AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2016 #1 Skrevet 27. oktober 2016 Psykologen sa i dag at jeg har en blandet personlighetsforstyrrelse. Han sa trekk fra paranoid, engstelig, og avhengig. Jeg har ptsd. Betyr det at fordi jeg er så skadet, at jeg er skyld i det som har skjedd? Mener egentlig psykologen at slike som meg burde dø..? Anonymkode: d8f09...403
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2016 #2 Skrevet 27. oktober 2016 Nei, det betyr ikke at du har skyld i det som har skjedd, det betyr heller ikke at du burde dø. Det betyr at du har mildt sagt veldig mye angst, og at angsten din har gjort at du har utviklet noen mønstre som gjør det vanskelig for deg i livet. Som å trekke seg unna, ikke greie å hevde seg selv, generelt veldig sterk usikkerhet. Tok litt fra meg selv her, jeg har det samme. Og jeg synes også personlighetsdiagnoser er fryktelig sårende. Egentlig mest på grunn av stigma i samfunnet og enkelte holdninger fra helsepersonell. Det er lurt å holde diagnosen for deg selv, du kan risikere å bli "behandlet" og "analysert" av mennesker, som kanskje mener det godt men som ikke er i nærheten av å ha kompetanse til å behandle deg. Slikt gir mye angst igjen. Det er komplisert og tar tid, og folk skjønner ikke ptsd med en gang man nevner personlighetsforstyrrelse. Anonymkode: 4a8a6...b68 3
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2016 #3 Skrevet 28. oktober 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Psykologen sa i dag at jeg har en blandet personlighetsforstyrrelse. Han sa trekk fra paranoid, engstelig, og avhengig. Jeg har ptsd. Betyr det at fordi jeg er så skadet, at jeg er skyld i det som har skjedd? Mener egentlig psykologen at slike som meg burde dø..? Anonymkode: d8f09...403 ALLE folk har trekk fra noen personlighetsforstyrrelser om man tester dem! Spørsmålet er om du går over diagnosegrensen på noen av dem. Be psykologen gjøre en skikkelig test på deg på de ulike personlighetsforstyrrelsene og se om du egentlig har det, i stedet for å bare sette blandet personlighetsforstyrrelse på deg. Og nei, det er selvfølgelig ikke derfor kjipe ting skjer med deg. Men hvis du har personlighetsforstyrrelse kan den forsterkes av det skjer kjipe ting som gjør deg utrygg. Anonymkode: f6c92...8a9 3
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2016 #4 Skrevet 28. oktober 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Psykologen sa i dag at jeg har en blandet personlighetsforstyrrelse. Han sa trekk fra paranoid, engstelig, og avhengig. Jeg har ptsd. Betyr det at fordi jeg er så skadet, at jeg er skyld i det som har skjedd? Mener egentlig psykologen at slike som meg burde dø..? Anonymkode: d8f09...403 Anonymkode: d7873...52c 19
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2016 #5 Skrevet 28. oktober 2016 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Psykologen sa i dag at jeg har en blandet personlighetsforstyrrelse. Han sa trekk fra paranoid, engstelig, og avhengig. Jeg har ptsd. Betyr det at fordi jeg er så skadet, at jeg er skyld i det som har skjedd? Mener egentlig psykologen at slike som meg burde dø..? Anonymkode: d8f09...403 Nei, det betyr det absolutt ikke kjære deg. Og det du beskriver burde være mulig å behandle nesten helt vil jeg tro, fikk du ikke beskjed om det? Og hvor lenge har du gått til denne psykologen da? Anonymkode: 8cdac...440 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2016 #6 Skrevet 28. oktober 2016 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei, det betyr ikke at du har skyld i det som har skjedd, det betyr heller ikke at du burde dø. Det betyr at du har mildt sagt veldig mye angst, og at angsten din har gjort at du har utviklet noen mønstre som gjør det vanskelig for deg i livet. Som å trekke seg unna, ikke greie å hevde seg selv, generelt veldig sterk usikkerhet. Tok litt fra meg selv her, jeg har det samme. Og jeg synes også personlighetsdiagnoser er fryktelig sårende. Egentlig mest på grunn av stigma i samfunnet og enkelte holdninger fra helsepersonell. Det er lurt å holde diagnosen for deg selv, du kan risikere å bli "behandlet" og "analysert" av mennesker, som kanskje mener det godt men som ikke er i nærheten av å ha kompetanse til å behandle deg. Slikt gir mye angst igjen. Det er komplisert og tar tid, og folk skjønner ikke ptsd med en gang man nevner personlighetsforstyrrelse. Anonymkode: 4a8a6...b68 PTSD er ikke en personlighetsforstyrrelse. Anonymkode: 8cdac...440 3
lokmeister2016 Skrevet 28. oktober 2016 #7 Skrevet 28. oktober 2016 nei de betyr det ikke kjære du, de betyr bare at du har hatt et tøft liv, og når du har fått diagnosen er de kansje greit og se hva du har og jobbe med med deg selv:) 1
strawberry Skrevet 28. oktober 2016 #8 Skrevet 28. oktober 2016 Støtter det de over her skriver. Også vil jeg sende deg en klem <3
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2016 #9 Skrevet 28. oktober 2016 Det er jo ting du kan jobe vekk? Har hatt ptsd selv, 4 år så klarte jeg meg bedre. Ble diagnosert for avhengig. Den har blitt bedre. Også delvis borderline, altså ikke de verste sidene, men mer på at jeg har byttet jobb mye. Der har jeg også landet. Så alt er mulig. Bare bli obs på sine negative sider og triggere. Så finne ut hvordan man kan bli bedre. Anonymkode: 3d7af...f6b
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2016 #10 Skrevet 28. oktober 2016 8 timer siden, AnonymBruker skrev: PTSD er ikke en personlighetsforstyrrelse. Anonymkode: 8cdac...440 Jeg vet at ikke det er en personlighetsforstyrrelse. Jeg skal forsøke å omformulere meg, slik at poenget mitt forhåpentligvis kommer fram. Det er mange som får en personlighetsforstyrrelse i tillegg til ptsd eller ptsd i tillegg til personlighetsforstyrrelse. Det kan være en ptsd diagnose etter en enkelt hendelse, en rekke hendelser eller en hel barndom med kontinuerlige traumatiske opplevelser. Komplekst ptsd er relativt nytt, etter hva jeg har inntrykk av og ofte er det vel borderline/eufp man mener med dette. Det jeg mente med dette er at folk henger seg opp i en personlighetsdiagnose og glemmer at denne har sitt utspring i en utvikling man har hatt på grunn av ting man har blitt utsatt for. Ofte vil man jo jobbe med traumer i terapi, hvis man er stabil nok, også hvis kriteriene for ptsd ikke fylles helt. Denne diagnosen er mye mer brukt nå enn før. Jeg gikk på en skikkelig smell for 20 år siden, etter flere tap (dødsfall) og ble dypt deprimert. Jeg hadde også flere erfaringer fra barndommen som plaget meg sterkt, jeg hadde flashbacks og mareritt, uvirkelighetsfølelse. Jeg måtte unngå bestemte steder fordi det "dro meg tilbake". Jeg hadde også strevd helt siden barndommen med å greie å finne ut av/slå meg til ro med det som hadde skjedd meg. Jeg fikk borderline, GAD, bulimi, panikklidelse med agorafobi og bipolar 2. Og ja, man kan være som de sier født med en genetisk sårbarhet som igjen gjør at man utvikler en personlighetsforstyrrelse. Det er bare det at en personlighetsdiagnose ødelegger når man skal prøve å forsone seg med overgrep og fysisk/psykisk vold. Det kan lett bli litt slik "Er det min skyld at dette ble gjort mot meg, og er jeg en som burde dø?". Kanskje ikke så rart når vi så ofte blir foret med at mennesker som blir fengslet for voldtekt og drap på barn eller sosialarbeidere for den saks skyld har en personlighetsforstyrrelse. Eller at en og annen kjenner en sånn personlighetsforstyrrelse som er et helt forferdelig menneske. Schizofreni diagnosen har jo lenge vært gjenstand for det samme, folk vet lite, det vi får vite om er ekstreme tilfeller og dømmer andre deretter. Her har det vært mye stigma og vi kan takke helsepersonell for et mer nyansert bilde av denne lidelsen i dag. Anonymkode: 4a8a6...b68 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2016 #11 Skrevet 28. oktober 2016 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er jo ting du kan jobe vekk? Har hatt ptsd selv, 4 år så klarte jeg meg bedre. Ble diagnosert for avhengig. Den har blitt bedre. Også delvis borderline, altså ikke de verste sidene, men mer på at jeg har byttet jobb mye. Der har jeg også landet. Så alt er mulig. Bare bli obs på sine negative sider og triggere. Så finne ut hvordan man kan bli bedre. Anonymkode: 3d7af...f6b Får å få diagnosen borderline så må du skåre høyt på minimum fem punkter, og hyppig jobbskifte er normalt i dagens arbeidsliv og ikke en del av vurderingskriteriene. Anonymkode: 8cdac...440
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2016 #12 Skrevet 28. oktober 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet at ikke det er en personlighetsforstyrrelse. Jeg skal forsøke å omformulere meg, slik at poenget mitt forhåpentligvis kommer fram. Det er mange som får en personlighetsforstyrrelse i tillegg til ptsd eller ptsd i tillegg til personlighetsforstyrrelse. Det kan være en ptsd diagnose etter en enkelt hendelse, en rekke hendelser eller en hel barndom med kontinuerlige traumatiske opplevelser. Komplekst ptsd er relativt nytt, etter hva jeg har inntrykk av og ofte er det vel borderline/eufp man mener med dette. Det jeg mente med dette er at folk henger seg opp i en personlighetsdiagnose og glemmer at denne har sitt utspring i en utvikling man har hatt på grunn av ting man har blitt utsatt for. Ofte vil man jo jobbe med traumer i terapi, hvis man er stabil nok, også hvis kriteriene for ptsd ikke fylles helt. Denne diagnosen er mye mer brukt nå enn før. Jeg gikk på en skikkelig smell for 20 år siden, etter flere tap (dødsfall) og ble dypt deprimert. Jeg hadde også flere erfaringer fra barndommen som plaget meg sterkt, jeg hadde flashbacks og mareritt, uvirkelighetsfølelse. Jeg måtte unngå bestemte steder fordi det "dro meg tilbake". Jeg hadde også strevd helt siden barndommen med å greie å finne ut av/slå meg til ro med det som hadde skjedd meg. Jeg fikk borderline, GAD, bulimi, panikklidelse med agorafobi og bipolar 2. Og ja, man kan være som de sier født med en genetisk sårbarhet som igjen gjør at man utvikler en personlighetsforstyrrelse. Det er bare det at en personlighetsdiagnose ødelegger når man skal prøve å forsone seg med overgrep og fysisk/psykisk vold. Det kan lett bli litt slik "Er det min skyld at dette ble gjort mot meg, og er jeg en som burde dø?". Kanskje ikke så rart når vi så ofte blir foret med at mennesker som blir fengslet for voldtekt og drap på barn eller sosialarbeidere for den saks skyld har en personlighetsforstyrrelse. Eller at en og annen kjenner en sånn personlighetsforstyrrelse som er et helt forferdelig menneske. Schizofreni diagnosen har jo lenge vært gjenstand for det samme, folk vet lite, det vi får vite om er ekstreme tilfeller og dømmer andre deretter. Her har det vært mye stigma og vi kan takke helsepersonell for et mer nyansert bilde av denne lidelsen i dag. Anonymkode: 4a8a6...b68 Her misforstår du nok litt. Kompleks PTSD er også noe helt annet enn borderline. De kan selvfølgelig eksistere parallelt, men de har lav komorbiditet i de få studiene som er gjort. Engstelig eller unnvikende personlighetsforstyrrelse eller paranoia ses oftere samtidig med PSTD, og man antar at denne gjerne har oppstått etter de vonde opplevelsene, og de de aller fleste vil bli bedre etter noen år så lenge det ikke skjer nye traumatiske hendelser. Anonymkode: 8cdac...440
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2016 #13 Skrevet 28. oktober 2016 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her misforstår du nok litt. Kompleks PTSD er også noe helt annet enn borderline. De kan selvfølgelig eksistere parallelt, men de har lav komorbiditet i de få studiene som er gjort. Engstelig eller unnvikende personlighetsforstyrrelse eller paranoia ses oftere samtidig med PSTD, og man antar at denne gjerne har oppstått etter de vonde opplevelsene, og de de aller fleste vil bli bedre etter noen år så lenge det ikke skjer nye traumatiske hendelser. Anonymkode: 8cdac...440 Hvis det er slik så har jeg misforstått det at komplekst ptsd er borderline. Jeg har forstått det slik at man i større grad i dag blir behandlet for komplekst ptsd i dag når man da har en borderline-diagnose. Jeg har ikke den lenger nå. Har du en lenke til meg hvor jeg kan lese det du sier? Hva menes egentlig med få studier? Anonymkode: 4a8a6...b68
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2016 #14 Skrevet 28. oktober 2016 14 timer siden, AnonymBruker skrev: ALLE folk har trekk fra noen personlighetsforstyrrelser om man tester dem! Spørsmålet er om du går over diagnosegrensen på noen av dem. Be psykologen gjøre en skikkelig test på deg på de ulike personlighetsforstyrrelsene og se om du egentlig har det, i stedet for å bare sette blandet personlighetsforstyrrelse på deg. Og nei, det er selvfølgelig ikke derfor kjipe ting skjer med deg. Men hvis du har personlighetsforstyrrelse kan den forsterkes av det skjer kjipe ting som gjør deg utrygg. Anonymkode: f6c92...8a9 Blandet pf er en egen diagnose. Da er trekkene så sterke at de regnes som patologiske. Men i stedet for at alle trekkene havner under kategorien for en enkelt personlighetsforstyrrelse, så har man litt fra flere i stedet. Men det kan være like lidelsesfullt som å ha en av prototypene. Verken mer eller mindre alvorlig, det kommer an på hvor sterke trekkene er og hvilke trekk det er og hvordna de virker sammen. Ofte har folk med en personlighetsforstyrrelse (for eksempel emosjonelt ustabil) også trekk fra andre (for eks avhengig eller dramatiserende). Man trenger heller ikke å ha alle trekkene fra en enkelt pf for å ha den. For emosjonelt ustabil holder det å ha fem av totalt ni trekk. På grunn av alt dette så er folk med personlighetsforstyrrelse veldig forskjellige. En personlighetsforstyrrelse slår også ulikt utnpå ulike individer. Det er mer kunnskap om dette nå, særlig impsykiatrien. Man blir ikke automatisk stigmatisert. Men det er viktig å få hjelp fra fagfolk som har soesialkompetanse. Anonymkode: 2d335...52f
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2016 #15 Skrevet 28. oktober 2016 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her misforstår du nok litt. Kompleks PTSD er også noe helt annet enn borderline. De kan selvfølgelig eksistere parallelt, men de har lav komorbiditet i de få studiene som er gjort. Engstelig eller unnvikende personlighetsforstyrrelse eller paranoia ses oftere samtidig med PSTD, og man antar at denne gjerne har oppstått etter de vonde opplevelsene, og de de aller fleste vil bli bedre etter noen år så lenge det ikke skjer nye traumatiske hendelser. Anonymkode: 8cdac...440 Det jeg har lest om dette, setter en sterk sammenheng mellom eupf (borderline type) og kptsd. De som har borderline og har opplevd traumer i tilleg, har gjerne kptsd. De to diagnosene beskriver mye av de samme symptomene. Det er også det samme om årsaken er traumer, men det finnes noen få med borderline som ikke harnopplevd noen spesielt traumatiske hendelser i oppveksten, og disse har ikke kptsd. Anonymkode: 2d335...52f 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2016 #16 Skrevet 28. oktober 2016 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Får å få diagnosen borderline så må du skåre høyt på minimum fem punkter, og hyppig jobbskifte er normalt i dagens arbeidsliv og ikke en del av vurderingskriteriene. Anonymkode: 8cdac...440 Det kommer helt an på årsaken til de hyppige jobbyttene. Om man stadig kommer i konflikter og/eller sliter med identiteten og derfor bytter, så tyder det på personlighetsproblematikk. Om årsaken er å tilpasse seg dagens jibbmarked, så er det noe helt annet. Det er sånt som ideelt sett skal tas med i vurderingen når man utreder. Anonymkode: 2d335...52f 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2016 #17 Skrevet 28. oktober 2016 Jeg vil gjerne dele det psykologen sa til meg om personlighetsforstyrrelse: "Det betyr ikke at du er en forstyrret person, det betyr at noen deler av din personlighet forstyrrer din evne til å leve et godt liv" Snakk med psykologen din om tankene rundt det som ble sagt. Anonymkode: 3aa35...ac0 2
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2016 #18 Skrevet 28. oktober 2016 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei, det betyr det absolutt ikke kjære deg. Og det du beskriver burde være mulig å behandle nesten helt vil jeg tro, fikk du ikke beskjed om det? Og hvor lenge har du gått til denne psykologen da? Anonymkode: 8cdac...440 Paranoide trekk er cluster A, og derfor blant de vanskeligste å behandle. Avhengige og engstelige trekk (cluster C) er ikke nødvendigvis lette å endre, de heller, det kommer an på alvorlighetsgraden på trekkene, og det settes tre grader på SCID-2 (skjemaet man bruker som hjelp til utredningen). Men om man er motivert og har en flink terapeut er mye mulig. Anonymkode: 2d335...52f
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2016 #19 Skrevet 28. oktober 2016 Det har vært en del som ønsket meg død gjennom vold, overgrep og trusler nesten hele livet mitt..det er derfor jeg tenker at det kanskje ikke var så rart at de ville det hvis jeg er forstyrret og har ubevisst lokket de frem til å gjøre mye rart med meg. Det er derfor jeg også tenker at psykologen er enig i dette..slike som meg skaper pedofile osv. blir veldig redd og lei meg av det, vil at sannheten skal komme frem egentlig, selv om det var min feil og jeg skader de rundt meg til å bli slemme og sånt... synes ikke det humorbildet var så morsomt i tråden her, egentlig... jeg forstår jo at det er ekstremt å tolke det sånn, men samtidig så tror jeg at jeg egentlig ikke er så ekstrem til å tolke, men kanskje psykologen min også mener dette, og det er vondt og skummelt, så ser ikke helt humoren... Setter utrolig pris på mange fine og informative svar her. Vil jo ikke dø, redd for det også,men vil ikke skape pedofile og andre onde mennesker med å vre den jeg er... uff..redd jeg..veldig kvalm.. Klem til dere som deler. Anonymkode: d8f09...403
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2016 #20 Skrevet 28. oktober 2016 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det har vært en del som ønsket meg død gjennom vold, overgrep og trusler nesten hele livet mitt..det er derfor jeg tenker at det kanskje ikke var så rart at de ville det hvis jeg er forstyrret og har ubevisst lokket de frem til å gjøre mye rart med meg. Det er derfor jeg også tenker at psykologen er enig i dette..slike som meg skaper pedofile osv. blir veldig redd og lei meg av det, vil at sannheten skal komme frem egentlig, selv om det var min feil og jeg skader de rundt meg til å bli slemme og sånt... synes ikke det humorbildet var så morsomt i tråden her, egentlig... jeg forstår jo at det er ekstremt å tolke det sånn, men samtidig så tror jeg at jeg egentlig ikke er så ekstrem til å tolke, men kanskje psykologen min også mener dette, og det er vondt og skummelt, så ser ikke helt humoren... Setter utrolig pris på mange fine og informative svar her. Vil jo ikke dø, redd for det også,men vil ikke skape pedofile og andre onde mennesker med å vre den jeg er... uff..redd jeg..veldig kvalm.. Klem til dere som deler. Anonymkode: d8f09...403 Jeg har aldri hørt at en med personlighetsforstyrrelse "skaper" pedofile. Det eneste jeg vet er at en del pedofile selv har vært utsatt for overgrep og selv er ganske forstyrret i sin utvikling. Selv om folk er oedofile har de dessuten selv et ansvar for om de lever ut sin legning. 10 % har en personlighetsforstyrrelse (med ulike alvorlighetsgrader). Mange vet det ikke selv eller vil ikke innse at de har problematiske trekk. Men du er ikke en av dem. Du vil ha hjelp. Psykologen din kan hjelpe deg med all skammen og alle misforståelsene du har. Du har en psykisk lidelse, og det kan du ikke noe for. Anonymkode: 2d335...52f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå