Gå til innhold

Judisiell observasjon, IQ og straff

Mons

Anbefalte innlegg

I media leser man om rettsaker der tiltalte i rettspsykiatrien blir vurdert til å være lettere psykisk utviklingshemmet. Grensen her går på 75 IQ-poeng. Lav IQ kan enten gi straffefritak eller en reduksjon i utmålt straff. Så langt er jeg helt med.

Jeg vet at forskning på IQ og folkeslag er omstridt. Selvfølgelig. De som er politisk korrekte må jo bestride at noen folkeslag er gløggere enn andre. Den mest omfattende forskningen på IQ (som jeg kjenner til) av Richard Lynn og Tatu Vanhanen konkluderer med store forskjeller i nasjoners IQ. Listen finnes her:

https://iq-research.info/en/page/average-iq-by-country

Her ser vi bl.a. at somaliere har en gjennomsnittlig IQ på 68. Det finnes folkeslag med vesentlig lavere score enn dette. Jeg antar disse resultatene er normalfordelte som igjen medfører at store deler av enkelte folkeslag ligger under grensen på hva rettspsykiatrien definerer som lettere psykisk utviklingshemmet. HVIS forskningen er noenlunde i tråd med virkeligheten er jo dette litt skremmende. Synspunkter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Det er ikke verdens beste kilde du har funnet, men det er allment kjent at afrikanske folkeslag skårer vesentlig lavere på IQ-tester i forhold til de som lever i industrialiserte land. En kritikk mot slike funn har vært at man må være i stand til å lese og forstå symboler for å gjennomføre en IQ-test, noe som er mye enklere for de som lever i industrialiserte samfunn. I tillegg så har alle i-land en god obligatorisk grunnskoleopplæring, noe som er fraværende i enkelte afrikanske land (eks. Somalia). 

Meeen, nyere forskning tyder faktisk på at IQ-skårene er rask stigende i Afrika. (Jf. Flynn-effekten.)

Forøvrig synes jeg det her med lav intelligens og straffereduksjon er helt bullshit! Uintelligente mennesker er ikke mer impulsive enn andre mennesker, og dumme mennesker er fullt istand til å foreta moralske bedømmelser/refleksjoner som alle andre. Det er dermed etter min mening ingen grunn til å frita dumme mennesker fra moralsk autonomi.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...