AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2016 #1 Skrevet 28. oktober 2016 Jeg har en Schappendoes på fire år og hun er den første hunden min og ho blir aldri sliten. Er rasen veldig i overkant aktiv? En av de mest aktive hunderasene som finnes eller? Går skogsturer på tre timer og lydighet og godbit søk ol. og noen ganger på kurs og hun er aldri sliten. Spinn vill hele tiden. Hun er veldig snill og god og en kjempefin hund men bare ekstremt aktiv og jeg lurte på om det er rasetypisk? Anonymkode: f8672...679
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2016 #2 Skrevet 28. oktober 2016 Sjekket du det ut før du valgte rasen? Et kjapt søk på Internett sier at activity level = high. Jeg har selv en gjeterhund hvor det rasetypisk er et moderat aktivitetsnivå. Kan det være at hun er overstimulert? Understimulering og overstimulering ser ganske likt ut, men det er jo ikke nødvendigvis det ettersom du har en høyaktivitetshund. Min var overstimulert, og jeg måtte jobbe en del med å være rolig og at det ikke skulle skje ting hele tiden, og han har bare moderat aktivitetsnivå. Han er veldig mye roligere nå i hvert fall. Anonymkode: 5b668...36e
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2016 #3 Skrevet 28. oktober 2016 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Sjekket du det ut før du valgte rasen? Et kjapt søk på Internett sier at activity level = high. Jeg har selv en gjeterhund hvor det rasetypisk er et moderat aktivitetsnivå. Kan det være at hun er overstimulert? Understimulering og overstimulering ser ganske likt ut, men det er jo ikke nødvendigvis det ettersom du har en høyaktivitetshund. Min var overstimulert, og jeg måtte jobbe en del med å være rolig og at det ikke skulle skje ting hele tiden, og han har bare moderat aktivitetsnivå. Han er veldig mye roligere nå i hvert fall. Anonymkode: 5b668...36e Jeg vil utdype litt: her slo overstimuleringen ut som at hunden aldri ble tom for energi. Vi gikk lang tur, kastet litt ball og hadde godbitsøk under turen, og når vi kom hjem var han fortsatt klar for mer. Jeg ville slappe av i sofaen etter lang tur, men det akseptere ikke hunden! Så da ga jeg han en godbitball eller terning, som han måtte jobbe litt med for å få ut godbitene. Når han var ferdig hoppet han oppå meg i sofaen og bare "hva skjer nå da? :D". Så fikk han en kong med noe godt fyll som han brukte et kvarter-20 min på, før han igjen sprang rundt meg og hoppet på meg sånn "hva skjer nå da? :D". Veldig vilter og glad. Så kanskje vi trente litt triks, helt basice ting (om jeg ikke allerede var lei all aktiviteten), men han var fortsatt ikke sliten. Han roer seg typisk når han får en tyggeting, så jeg passer alltid på å ha en del forskjellige varianter som han kan jobbe med, men det er ikke alltid han vil ha tyggeting. Han kan tygge veldig lenge. Men etter det så er det rett tilbake igjen og bare "hva skjer nå da? :D". Det eneste som sliter han virkelig ut er å leke med andre hunder, da er han slått ut i noen timer. Denne endringen skjedde gradvis mens han var unghund og full av hormoner. Han var ikke så vilter som valp/da han var yngre. Aktivitetsnivået økte raskt, og det jeg beskriver over var situasjonen på det verste. Derfor måtte jeg jobbe mer med avslapping. Det var nye syting og piping og "plaging av mor" ettersom ting ikke skjedde hele tiden, men det jeg måtte gjøre var å holde meg "hard". Han har sin egen plass (men er velkommen over alt), men tasset bare rundt om kring og sutret når ting ikke skjedde. Så jeg fokuserte mer på "settle" på plassen sin. Ignorerte all sutring når ting ikke skjedde, for etter endt aktivitet skulle det ikke skje noe mer på en time eller to. Var han helt hvileløs og ikke klarte å "settle down" satt jeg i sofaen og hadde ham i bånd med 1 meter spillerom, hvor plassen hans var innenfor, så han ikke stresset seg selv mer av å gå rundt og stresse. Etterhvert ble han flinkere til å ligge på plassen sin og akseptere at ingen ting skjedde, og når han klarte det var sofaen "åpen" igjen (han var "bannlyst" fra sofaen når vi trente på "settle down" på plassen sin). Nå slapper han helt fint av over alt, både på plassen sin og i sofaen. Jeg sier ikke at hunden din er overstimulert og stressa, men det er en mulighet. Hunder kan også bli sånn når de er understimulert, men ettersom dere allerede har veldig mye aktivitet er det vanskeligere å prøve å få til MER aktivitet fremfor å prøve å slappe av mer. Men å slappe av er også noe man må trene på, VELDIG mye i startfasen før hunden lærer dette selv. Anonymkode: 5b668...36e
Skywise Skrevet 28. oktober 2016 #4 Skrevet 28. oktober 2016 Nei, det er ikke rasetypisk og heller ikke vanlig for raser som er enda mer aktive enn schapendoes. Tipper dette er en hund som mangler avknapp, at den ikke får til å roe seg ned selv. Noen er født med det, andre må lære det. Å overstimulere dem gjør bare vondt verre da det skaper en stor forventning til at det skal skje noe hele tiden. Dette er forholdsvis enkelt å løse ved å enten binde hunden inne eller å avgrense den på et lite område så den ikke har annet valg enn å roe seg. Etter en tur på 1 time og spor/lydighet/kurs er det ikke snakk om understimulering, lær hunden at innendørs slapper man av og det skjer ikke noe før du bestemmer det.
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2016 #5 Skrevet 28. oktober 2016 2 timer siden, Skywise skrev: Nei, det er ikke rasetypisk og heller ikke vanlig for raser som er enda mer aktive enn schapendoes. Tipper dette er en hund som mangler avknapp, at den ikke får til å roe seg ned selv. Noen er født med det, andre må lære det. Å overstimulere dem gjør bare vondt verre da det skaper en stor forventning til at det skal skje noe hele tiden. Dette er forholdsvis enkelt å løse ved å enten binde hunden inne eller å avgrense den på et lite område så den ikke har annet valg enn å roe seg. Etter en tur på 1 time og spor/lydighet/kurs er det ikke snakk om understimulering, lær hunden at innendørs slapper man av og det skjer ikke noe før du bestemmer det. Fint at du skrev det samme som meg, bare LITT mer kort og konsist Anonymkode: 5b668...36e
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2016 #6 Skrevet 28. oktober 2016 Nei dette stemmer ikke. Hunden min er ikke på alle disse gjøremålene hver eneste dag. Enten eller. Og turen er opptil tre timer men oftest en time. Kurs gjøres på andre dager som jeg ikke går tur. Lydighet andre dager. Nei er ikke meninga at jeg skal slite ut hunden nei. Meninga var at hunden aktiviseres. Jeg lurte kun på om den rasen har høyere aktivitetsbehov og om det er rasetypisk å være aktiv? Anonymkode: f8672...679
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2016 #7 Skrevet 28. oktober 2016 13 timer siden, Skywise skrev: Nei, det er ikke rasetypisk og heller ikke vanlig for raser som er enda mer aktive enn schapendoes. Hvilke raser er enda mer aktive enn Schappendoes ? Anonymkode: f8672...679
LadyGrey Skrevet 28. oktober 2016 #8 Skrevet 28. oktober 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei dette stemmer ikke. Hunden min er ikke på alle disse gjøremålene hver eneste dag. Enten eller. Og turen er opptil tre timer men oftest en time. Kurs gjøres på andre dager som jeg ikke går tur. Lydighet andre dager. Nei er ikke meninga at jeg skal slite ut hunden nei. Meninga var at hunden aktiviseres. Jeg lurte kun på om den rasen har høyere aktivitetsbehov og om det er rasetypisk å være aktiv? Anonymkode: f8672...679 Du har fått mange gode råd på hundesonen. Hunden din trenger rett og slett å lær seg å slappe av og være rolig inne.
Skywise Skrevet 29. oktober 2016 #9 Skrevet 29. oktober 2016 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei dette stemmer ikke. Hunden min er ikke på alle disse gjøremålene hver eneste dag. Enten eller. Og turen er opptil tre timer men oftest en time. Kurs gjøres på andre dager som jeg ikke går tur. Lydighet andre dager. Nei er ikke meninga at jeg skal slite ut hunden nei. Meninga var at hunden aktiviseres. Jeg lurte kun på om den rasen har høyere aktivitetsbehov og om det er rasetypisk å være aktiv? Anonymkode: f8672...679 Men da har jeg jo allerede svart på spørsmålet ditt; Schapendoes er ikke en ekstremt aktiv rase, de fleste er helt vanlige familiehunder som får en times tur i snitt. 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvilke raser er enda mer aktive enn Schappendoes ? Anonymkode: f8672...679 Brukshunder, fuglehunder og andre raser som brukes og ikke bare er selskapshunder.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå