Gå til innhold

Føler meg som en dårlig mor i kveld

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skulle lese bok til ungen etter at jeg fikk henne i seng i kveld, noe jeg lovte. Men først skulle hun leke litt i senga, og jeg gikk ned for å duppe litt etter den sene middagen vi tok etter barnehagen. Men jeg sov visst fra det hele :/ Har hørt henne rope på meg et par ganger, men jeg var for trett og sliten til å gå opp. Og nå sover hun med armen rundt kosedyret sitt.. Sikkert lei seg for at jeg sviktet henne.

Jeg greier ærlig talt ikke å være den supermammaen som forventes av oss mødre, selv ikke selvfølgeligheter som boklesing på kveld er så enkel å få til bestandig. For kvelden er en tid hvor jeg enkelte ganger er trett og sliten, og middagen slår meg ut. Jeg lager mat, rydder, vasker og leker med henne før jeg steller hun klar kvelden. 

Flere som tør å innrømme at de ikke er perfekte mødre?

Anonymkode: bb1f6...52e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har aldri sovnet fra barna mine! 

Anonymkode: 482fc...41d

• Liker 2
Skrevet

Jeg er ikke mor ennå, men vet at jeg ikke vil være perfekt. Forbereder meg mentalt ved å lese om andre uperfekte mødre, så jeg ikke skal føle meg så skyldig :P

Dette er nok glemt når hun våkner i morgen : )

• Liker 3
Skrevet

Din datter er heldig. Har en mamma som står ved senga og ønsker hun kunne gjort alt riktig. Fordi du elsker henne. 

• Liker 19
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har aldri sovnet fra barna mine! 

Gratulerer 

Anonymkode: 4cf80...022

• Liker 21
Skrevet

Da min eldste var 2 år sovnet jeg ifra han på sofaen hveeeer eneste morgen!! Hadde ikke sjans. Følte meg så dritt pga det, men det var fysisk umulig å ikke sovne. Gikk til og med til legen for å finne ut om jeg hadde lave verdier av noe, men det viste seg at jeg "bare" var utbrent. Forklar jenta di hvor slitsomt det er å være mamma iblant og at det ikke er meningen. Vi er bare mennesker vi også. Når alt kommer til alt har det ikke noe å bety at du sovnet fra henne denne ene gangen, og heller ikke om det skjer flere ganger. Det viktigste er jobben du gjør ellers ❤

Anonymkode: 85562...8ba

• Liker 6
Skrevet
7 minutter siden, Tibbie skrev:

Jeg er ikke mor ennå, men vet at jeg ikke vil være perfekt. Forbereder meg mentalt ved å lese om andre uperfekte mødre, så jeg ikke skal føle meg så skyldig :P

Dette er nok glemt når hun våkner i morgen : )

Jeg håper hun glemmer det:) Jeg er alene uten mannen nå, så blir litt ekstra på meg da. Men i morgen skal jeg vie henne all oppmerksomhet etter barnehagen! 

Det krever utrolig mye å ivareta et barn. De skal ha sunn mat, være rene, tas med til sosiale tilstelninger, og ha mental stimuli. Vi tegnet f.eks ganske mye før jeg stelte henne, og da skulle vi lære å skrive navnet hennes. Det er også mange spørsmål å svare på, og trening på språk og uttale generelt.

Flere må forstå at barn ikke bare er til kos, men at de også skal formes til å bli sunne og glade individer. Og der ligger det mye jobb! Og det sliter på oss mødre i blant, selv om vi elsker barna våre høyere enn noe annet. 

• Liker 2
Skrevet

Kjenner igjen følelsen. Eldste må av og til vente til jeg er ferdig med å legge yngste før jeg kommer inn å leser for han. Flere ganger har han ropt etter meg, og jeg har sagt jeg kommer snart. Minste er litt krevende, må sitte inne med han... Så når minste endelig sover, så går jeg inn for å lese for storebror. Og da ligger han der og sover da, og fikk ikke nattabok og nattaklem... 
Nå er vi to da, så dette er jo de gangene mannen er borte, og minste er ekstra krevende.

Jeg skjønner godt at du er sliten, spessielt om du er alene! Det ER slitsomt!

Men hva med å heller bli igjen hos henne? ikke gå å legg deg før du er ferdig med legginga av barnet ditt, du har jo ikke sjangs til å vokne i tide...
da kan du jo kanskje legge deg oppi til henne, så kan dere snakke litt heller, og så kan du duppe av litt der når hun alikevel skal sove? Da blir det jo en fin stund for jenta di.
Mine spør av og til om jeg kan ligge oppi med dem til de sovner, og det er veldig koselig å bare ligge å prate om dagen, og alt mellom himmel og jord, til man sovner :)

Anonymkode: dc20b...3d6

• Liker 5
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg håper hun glemmer det:) Jeg er alene uten mannen nå, så blir litt ekstra på meg da. Men i morgen skal jeg vie henne all oppmerksomhet etter barnehagen! 

Det krever utrolig mye å ivareta et barn. De skal ha sunn mat, være rene, tas med til sosiale tilstelninger, og ha mental stimuli. Vi tegnet f.eks ganske mye før jeg stelte henne, og da skulle vi lære å skrive navnet hennes. Det er også mange spørsmål å svare på, og trening på språk og uttale generelt.

Flere må forstå at barn ikke bare er til kos, men at de også skal formes til å bli sunne og glade individer. Og der ligger det mye jobb! Og det sliter på oss mødre i blant, selv om vi elsker barna våre høyere enn noe annet. 

Absolutt, kan signere på den! 🙂

Skrevet

Min sønn glemte å komme  i barnehagen på foreldretilstelning i dag.  Den lille hadde stått i vinduet og sett etter faren.  Barnehagen ringte ham til og med, men telefonen var forlagt.  Hun sa ingenting da hun kom hjem.  Så husket plutselig pappaen, og hun gråt, hadde vært så lei seg.  Det var pappaen også. 

Skolebarnet gledet seg til svømming, og alt sto pakket og klart.  Så glemte pappaen og sende med bagen. Hun måtte se på de andre mens de badet, for pappa tok ikke telefonen og kom ikke med bagen.

Ingen er perfekte, selv ikke de mest velmenende og omsorgsfulle foreldre.   

Skrevet

Så skummelt at du ikke våknet selvom hun ropte. Flaks at hun lå trygt i sengen og ikke lå skadet og ropte om hjelp.

Anonymkode: e134a...390

• Liker 5
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så skummelt at du ikke våknet selvom hun ropte. Flaks at hun lå trygt i sengen og ikke lå skadet og ropte om hjelp.

Herregud, skjerp deg.

Det er ikke denne ene episoden som definerer deg som mor TS. Ta det igjen i helgen :klem: 

• Liker 3
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun hørte jo datteren, så hun hørte jo at det ikke var krise. Hadde datteren ligget skadet og ropt hadde nok mor hoppet ut av sofaen, våken eller ikke. Man hører jo forskjell, og reagerer etter det.

Anonymkode: 10d49...3a4

• Liker 3
Skrevet

Ingen er perfekte. Be henne om unnskyldning i morgen og les litt for henne når hun våkner?

Alle gjør feil og det er viktigere å lære henne hva man gjør når man har gjort feil enn å fremstå som perfekt

Anonymkode: 27c64...327

• Liker 2
Skrevet

Hadde du vært min kone, eller samboer ville jeg vært stolt av deg, det er sikkert!

• Liker 2
Skrevet

Du virker som en omsorgsfull mor.  Når EN kveld uten lesing gir deg dårlig samvittighet tenker jeg at du nok er "close to perfect" :klem: 

Anonymkode: 2e98c...e72

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da min eldste var 2 år sovnet jeg ifra han på sofaen hveeeer eneste morgen!! Hadde ikke sjans. Følte meg så dritt pga det, men det var fysisk umulig å ikke sovne. Gikk til og med til legen for å finne ut om jeg hadde lave verdier av noe, men det viste seg at jeg "bare" var utbrent. Forklar jenta di hvor slitsomt det er å være mamma iblant og at det ikke er meningen. Vi er bare mennesker vi også. Når alt kommer til alt har det ikke noe å bety at du sovnet fra henne denne ene gangen, og heller ikke om det skjer flere ganger. Det viktigste er jobben du gjør ellers ❤

Anonymkode: 85562...8ba

Jeg ville ikke sagt noe i nærheten av hvor slitsomt det er å være mamma, heller hvor slitsomt det er å være voksen el. Her er det viktig å tenke på hvordan man ordlegger seg!

• Liker 7
Skrevet
9 timer siden, Zienna skrev:

Min sønn glemte å komme  i barnehagen på foreldretilstelning i dag.  Den lille hadde stått i vinduet og sett etter faren.  Barnehagen ringte ham til og med, men telefonen var forlagt.  Hun sa ingenting da hun kom hjem.  Så husket plutselig pappaen, og hun gråt, hadde vært så lei seg.  Det var pappaen også. 

Skolebarnet gledet seg til svømming, og alt sto pakket og klart.  Så glemte pappaen og sende med bagen. Hun måtte se på de andre mens de badet, for pappa tok ikke telefonen og kom ikke med bagen.

Ingen er perfekte, selv ikke de mest velmenende og omsorgsfulle foreldre.   

Jeg er absolutt ikke perfekt, men jeg stusser over at det går an å være utilgjengelig på telefonen når man har barn i barnehage og skole, spesielt når man er alene med dem slik din sønn er. Jeg er også alene med mitt barn, og det jeg alltid sørger for er at jeg kan nåes ved behov, eller at jeg har sagt i fra til skolen hvis jeg av en eller annen grunn ikke er det og hvem de ellers kan få tak i (f.eks. når jeg har eksamen).

Til TS: Her leser vi veldig ofte om morgenen, fordi både barnet og jeg er trøtte om kvelden. Jeg hadde nok også hatt veldig dårlig samvittighet om jeg sovnet sånn du gjorde, men jeg mener samtidig at man ikke trenger å ha det.

Anonymkode: 9bab8...62e

• Liker 4
Skrevet

Jeg tenker at du neste gang ikke bør love noe som helst, og du bør kanskje også lese for henne før hun får leke litt før sovetid, nettopp fordi du er så sliten. Nå vet ikke jeg hvor gammelt barnet ditt er, men jeg synes du skal ta en god prat med henne om dette, unnskylde og gjøre det godt med en god bok på sengekanten i dag. Fortell at det er slitsomt å være voksen også, akkurat som at hun også innimellom kan være trøtt og sliten.

Jeg er derimot ganske forferdet over at du HØRTE henne rope på deg, og så gikk du ikke opp til henne! Det syntes jeg var grusomt gjort! Jeg kan ikke se for meg hvor sliten du må ha vært, enda jeg var søvnløs i 10 måneder med baby som aldri sov og et annet barn som var syk annenhver uke i et år, så hun var mye hjemme, samt andre barn som skulle leveres hit og dit. Samboer jobbet en hel del overtid, og var også deltidsstudent. Jeg har aldri oversett barna mine om de har ropt på meg, utenom mas og gnål. Og jeg er ikke supermamma, jeg heller. 

Men du... Det var bare en gang. Snakk med datteren din. Det er lov å være sliten. Jeg høres sikkert motstridende ut her, men selv om jeg selv ikke ville gjort det på den måten, så er det likevel ikke min sak å dømme deg. Vi er alle forskjellige. Det gjør deg ikke til en dårlig mor ved en engangshendelse. Og da mener jeg det at du hørte henne rope, men overså henne fordi du var for sliten og trøtt. Boklesingen var innafor.

• Liker 4
Skrevet
30 minutter siden, Fluttershy skrev:

Jegskyldfølelsesagt noe i nærheten hvor slitsomt det er å være mamma, heller hvor slitsomt det er å være voksen el. Her er å tenke på hvordan man ordlegger seg!

Dette! Ellers blir  unnskyldningen fra mor en belastning for barnet, ikke bare der og da, men også for fremtiden, barnet skal ikke få skyldgfølelse fordi mor er sliten. Når det er sagt, til TS; ingen fare så lenge det ikke er ofte  og gjentakende   mønster. Dette var ett tilfelle, og tenker at du sikkert ikke behøver engang si noe om det, dersom ikke barnet selv bringer det på bane. Det at du bekymrer deg over denne tingen, viser bare at du er en omsorgsfullog god mor! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...