetanse og talent. Var virkelig ikke klar over at det var retningen jeg skulle gå. En dyktig rekrutterer som loset meg i den retningen. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...