Gå til innhold

HJELP! Lysglimt i øyet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er bekymret, så ille at jeg ligger å griner (kødder ikke). I det siste har jeg opplevd såkalte fluer i synsfeltet og lysglimt i det ene øyet, noe som gjorde at jeg dro rett til optiker. I dag tok han bilde av netthinnene og de så helt fine ut. Han kunne se disse to flekkene jeg ser, og sa disse er noe som flyter inne i øyevæsken. Jeg har altså ingen tegn på netthinneløsning ifølge han - per dags dato.

Lysglimtene er ikke sterke, men vises best i mørket. Kun på ett øye. Opplever dem ikke på dagtid. 

Skal sies at jeg går på medisiner som kan gi synsforstyrrelser, men har aldri opplevd noe lignende før. Er litt nærsynt. 

Bør jeg oppsøke legekontoret i morgen å be om hastetime? 

Anonymkode: bd0e3...1da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vil tro det er fra medisinene og ikke fra øyet egentlig. Hva tar du? Hvis det er psykofarma du tar, er det ikke uvanlig med synsforstyrrelser. 

Anonymkode: 74c66...109

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke optiker så noe, så er det sannsynligvis ingenting. Hadde optiker sett noe på bildene hadde du blitt sendt rett til øyelege. Jeg har hatt nøyaktig de samme symptomene som deg, og lysglimtene forsvant når jeg slutta å fokusere så mye på dem. Fluene i synsfeltet er der enda, men har blitt omtrent gjennomsiktige i forhold til hva de var for 1 år siden. Det skal sies at når jeg slutta å stresse over dem, så ble de mindre synlige. 

Pass deg for å stresse for mye over synet ditt, jeg gikk inn i 1 1/2 år med angsthelvete (som begynte pga de hersens fluene), og har lagt merke til mange synsfenomen som for egentlig er helt vanlige, men man merker dem bare ikke. Jeg bare la merke til alt jeg trodde kunne være noe unormalt. Kun én gang har noe vært galt, da blødde jeg litt på netthinnen og ble sendt til øyelege. Det forsvant av seg selv. Da hadde jeg helt andre symptomer enn det du har nå. 

Du kan be om hastetime, men sannsynligvis vil du ikke få time hos øyelege. Jeg ba om henvisning til øyelege fra fastlegen, og det var 1 års ventetid. Kun den ene gangen fikk jeg hastetime hos øyelege via legen, og det var pga helt andre symptomer som sagt. 

Anonymkode: 12a1f...42b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er bekymret, så ille at jeg ligger å griner (kødder ikke). I det siste har jeg opplevd såkalte fluer i synsfeltet og lysglimt i det ene øyet, noe som gjorde at jeg dro rett til optiker. I dag tok han bilde av netthinnene og de så helt fine ut. Han kunne se disse to flekkene jeg ser, og sa disse er noe som flyter inne i øyevæsken. Jeg har altså ingen tegn på netthinneløsning ifølge han - per dags dato.

Lysglimtene er ikke sterke, men vises best i mørket. Kun på ett øye. Opplever dem ikke på dagtid. 

Skal sies at jeg går på medisiner som kan gi synsforstyrrelser, men har aldri opplevd noe lignende før. Er litt nærsynt. 

Bør jeg oppsøke legekontoret i morgen å be om hastetime? 

Ja, det er lurt å kontakte legesenteret ditt i morgen, forklar problemet, og be om å få en time. Fortell om at du er bekymret. Ansatte på legesenteret vurderer om du bør komme på en hastetime eller om det kan vente noen dager.

Anonymkode: a8e4e...885

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! 

Jeg var ved legekontoret i forrige uke og fortalte om symptomene, men fikk time tre dager etter. Denne legen ville ikke se på øyet, da h*n ikke mente h*n var kompetent til det, men henviste til øyelege for å sjekke ut fluene. Ikke kommet inn enda. Har nemlig vært hos øyelege med tørre øyne for litt over 1 måned siden for tørre øyne. Da var jeg ikke obs på disse flekkene, og øyelege sa ingenting. Alt så fint ut da.

Går på Cipralex og Tolvon. Har generell angstlidelse, og er veldig nervøs for helsa. Ikke såpass at jeg "finner opp" (misforstå meg rett) problemer, men blir veldig obs og stresser fælt med det. Blir ekstremt bekymret, spesielt for øynene. Skal også sies at jeg snuser mye, så regner med blodtrykket går mye opp og ned. 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at du er bekymret TS, men mest sannsynlig kan du ta det helt med ro.

Dette året har jeg hatt noe av samme problemene som deg. Jeg har alltid hatt fluer i synsfeltet, men disse har blitt mye verre. Jeg ser dessuten disse lysglimtene du nevner. Etter 2 besøk hos optiker og fullsjekk hos øyelegen, har jeg fått beskjed om at ingenting er galt med øynene mine. Nå tar jeg det mer med ro, og jeg ser derfor ikke disse lysglimtene like mye lenger. 

Det er dessuten en mulighet for at medisinene dine gir symptomene :)

Anonymkode: af771...759

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blir man ikke sendt videre når det gjelder tegn på netthinneløsning? Jeg kan ingenting om øyner, bare syns å huske jeg leste en gang at det var sånn man tok tak i med en gang. Men kanskje de snakket om noe annet

Anonymkode: f76bb...334

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her!

Snakket med øyelegen i dag og han ba meg komme på mandag. Siden jeg ikke har gardinskygge eller svekket syn på øyet, tenker han det mest sannsynlig er glasslegemeløsning (er litt nærsynt) og vil sjekke om det er noe skade på netthinna. Han ba meg ta det helt med ro og sa at jeg ikke blir blind, som var min første reaksjon. Snakker vi panikkanfall :icon_frown: Dersom det oppstår skygge skal jeg ringe legevakt, men de operer ikke på helger? Min verste skrekk er å få netthinneløsning på helg i så fall. Guri! Dette blir en nervepirrende helg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS her!

Snakket med øyelegen i dag og han ba meg komme på mandag. Siden jeg ikke har gardinskygge eller svekket syn på øyet, tenker han det mest sannsynlig er glasslegemeløsning (er litt nærsynt) og vil sjekke om det er noe skade på netthinna. Han ba meg ta det helt med ro og sa at jeg ikke blir blind, som var min første reaksjon. Snakker vi panikkanfall :icon_frown: Dersom det oppstår skygge skal jeg ringe legevakt, men de operer ikke på helger? Min verste skrekk er å få netthinneløsning på helg i så fall. Guri! Dette blir en nervepirrende helg

Hva menes med skygger?

Anonymkode: a3ced...1c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser fluer/støv spesielt godt når jeg driver med mobilen, var hos optiker og fikk vite at hornhinnen var skjev. Klarte ikke lese tekster mer på TV osv med det ene øyet der hornhinnen har blitt skjev så fikk prøve en linse mot det (men den var altfor stor for øyet mitt) men synet ble normalt igjen med den nye linsen de minuttene jeg brukte den. Forstår veldig godt at du er redd, jeg er/var veldig redd for å miste synet. Har +7. Bruker du linser eller briller?

Anonymkode: efe57...46c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det fare for å miste synet hvis man ser lysglimt? Og hvordan er det lysglimtene?

Anonymkode: a3ced...1c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lysglimt i øynene (ser ut som lyn eller noen som tar bilde inni øyet ditt) kan være tegn på at glasslegemet inni øyet napper i netthinna. Det kan være tegn på glasslegemeløsning eller det verste netthinneløsning (ca samme symptomer, "bare" at sistnevnte gjør deg blind på øyet som er rammet, dersom du ikke får det behandlet raskt Den skyggen jeg snakker om har jeg hørt er som om noen trekker ned ei gardin foran øyet. Det er alvorlig!

Glasslegemeløsning kan utvikle seg til netthinneløsning, pga at glasslegemet sitter fast i netthinna og når den løsriver seg KAN det skape hull eller rift i netthinna, slik at væske siver inn i netthinna og gjør at den rakner. Det er worst case senario, og er veldig sjelden. Det er jo min skrekk at det skal skje, men jeg ser ingen teppefall eller gardinskygge over øyet foreløpig i alle fall...

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i alle dager skulle du få netthinneløsning? Stress ned!

Anonymkode: e4bd7...2a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 10/27/2016 den 23.51, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! 

Jeg var ved legekontoret i forrige uke og fortalte om symptomene, men fikk time tre dager etter. Denne legen ville ikke se på øyet, da h*n ikke mente h*n var kompetent til det, men henviste til øyelege for å sjekke ut fluene. Ikke kommet inn enda. Har nemlig vært hos øyelege med tørre øyne for litt over 1 måned siden for tørre øyne. Da var jeg ikke obs på disse flekkene, og øyelege sa ingenting. Alt så fint ut da.

Går på Cipralex og Tolvon. Har generell angstlidelse, og er veldig nervøs for helsa. Ikke såpass at jeg "finner opp" (misforstå meg rett) problemer, men blir veldig obs og stresser fælt med det. Blir ekstremt bekymret, spesielt for øynene. Skal også sies at jeg snuser mye, så regner med blodtrykket går mye opp og ned. 

TS

Gå tilbake til legen din, det er langt mer sannsynlig at synsforstyrrelsene skyldes bivirkninger på medisinene du går på enn netthinneløsning..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gå tilbake til legen din, det er langt mer sannsynlig at synsforstyrrelsene skyldes bivirkninger på medisinene du går på enn netthinneløsning..

Will do! Ikke merket noen bivirkninger av sistnevnte, Tolvon, men Cipralex (selv ved lav dose) er det mye rart! Holder på å slutte, heldigvis!!!

TS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lysglimt i øynene (ser ut som lyn eller noen som tar bilde inni øyet ditt) kan være tegn på at glasslegemet inni øyet napper i netthinna. Det kan være tegn på glasslegemeløsning eller det verste netthinneløsning (ca samme symptomer, "bare" at sistnevnte gjør deg blind på øyet som er rammet, dersom du ikke får det behandlet raskt Den skyggen jeg snakker om har jeg hørt er som om noen trekker ned ei gardin foran øyet. Det er alvorlig!

Glasslegemeløsning kan utvikle seg til netthinneløsning, pga at glasslegemet sitter fast i netthinna og når den løsriver seg KAN det skape hull eller rift i netthinna, slik at væske siver inn i netthinna og gjør at den rakner. Det er worst case senario, og er veldig sjelden. Det er jo min skrekk at det skal skje, men jeg ser ingen teppefall eller gardinskygge over øyet foreløpig i alle fall...

TS

Dette har du tydeligvis satt deg godt inn i, og det stemmer på en prikk :)

Hadde du hatt rift eller løsning på netthinna så skulle det vært synlig på bildet til optikeren (spørs litt hvor langt ut i periferien det er, og hvilke instrument optikeren har), og du skulle hatt mer alvorlige symptomer som dette gardinet som kommer ned, eller masse tråder.

Jeg tror nok også det er løsning av glasslegemet, som har veldig like symptomer, hvis det ikke er en bivirkning av medisinene dine. 

Er du veldig nærsynt?

Anonymkode: e9e0a...daa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har roet meg kraftig ned nå i alle fall, siden det ikke glimter i øyet i mørket lenger, og jeg ser fortsatt helt perfekt (med briller) på øyet :) Blir spennende å høre i morgen likevel, men tror det går bra.

Jeg har ikke mer enn -2, så ikke veeldig nærsynt.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har roet meg kraftig ned nå i alle fall, siden det ikke glimter i øyet i mørket lenger, og jeg ser fortsatt helt perfekt (med briller) på øyet :) Blir spennende å høre i morgen likevel, men tror det går bra.

Jeg har ikke mer enn -2, så ikke veeldig nærsynt.

TS

Så bra :). -2,00 regnes ikke som veldig nærsynt nei, så da gjør det deg heller ikke mer utsatt for netthinneløsning enn andre :) 

Anonymkode: e9e0a...daa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10/29/2016 den 13.21, AnonymBruker skrev:

Will do! Ikke merket noen bivirkninger av sistnevnte, Tolvon, men Cipralex (selv ved lav dose) er det mye rart! Holder på å slutte, heldigvis!!!

TS.

Ok, da kan det være seponeringssymptomer da. Les her: 

http://nhi.no/pasienthandboka/sykdommer/psykisk-helse/antidepressivt-nedtrappingssyndrom-18516.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...