AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2016 #1 Skrevet 28. oktober 2016 Sønnen min har fått seg ny utejakke og bukse. Han valgte de ut selv og satte pris på de. Når han skulle til skolen i dag ville han ikke ha de på, men de gamle litt kaldere klærne. Han sa det var to gutter i klassen som hadde en lek med å gni de andres klær inn med gjørme! Jeg sa han bare skulle ha de på. Men hva hvis de guttene gnir den nye jakken inn med gjørme og ødelegger den første dag. Hva ville dere gjort?! Kjenner jeg koker her jeg sitter. Skal jeg ringe foreldrene? skolen? kreve rens eller erstatning? Anonymkode: 332e9...129
Violetta Skrevet 28. oktober 2016 #2 Skrevet 28. oktober 2016 (endret) Blir en jakke ødelagt av gjørme? Kan den ikke vaskes? Hvor gammel er han? Endret 28. oktober 2016 av Violetta 7
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2016 #3 Skrevet 28. oktober 2016 Syns det voldsomt å ringe rundt fordi du er redd for at gutten din kanskje kan få skitne klær. Du har da vel kjøpt klær som kan vaskes? Så få du heller ta ringingen om det skulle bli aktuelt. Anonymkode: 10475...e66 4
Den røde fare Skrevet 28. oktober 2016 #4 Skrevet 28. oktober 2016 Det er uansett stygt gjort å kline gjørme på andres klær, med vilje! Ring skolen og informer dem om det barnet ditt sa. Skulle han komme hjem med nedgrisa uteklær, som andre har gjort med vilje, sier du fra til foreldrene. Det hadde iallfall jeg satt pris på, om mott barn oppførte seg slik. 19
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2016 #5 Skrevet 28. oktober 2016 Hvis klærne blir ødelagte av gjørme så forslår jeg at du i fremtiden kjøper klær som tåler å bli vasket. Anonymkode: dccf9...0b7 8
Den røde fare Skrevet 28. oktober 2016 #6 Skrevet 28. oktober 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Syns det voldsomt å ringe rundt fordi du er redd for at gutten din kanskje kan få skitne klær. Du har da vel kjøpt klær som kan vaskes? Så få du heller ta ringingen om det skulle bli aktuelt. Anonymkode: 10475...e66 Jeg tror ikke poenget er at hun er redd for klærne..? Det kan man ikke være, når man har barn😜 Men om noen bevisst gjør det for å være ekle, da bør foreldrene kontaktes. 10
Myrthel Skrevet 28. oktober 2016 #7 Skrevet 28. oktober 2016 8 minutter siden, Violetta skrev: Blir en jakke ødelagt av gjørme? Kan den ikke vaskes? Hvor gammel er han? For en holdning. Selv om jakken blir ren etter vask, skal man ikke behøve å vaske ny jakke etter FØRSTE dags bruk, BARE fordi noen barn skal "få lov til" å grise til andre. 19
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2016 #8 Skrevet 28. oktober 2016 Ring/send en email til læreren, der du sier akkurat dette som gutten din sa. Anonymkode: 4c3fd...a5c 2
Violetta Skrevet 28. oktober 2016 #9 Skrevet 28. oktober 2016 9 minutter siden, Myrthel skrev: For en holdning. Selv om jakken blir ren etter vask, skal man ikke behøve å vaske ny jakke etter FØRSTE dags bruk, BARE fordi noen barn skal "få lov til" å grise til andre. Holdning? Jeg synes du overdramatiserer. Barn leker og man risikerer at klærne blir skitne. 4
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2016 #10 Skrevet 28. oktober 2016 Ts her.. selvfølgelig tåler klærne vask. Det er ikke problemet. Dere som tar så lett på det, mener dere de to andre guttene må få lov til å grise til andres klær fordi de syns det er gøy?! Selvfølgelig blir nok klærne skitten etter hvert. Problemet er hvis noen med vilje gnir de inn med gjørme første dagen. Og neste dag jakken er ren og dagen etter der.. søt oppførsel det 😮 Unnskyld sure svar her men jeg er så irritert på de her guttene. Anonymkode: 332e9...129 4
Myrthel Skrevet 28. oktober 2016 #11 Skrevet 28. oktober 2016 19 minutter siden, Violetta skrev: Holdning? Jeg synes du overdramatiserer. Barn leker og man risikerer at klærne blir skitne. Jeg overdramatiserer ikke. Hvis man har en holdning til at det er greit at unger griser til andres klær, for foreldrene kan bare vaske, har du en dårlig holdning ovenfor andre mennesker. Det er en helt annen ting at barn leker og blir skitne. 13
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2016 #12 Skrevet 28. oktober 2016 Jeg hadde ringt sendt mel til læreren å spurt om de kunne være litt obs for min sønn tørr ikke ha på seg de nye uteklærne sine for noen gutter kaster dem i gjørma. Det er ikke greit att andre elver bevist gjør slike ting med andre sine klær. Anonymkode: 56790...ce1 6
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2016 #13 Skrevet 28. oktober 2016 Jeg ville forsøkt å ikke la følelsene løpe løpsk, men sendt en høflig mail til læreren og lagt fram saken. Kanskje det er noen bøller i klassen som liker å plage andre, kanskje historien bak er noe helt annet :) Men hør med lærer, da vel. Du bør ikke koke innvendig og starte en ringerunde før du er 100% sikker på hva som har skjedd. Anonymkode: e22f6...b17 4
Violetta Skrevet 28. oktober 2016 #14 Skrevet 28. oktober 2016 18 minutter siden, Myrthel skrev: Jeg overdramatiserer ikke. Hvis man har en holdning til at det er greit at unger griser til andres klær, for foreldrene kan bare vaske, har du en dårlig holdning ovenfor andre mennesker. Det er en helt annen ting at barn leker og blir skitne. Du tillegger meg en holdning på veldig tynt grunnlag, en holdning jeg ikke har. Jeg hadde vært litt forsiktig med å beskylde noen for med vilje å ødelegge andres klær før jeg hadde visst mer. Det er alltid flere sider av en sak, og ut i fra hovedinnlegget kan man ikke si om dette er uskyldig lek eller noe mer. 2
Minlillesky Skrevet 28. oktober 2016 #15 Skrevet 28. oktober 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Sønnen min har fått seg ny utejakke og bukse. Han valgte de ut selv og satte pris på de. Når han skulle til skolen i dag ville han ikke ha de på, men de gamle litt kaldere klærne. Han sa det var to gutter i klassen som hadde en lek med å gni de andres klær inn med gjørme! Jeg sa han bare skulle ha de på. Men hva hvis de guttene gnir den nye jakken inn med gjørme og ødelegger den første dag. Hva ville dere gjort?! Kjenner jeg koker her jeg sitter. Skal jeg ringe foreldrene? skolen? kreve rens eller erstatning? Anonymkode: 332e9...129 Det første jeg tenkte på var ikke klærne, men guttene som søler til andres klær med vilje. Det er overhode ikke greit. Jeg hadde spurt barnet om navn på de det gjelder, og tatt kontakt med foreldrene og skole for å informere om den "leken" de holder på med. Klær kan vaskes, og de har ikke rett til å søle til andres klær på gøy. Hadde det vært gjennom vanlig lek etter å ha vært i sandkassa, søle osv, så hadde jeg ikke reagert.. Uteklær tåker vaskemaskin.. 5
Wit Skrevet 28. oktober 2016 #16 Skrevet 28. oktober 2016 Syns flere som svarer her har en litt rar holdning til at andre barn bare bevisst kan gå å gni andre sine klær i gjørma. Dette er ikke OK, og jeg ville tatt det opp med skolen. Fortelle læreren hva sønnen din har fortalt, og spørre om dette er vanlig. Joda, klær kan vaskes, men det er ikke særlig morsomt å få helt nye klær (eller gamle for den saks skyld) gnidd rundt i gjørma for morro skyld. Barn skal læres til å ha respekt for andre eiendom. 9
Salka Skrevet 28. oktober 2016 #17 Skrevet 28. oktober 2016 Å søle til andres klær med gjørme er helt uakseptabelt, men å hevde at jakken blir ødelagt er å overdramatisere en smule. De fleste klær kan vaskes. Du har vel ikke kjøpt en sånn ekkel Canada goose med ekte pels til han håper jeg? 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2016 #18 Skrevet 28. oktober 2016 Jeg har en veldig klar holdning til å gni andres klær inn med gjørme, og det er ikke OK. Men TS har en eneste kilde på dette, og det er hennes egen sønn (som er X år gammel, det vet vi ikke). Og barn kan si mye rart, oppfatte ting forskjellig, og gjerne legge skyld på andre- det er ikke noe rart i det og betyr verken at sønnen til TS er løgnaktig eller noe som helst. Det betyr bare at det er greit å sjekke ut om det faktisk stemmer, før man klikker i vinkel og ringer de andre foreldrene Det kan nemlig bli ganske ubehagelig ellers. Jeg har selv mottatt en lang, sint mail, med ørten skoleansatte og andre foreldre på kopi, om noe min sønn skulle ha gjort mot en annen elev. Jeg vet ikke hvordan moren følte seg da det kom fram at hennes datter hadde pyntet veldig på historien, men jeg antar det ikke var så fryktelig gøy. Jeg har også grepet egne barn i å forsøke å legge skylda på andre, eller fraskrive seg ansvar i lekesituasjoner som ender annerledes enn de hadde tenkt. Dette er helt normal barneatferd, det er derfor det er så greit om TS hører med læreren aller først. Og selvfølgelig, hvis det er noen barn som plager andre og ødelegger klær med vilje, er det viktig at de blir stoppet i dette og fortalt et par sannhetens ord. Også her er det sentralt å få med seg lærer, så det blir gjort på en skikkelig måte. Anonymkode: e22f6...b17 4
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2016 #19 Skrevet 28. oktober 2016 Takk for svar. Jeg krysser fingrene for at det går bra i dag. Jeg skal tenke på om jeg uansett skal sende epost til lærer og informere om det. Sønnen min leker med de og guttene er selvfølgelig fulle av morsomme påfunn også, men de gjør ofte sånne ting som ikke er greit. Det er mye mulig foreldrene ikke vet om det. Anonymkode: 332e9...129
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2016 #20 Skrevet 28. oktober 2016 2 timer siden, Salka skrev: Å søle til andres klær med gjørme er helt uakseptabelt, men å hevde at jakken blir ødelagt er å overdramatisere en smule. De fleste klær kan vaskes. Du har vel ikke kjøpt en sånn ekkel Canada goose med ekte pels til han håper jeg? Hvorfor være så ufin? Canada goose jakke eller ikke, hadde du syns det var greit å vaske jakken til ungen hver dag fordi andre unger syns det er gøy å gni den inn med gjørme? Anonymkode: 898aa...666 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå