Gå til innhold

Fotografering av epileptisk baby?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei. Jeg vet ikke hvor ellers jeg kan spørre om dette, og håper noen har peiling. Jeg har et enkeltmannsforetak som fotograf, og neste lørdag skal jeg ta babybilder av min tremennings ferske baby (3mnd). Hun (babyen) har fått påvist epilepsi, usikker i hvilken grad, men det jeg kom til å tenke på er at epileptikere reagerer jo på blinking. Jeg har tenkt å bruke blitslampe, men er det noen med erfaring om dette som kan fortelle meg hvor små intervaller av blinking et epileptisk barn kan tåle? Jeg er generelt påpasselig med å ikke blitse for mye når det kommer til babyer, men når det er epilepsi inni bildet ser jeg for meg at jeg må være enda mer forsiktig. Blir takknemlig for alle innspill og tips og evt erfaringer. :)

Endret av hopsydaisy
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du ikke muligheten til å ikke bruke blitz, men heller kraftige lamper? 

Det er veldig individuelt hvordan reaksjonen på blitz er. Du må nesten bare høre med foreldrene, i den grad de vet det for et så lite barn.

• Liker 1
Skrevet

Noen vil reagere på blitz, men slett ikke alle. Du bør kartlegge det på forhånd med foreldrene.

• Liker 1
Skrevet

dette er foreldrene sitt ansvar. Men du kan snakke med dem om dette også tar dem avgjørelsen. 

Skrevet (endret)

Bruk naturlig lys og reflektorer. Det enkleste er å gå ut om været passer, men en kan også få fint lys fra vinduer.

Ellers finnes det nok av lamper beregnet på foto.

Endret av Maximillian Cohen
Skrevet
7 timer siden, Maximillian Cohen skrev:

Bruk naturlig lys og reflektorer. Det enkleste er å gå ut om været passer, men en kan også få fint lys fra vinduer.

Ellers finnes det nok av lamper beregnet på foto.

Det kan fort bli kjølig med nyfødtfotografering utendørs, hvor de fleste vil ha bilder av barnet nokså uten klær....

• Liker 2
Skrevet

Naturlig lys er veien å gå. Ingen sier at du skal gå utendørs, men heller bruke vinduer som naturlige kilder. Det er en ganske så vanlig ting å gjøre, og mange foretrekker det fremfor studielys. Bare pass på at barnet ikke blir liggende på et kaldt gulv. 

Gjest KodakPorta
Skrevet

Naturlig lys (fra vinduer feks) og reflektor kan være et alternativ. Bliz og lamper kan gi skygger og du slipper problemet med blandingslys (med naturlig lys).  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...