AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2016 #1 Skrevet 28. oktober 2016 Nå er jeg litt oppgitt, og lei av at folk mener jeg er slem, og verdens verste mamma! Saken er at vi har to barn på 4 og 6 år, og vi feirer IKKE haloween. Jeg har aldri likt denne tradisjonen, og sett hvor grusom denne dagen kan være, for syke mennesker som ikke får være i fred denne dagen, og må gjemme seg i stummende mørke en hel kveld, for at drittunger skal ha det "gøy" Helt siden elstemann ble stor nok til å forstå haloween, har jeg bare forklart at vi feirer ikke haloween, og at vi fint kan kjøpe vårt eget godteri, uten å plage andre og tigge ved dørene! Også har jeg forklart at dette er det samme som at noen f.eks muslimer ikke feirer jul. De har akseptert det, og når noen snakker om haloween svarer ungen enkelt ar "vi feirer ikke haloween" Dette er der visst mange som ikke forstår. Og mener jeg er kjempe slem. Mange som skal diskutere min avgjørelse, og prøve å overtale meg til å endre mening... er jeg virkelig SÅ slem?? Kan man ikke respekere at noen har andre verdier, og ikke vil støtte opp om denne galskapen?? Er muslimer og andre som av religiøse grunner ikke feirer jul (men egne høytider) slemme?? Anonymkode: 46e8b...fa5 17
Calleia Skrevet 28. oktober 2016 #2 Skrevet 28. oktober 2016 Jeg er heller ikke veldig positiv til Halloween, men for barna sin del feirer vi den. Dette er en tradisjon som har kommet for å bli, og jeg tror barna mine hadde hatet meg om jeg hadde tatt fra de muligheten til å gå "trick or treat " med venner... Ja vel, så vil VI heller ha Julebukk, men hva vil barna? 20
Uglems Skrevet 28. oktober 2016 #3 Skrevet 28. oktober 2016 Jeg er fullstendig enig med deg! Hver familie lager sine egne tradisjoner! Du trenger ikke engang å kjøpe "eget" godteri til hjemmet engang. Halloween er noe nytt, og har det ikke vært en del av deg tidligere blir det teit å innføre det nå, med mindre man selv vil da.. Og nei, lar man være å feire ting fordi en ikke tror på det/føler for det/uenig så er man ikke slem. Noen vil kanskje tenke slik, da de mener at barnas glede er det viktigste, men personlig tror jeg at dette er en amerikansk tradisjon som har blitt innført for at butikkene skal tjene mer og ungene bli mer grådige (vi har julebukk og karneval, barnas dag etc etc..) 5
Belbus Skrevet 28. oktober 2016 #4 Skrevet 28. oktober 2016 At du ikke vil at ungene dine skal feire halloween er greit nok, det er sikker kjipt for barna men som du sier kan ikke alle feire alt. Men at du omtaler barna som går knask eller knep som drittunger viser vel at du ikke har verdens beste personlighet uansett 22
Angelheart2 Skrevet 28. oktober 2016 #5 Skrevet 28. oktober 2016 Vi feirer heller ikke Halloween og ungene (nå 10 og 12) er vant til at det er slik, så det har aldri vært noe mas om det heller. Vi hverken pynter eller handler inn noe ekstra godteri (slår av lyset ute og derfor kommer det heller ingen på døra). Men, ungene har i alle år vært på halloween-fester som blir arrangert av andre. I år skal guttungen på halloween-feiring på ungdomsklubben i kveld og jenta skal på en halloween-fest hos en klassevenninne på søndag. Mitt eneste kriterium for at de skal få gå på festene er at det ikke innebærer "trick-or-treat" på dørene til folk. Har inntrykk av at veldig mange rundt her vi bor gjør det på samme måte som oss, men det er noen få som "tar den helt ut" med pynting og slikt. (Nå feirer ikke vi valentinesday, mors- og farsdag heller, da... så vi er nok skikkelig slemme.....) 2
Gjest antbug Skrevet 28. oktober 2016 #6 Skrevet 28. oktober 2016 Klart de ikke er, men når man velger eller velger bort ting som avviker fra det flertallet gjør må man dessverre regne med kommentarer og kritikk. Det er alltid noen som føler trang til å fortelle en hvordan ting egentlig skal gjøres. Du får ta på deg teflonbelegget og stå på ditt. Så lenge barna dine synes det er helt greit er det ingen grunn til å gi etter. Du kan jo revurdere saken hvis det kommer protester fra dem
Nappetass1 Skrevet 28. oktober 2016 #7 Skrevet 28. oktober 2016 (endret) Jeg synes ikke du er slem, bare litt rar som nekter barna denne anledningen til gøy og hygge. Barn synes det er gøy å kle seg ut. Dere kan hyle opp så mye dere bare gidder om hva som er "norsk" og ikke, men nå er det slik at man har holdt på med dette i et 10-år. Da kan vi vel være enige om at dette er blitt tradisjon? Verden utvikler seg vettu. Hva faen er egentlig problemet? Dersom man er gammel, syk eller bare gretten og smålig kan man jo bare henge opp et ark på døren om at man "ikke feirer halloween". Ingen går julebukk lenger. Jeg tviler på at alle som bruker det som argument om at det er dette som er norsk og så utrolig stas liker denne tradisjonen heller, de bare sier det for å kunne si noe. Like mye tigging som trick or treat er det uansett. Happy hallowen, lås døren din og sitt der og furt! Endret 28. oktober 2016 av Nappetass1 Skriveleif 14
Gjest Catalina Culès Skrevet 28. oktober 2016 #8 Skrevet 28. oktober 2016 Nei du er ikke slem, at du velger å ikke feire halloween har ikke andre noe med. Syns folk heller burde passe sine egne saker, istedet for å blande seg inn i hva andre gjør eller ikke gjør.
Halogen Skrevet 28. oktober 2016 #9 Skrevet 28. oktober 2016 Synes det er egoistisk å nekte barna sine det. Bare fordi alle over en viss alder mener julebukk er bedre, er det i realiteten omtrent ingen barn som gjør det lenger. Og julebukk er like mye tigging av godteri som det halloween er, så ikke kom med den. Like mye arbeid å finne et kostyme og kle seg ut som det er å synge en julesang. Det er halloween de synes er gøy, og det er ikke noe som kommer til å forsvinne med det første. Hvorfor må det handle om hva dere foreldre synes og liker hele tiden? Det er en dag ungene synes er gøy, er ikke det nok? 11
Gjest antbug Skrevet 28. oktober 2016 #10 Skrevet 28. oktober 2016 1 minutt siden, Angelheart2 skrev: Vi hverken pynter eller handler inn noe ekstra godteri (slår av lyset ute og derfor kommer det heller ingen på døra). Det er min erfaring også. Det har skjedd et par ganger at jeg har vært alene hjemme på Halloween og glemt å handle inn godteri. Da slo jeg av utelyset og merket ingenting til at det var den dagen. Det kom ingen på døra. Noen ganger tror jeg folk gjør et større problem av det enn det egentlig er, men det er mulig at ungene er frekkere og mer pågående andre steder enn de er her
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2016 #11 Skrevet 28. oktober 2016 Min eldste går knask eller knep samme med en gruppe barn. De går til husene til alle fra halloweenfesten og folk de kjenner men ingen fremmede. Jeg gikk jo julebukk når jeg var liten. Gikk fra dør til dør for å få godteri så det er ikke noe nytt! Anonymkode: 02112...784
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2016 #12 Skrevet 28. oktober 2016 Nei,du er ikke slem, men jeg synes at det er å overdrive litt å presse egne meninger ned på barna. Foreldrene mine synes at halloween var bortkastet, men lot meg ha halloween overnatting med "skummel mat" samt få lov til å gå knask og knep hos folk som hadde satt ut lykt. Flere av venninnene mine hadde foreldre som absolutt hatet halloween fordi det var så amerikanisert, men likevel fikk de lov til å komme med meg, ha på kostyme, og se en småskummel disney film. De forstod nok at halloween var gøy og sosialt for barn, og at deres syn på "høytiden" ikke burde ødelegge dette. For all del nekt barna dine å delta å aktiviteter som har med halloween å gjøre, men den har kommet for å bli. Forresten så vil jeg anbefale alle dem som ønsker en tradisjon om julebukk om å gå selv siden det er så gøy Anonymkode: 184e0...4cf 5
Juniper Skrevet 28. oktober 2016 #13 Skrevet 28. oktober 2016 Siden vi ikke er keltiske, så ser jeg egentlig ikke behovet for å markere Samhain. Men siden vi ikker er kristne heller, så har jeg ikke noe problem med at ungene gjør det. http://www.packrat-pro.com/celts/celtholidays.htm En gammel tradisjon, som har blitt forvrengt fullstendig av de kommersielle kreftene. Ikke ulikt julen. 2
Coconutz Skrevet 28. oktober 2016 #14 Skrevet 28. oktober 2016 Våre foreldre lot oss aldri feire halloween. De var absolutt ikke strenge foreldre som presset meningene på oss! Både jeg og brødrene mine aksepterte og forsto det. Vi har aldri vært sur på dem pga det! Klassekameratene våre spurte lite om det også, de sa bare ok. Har aldri sett tilbake og blitt bitter på mine foreldre fordi de ikke lot oss feire halloween! Vi hadde det gøy uansett om det var halloween eller ikke. Ikke bekymre deg om det! 2
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2016 #15 Skrevet 28. oktober 2016 Ville ikke kalt deg slem for å ikke feire Halloween. Men du virker veldig dramatisk. Anonymkode: c18dd...c03 10
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2016 #16 Skrevet 28. oktober 2016 Jeg synes ikke du er slem, og tror ikke barna tar noen som helst skade av å ikke feire Halloween. Men jeg må innrømme at jeg selv har blitt mer positivt innstilt med årene, og ser på det som en mulighet til å ha det moro sammen med barna når høsten er på det mørkeste og kjipeste. I år skal vi pynte huset med skumle ting, skjære gresskarlykt og lage Halloween-småkaker sammen, store og små. Så pynter barna seg og går en liten runde i nabolaget der de vet de er velkomne. Synes faktisk det er ganske hyggelig. Men nei, du er ikke slem. Det er ingen som MÅ feire noe som helst hvis de ikke har lyst. Anonymkode: 14a99...263 3
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2016 #17 Skrevet 28. oktober 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes ikke du er slem, og tror ikke barna tar noen som helst skade av å ikke feire Halloween. Men jeg må innrømme at jeg selv har blitt mer positivt innstilt med årene, og ser på det som en mulighet til å ha det moro sammen med barna når høsten er på det mørkeste og kjipeste. I år skal vi pynte huset med skumle ting, skjære gresskarlykt og lage Halloween-småkaker sammen, store og små. Så pynter barna seg og går en liten runde i nabolaget der de vet de er velkomne. Synes faktisk det er ganske hyggelig. Men nei, du er ikke slem. Det er ingen som MÅ feire noe som helst hvis de ikke har lyst. Anonymkode: 14a99...263 ... men, det er mulig du hadde møtt større forståelse fra omgivelsene hvis du kuttet ut ord som "galskap" og "drittunger". Dessuten er det verdt å merke seg at Halloween ikke er så stort i barnehagen, men desto større for barn oppover i barneskolealder. Når den tid kommer og du fremdeles ser på halloween som noe stort tullball, så please: ikke bare send ungene til de av oss som lager fest og moro Anonymkode: 14a99...263 6
Antlers Skrevet 28. oktober 2016 #18 Skrevet 28. oktober 2016 (endret) 4 timer siden, Nappetass1 skrev: Jeg synes ikke du er slem, bare litt rar som nekter barna denne anledningen til gøy og hygge. Barn synes det er gøy å kle seg ut. Dere kan hyle opp så mye dere bare gidder om hva som er "norsk" og ikke, men nå er det slik at man har holdt på med dette i et 10-år. Da kan vi vel være enighet om at dette er blitt tradisjon? Verden utvikler seg vettu. Hva faen er egentlig problemet? Dersom man er gammel, syk eller bare gretten og smålig kan man jo bare henge opp et ark på døren om at man "ikke feirer halloween". Ingen går julebukk lenger. Jeg tviler på at alle som bruker det som argument om at det er dette som er norsk og så utrolig stas liker denne tradisjonen heller, de bare sier det for å kunne si noe. Like mye tigging som trick or treat er det uansett. Happy hallowen, lås døren din og sitt der og furt! Man kan fint kle seg ut og dra på barnedisco eller vennefest, uten å måtte plage andre med det. Godteri kan man få av foreldrene sine. Jeg er ikke interessert i å ta del i en tradisjon som innebærer at det er greit å skremme andre, samt straffe dem hvis de ikke gir bort godteri. Alle skryter sånn av at barna deres selvsagt bare vil ha knask og aldri kunne funnet på å utføre knep, men her har vi fått postkassene nedklint av ketchup, hus har blitt "egget ned", og det henger fortsatt toalettpapir i et av trærne fra forrige år, bare for å nevne noe. Det som blir så feil er at vi som ikke ønsker å bli påprakket denne amerikanske tradisjonen (jeg sier amerikanske, fordi det ser ut til å være den varianten vi har tatt til oss), må gjøre en innsats for å signalisere det. Vi skal liksom måtte sitte i mørket og håpe på at ingen skjønner at man er hjemme - noe som uansett fungerer dårlig. Det mer logiske alternativet er jo at de som faktisk ønsker besøk på halloween sørger for å vise dette ved å sette opp passende pynt (gresskarklistremerke ved siden av navnet for de som bor i blokk). Julebukk har jeg alltid hatt sansen for, siden barna må gjøre en innsats for å glede andre ved å synge - uten fare for at det skjer noe kjipt dersom man ikke har noe å gi bort. Dessuten er det jo langt mer sannsynlig at man har noe å gi bort i romjula, når flertallet har kjøpt inn eller bakt mye godt i anledning høytiden. Til og med de som vanligvis har lite å rutte med har kanskje noen pepperkaker å avse i denne perioden. Det blir noe helt annet enn å skulle kjøpe inn godteri til andres barn på en bestemt dato, for å slippe å få huset nedgriset. Endret 28. oktober 2016 av Antlers 2
Minlillesky Skrevet 28. oktober 2016 #19 Skrevet 28. oktober 2016 (endret) 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå er jeg litt oppgitt, og lei av at folk mener jeg er slem, og verdens verste mamma! Saken er at vi har to barn på 4 og 6 år, og vi feirer IKKE haloween. Jeg har aldri likt denne tradisjonen, og sett hvor grusom denne dagen kan være, for syke mennesker som ikke får være i fred denne dagen, og må gjemme seg i stummende mørke en hel kveld, for at drittunger skal ha det "gøy" Helt siden elstemann ble stor nok til å forstå haloween, har jeg bare forklart at vi feirer ikke haloween, og at vi fint kan kjøpe vårt eget godteri, uten å plage andre og tigge ved dørene! Også har jeg forklart at dette er det samme som at noen f.eks muslimer ikke feirer jul. De har akseptert det, og når noen snakker om haloween svarer ungen enkelt ar "vi feirer ikke haloween" Dette er der visst mange som ikke forstår. Og mener jeg er kjempe slem. Mange som skal diskutere min avgjørelse, og prøve å overtale meg til å endre mening... er jeg virkelig SÅ slem?? Kan man ikke respekere at noen har andre verdier, og ikke vil støtte opp om denne galskapen?? Er muslimer og andre som av religiøse grunner ikke feirer jul (men egne høytider) slemme?? Anonymkode: 46e8b...fa5 Du er ikke slem. Jeg liker heller ikke halloween, men jeg gikk halloween da jeg var lita, det var stas. Jeg synes du skal la barna få prøve ut halloween om de selv ønsker. Du kan for eksempel gjøre avtale med kjente rundt deg om at barna kommer dit på halloween og spør etter godteri. Så er det rett hjem etter den runden. Da slipper man å forstyrre de som ikke ønsker dette besøket. Eventuelt vent litt til, og gå julebukk istedet. Det er kjempemorro og det er en av v mine beste minner fra barndommen. Vi kledde oss ut som nissejenter, giik dør til dør og sang. Vi ba ikke om noe, vi ville bare synge for dem. Vi endte jo opp med litt godteri allikvel, som vi fikk av de vi besøkte. Mange som savner julebukk. Så det er ihvertfall en fin tradisjon å ha. Barn må få lov til å prøve om de selv ønsker, de må få gjøre opp sin egen mening om dette. Ikke herme etter foreldrene. Halloween er uskyldig morro..Lag deres egen halloween feiring, på deres måte. Vennefest hjemmefor eksempel, med musikk,dans og godteri... Endret 28. oktober 2016 av Minlillesky
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2016 #20 Skrevet 28. oktober 2016 Tusen takk for svar. Godt å se at ikke alle mener jeg er slem. Har jo sett denne sammenligningen med julebukk, men jeg er ikke veldig glad i det heller, og har heldigvis ikke sett noe slikt siden 90 tallet. Så det problemet er ikke eksisterende. Elstemann går på skolen nå, og føler haloweenmaset er mye mindre der enn i bhg, heldigvis! Guttungen holdt jeg hjemme i dag, da bhg skulle ha haloweenfest og krevde kostyme.... jeg har forstålese for at noen syns dette er gøy, men jeg skulle virkelig ønske at tradisjonen ble at man KUN gikk til de som hadde pyntet døren sin, så alle vi andre slapp! Vi bor i blokk, så vi kan verken skru av utelyset eller koble av ringeklokka, og lapper på døra blir ikke respektert. Dagen etter haloween er det søppel, godteripapir, do-papir, egg, mel og ketchup klint over alt.... Kjempe gøy! TS Anonymkode: 46e8b...fa5 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå