AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2016 #1 Skrevet 28. oktober 2016 Hei. jeg er alene med to barn, den eldste er 3 og yngste 1 år. Jeg vet ikke om jeg gjør ting riktig.. sønnen min på 3, er verdens beste gutt, og jeg gjør alt for at de skal ha det bra. Han er veldig hjelpsom, hjelper til med å rydde ut av oppvaskmaskinen, støvsuge, brette klær og slikt. Han er en veldig sosial og aktiv gutt, har masse leker og klarer seg veldig fint i barnehagen. MEn mitt spørsmål er om jeg er litt streng med han? Jeg forventer at han skal rydde opp etter seg, at han skal henge opp yttertøy på knaggen og legge skoene sine font på plass. Han gjør som regel alt jeg ber han om, og jeg ser at andre på hans alder ikke er slik. Der må mødrene rydde etter barna. Han hjelper til å dekke på borde og rydde bort tallerkner og. Er jeg for streng? gutten min har alt det han trenger av leker, han har aldri grått og forlanget å få kjøpe nye leker når vi er i leketøys butikken.. Sist vi var i butikken så takket han meg faktisk, for at han har så mye lego hjemme.. Hadde ikke behov for å spørre om å kjøpe noe nytt. jeg syns dette er litt rart??? Han er veldig hyggelig og hjelpsom. Er jeg for streng med han? Er det derfor han er sånn? Føler det er litt for godt for å være sant?? Anonymkode: 1d1f0...e9a 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2016 #2 Skrevet 28. oktober 2016 Neineinei, ikke slutt med det du gjør! Så lenge han er i stand til å gjøre oppgavene du gir ham, så fortsett å gi ham disse oppgavene. Gutten din høres ut som en gutt som er i ferd med å lære seg at alle må bidra til flokken, og høflig og takknemlig i tillegg. Ikke se til de foreldrene som ikke får til det du får til og tilpass deg dem, gjør det du ser er best for dere, og det som fungerer i din familie, ikke la deg påvirke av andre. Fortsett med å oppdra barna dine på denne måten, det høres ut som om du gjør en god jobb Anonymkode: 6b636...5a4 14
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2016 #3 Skrevet 28. oktober 2016 Høres helt ok ut. Vi jobba med å innføre samme rutiner i alderen mellom 3-4 år, men det kom ikke like lett i vårt hus som det virker å ha gjort hos dere. Vår på 4 er ikke like god til å rydde etter seg i lekene sine, så det jobber vi med nå og vi voksne er med å hjelpe til enda (særlig etter timesvis med lek på rommet og ALLE lekene flyter) Anonymkode: 97ca1...cff
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2016 #4 Skrevet 28. oktober 2016 Jeg har ikke stresset med å lære min datter på 4 år til å rydde før nå i det aller siste. Man merker veldig når de er klar for det, spesiellt hvis man er en forelder som lytter godt etter hva barna sier. Overstyring av barna er ikke til å anbefale. Men nå vet vi ikke ut ifra det du har skrevet om du har vært streng fordi du så at barnet virket klar for det eller ikke. Men jeg kan anta at siden barnet virker glad og fornøyd så har du tatt tak på riktig tid. Alle barn er forskjellige, og et geni kan lære enkelte ting mange år senere enn andre. Man kan ikke sitte der å dømme andre, da er man jo av værste sort. Anonymkode: 96cd5...35d 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2016 #5 Skrevet 28. oktober 2016 Så lenge du ikke tvinger han til å gjøre ting med å true med straff om han ikke gjør som du sier e.l. så er da dette bare bra. Men ja, han gjør betydelig mer enn de fleste på sin alder. På den andre siden så liker 3-åringer ofte å hjelpe til, mens 4 og 5-åringer gjerne ikke gjør det... Så dette kan fort snu også. At man lærer barna tidlig å henge/sette jakke og sko på plass syns jeg er en selvfølge, det samme med å rydde opp leker etter seg selv. Men at de dekker bordet, støvsuger m.m. bør være på helt frivillig basis og ikke noe man forventer blir gjort. Anonymkode: f0c6d...2c8 1
FrkSunshine Skrevet 28. oktober 2016 #6 Skrevet 28. oktober 2016 Høres helt rett ut! 😊 Jeg forventer også av min 3-åring at han skal henge fra seg klær på knaggen, rydde etter seg osv. det klarer en treåring helt fint. Hverken de eller vi har vondt av at de blir stillt krav til 😉
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2016 #7 Skrevet 28. oktober 2016 Så lenge du ikke bruker trusler eller makt, for å få et barn til å gjøre det du vil. Go for it. Det å rive en treåring bort fra lekene, for å få han til å dekke på bordet. Det blir feil. Du kan spørre. Men en 3 åring må få lov til å være 3 åring også. Dersom barnet selv sier ja, eller ønsker å hjelpe til, gi ros og takk ja til å få hjelp. Enig i det andre sier. Det å rydde etter seg selv, henge opp klærne sine og sette skoene fint på plass. Det er normalt. Det å støvsuge, ta ut oppvaskmaskinen, det er en bonus men burde ikke være et krav. Altså du kan fint mase litt på barnet, når det kommer til å henge opp jakken sin. Men ikke mase på en 3 åring om å måtte ta ut oppvaskmaskinen. Anonymkode: 943cc...468 3
Minlillesky Skrevet 28. oktober 2016 #8 Skrevet 28. oktober 2016 (endret) 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei. jeg er alene med to barn, den eldste er 3 og yngste 1 år. Jeg vet ikke om jeg gjør ting riktig.. sønnen min på 3, er verdens beste gutt, og jeg gjør alt for at de skal ha det bra. Han er veldig hjelpsom, hjelper til med å rydde ut av oppvaskmaskinen, støvsuge, brette klær og slikt. Han er en veldig sosial og aktiv gutt, har masse leker og klarer seg veldig fint i barnehagen. MEn mitt spørsmål er om jeg er litt streng med han? Jeg forventer at han skal rydde opp etter seg, at han skal henge opp yttertøy på knaggen og legge skoene sine font på plass. Han gjør som regel alt jeg ber han om, og jeg ser at andre på hans alder ikke er slik. Der må mødrene rydde etter barna. Han hjelper til å dekke på borde og rydde bort tallerkner og. Er jeg for streng? gutten min har alt det han trenger av leker, han har aldri grått og forlanget å få kjøpe nye leker når vi er i leketøys butikken.. Sist vi var i butikken så takket han meg faktisk, for at han har så mye lego hjemme.. Hadde ikke behov for å spørre om å kjøpe noe nytt. jeg syns dette er litt rart??? Han er veldig hyggelig og hjelpsom. Er jeg for streng med han? Er det derfor han er sånn? Føler det er litt for godt for å være sant?? Anonymkode: 1d1f0...e9a Du er ikke for streng. Barn må kunne rydde etter seg og hjelpe til. Du gjør det heeeelt riktig. Senk skuldrene og gi deg selv skryt! Er selv alene med barn og min datter på 4 er som din sønn. Nyt det rett og slett. 😊😊😊 Endret 28. oktober 2016 av Minlillesky 1
exictence Skrevet 28. oktober 2016 #9 Skrevet 28. oktober 2016 Veldig fint av deg. Du gjør gutten en tjeneste i livet 1
MariaHP Skrevet 28. oktober 2016 #10 Skrevet 28. oktober 2016 Dette høres helt fantastisk ut! Når begynte dere å trene på dette? Etter dem var fylt 3 år eller før?
Hactar Skrevet 28. oktober 2016 #11 Skrevet 28. oktober 2016 Mange av disse aktivitene innebærer jo samvær med deg. Kanskje han rett og slett setter pris på dette samværet? Om gutten er glad og fornøyd, og pliktene er innarbeidet med positive virkemidler, ser jeg bare positive sider ved at han er så hjelpsom. Det kan være uheldig at barn er hjelpsomme og føyelige dersom de er lydige i redsel for straff, eller dersom de føler de må ta det voksne ansvaret i familien fordi den voksne ikke klarer å ta ansvaret selv. Det høres ikke ut som dette er tilfelle hos deg. Her høres det mer ut som dere er en skikkelig sammensveiset familie der treåringen føler det selvsagt å bidra. Kanskje vil han gjøre mer motstand når han blir litt større, kanskje ikke. Uansett vil de gode vanene han etablerer nå være til nytte for ham.
Vera Vinge Skrevet 28. oktober 2016 #12 Skrevet 28. oktober 2016 Enig med de andre i at alt dette høres bare fint ut, så lenge det ikke er et resultat av mye hyl og skrik (da hadde jeg valgt mine kamper noe mer, siden han er så liten). Jeg har ingen fast rutine om å ha med barna på dekking av bord, og de rydder heller ikke bort etterpå (de er 2,5 og 4,5), men de gjør det av og til. Men syns egentlig det er en fin rutine, og det minner meg om at jeg skal gjøre det enda oftere. For mine liker egentlig slike oppgaver, og det kan nok være med på å fremme en fellesskapsfølelse. Når det gjelder eksempler som lekebutikken, har ikke jeg heller barn som maser i slike settinger. Og selv om sånt sikkert ikke bare handler om foreldrene, hjelper det nok at barna ikke er vant til å få noe. Mine har aldri fått noe av meg i en lekebutikk, tror jeg, foruten gaver til jul og bursdag. Eldstemann var ganske stor før han i det hele tatt skjønte at man kunne kjøpe ting der... Av og til blir jeg litt flau når de er så ekstremt takknemlige for at de får en yoghurt på butikken, men samtidig er jeg glad fordi de blir så takknemlige for alt.mulig, og fordi det da blir så greit å ha dem med i butikker. 2
Timseh Skrevet 28. oktober 2016 #13 Skrevet 28. oktober 2016 (endret) Har det likt med min gutt. Nå er han 5 år og utrolig flink til å rydde/støvsuge/vaske, selv hos andre gjør han dette frivillig. Han har minst 1 oppgave i hjemmet hver dag (støvsuge stuen, vaske vinduer, tømme oppvaskemaskin osv). Han ruler på å vaske kler! Så flink å sortere. Bare fortsett med det du gjør. Jeg er veldig glad for at jeg har lært mitt barn dette. Han synes det er utrolig moro, i tillegg til at han får mestringsfølelse. Edit: har heller ikke et barn som maser om ting i butikken. Han får ting til jul og bursdag. Thats it. Passet en venninne sitt barn og dette barnet spurte om ALT på butikken. Alt fra skolebolle, til brus, til is, til snop. Dette barnet fikk et raserianfall inne på butikken fordi h*n ikke fikk noe :O reiv ut godteposer og kastet de rundt seg. Fra den dagen tenkte jeg at mitt barn får søren meg ikke noe på butikken. Endret 28. oktober 2016 av HenLu 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå