AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2016 #1 Skrevet 28. oktober 2016 noen som kan hjelpe hvordan jeg skal gjøre denne oppgaven? Hvis jeg foreksempel velger Henrik ibsen hvordan skal jeg gjøre det? Viktige kjennetegn på opplysningstiden er troen på fremskrittet, troen på fornuften, troen på opplysning og troen på det frie mennesket. Filosofer og forfattere har gjennom sitt virke fremmet disse ideene. Hvordan viser disse tankene seg i vitenskap, filosofi og litteratur i denne perioden i Europa og Danmark-Norge med utgangspunkt i en forfatter/ filosof i perioden? Velg en av forfatterne eller filosofene i listen ovenfor og lag: b En presentasjon av forfatter/ filosof. Vis til eksempler fra tekst. Anonymkode: b1c4e...463
Librarian Skrevet 28. oktober 2016 #2 Skrevet 28. oktober 2016 Hvis du velger en forfatter, finn ut hvordan forfatteren brukte nye tema eller metoder som ikke var vanlig å bruke før opplysningstiden. Ikke bruk Ibsen (selv om det bare var et eksempel), han regnes vel ikke som opplysningstidenforfatter. Nå er jeg ikke ekspert på perioden, men se gjerne etter: fokus på det individuelle mennesket og dets egenverdi. Valg man tar av fri vilje, rasjonalisering og tanker man gjør seg, i motsetning til faste mønstre og det man er forventet å gjøre for eksempel. Er dette noe som kommer frem i noen tekster du har tilgjengelig? Anbefaler deg å lese litt om Ludvig Holberg og Johan Herman Wessel
Gjest Makemeloveit Skrevet 28. oktober 2016 #3 Skrevet 28. oktober 2016 Du finner ekstremt mye hvis du søker om en forfatter eller en spesiell tidsepoke på nettet. Ikke bruk wikipedia.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå